Bullet NL schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 02:37:
[...]
Ik ben het niet met je eens, een werknemer kan via de e-mail contact hebben met klanten, hier in kunnen afspraken zijn gemaakt of in een ander geval documenten die benodigd zijn moeten worden uitgewisseld.
Het kan dus essentieel zijn in een bedrijfsproces dat een bedrijf toegang krijgt tot dergelijke informatie, dit is in mijn ogen ook totaal iets anders, zeker met andere motieven, dan dat een werkgever "zomaar" door de email van zijn werknemers gaat snuffelen.
Dan moet werkgever functionele mailboxen aanmaken. Ook handig voor het geval werknemer op een dag dood neervalt bijvoorbeeld. Daarnaast behoren belangrijke documenten in een soort van centraal workflow systeem te worden opgeslagen. En bovendien, ik had al eerder het voorbeeld aangegeven van een collega (die nota bene veel klantcontact had) die op vakantie was gegaan zonder zijn out of office in te stellen (of een collega te machtigen), er werd geen toestemming verleend om in zijn mailbox te kijken vanwege privacy.
Persoonlijk vind ik het kolder dat een werkgever rekening moet houden met de privacy van zijn werknemers op de door de werkgever beschikbaar gestelde middelen.
Tsja, dat kan je vinden, feit is nu eenmaal dat werkgever juridische verplicht is om, tot op bepaalde hoogte, rekening te houden met de privacy van de werknemer, ook op door de werkgever beschikbaar gestelde middelen.
Heb je wat te verbergen voor je werkgever, gebruik dan gewoon niet de spullen van je werkgever, heel simpel. Naar mijn mening wordt het recht op privacy dan ook helemaal verkeerd gebruikt in een dergelijke zakelijke omgeving. Iedereen heeft recht op privacy, vooral in zijn "thuis" omgeving, zakelijk ligt dit voor mij allemaal toch wat anders. Wanneer ik mijn personeel betaal om hun ding te doen binnen gezette tijden op mijn apparaat/software e.d. vind ik dat ik daar iets over heb te zeggen. Daarom, en ik zeg het nog maar eens. Wil jij als werknemer iets doen wat naar je werkgever toe in een wat grijs gebied valt, en/of je vindt dat je recht hebt op privacy. Gebruik dat lekker je eigen middelen in je eigen tijd!
Ik had je net wat mooie voorbeelden gegeven van zaken die EN vallen onder privacy EN onder werk, denk bijvoorbeeld aan beoordelingen, mailwisselingen met HR e.d. over persoonlijke problemen, noem maar op. En zelfs als je als werknemer prive zaken uitvoert op de bedrijfsmiddelen van werkgever, dan nog mag de werkgever daar niet zomaar in snuffelen; uit jurisprudentie blijkt dat werkgever moet accepteren dat werknemer in bepaalde mate privegebruik maakt van bedrijfsmiddelen. Dat kan je van de zotte vinden, maar zo is het gewoon.
Als werkgever mag je (zonder gegronde reden) niet de telefoongesprekken van je werknemers afluisteren, ook al worden die gevoerd via een telefoonnummer van het bedrijf. Als werkgever mag je ook (zonder gegronde reden) niet met een verborgen camera je werknemers filmen, ook al is dat tijdens werktijd op de werkvloer. En zo mag een werkgever (zonder gegrond reden) ook niet koekeloeren in de werkmail van werknemer.
Uiteraard mag werkgever wel stappen ondernemen tegen werkgever bij een gegrond vermoeden van misbruik en ik ben het met je eens dat je als werknemer prive en zaken enigszins gescheiden moet houden (zo loop ik zelf ook nog altijd rond met twee telefoons). Maar botweg zeggen: "ik ben werkgever, dus ik doe met mijn bedrijfsmiddelen wat ik zelf wil, jammer dan voor de privacy van werknemer" gaat je echt niet redden mocht je ooit voor de rechter staan.
[
Voor 7% gewijzigd door
Koos Werkloos op 20-01-2015 08:34
]