Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PHP create folder

Pagina: 1
Acties:
  • 422 views

• tj.jackel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-09 06:30
Hoi,

Ik wil een folder maken in de /var/www/ map van apache2. In deze folder wil ik als administrator bestanden plaatsen. Gebruikers van de website mogen alleen lezen uit de folder. Nu heb ik twee vragen:

- Welke permissions moet ik gebruiken?
- Ik gebruik de volgende code:

$path = '/var/www/'.$IDtemp;
mkdir($path, 2755, true);

Dit werkt niet, ik kan niet vinden waarom. Wat doe ik fout?

Alvast bedankt

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Kom op nou...
mode

The mode is 0777 by default, which means the widest possible access. For more information on modes, read the details on the chmod() page.
The mode parameter consists of three octal number components specifying access restrictions for the owner, the user group in which the owner is in, and to everybody else in this order. One component can be computed by adding up the needed permissions for that target user base. Number 1 means that you grant execute rights, number 2 means that you make the file writeable, number 4 means that you make the file readable. Add up these numbers to specify needed rights. You can also read more about modes on Unix systems with 'man 1 chmod' and 'man 2 chmod'.
Ik weet niet wat je denkt dat die 2 moet doen, maar die heeft niks met octale getallen te maken, terwijl toch echt elke pagina over chmod je uitlegt hoe dat werkt.

Daarnaast: als je alleen leesrechten wil geven, hoe kom je er dan bij om 755 te gebruiken? Dat is lezen, schrijven en uitvoeren voor de gebruiker zelf en lezen en uitvoeren voor alle andere gebruikers.

Maar goed, dat is nog steeds niet wat je nodig hebt, want gebruikers op je website hebben niks met rechten op je filesystem te maken. Dat moet je zelf programmeren.

Verdiep je eens in hoe rechten op Linux-systemen überhaupt werken en stel als je daar niet uitkomt eens gericht een vraag in Non-Windows Operating Systems. Dit topic sluit ik wegens gebrek aan eigen inzet.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

tj.jackel schreef op zondag 18 januari 2015 @ 13:09:
... In deze folder wil ik als administrator bestanden plaatsen. Gebruikers van de website mogen alleen lezen uit de folder....
php wordt ALTIJD via dezelfde gebruiker (vaak apache of www-data oid) uitgevoerd. Er is geen onderscheid tussen administrator of gewone gebruiker.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Dit topic is gesloten.