Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

VLAN voor management, apparatuur op intern netwerk

Pagina: 1
Acties:

• LordSpud
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-05 10:49
Ik heb momenteel een opstelling a la netwerkje.com maar dan voor Vodafone thuis (glasvezel). Momenteel heb ik de door Vodafone geleverde modem (een Draytek 2132FVn) niet aan staan maar die wil ik graag aansluiten zodat telefonie ook werkt. Dit kan waarschijnlijk door de Draytek onderdeel te laten zijn van VLAN 300 en een SFP to Copper module te gebruiken voor de Draytek.

Voor management is er VLAN 100. Mijn idee is om op mijn managed switch een poort als trunk in te stellen die zowel VLAN 300 als VLAN 100 doorgeeft aan de SFP ingang van de Draytek (een andere poort op de managed switch geeft alleen VLAN 300 door voor internet voor mijn eigen router en twee andere poorten heb ik ingesteld voor het VLAN voor televisie, hier zit dus mijn tv decoder op).

Mijn vraag is: welke management taken worden er door providers doorgaans uitgevoerd en gaat dit werken als mijn Draytek een intern ip adres krijgt toegewezen van mijn eigen router? Ik mis kennis op dit gebied dus excuses als dit een domme vraag is. Ik kan me echter voorstellen dat als er via VLAN 100 bijvoorbeeld nieuwe firmware voor het modem wordt gepushed dit niet meer werkt als het modem achter een router zit.