TV-signaal via Coax-kabel vanuit een glasvezelmodem /decoder

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een glasvezelmodem van Vodafone en vanuit dit modem gaat een UTP kabel naar mijn woonkamer, waar een decoder staat die het signaal via de UTP kabel binnen krijgt en omzet naar een signaal dat via HDMI mijn TV in gaat.
Ook heb ik op mijn slaapkamer een (wat oudere) TV en ik heb vanaf mijn woonkamer naar mijn slaapkamer een Coaxkabel liggen. Bovendien heeft deze oudere TV niet veel meer ingangen.

Ik wil graag op mijn slaapkamer TV kunnen kijken en ik dat die TV onafhankelijk van de decoder verschillende kanalen kan afspelen (ik wil dus niet altijd hetzelfde programma willen kijken dat beneden aan staat).

Ik heb gezocht maar niet gevonden.
Ik kwam wel het volgende kastje tegen (http://www.cablers.nl/echobox) dat op zich wel UTP kan omzetten naar Coax, maar ik heb erg de indruk dat ik dan op mijn TV in de slaapkamer altijd naar het programma moet kijken dat beneden is gekozen.
Ook kwam ik een kastje tegen (http://www.marmitek.com/n...over-coax/megaview-20.php) die ik kan aansluiten op mijn decoder en zo het signaal kan omzetten naar Coax. Maar daarvan heb ik al helemaal het idee dat ik alleen het actieve kanaal kan doorsturen.
Ook heb ik gelezen (en zelf ervaren met mijn vorige provider, nl UPC) dat er soms een aantal kanalen wordt doorgegeven waarvoor je geen decoder nodig hebt. Ik had toen (met UPC) op mijn TV in de slaapkamer niet alle kanalen, maar genoeg. Hoe kan ik er achter komen welke kanalen ik via mijn huidige aanbieder (Vodafone) kan zien, als ik dit werkend krijg?

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties en ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollo89
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-05 14:56
Wat jij eigenlijk wil (meerdere tv-zenders op een coaxkabel die je met de interne tuner van je tv kan kiezen) heet kabeltelevisie en daarvoor moet je een aansluiting nemen bij jouw kabelmaatschappij (UPC).

De UTP-kabel die je nu hebt is enkel een internetverbinding en daar zit van zichzelf geen enkele tv-zender op. Wanneer je op je decoder een zender kiest, maakt deze een verbinding met de tv-server van Vodafone, waarna deze de gekozen zender begint door te sturen via je internetverbinding. Dit is dus ongeveer hetzelfde als wanneer je een video op YouTube bekijkt.

Het eerste apparaatje (EchoBox) zorgt er enkel voor dat je die internetverbinding via een bestaande coaxkabel kan laten lopen. De interne tuner van jouw tv kan daar echter niets mee aanvangen. Je hebt dan op je slaapkamer een tweede EchoBox nodig die het signaal opnieuw omzet naar Ethernet (UTP) en een tweede decoder van Vodafone waar je deze UTP-kabel op aansluit.

Het tweede apparaatje (MegaView 20) is een modulator die het beeld en geluid van je decoder moduleert naar een RF-signaal op je coaxkabel dat de interne tuner van de tv op je slaapkamer wel kan ontvangen. Op je tv is er dan echter maar één kanaal. Van zender verwisselen moet dan nog steeds gebeuren op je decoder in de woonkamer.

Wat zijn dan de mogelijke oplossingen om wel meerdere zenders op je slaapkamer te hebben?

1) Een kabelaansluiting nemen bij UPC (€ 18,70 / maand). Aangezien je zegt dat het al een oudere tv is, zal deze waarschijnlijk niet over een DVB-C (digitale tv via de kabel) tuner beschikken en zal je enkel de analoge zenders kunnen ontvangen (zie hier). Deze kabelaansluiting kan je dan ook gebruiken voor de tv in je woonkamer (ook met digitale tv) en bij Vodafone kan je dan een goedkoper abonnement nemen zonder tv (enkel internet en/of telefoon).

2) Een tweede decoder nemen bij Vodafone voor in de slaapkamer. Je zal dan wel moeten zorgen voor een UTP-aansluiting in de slaapkamer. Dit kan op drie manieren:
- een UTP-kabel van de woonkamer naar de slaapkamer leggen (eventueel de bestaande coaxkabel vervangen door een UTP-kabel);
- twee Powerline (PLC) adapters gebruiken die een verbinding maken via de elektriciteitskabels van je huis
- twee van die EchoBoxen gebruiken die een verbinding maken via de bestaande coaxkabel (dit zal echter duurder zijn dan twee Powerline-adapters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:10
Mogelijk kun je ook overstappen naar een glasvezelprovider die wel direct een COAX aansluiting heeft met analoog (en mogelijk ook digitaal DVB-C) signaal. ON / OnsBrabantNet levert dat bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Of je hebt nog oude Vodafone (met Amino decoders voor iptv), dan kan je de coax nog op het glasvezelmodem aansluiten ... (net als hierboven dus, Telfort heeft dat ook nog iirc)
Anders idd via powerline en tweede kastje (als de Entones tenminste scart hebben of andere analoge video uit).

[ Voor 17% gewijzigd door apis29 op 18-01-2015 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allen, hartelijk dank voor de supersnelle en duidelijke uitleggen.
Helaas blijkt wat ik in gedachte had niet mogelijk te zijn, maar ik snap nu in ieder geval dat het niet mogelijk is.
Ik ga nadenken over alternatieven.
Nogmaals hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:53
Verwijderd schreef op zondag 18 januari 2015 @ 14:42:
Allen, hartelijk dank voor de supersnelle en duidelijke uitleggen.
Helaas blijkt wat ik in gedachte had niet mogelijk te zijn, maar ik snap nu in ieder geval dat het niet mogelijk is.
Ik ga nadenken over alternatieven.
Nogmaals hartelijk dank!
Klopt.. 2e decoder huren.

Alternatieven zijn om via een tablet of telefoon icm een app TV te kijken als je provider dat ondersteunt. Met Airplay oid kun je dat weer naar je TV streamen.

Heb je geen coax aansluiting? Als je geluk hebt is die niet afgesloten, dan kun je zolang het werkt gewoon via UPC/Ziggo/whatever kijken
Pagina: 1