Stille desktop gewenst

Pagina: 1
Acties:

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-03 16:31
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Web, e-mail en downloaden. Ik heb nu zo'n Asrock ION kastje daarvoor, en dat heeft me een aantal jaren goed bevallen. Maar nu zijn er wat toepassingen die toch iets te traag reageren, en begint de fan van de CPU-koeler op zijn laatste benen te lopen. Tijd dus voor iets nieuws, met net ietsjes meer power.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal EUR 500, maar minder is natuurlijk altijd beter.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb al onlangs een 1TB 2.5" schijf gekocht, die heb ik dus al. En monitor, toetsenbord en muis zijn nog prima.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb dus CPU, mobo, geheugen, behuizing en voeding nodig.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil het geheel zo stil mogelijk hebben. Bij die kleinere CPUtjes is de processorkoeler vaak klein, waardoor je dan weer een klein lawaaiig fannetje hebt. Deze keer wil ik kijken of ik de CPU passief koel kan houden. De machine staat 24/7 aan, maar is het grootste gedeelte van die tijd idle.

Ik kom, mede op basis van de BBG van januari, en dan wat aangepast op mijn wensen, uit op dit systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6500 Boxed€ 85,-€ 85,-
1MSI A78M-E45€ 48,95€ 48,95
1Aerocool DS Cube Black Edition Closed€ 76,96€ 76,96
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 34,95€ 34,95
1G.Skill F3-14900CL9D-4GBXM€ 42,95€ 42,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
1Crucial MX100 256GB€ 95,-€ 95,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 414,76

Volgens mij zou dit allemaal bij elkaar moeten passen, en de uiteindelijke prijs is ook wel in de richting die mij leuk lijkt. Maar misschien dat er nog iemand een briljante ingeving heeft, of een gouden tip?

(Edit: SSD toegevoegd)
(Edit: Andere SSD geselecteerd)
(Edit: Toch voor een fanned CPU koeler gekozen)

[ Voor 6% gewijzigd door fub op 18-01-2015 22:25 ]

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-03 08:48
Doe er een ssdtje bij! Voor gewoon dagelijks gebruik merk je dat in de snelheid en zolang je de bestanden op de hdd niet aanspreekt kan deze lekker in de slaapstand blijven. Dat scheelt weer trillingen en geluid.

Is die AMD passief te koelen? Over het algemeen worden die toch wel warmer dan Intel. Het voordeel van de AMD is de relatief goede GPU, heb je daar iets aan voor jouw gebruik? Voor de zaken die je schetst lijkt me een Pentium of Celeron dual core-systeem ook prima voldoen. Die verbruiken zeer weinig, zeker idle. Single Threaded zijn ze bovendien sneller.

Je zou ook een kant- en klaaroplossing kunnen overwegen zoals een Intel NUC.

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-03 18:09
Met een paar stille low-rpm casefans moet zo'n passieve cpu koeler het prima doen denk ik en het is ook leuk om eens te proberen. Bedenk echter wel dat er ook hele flinke actieve cpu koelers in die behuizing passen. Denk aan de pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power of de pricewatch: Noctua NH-U14S of de pricewatch: Scythe Mugen MAX. Dat zijn koelers met 140mm fans die de boel echt goed stil zullen houden, en een stuk koeler dan de Nofan.

Alternatieve passieve koeler: pricewatch: Zalman FX100 Cube. Past eventueel later ook nog een fan in die je stil kunt laten draaien.

• fub
Xtuv schreef op zondag 18 januari 2015 @ 20:24:
Doe er een ssdtje bij! Voor gewoon dagelijks gebruik merk je dat in de snelheid en zolang je de bestanden op de hdd niet aanspreekt kan deze lekker in de slaapstand blijven. Dat scheelt weer trillingen en geluid.
Goed punt. Ik heb de SSD van de BBG toegevoegd.
Is die AMD passief te koelen? Over het algemeen worden die toch wel warmer dan Intel. Het voordeel van de AMD is de relatief goede GPU, heb je daar iets aan voor jouw gebruik? Voor de zaken die je schetst lijkt me een Pentium of Celeron dual core-systeem ook prima voldoen. Die verbruiken zeer weinig, zeker idle. Single Threaded zijn ze bovendien sneller.
Ja, die heeft een TDP van 65W, en de koeler die ik heb geselecteerd gaat tot 80W. Dat is dus een overcapaciteit van bijna 25%. De kast heeft een intake-fan van 20cm en een exhaust fan van 12cm, dus daar zit wel voldoende airflow in. In het ergste geval kan ik ook nog de top van de kast open maken voor meer lucht. Ik zie dat wel met vertrouwen tegemoet.
Ik wil graag de A8 omdat die iets meer power heeft. Want meestal doe ik er weinig mee, maar soms wil ik wel een paar dingetjes tegelijk doen, en dan is het wel fijn als het een beetje vlot gaat!
Je zou ook een kant- en klaaroplossing kunnen overwegen zoals een Intel NUC.
Heb ik ook naar zitten kijken. Mooie dingetjes, maar ik heb liever een oplossing met iets meer uitbreidingsmogelijkheden en meer 'user-servicable parts'...

• fub
JoepD schreef op zondag 18 januari 2015 @ 20:25:
Met een paar stille low-rpm casefans moet zo'n passieve cpu koeler het prima doen denk ik en het is ook leuk om eens te proberen.
Dat vond ik ook!
Bedenk echter wel dat er ook hele flinke actieve cpu koelers in die behuizing passen. Denk aan de pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power of de pricewatch: Noctua NH-U14S of de pricewatch: Scythe Mugen MAX. Dat zijn koelers met 140mm fans die de boel echt goed stil zullen houden, en een stuk koeler dan de Nofan.
Dat is zeker zo. Maar als het niet nodig is, dan liever niet! Misschien als ik nog eens een upgrade doe naar een stoerdere processor, maar dat zit er eerlijk gezegd niet in.

• Xtuv
Pak deze ssd, is de opvolger van de M500. Zelfde prijs, iets meer ruimte, iets sneller :)
pricewatch: Crucial MX100 256GB

Snap eigenlijk niet dat die M500 in de BBG van januari staat. Wellicht had die op dat moment nog een prijsvoordeel.

[ Voor 23% gewijzigd door Xtuv op 18-01-2015 21:06 ]

• fub
Xtuv schreef op zondag 18 januari 2015 @ 21:04:
Pak deze ssd, is de opvolger van de M500. Zelfde prijs, iets meer ruimte, iets sneller :)
pricewatch: Crucial MX100 256GB
Done! Dank voor de tip! :)

• Xtuv
fub schreef op zondag 18 januari 2015 @ 21:00:
Ja, die heeft een TDP van 65W, en de koeler die ik heb geselecteerd gaat tot 80W. Dat is dus een overcapaciteit van bijna 25%. De kast heeft een intake-fan van 20cm en een exhaust fan van 12cm, dus daar zit wel voldoende airflow in. In het ergste geval kan ik ook nog de top van de kast open maken voor meer lucht. Ik zie dat wel met vertrouwen tegemoet.
Ik wil graag de A8 omdat die iets meer power heeft. Want meestal doe ik er weinig mee, maar soms wil ik wel een paar dingetjes tegelijk doen, en dan is het wel fijn als het een beetje vlot gaat!
Ik zou wel even naar wat gebruikerservaringen zoeken van zo'n setup. Ik kan er zelf niet zoveel over vinden, behalve bij iemand waar het niet werkt:

http://saloon.sixgun.org/t/fanless-cpu-coolers/510/19

Een cpu koeler met grote fan maakt echt nauwelijks geluid. Misschien zelfs minder dan de 12cm fan die in de kast zit. Die zou je dan makkelijk uit kunnen schakelen. Denk dat dit systeem zelfs zonder case fans probleemloos draait. Een cpu-koeler met één fan lijkt me sowieso stiller dan een 20cm + 12cm casefan.

Zie ook de recente koelertest van Tweakers:
reviews: Vijftien populaire processorkoelers getest

[ Voor 8% gewijzigd door Xtuv op 18-01-2015 21:19 ]

• fub
Xtuv schreef op zondag 18 januari 2015 @ 21:15:
Ik zou wel even naar wat gebruikerservaringen zoeken van zo'n setup. Ik kan er zelf niet zoveel over vinden, behalve bij iemand waar het niet werkt:
http://saloon.sixgun.org/t/fanless-cpu-coolers/510/19
In de review die ik vond op http://www.eteknix.com/no...pper-cpu-cooler-review/5/ lijkt het wel goed te werken. OK, het wordt warmer dan met een fanned cooler, maar het valt nog binnen de marges.
Een cpu koeler met grote fan maakt echt nauwelijks geluid. Misschien zelfs minder dan de 12cm fan die in de kast zit. Die zou je dan makkelijk uit kunnen schakelen. Denk dat dit systeem zelfs zonder case fans probleemloos draait. Een cpu-koeler met één fan lijkt me sowieso stiller dan een 20cm + 12cm casefan.
Daar heb je dan ook weer gelijk in. Misschien moet ik maar voor zeker gaan, en juist een 'fanned' CPU koeler nemen.
Zie ook de recente koelertest van Tweakers:
reviews: Vijftien populaire processorkoelers getest
Ik heb het doorgenomen, maar weet het nog niet zeker. Zou je een Scythe Mugen 4 PCGH Edition adviseren, of een Cooler Master Hyper T4? Die laatste is wat vriendelijker geprijsd en maakt ook iets minder geluid, volgens de specs. Bovendien heeft die een standaard maat (120mm), waar je dus eventueel ook een andere fan op kan zetten -- de Mugen heeft een 130mm fan, en die staan niet eens in de pricewatch!
(Heb niet zo'n ervaring met het selecteren van CPU koelers, heb tot nu toe steeds volstaan met de stock koeler...)

• Xtuv
Ik denk dat de Scythe stiller is. Zie ook:
http://nl.hardware.info/r...rafieken-geluidsproductie

De T4 is wat ouder, niet in bovenstaande test, maar staat hier wel in de lijst en scoort niet super wat 'stil' betreft:
http://nl.hardware.info/r...sultaten-geluidsproductie

Zo'n aftermarket koeler is echt een wereld van verschil met een stock koeler. Zeker idle draaien ze terug naar extreem lage snelheden. Ik heb een oude Scythe Mugen 2, die doet iets van 250 rpm idle.

Wel duurder, maar dat is je fanless oplossing ook. Als je voor een cpu koeler gaat zou je ook naar een andere - goedkopere - kast kunnen kijken, gezien die casefans dan toch overkill zijn.

Bij de zoektocht naar een kast wel goed kijken hoeveel ruimte er is voor een cpu koeler. In kleine kastjes past niet zomaar alles qua hoogte.

[ Voor 48% gewijzigd door Xtuv op 18-01-2015 22:08 ]

• fub
Prima, die wordt het dan.
Wel duurder, maar dat is je fanless oplossing ook. Als je voor een cpu koeler gaat zou je ook naar een andere - goedkopere - kast kunnen kijken, gezien die casefans dan toch overkill zijn.
De fanless koeler is duurder dan de Scythe, dus daar hoeven we het niet voor te laten. Ik heb nog wel even gekeken naar een andere case, maar blijf toch bij de Aerocool -- het moet ook een beetje netjes op of onder het bureau passen, en het geeft me iets meer ruimte voor eventuele latere uitbreidingen.

• fub
Inmiddels heb ik de spullen binnen en de machine in elkaar gezet. Gisteravond had ik bezoek, en ik maakte een opmerking dat ik een nieuwe computer had gekocht (ze hadden de dozen zien staan). Ze kwamen even kijken, en zeiden toen: "Oh, wacht, hij staat aan!?"
Met 1 fan op de CPU cooler en alleen de fan aan de achterkant aangesloten (is ruim voldoende voor wat ik er mee doe) konden ze 'em niet horen. Ook al was het zijpaneel en het bovenpaneel er af!

Missie geslaagd, dus! :) Dank voor jullie advies!

• Xtuv
Kijk, dat is leuk om te horen.
Het is een mooi systeempje geworden. Zou zo de BBG in kunnen als stille-media/internet-pc voor in de huiskamer :P

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:02

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900DC-ITX€ 102,50€ 102,50
1Cooler Master Elite 130€ 38,95€ 38,95
1Crucial CT2KIT51264BF160BJ€ 61,95€ 61,95
1Crucial MX100 512GB€ 188,95€ 188,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 392,35

Dit systeem heeft passief gekoelde voeding, passief gekoelde cpu koeler, 8GB DDR3 en 512GB SSD aan boord dus geen geluidsproducerende onderdelen en is totaal stil. Zodra je er een 1TB HDD in gaat zetten verandert dat natuurlijk, en de vraag is even of de voeding het trekt. En de vraag is natuurlijk of het snel genoeg is voor het gebruik dat je wil, als je er een ION mee gaat vervangen zou het toch ruim voldoende moeten zijn.

youtube.com/@hisrep

• fub
Dankjewel voor de suggestie Nachtwacht! Dat is zeker een mooi systeem ter vervanging van een Atom/ION combo. Ik ben echter voor de AMD A8 gegaan en geniet nu van de extra snelheid, voor maar twee tientjes meer...
Pagina: 1