Toon posts:

hoe zware cpu koeler kan op ASRock 990FX Extreme9 mobo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben een computer aan het samenstellingen ben met een probleem gekomen. Ik heb verschillende cpu koelers gezien. Maar hoe zwaar mag de cpu koeler maximaal zijn voor dit moederbord?
http://nl.hardware.info/p...xtreme9#tab:specificaties

Ik hoon snel wat te horen zodat ik hem kan kopen en mijn pc in elkaar kan zetten :)

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een specificatie bij een moederbord gezien over hoe zwaar een koeler mag zijn. Ofwel, als het een koeler is die geschikt is voor de socket (AM3+), dan kan hij bij dit bord. Echt zware koelers worden ook wel met backplate gemonteerd, zodat het gewicht goed verdeeld wordt over het moederbord.

Enige waar je even bij stil moet staan is dat je een PC met zware koeler wat voorzichtiger moet vervoeren - niet teveel zwaaien of onnodig kantelen. Maar da's een kwestie van gezond verstand. :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt vanaalten,

Ik was al bang dat ik mijn 813 gram zware koeler niet aan mijn mobo kon hangen.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Meen ooit gelezen te hebben dat de ATX specs max 1 kilo zeggen, en bepaalde zeer zware koelers, die over die 1kg heen gaan, worden aangeraden alleen op "liggende" mobo's te plaatsen.

People as things, that’s where it starts.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02 19:21

Nemesizz

Untouchable

vanaalten schreef op zondag 18 januari 2015 @ 22:45:
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een specificatie bij een moederbord gezien over hoe zwaar een koeler mag zijn. Ofwel, als het een koeler is die geschikt is voor de socket (AM3+), dan kan hij bij dit bord. Echt zware koelers worden ook wel met backplate gemonteerd, zodat het gewicht goed verdeeld wordt over het moederbord.
Toch zijn ze er wel, het kost iets meer moeite (het staat er niet altijd duidelijk op een pagina van een moederbord fabrikant), maar er zijn wel gewichts-limieten voor CPU sockets wat betreft koelers.

Nu word het grotendeels opgelost door backplates en dergelijke, maar veel sockets houden er niet van om gewichten van meer dan 500 gram (als ik zo her en der snel wat vind, is het 600 gram voor een socket 2011 bijvoorbeeld, 450gram voor oudere sockets zoals 775, en nog oudere sockets zoals socket A, 478 en ouder vaak nog minder).

Ten tijde van socket A en 478 (AMD en Intel) was er zeker rekening mee te houden. De socket zelf (socket A) had van die clipjes waar je de koeler aan bevestigde en die konden afbreken. En socket 478 had vaak een plastic framepje waar je de koeler aan vast maakte en die konden ook nog wel eens breken bij teveel gewicht.

Goed, is niet heel relevant meer tegenwoordig met tower-coolers die toch aan een backplate zitten, maar er zijn dus nog wel specificaties die aangeven wat het maximale aanbevolen gewicht is wat een socket kan hebben. Meer gewicht is dus sneller kans op schade (de kans dat er wat gebeurt is bijna alleen maar tijdens transport).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Allemaal,

Goed om te weten ik wil namelijk deze koeler hangen:
http://nl.hardware.info/p...blade-pro-v20#tab:prijzen

Aan dit moederbord:
http://nl.hardware.info/p...xtreme9#tab:specificaties
(Bij de koeler zit een backplate)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2015 16:34 ]

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

BaRF

bijna kerst

Mocht ie in elkaar zitten dan zou ik de pc in elk geval wel liggend vervoeren, dan krijgt het mobo de minste klappen :P

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt BaRF.

Handig om te weten.
Ik zou niet graag na 1keer vervoeren weer een nieuw mobo kopen voor 190 euro.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:54
Nemesizz schreef op maandag 19 januari 2015 @ 11:52:
Ten tijde van socket A en 478 (AMD en Intel) was er zeker rekening mee te houden. De socket zelf (socket A) had van die clipjes waar je de koeler aan bevestigde en die konden afbreken. En socket 478 had vaak een plastic framepje waar je de koeler aan vast maakte en die konden ook nog wel eens breken bij teveel gewicht.
AMD-borden hebben dat nog steeds, en dat is vrij inferieur aan de Intel-oplossing (direct op het bord schroeven/pinnen).

Tenminste, dat concludeer ik uit het feit dat er hier een keer spontaan een stock AM2-koeler van z'n socket afviel nadat de plastic retentiebracket het voor gezien hield. Het feit dat je vervolgens probleemloos een vervangend exemplaar op eBay vindt spreekt ook boekdelen.

En dan heb je mazzel als er geen dure videokaart onderhangt

tl;dr alles met een backplate is superieur aan de standaard AMD heatsink-retainer.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

AMD-borden hebben toch ook een eigen kleine backplate? Kan zijn dat alleen de nieuwere dat hebben.

En bij de meeste serieuze koelers gooi je die bracket weg, omdat ie direct wordt vastgeschroefd met een backplate aan het mobo, probleem opgelost.

Intel heeft push-pins op de stockkoelers, en echt zalig is dat ook niet.

Overigens moest je vroeger, met barechip dingen, ook rekening houden met de druk op de cpu. Ik heb al 2 oude socket A's kunnen weggooien omdat de chip gemold had, oeps.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal,

Er zit achter op het mobo een kleine bakplaat.
Maar voor de zekerheid heb ik toch maar een koeler gekozen met eigen backplate.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:59

M2M

medicijnman

tairippie gebruiken om het moederbord te ontlasten wil ook nog wel eens helpen, maar een printplaat kan best wat hebben :)

-_-

Pagina: 1