Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Een grote netwerkswitch of twee kleintjes?

Pagina: 1
Acties:

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:02
Ik wil graag advies hoe ik mijn netwerkkabels in mijn meterkast het best kan ontsluiten.

In mijn meterkast heb ik:

- 12 UTP-kabels (2 naar elke kamer in het huis)
- Een NAS
- Een Telfort modem met 4 poorten (sitecom NX3 geloof ik)
- Een Glasvezeldoosje met een TV en internetsignaal. Internet is aangesloten op de Telfortmodem. TV-signaal gaat direct via 1 van de UTP-internetkabels naar de huiskamer.

Als ik reken heb ik met een 8-poortsswitch net 1-2 poorten te weinig. Dan kom ik bij een 16-poortsswitch uit a 75 euro. Maar die zijn fors duurder dan 2x een 8-poortsswitch (i.e. 2x 20 euro). Welke optie is aan te raden?

Daarnaast zou ik in de toekomst misschien ook nog wel een TV op zolder willen zetten, wat betekent dat mijn TV-utp-kabel ook gesplitst moet worden. Maar volgens mij moet ik dan een managed switch hebben als ik die tv-utp-kabels via de switch wil gooien. Hoe zit dat?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je je TV UTP netwerk apart wilt houden moet je of een managed switch met VLAN's hebben, of gewoon een losse switch.
Vwb het gewone LAN: per switch ben je sowieso een poortje kwijt voor de input. Maar twee switches aan elkaar kan prima. Mocht er eentje uitvallen heb je niet ineens je het netwerk op zijn gat.
Ik zou zelf gewoon voor een stuk of drie simpele losse 8 poorts gaan. Ook gezien de vraag, want als je wist hoe je een managed switch in moest stellen had je je hele vraag niet gesteld ;)

Oh ja, en koop een 230v verlengsnoer, want je zit ook met een gelijk aantal adapters ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

2 Switches aan elkaar kan prima idd.
Nadeel is wel dat je tussen de switches gelimiteerd bent tot de maximale snelheid van de verbinding die er tussen ligt. Stel dat je met 2 PC's aan de ene switch een server op de andere switch probeert te bereiken, en de link tussen de switches is 100Mbps, dan halen beide PC's tegelijk maar 50Mbps (theoretisch, er zal altijd eentje dominant zijn en de meeste snelheid pakken).
Als er maar 1 tegelijk communiceert is dat niet zo erg natuurlijk, maar met meerdere tegelijk is het wel vervelend.

En verder idd, je TV signaal kan niet via het reguliere netwerk. Daar zou je alsnog een losse kabel voor moeten hebben, of moeten zorgen voor switches met VLAN mogelijkheid.

Ik zou eens gaan kijken naar een paar gebruikte Dell Powerconnect switches want die zijn niet zo gek duur. 27xx serie bijvoorbeeld.
2716 (a 50 euro op Ebay) in de meterkast (16port variant) en een 2708 (a 25 euro op Ebay) bij je TV om je TV-VLAN er weer uit te splitsen.

Edit: Die dingen zijn meteen ook gigabit trouwens, en dan kan je 1 lijn naar je TV leggen en dan met de switch aan die kant b.v. je TV decoder, gameconsoles, etc aansluiten en scheiden met VLAN.
Hell, als je toch al UTP hebt liggen kan je met die switches tot maximaal 4 UTP lijnen tegelijk gebruiken om een 4Gbit trunk te leggen :)

[ Voor 16% gewijzigd door McKaamos op 18-01-2015 13:00 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:58
McKaamos schreef op zondag 18 januari 2015 @ 12:56:
Ik zou eens gaan kijken naar een paar gebruikte Dell Powerconnect switches want die zijn niet zo gek duur. 27xx serie bijvoorbeeld.
2716 (a 50 euro op Ebay) in de meterkast (16port variant) en een 2708 (a 25 euro op Ebay) bij je TV om je TV-VLAN er weer uit te splitsen.
Let wel op bij dat zulk spul: dat vreet energie, waardoor je energiekosten omhoog schieten.

• filipy23
GioStyle schreef op zondag 18 januari 2015 @ 13:03:
[...]

Let wel op bij dat zulk spul: dat vreet energie, waardoor je energiekosten omhoog schieten.
Goed dat je het zegt. Ik ben eigenlijk niet zo'n intensieve gebruiker om dit allemaal te rechtvaardigen.

Een naar mijn TV heb ik twee UTP-kabels liggen. Eentje zal dus dedicated zijn voor de TV en de andere kan op elke apparaat wat ik daar maar neerzet aangesloten hebben. Mochten dat er meer worden dan kan ik daar ook altijd wel weer een switchje neerzetten.

Bedankt voor de adviezen in ieder geval!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

GioStyle schreef op zondag 18 januari 2015 @ 13:03:
[...]

Zo dramatisch is het nou ook weer niet.
Performance en functies hebben een prijs, en in dit geval voornamelijk energie, maar zo ongelofelijk veel vebruikt een 8port model niet.
Dat er 230v/0,75A op de bodem staat, wat 172watt betekent, is puur een rating. De doosjes zijn dicht, zonder actieve ventilatie, dus meer als 20watt verbruikt het niet, anders raakt het oververhit.

Ik zou eigenlijk eens een meter tussen het stopcontact en m'n 2708 moeten zetten, maar het is technisch praktisch onmogelijk dat het veel verbruikt. DIngen worden net lauw warm. Net als een consumenten switch.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:58
20W 24/7 per 8 poorts switch? Dat is dus 40W 24/7, want TS heeft er 2 nodig. Dat is dus een kleine €80,- op jaarbasis. Ik vind dat een hoop verbruik en een hoop geld.

Ik heb hier een HP Procurve 1410-16G (let op: wel unmanaged), en die verbruikt 10W.

[ Voor 30% gewijzigd door GioStyle op 18-01-2015 13:19 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Sja, een consumentenswitch is ook niet energiezuinig in grote versies. Daar hangt ook een dikke adapter aan van 12volt/1A (iig wel aan m'n 8port Linksys, dus 12watt) en dan hebben we het nog niet gehad over de inefficientie van een wall-wart.

Denk dat de switching powersupply van een flinke switch stukken efficienter is, maar omdat die geintegreerd zit, wordt die mee gerekend in het verbruik.

Effectief zal er misschien 5watt verschil zitten tussen een PC2708 versus een consumentenlijn Linksys.
Gerekend met 2 euro per watt 24/7, is dat dus 10 euro per jaar voor een hele hoop meer kwaliteit en functies.

[ Voor 21% gewijzigd door McKaamos op 18-01-2015 13:32 ]

• filipy23
Ik heb trouwens nog een tweedehands HP ProCurve 2524 Switch liggen. Deze heeft 24 100mbit poorten. Is misschien ook een optie om die gewoon te gebruiken, maar zelf denk ik dat die te langzaam is en te veel stroom verbruikt.

Afbeeldingslocatie: http://www.data-connect.com/images/HP_Pro1.gif
Feature
Description
Ports
24 auto-sensing 10/100 ports (IEEE 802.3 Type 10Base-T, IEEE 802.3u Type 100Base-TX)
Media type: Auto-MDIX
Duplex: half or full
2 open transceiver slots
1 RS-232C DB-9 console port
Processor
ARM7TDMI @ 62.5 MHz
Memory
2MB flash
26KB RAM/ROM capacity
Packet buffer size: 6MB
Mounting
Mounts in a standard 19 inches rack (hardware included)
Performance
Latency: < 10 µs (LIFO)
Throughput: 6.6 million pps (64-byte packets)
Switching capacity: 9.6 Gb/s
MAC address table size: 4096 entries

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

filipy23 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 13:37:
Ik heb trouwens nog een tweedehands HP ProCurve 2524 Switch liggen. Deze heeft 24 100mbit poorten. Is misschien ook een optie om die gewoon te gebruiken, maar zelf denk ik dat die te langzaam is en te veel stroom verbruikt.

[afbeelding]

[...]
Maximaal 36watt, volgens HP worst-case met de switch als voeding voor alle aangesloten PoE equipment (wat je niet hebt). Dus dat zal in werkelijkheid voor jouw situatie misschien 10 watt zijn,
Maargoed, snelheid is maximaal 100Mbps per poort, dus lijkt me geen geschikte kandidaat idd.

Zie ook: http://h20564.www2.hp.com...US&docId=emr_na-c01955946

[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 18-01-2015 13:46 ]

Pagina: 1