Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19George97
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-09 14:09
Eerste even dit. Ik schaam me er een beetje voor om hiervoor een topic te moeten openen. Ik weet dat er al veel over geschreven is, maar het is mij ook niet helemaal duidelijk waar ik nou precies naar moet zoeken. Heb een aantal how to's hier over gevolgd. Ook een op Tweakers. Werkt wel, maar niet zoals ik het wil. |:( |:( 8)7 8)7

Situatiebeschrijving:
Heb in de woonkamer de router staan. Hier zit een HDD in die via het netwerk te bereiken is. Op zolder is er een kamer bijgekomen. Hier geen WIFI.
Ik wil opzolder een Ethernet kabel hebben, en een WIFI singnaal. Dit hetzelfde als beneden zodat ik ook bij mijn netwerk schijf kan in de router beneden. Mijn plan is dus om een extra router op zolder te zetten. Deze als repeater/access point (Netgear gebruikt de benaming AP?) in te stellen. Deze zou dan als extender van het singnaal moeten dienen, en ik kan dan vanaf deze router een kabel naar mijn Humax Decoder laten lopen om bij de netwerk harde schijf te kunnen.

Huidige setup:
Ik heb in de woonkamer een Netgear WNDR4700 deze heeft als IP 192.168.1.1, met MAC-address filter.
Ik heb een UTP kabel lopen, tot de 1e verdieping.
Deze gaat in een netwerkswitch (deze om precies te zijn), welke dienst doet als splitter zegmaar, om op die verdieping ook een kabel te hebben.
Kabel gaat vanaf de splitter naar zolder (waar ik geen WiFi heb).
Hier op zolder heb ik nu een Netgear N300 WNDR2000V2 staan, verbonden met de UTP kabel die vanaf de splitter komt.

Wat ik heb geprobeerd/tegen aan loop:
Ik dacht dus, nou 2 Netgear routers, zelfde merk. Lekker makkelijk kan ik gewoon de Wireless Accesspoint functie van Netgear zelf gebruiken.. Dit feest gaat al niet op, want ik begrijp dan de beveiliging van de routers dan op WEP moest staan. Wat ong vergelijkbaar is met geen beveiling. Ik wil gewoon WPA2-PSK kunnen blijven gebruiken.
Toen dus na wat zoeken ben ik handmatig aan de slag gegaan.
Ik heb oa het volgende geprobeerd.
  • Beide routers op een eigen kanaal
  • DHCP op router 2 uit. Deze router mag namelijk geen IP adressen uitdelen
  • SSID op beide routers gelijk.
  • Password op beide routers gelijk.
  • IP van de "hoofd"router (beneden) 192.168.1.1, op zolder 192.168.1.200
De router gaat dan vrolijk een eigen singnaal uitzenden en niks extenden..

[ Voor 3% gewijzigd door 19George97 op 17-01-2015 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:11

D4NG3R

kiwi

:)

Waarom niet gewoon een dedicated AP kopen?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19George97
D4NG3R schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 23:18:
Waarom niet gewoon een dedicated AP kopen?
Omdat ik er van overtuigd ben dat dit moet kunnen, en ik deze router nog had liggen en een AP zelf geld kost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:23
Je laatste oplossing is toch goed ? Als je eerste router de dhcp doet.

Waarom inderdaad niet gewoon een AP aanschaffen

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Ja, accespoints geven je veel minder problemen dan een tweede router te zetten. Ik zou kijken naar een ubiquiti dat zijn hele goede accespoints!

Er zou ook een kans kunnen zijn dat je je router als ap kan inzetten.

[ Voor 20% gewijzigd door thibautb op 17-01-2015 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19George97
Downloader_NL schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 23:20:
Je laatste oplossing is toch goed ? Als je eerste router de dhcp doet.

Waarom inderdaad niet gewoon een AP aanschaffen
Beide routers op een eigen kanaal
DHCP op router 2 uit. Deze router mag namelijk geen IP adressen uitdelen
SSID op beide routers gelijk.
Password op beide routers gelijk.
IP van de "hoofd"router (beneden) 192.168.1.1, op zolder 192.168.1.200

Ik heb op de eerste router indd DHCP gewoon aan laten staan. Ik las ook dat ik ergens nog de DHCP ranges moest beperken. Heb hier ook nog wat mee zitten spelen, zodat ze beiden een eigen serie IP's krijgen om uit te delen (router 1 2-100 en router 2 102-200 bijv)

AP is een optie, maar wel de laatse. Wil het liefts gewoon deze router gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
Waar heb je trouwens gelezen dat de AP mode alleen in web mode kan ? ( dit lijkt me namelijk erg sterk)

Als de software van je Netgear niet perfect is kan je ook eens kijken naar dd-wrt. Deze geeft sowieso de mogelijkheid tot het maken van een AP.

[ Voor 41% gewijzigd door HKLM_ op 17-01-2015 23:29 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011

OmeJoyo

This is me

Volgens mij wil de ts geen kabel trekken, maar draadloos verbinden om daar weer een kabel aan te kunnen sluiten :) correct?

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19George97
Downloader_NL schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 23:28:
Waar heb je trouwens gelezen dat de AP mode alleen in web mode kan ? ( dit lijkt me namelijk erg sterk)

Als de software van je Netgear niet perfect is kan je ook eens kijken naar dd-wrt. Deze geeft sowieso de mogelijkheid tot het maken van een AP.
Dat leek het mij dus ook. Maar als ik de AP funtie in wil schakelen krijg ik de volgende melding: "De opties voor draadloze beveiliging WPA-PSK (TKIP), WPA2-PSK (AES) en WPA-PSK (TKIP) + WPA2-PSK (AES) zijn niet beschikbaar als u de draadloze herhaalfunctie inschakelt.
Wijzig uw beveiligingsoptie voordat u de draadloze herhaalfunctie inschakelt. "

Ook staat dit er bij vermeld: "Draadloze herhaling (Wireless Repeater).

In deze modus communiceert de WNR2000v2 -router alleen met een ander draadloos station in de basisstationmodus. U dient het MAC-adres (het fysieke adres) van het andere draadloze station in de basisstationmodus in te voeren in het daarvoor bestemde veld. WEP kan (en dient) te worden gebruikt om dergelijke communicatie te beveiligen.
"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19George97
OmeJoyo schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 23:38:
Volgens mij wil de ts geen kabel trekken, maar draadloos verbinden om daar weer een kabel aan te kunnen sluiten :) correct?
Kabel tot op zolder ligt er. Die kabel prik ik zo in mn router die ik op zolder als AP wil gebruiken. Vanaf de router moet er dus een singnaal gaan (extenden) en verder wil ik in deze router een Ethernet kabeltje pluggen die naar mn Humax decoder gaat zodat deze ook in het netwerk staat. Deze moet namelijk besten (films) van de harde schijf in de router beneden kunnen afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiPKaKDutcH
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-10-2024
Je hebt dus een ethernet kabel op zolder. Die prik je in een poort (geen wan) van de router op zolder. De overige 3 poorten zouden moeten werken als een switch. Als je daar een apparaat aan hangt zou die een ip moeten krijgen en internet.

Ik gebruik zelf ook een tweede router voor extra wifi dekking. Asus (hoofdrouter) -> Linksys (andere kant huis) met dhcp uit. Wifi en wpa2 hetzelfde, alleen ander kanaal. De Linksys is verbonden met een ethernet kabel en er zitten nog twee in voor een pc en xbox.

Gamertag: DraaQ PC specs! | The Reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19George97
KiPKaKDutcH schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 23:50:
Je hebt dus een ethernet kabel op zolder. Die prik je in een poort (geen wan) van de router op zolder. De overige 3 poorten zouden moeten werken als een switch. Als je daar een apparaat aan hangt zou die een ip moeten krijgen en internet.

Ik gebruik zelf ook een tweede router voor extra wifi dekking. Asus (hoofdrouter) -> Linksys (andere kant huis) met dhcp uit. Wifi en wpa2 hetzelfde, alleen ander kanaal. De Linksys is verbonden met een ethernet kabel en er zitten nog twee in voor een pc en xbox.
Hmm ok, maar de WAN poort moet toch sowieso aangesloten zijn? Anders kan de 2e router toch nooit een werkend draadloos signaal uitzenden?

Ik ga het gelijk proberen. Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:57

Jiffy

God, you're ugly!

19George97 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 11:07:
Hmm ok, maar de WAN poort moet toch sowieso aangesloten zijn? Anders kan de 2e router toch nooit een werkend draadloos signaal uitzenden?
Huh? Wat heeft de WAN-poort met een draadloss signaal te maken?

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 30-08 16:13

RoRoo

Certified Prutser

Je plaatst een router die als AP wil gebruiken voor een LAN..
Waarom sluit je je kabel dan op WAN aan.... :+

Het wordt in principe een domme switch met een antenne.. Gewoon in de LAN prikken dus :)

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiPKaKDutcH
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-10-2024
19George97 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 11:07:
[...]

Ik ga het gelijk proberen. Ben benieuwd
Modem -> utp in wan van hoofdrouter -> utp van een lan poort naar een lan poort van de tweede router.
En inderdaad wat RoRoo zegt: een switch met antenne :)

Gamertag: DraaQ PC specs! | The Reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19George97
Wow. Dat het zo simpel was zeg... Ben ik zo slecht in googelen haha. Wanneer zou ik de AP functie van Netgear dan wel gebruiken?

En hoe noem ik dit nu? Dit is nu dan toch een acces point?

Alles werkt nu keurig nu via ethernet.. wifi niet..

Via wifi krijgen de apparaten die via de switch met antenne op zolder zegmaar verbonden zijn een IP 10.0.0.2 router 10.0.0.1 en dns ook 10.0.1

Nu krijgt ik via ethernet ook zo'n vreemd IP.

Ga de router boven even resetten en nogmaals proberen

-----------update-------

krijg nu de volgende melding
Belangrijke update

Om een conflict met uw Internet Service Provider te voorkomen, is het IP-adres van uw router bijgewerkt naar 10.0.0.1.

U dient nu de IP-adressen in de configuratie-instellingen van de router voor elke relevante service, zoals poortdoorsturing en IP-adresreservering, bij te werken.

---------------update--------------
Alles draait nu via de 2e router op 10.0.0.x
werkt keurig nu . Maar alleen als ik de kabel in de WAN poort steek...

[ Voor 83% gewijzigd door 19George97 op 25-01-2015 11:27 ]

Pagina: 1