• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Eigenlijk valt dit in de categorie 'ter leering ende vermaek'.

Het probleem: sinds enkele dagen werkt de laptop heel erg traag. Het openen van een website duurt een minuut, filmpjes afspelen wil hij moeizaam. Het opstarten duurt een kwartier.
Het betreft deze configuratie:
Dell Inspiron N5050
Windows 7 Home Premium 64-bit
Intel Celeron CPU B800 1,50GHz
4 Gb RAM

Dus maar eens gestart met alle routine matige controles. Een van de harde schijf, het register, een virusscan, een malware scan. Helaas allemaal zonder resultaat.

Het geval wil dat ik op al m'n laptop's CoreTemp heb draaien met de gegevens in de taakbalk. Zo zijn daar dus 4 waarden afleesbaar. CPU temp, RAM used, Load, Clock Speed. Ook goed om te weten, dat tijdens het gebruik van de accu, de prestaties van de processor zijn teruggeschroefd naar 70%. Dit om langer met de accu te kunnen doen. En omdat op de accu doorgaans toch geen zware processen worden uitgevoerd.
Op een gegeven moment valt m'n oog erop dat zelfs met aangesloten netvoeding de waarde niet hoger wordt. Normaal wordt die dan maximaal 1,5 tegen maximaal 0,8 op de accu.
Toen ben ik eens gaan zoeken in energiebeheer. En het probleem was gevonden:
De minimale prestaties van de processsor stonden op 0 (zoals altijd), maar de maximale prestaties stonden ook op 0! Nadat die weer waren terug gezet naar de oorspronkelijke waarden, was het probleem opgelost.

Hoe simpel soms de oplossing kan zijn... :)

Verwijderd

Hoi Herzon,

Ik heb uren gezocht op internet, toen kwam ik jouw post tegen (over instellingen %), ik heb je stappen opgevolgd en ik had minimaal op 5% staan en maximaal op 100%.

Nu heb ik minimaal aangepast van 5 naar 100% en ook mijn probleem is nu opgelost, deze laptop gaat weer als de brandweer! Super bedankt!

Maar wel een vraag; wat is het nadeel van de instelling : "minimale processorsnelheid op 100%"?

Heel graag hoor ik dit nog even van je.

Groetjes,

Roel

• Inenting
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-09-2025
Verwijderd schreef op maandag 23 februari 2015 @ 21:02:
Hoi Herzon,

Ik heb uren gezocht op internet, toen kwam ik jouw post tegen (over instellingen %), ik heb je stappen opgevolgd en ik had minimaal op 5% staan en maximaal op 100%.

Nu heb ik minimaal aangepast van 5 naar 100% en ook mijn probleem is nu opgelost, deze laptop gaat weer als de brandweer! Super bedankt!

Maar wel een vraag; wat is het nadeel van de instelling : "minimale processorsnelheid op 100%"?

Heel graag hoor ik dit nog even van je.

Groetjes,

Roel
Het houd in dat je processor altijd op volle toeren werkt waardoor het veel warmer word waardoor het weer zichzelf gaat throttlen (houd in dat hij gewoon weer langzamer word) om niet te warm te worden en daarnaast word de accuduur nu veel minder.