Welk geheugen moet ik hebben?

Pagina: 1
Acties:

• p.mallegrom
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05-2023
Hallo,

Ik heb een Gigabyte GA-EX58-UD3R moederbord met daarop op dit moment een triple channel setje Corsair geheugen (PC3 10660, 1333 MHZ) van in totaal 6GB.
Nou had ik op Vraag en Aanbod hier geheugen te koop zien staan dat voldeed aan die specificaties, maar dat bleek registered geheugen te zijn. Ik kan niet goed terugvinden of ik dat wel of niet kan gebruiken.
Kan iemand mij dat vertellen?

Tevens staat er in deze PDF een aantal gesupporte memory modules
http://download.gigabyte....mory_ga-ex58-ud3r_1.7.pdf

Hier staat het volgende in:
"According to Intel spec definition that XMP DIMMs and DDR3-1600 above are supported for one DIMM per channel only"

Kan iemand mij uitleggen wat dat precies inhoudt? Houdt dat in dat ik van 1600 en sneller geheugen slechts 2 bankjes van de 4 kan plaatsen?

Kan ik ook in 2 sloten 1333 geheugen en in de andere 2 sloten 1600 geheugen plaatsen?

Zo, een bult vragen. Ik hoop dat iemand mij duidelijkheid kan verschaffen.

Bedankt alvast :)

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:14
p.mallegrom schreef op zondag 18 januari 2015 @ 20:29:
[...]
Kan iemand mij uitleggen wat dat precies inhoudt? Houdt dat in dat ik van 1600 en sneller geheugen slechts 2 bankjes van de 4 kan plaatsen?

Kan ik ook in 2 sloten 1333 geheugen en in de andere 2 sloten 1600 geheugen plaatsen?
[...]
Volgens de specificaties is je moederbord triple channel, dus kun je 3 modules plaatsen sneller dan 1600MHz. Plaats je een vierde, dan gaat alles terug naar 1600MHz en dual channel.

Geheugensnelheid is altijd de laagste van de set. Dus 2x 1600MHz en 2x 1333MHz is in praktijk 4x 1333MHz. Logisch, want versnellen kan niet elke module, vertragen wel.

Registered geheugen zie ik nergens terugkomen in de specs, dus werkt het zeer waarschijnlijk niet.

Dus qua upgrades kun je een vierde module nemen van 2GB en dual channel gebruiken, of 3x 4GB nemen.

Addicted to silent computing

• p.mallegrom
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05-2023
http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=3265#sp

Op de pagina van Gigabyte zelf zie ik het volgende staan onder het kopje Memory:
"Support for DDR3 2100+/1333/1066/800 MHz memory modules"

Dit brengt mij iig in verwarring mbt het mogelijk gebruiken van 1600MHZ modules.

Zeker gezien ze in de supported memory PDF dus het volgende zeggen:
"According to Intel spec definition that XMP DIMMs and DDR3-1600 above are supported for one DIMM per channel only"