Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi-optimalisatie in oud huis

Pagina: 1
Acties:

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-11 23:41
In mijn 1900-huis heb ik een tijdlang mijn router (Apple Time Capsule) in de woonkamer achter de TV gehad. Het bereik beneden was super, in de keuken wat minder. Boven in de slaapkamer was er echter nauwelijks bereik, Netflixen was daar niet te doen. Nu levert de TV ook flink wat storing op, maar ik wilde sowieso al de router verplaatsen. Een aantal opties passeerden de revue maar ik kan de knoop maar niet doorhakken. De bedoeling is dat de woonkamer de focus van het internet blijft, maar dat het boven ook echt goed bereikbaar wordt.

Optie A
Ik plaats de router op de grond in de inbouwkast in de slaapkamer. Van daar richting het bed is optimaal natuurlijk, al zit er wel een houten deur voor. Richting de bank is een ander verhaal, het signaal moet dan door het plafond (holle bakstenen) én door een muur (steen, geen beton).

Optie B
Ik plaats de router halverwege de nis van de trap naar boven. Richting het bed moet het signaal door één of twee muren van steen (afhankelijk van waar je in de slaapkamer bent). Richting de bank moet het signaal door de muur waar de router aan vast zit én door nog een muur.
Omdat de woonkamer geen deur heeft is heb ik het idee dat er een redelijk directe verbinding naar de bank mogelijk is, maar dan moet het signaal wel kaatsen op de muren, doet Wifi dat enigszins?

Wat denken jullie? In de nis of in de kast?

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7502/16115885908_fc904fbd88_z.jpg
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7582/16301643561_cee524e7b4_z.jpg

Ter verduidelijking: dat blauwe is de bank, en dat vierkante houten ding het bed :p De oude Time Capsule locatie is rood. Ik ben niet zo'n fervente sketchupper dus vergeef mij om mijn tekenskills.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-11 11:10
het beste is denk ik om het een keer gewoon te proberen.

Evt kan dat met een losse lange kabel door het trapgat leggen naar de testplekken.

Maar wat je ook kan doen (mocht het beide niet ideaal zijn) is een access point plaatsen. Die plaats je dan boven. Dan heb je op beide plekken sterk signaal.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Waarom geen extra router of ap in huis, die je met een draadje verbind met je huidige router?

[ Voor 5% gewijzigd door EWK op 17-01-2015 22:46 ]

Hoi!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-11 23:41
timberleek schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 22:46:
het beste is denk ik om het een keer gewoon te proberen.

Evt kan dat met een losse lange kabel door het trapgat leggen naar de testplekken.

Maar wat je ook kan doen (mocht het beide niet ideaal zijn) is een access point plaatsen. Die plaats je dan boven. Dan heb je op beide plekken sterk signaal.
Hoe test ik dat het beste? Speedtest met een laptop en dan op verschillende plaatsen, is dat betrouwbaar?
EWK schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 22:46:
Waarom geen extra router of ap in huis, die je met een draadje verbind met je huidige router?
Ten eerste is dat een stuk duurder, ten tweede vind ik dit een prettigere oplossing, een enkele router. De router moet sowieso weg achter de tv :-)

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Dan dus gewoon op zoek naar de beste plek. Zet m bij optie A neer en test resultaten. En dat herhalen voor optie B.
Vergelijk en maak je keuze.

Je kunt testen met bv speedtest of iets van speedtest.ziggo.nl

En idd gewoon met laptop op plekken waar je het meeste van de wifi gebruik zal maken.

[ Voor 17% gewijzigd door EWK op 17-01-2015 22:56 ]

Hoi!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-11 11:10
Als je het bij 1 router wilt houden zou ik het idd gewoon zo testen.

Leg hem een paar dagen op plek 1 neer. En test op verschillende momenten de snelheden op verschillende plaatsen in het huis. En doe vervolgens hetzelfde op plek 2.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Muldert schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 22:52:
[...]

Hoe test ik dat het beste? Speedtest met een laptop en dan op verschillende plaatsen, is dat betrouwbaar?
Doe het een paar keer achter elkaar op een known-good server (ik zou die van KPN, Ziggo of UPC aanraden) en je hebt een betrouwbare meting
- voor dat device
- op die locatie
- voor dat moment

Vooral dat laatste is relevant. WiFi is door het aard van het beestje niet constant. Zowel signaaloverdracht als interferentie verschillen van seconde tot seconde en het is prima mogelijk dat een plek dat op ene moment prima dekking heeft op het volgende moment onbruikbaar is. Verschil kan een gesloten deur zijn, of een buurman die iets aanzet.

Dat mis ik sowieso in je verhaal: checken op interferentie. Met de bouwmaterialen die je noemt veronderstel ik (in stedelijke situatie tenminste) dat signalen van veel netwerken jouw woning binnendringen. Daarnaast zal ieder andere storingsbron op zelfde frequentieband ook vrij spel hebben. Het zou zomaar kunnen dat je probleem niet ligt in dempng, maar in interferentie van de buren. Sterker nog, het feit dat het ooit werkte maar nu niet meer wijst daar sterk op - tenzij je nieuwe muren in huis gebouwd hebt is daar namelijk niets veranderd.
[...]

Ten eerste is dat een stuk duurder, ten tweede vind ik dit een prettigere oplossing, een enkele router. De router moet sowieso weg achter de tv :-)
Groot gelijk dat je max 1 router per huis wilt, maar het kan prima zijn dat meerdere AP's nodig zijn om overal een betrouwbare verbinding te krijgen, vooral als je naar 5GHz moet. Komt bij dat twee eenvoudige AP's vrijwel altijd goedkoper zijn en betere performance en dekking leveren dan een enkele dure.

Je meldt helemaal niets over de gebruikte band of kanalen, maar ik gok dat je in 2.4GHz zit en ik gok dat je primaire probleem interferentie is. Dan kun je een ander kanaal proberen of je kunt gaan schuiven met je ene router/AP, maar bij interferentie zet dat zelden duurzaam zoden aan de dijk. Enige manier om daar vanaf te komen is om naar 5GHz te gaan. Enerzijds omdat er simpelweg minder netwerken zijn op 5GHz, anderzijds omdat de signalen minder goed door muren en vloren heen gaan waardoor signala van de buren minder in jouw huis binnen zal dringen. Maar dat geldt ook voor je eigen signalen, waardoor het alleszins mogelijk is dat je per verdieping een aparte AP gaat nodig hebben...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1