Van 8 GB naar 16 GB geheugen. Gains tijdens het renderen?

Pagina: 1
Acties:

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik doe veel aan videomontage in Premiere CS6. Werk altijd met (native) h.264 bestanden.
Mijn huidige rig is als volgt:

i5 2500k
8 GB geheugen
GTX 660

Nou ben ik van plan om de i5 2500k te upgraden naar een i7 3770. En ik overweeg om er nog 8 GB bij te prikken, maar dat kost me dan toch weer een Euro of 80.
Ik vraag me af of dit de moeite waard is. Wat is de winst die ik hiermee behaal?

Tijdens het renderen / exporteren van de filmbestanden zie ik wel vaak dat zowel mijn CPU als het geheugen 90-100% gebruikt worden. Stel dat een bestand exporteren nu 45 minuten duurt, hoeveel tijdswinst zou mij het dan opleveren als het geheugen wordt uitgebreid naar 16 GB en dus niet meer 100% vol zit?

Dank voor het delen van je kennis!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dat is bijna niet te voorspellen, er zijn zo veel factoren, waaronder jouw materiaal en instellingen. Aangezien je zegt dat de cpu en ram op 100% zitten zal het upgraden van beide mogelijk winst geven. Maar het hoeft niet :) Ik zou eerst eens kijken wat die 3770 doet. 4 threads meer dus mogelijk ook meer ram nodig. 16Gb voor premiere pro is iig niet heel raar, en het maakt het multitasken tijdens coderen ook wat beter lijkt me.

specs

• Stab
Thanks.

Het geheugen zit weliswaar tijdens het renderen op 90-100% soms, maar zolang de CPU op 100% kan draaien, betekent dat dan dat de CPU niet wordt gebottlenecked door het geheugen? Of zorgt meer RAM gewoon voor een snellere aanvoer van data en gaat het wel degelijk verschil maken?

• maratropa
  • Niet online
Als die cpu idd niet op 100 zou zitten dan zou ik idd me meer zorgen maken. Maar daarom, eerst die i7 testen, want misschien merk je daar dat met de extra HT cores meer ram zinvol kan zijn.

specs

• Stab
Oke maar waaraan merk je dat dan precies? Alleen als de CPU niet naar 100% activiteit gaat?

• maratropa
  • Niet online
Zo zou ik er wel mee omgaan. Je cpu is het duurste en belangrijkste onderdeel en die wil je iig op max hebben lopen. Het is iig een goede indicatie, maar geen absolute zekerheid dat meer ram dan niet zinvol is.

Heb je je gpu load ook gemeten tijdens exporteren trouwens? (core en mem load) Die is ook altijd wel interessant om mee te nemen in dit soort overpijnzingen. En de load op je opslag?

[ Voor 9% gewijzigd door maratropa op 19-01-2015 12:04 ]

specs

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:29
Overigens, als je geheugen op 90/100% zit kan het ook zo zijn dat je PC voor de rest je swap/pagefile gebruikt wat HDD activiteit tot gevolg heeft.

In dat opzicht zou het wellicht nuttig(er?) zijn om toch ook je geheugen uit te breiden, betere CPU zorgt er dan namelijk niet voor dat dat probleem opgelost word.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Stab
Jep maar die wordt maar max. voor 30-50% gebruikt. Is volgens mij wel normaal omdat alleen 'accelerated effects' worden gerendered door de GPU en vrijwel alles met veel CUDA-cores zoals mijn GTX-660 eigenlijk al overkill is.

• Stab
Puc van S. schreef op maandag 19 januari 2015 @ 12:04:
Overigens, als je geheugen op 90/100% zit kan het ook zo zijn dat je PC voor de rest je swap/pagefile gebruikt wat HDD activiteit tot gevolg heeft.

In dat opzicht zou het wellicht nuttig(er?) zijn om toch ook je geheugen uit te breiden, betere CPU zorgt er dan namelijk niet voor dat dat probleem opgelost word.
Oke dankjewel. En wat heeft dat voor gevolgen in de praktijk? Gaat het via de HDD dan langzamer? Dus zou het meer RAM toch wel sneller gaan?

• maratropa
  • Niet online
zonder ram zitten en gaan pagen is natuurlijk een probleem, maar alleen als dat ook gevolgen heeft. Vooralsnog loopt de cpu nog op 100% dus ik zou niet meteen durven zeggen dat als er al hard gepaged wordt dit problematisch is voor de exporteersnelheid. Daarom eerst die cpu vervangen en dan even testen.

[ Voor 9% gewijzigd door maratropa op 19-01-2015 12:08 ]

specs

Pagina: 1