SSD voor laptop met AMD E1-1200 APU prosessor

Pagina: 1
Acties:

• Baudu
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-01 08:34
Heeft het zin om een SSD in te bouwen in een laptop met een slechtere processor?

Het gaat om: http://tweakers.net/pricewatch/333672/toshiba-satellite-c850d-11q/specificaties/

AMD E1-1200 APU
Benchmark: 691

Radeon HD7310
Benchmark: 171

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Baudu schreef op maandag 19 januari 2015 @ 12:04:
Heeft het zin om een SSD in te bouwen in een laptop met een slechtere processor?

Het gaat om: http://tweakers.net/pricewatch/333672/toshiba-satellite-c850d-11q/specificaties/

AMD E1-1200 APU
Benchmark: 691

Radeon HD7310
Benchmark: 171
Ik zou zeggen: dat heeft altijd zin. Pas nog een Samsung 840 ingebouwd in een laptop met een trage Celeron processor. Werkelijk een wereld van verschil.
De SSD is ook weer te hergebruiken in een nieuwe laptop.

• Baudu
Dank voor je reactie.

Welke processor was dat? Dan vergelijk ik die even in de Benchmark.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:08

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik heb een SSD ingebouwd in een laptop met T3200 pentium CPU. Dat ding draait Win 8.1 als het zonnetje. Voor simpele websurf en office taken is het prima.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:16
Een random score met een random benchmark gaat natuurlijk niets zeggen. Waar wil je de laptop uberhaubt voor gebruiken? voor textverwerking en browsen gaat practisch elke cpu sterk genoeg zijn. In laptops zijn over het algemeen de hdd's de grootste bottlenecks voor een decent ervaring. De HDD vervangen voor een ssd gaat in worse case scenario nog steeds gebottlenecked worden door de cpu, maar is in ieder geval een enorme stap qua werkervaring.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mijn MSI U270 heeft zo'n APU erin, en daar zit nu een 256GB SSD in. Dat zorgt ervoor dat zelfs dat trage bakkie nog prima meekan. Verwacht er niet al teveel van, want je CPU is nog steeds de bottleneck, maar ik kan bijna alles met dat ding doen wat ik wil.

• Baudu
Het is niet mijn laptop. Hij wordt hoofdzakelijk gebruikt voor office taken en simpel browsen.

Heb even naar de laptop gekeken omdat er problemen waren met printerconnecties. Viel me op dat vensters switchen erg traag ging en bijvoorbeeld ook laden van documenten.

Heb in mijn eigen laptop ook een SSD ingebouwd maar die is 3x beter dan bovenstaande qua processor en videokaart. Vroeg me dus af of die processor niet de grootste bottleneck was voor het trager werken.

De stelling dat een SSD sneller is daar ben ik zeker van overtuigd. Maar ik twijfel dus of het echt gigantisch verschil zal maken in dagelijks gebruik vanwege de trage processor.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:13
Zelfs een netbook uit 2011 is een werkbaar apparaat met een SSD. :)

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Bart2005
Baudu schreef op maandag 19 januari 2015 @ 13:07:
Dank voor je reactie.

Welke processor was dat? Dan vergelijk ik die even in de Benchmark.
Dat weet ik niet. Ik doe dit voor familie, kenissen en hun kennisen, zodat een oude laptop nog een paar jaartjes meegaat. Het ging hier om een hp/compaq laptop uit iets van 2009 met een 1,2 ghz of 1,4 ghz Celeron als ik dat goed onthouden heb. En die oudjes hebben vaak nog sata 150 of sata 300, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat de processor de bottleneck was, zoals hierboven gesuggereerd.
Mijn ondergrens is wel windows 7. Anders heb je geen trim.

De HDD in deze budgetlaptops is vaak ook geen snelheidswonder, dus het zou me verbazen als het geen (al dan niet spectaculaire) verbetering is.

[ Voor 10% gewijzigd door Bart2005 op 19-01-2015 14:30 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De processor zal inderdaad niet snel bottlenecken, maar de algehele configuratie kan wel bottlenecken.
Ik heb bijv een eepc (designed voor XP, win8 staat er ondertussen op) en deze was niet voor uit te branden. SSD erin, en nog steeds enorm traag, maar het is wel werkbaar geworden.

• Bart2005
Reepje schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 12:02:
De processor zal inderdaad niet snel bottlenecken, maar de algehele configuratie kan wel bottlenecken.
Ik heb bijv een eepc (designed voor XP, win8 staat er ondertussen op) en deze was niet voor uit te branden. SSD erin, en nog steeds enorm traag, maar het is wel werkbaar geworden.
Een stuk sneller kan inderdaad nog enorm traag zijn... Maar ook een eepc zal sneller zijn. Ik heb ook nog zo'n ding (ook met XP), daar zit een eerste generatie single-core ATOM in en dat is dramatisch traag inderdaad. Daar zou ik inderdaad niet speciaal een SSD voor aanschaffen.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:29

P_Tingen

omdat het KAN

Ik heb voor mijn schoonmoeder nu een HP Elitebook 8530W waar ik een oude SSD in heb gezet. De laptop heeft een Core2Duo P8800 (mogelijk iets sneller of trager) met een passmark van ~1500. Da's nog steeds rapper dan jouw E1, maar ik merk wel een behoorlijk verschil.

Leuk detail is ook nog dat de SSD een oude pricewatch: Kingston SSDNow V100 SV100S2N/128G (notebook bundle) 128GB is van een paar jaar oud en op SATA-300. Niet de snelste dus, maar zelfs met deze ssd draait Win7 als een zonnetje. De harde schijf die erin zat was echt retetraag.

Dus om antwoord te geven op de vraag: ja, ik denk dat het zin heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door P_Tingen op 20-01-2015 13:39 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Pagina: 1