• Johann0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:03
Beste mensen,

Ik heb onderstaande hardware van een mede tweaker overgenomen.

Nu gaf hij gisteren na eerste boot aan dat CPU 93 graden celcius is in de bios. Na default settings in bios en reboot was dit opgelost.

Nu was ik wat met de Multiplier aan het spelen en ik zag dat na paar min intelburntest sommige cores al rond de 100 graden zaten. Bleek dus dat het voltage standaard op 1.4xx stond. Dit kreeg ik pas weer op normale waarden door de bios batterij er even uit te hebben gehad.

Alleen nu heb ik weer de CPU op 90+ graden in de bios en dit keer krijg ik het niet weg. Temps in windows gemeten met coretemp op blc 100 x 42 op standaard voltages tijdens intel burn test was de peak 67 graden. Dit is toch nog aardig warm met een aftermartket cooler ofniet?

Ook als ik nu default waarden in bios doe staat hij standaard op blc 103 en multiplier op 43 op een of andere manier.

Iemand een idee?

Zal vanavond eerst eens een bios update uitvoeren.

Specs: 2600K + Asus p8z68-v lx + Cooler Master 212 EVO

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het meest voor de handliggende lijkt me een sensor die niet goed uitgelezen wordt. 100 graden is wel vrij extreem (hoewel je het ding er waarschijnlijk wel naar toe gejaagd krijgt als je de VCore omhoogschopt).

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:34

Dark

who tweaked the light?

vcore misschien met de hand instellen, auto werkt soms niet goed...

Verwijderd

TERW_DAN schreef op maandag 19 januari 2015 @ 09:45:
Het meest voor de handliggende lijkt me een sensor die niet goed uitgelezen wordt. 100 graden is wel vrij extreem (hoewel je het ding er waarschijnlijk wel naar toe gejaagd krijgt als je de VCore omhoogschopt).
Dat is het minst voor de hand liggende bij meerdere sensors.

• Johann0r
Vcore staat nu na bios reset weer op 1.2xx. Overclocked naar 4.2 GHZ na half uur prima is max temp met coretemp 67 graden.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 19 januari 2015 @ 12:13:
[...]

Dat is het minst voor de hand liggende bij meerdere sensors.
Ja, maar het gaat hier om de sensor van de CPU, als die verkeerd uitgelezen wordt, dan klopt er niets van die tempregeling. Genoeg bordjes gehad waarbij die tempregeling niet klopte, CPU werd standaard als 99 graden gezien (zowel de Tcase als iedere individuele core), terwilj die CPU echt niet zo heet werd.

• Johann0r
Bios naar nieuwste versie geupdate maar dit maakt geen verschil.

Als ik bios batterij eruit wip staat alles op standaard. Doe ik dan meteen load optimized defaults in de bios bij boot dan wijzigt hij naar manual blc 103 x 43 en CPU voltage gaat dan ook omhoog van 1.16 naar 1.2 oid

Hoe kan dit?

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

lijkt mij een koelingsprobleem. is het de standaard intel-koeler?

d:)b :henk d:)b

• Johann0r
Nee heb Cooler Master 212 EVO. Hij koelt volgens mij wel OK want op 4400 MHZ zijn idle temps 25 en load temps rond de 65.

Vind het vaag dat de bios zulke rare kuren vertoond. Heb gisteren er wat mee lopen stoeien maar krijg de processor temp in de bios niet meer op 30 graden. Geen idee hoe me dat gisteren is gelukt. Heb hem nu op ignore staan.

[ Voor 49% gewijzigd door Johann0r op 20-01-2015 08:12 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Johann0r schreef op maandag 19 januari 2015 @ 19:44:
Bios naar nieuwste versie geupdate maar dit maakt geen verschil.

Als ik bios batterij eruit wip staat alles op standaard. Doe ik dan meteen load optimized defaults in de bios bij boot dan wijzigt hij naar manual blc 103 x 43 en CPU voltage gaat dan ook omhoog van 1.16 naar 1.2 oid

Hoe kan dit?
Heb je niet ergens een Asus EPU oid (geen idee of ze dat tegenwoordig nog zo noemen) aanstaan? Op de P45 borden was het zo dat deze automatisch het systeem OCde zodat ze betere resultaten haalde in benchmarks.

Dat de BCLK omhoog gegooid wordt is helemaal raar, die kan wel omhoog, maar bij moderne Intels wil je daar liever niet teveel mee prutsen.

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-02 23:25
Ten eerste hoef je de Bios batterijtje niet er uit te halen. Bios defaults doen het zelfde.

Doe het volgende:
Geen overclock. Bios defaults. Verwijder overclock software indien aanwezig. Check de temps vervolgens.

• Johann0r
Koeler eraf gehaald, schoongemaakt en nieuwe koelpasta bevestigd. Temperatuur is nu normaal in bios.

Tweaker waarvan ik processor en moederbord heb gekocht geeft aan dat hij een keer met de software een auto overclock heeft gedaan. Vreemd dat die waarden dan steeds weer terug komen.

• Johann0r
Iemand nog een idee hoe ik die standaard overclock eruit krijg? Erg irritant dat als hij zich default als overclocked instelt.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Johann0r schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 08:57:
[...]
Tweaker waarvan ik processor en moederbord heb gekocht geeft aan dat hij een keer met de software een auto overclock heeft gedaan. Vreemd dat die waarden dan steeds weer terug komen.
vraag 'm nog even welke software.
ik zou denken dat je met software vanuit Windows niet je BIOS manipuleert

d:)b :henk d:)b

Pagina: 1