Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Hifi - 1200 Euro, incl platenspeler

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een compleet setje van speakers, versterker en platenspeler. Ik heb veel op internet gelezen, maar kom er nog niet uit. Wellicht kunnen jullie me nog op goede (nieuwe) ideeën brengen.

Ik zoek een?
Speakers + versterker/ontvanger + platenspeler. Mag nieuw, mag tweedehands.

Wat is je budget?
MAX. 1200 Euro. Liever goedkoper :)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Platen spelen uiteraard, liefst ook radio luisteren, dus met am/fm erin. In de toekomst wil ik een cd-speler toe kunnen voegen. Ik wil een stereoset kunnen aansluiten.

Overige zaken die niet nodig zijn, maar wel leuke extraatjes: spotify afspelen of bluetooth in de versterker/ontvanger.

Wat heb je zelf al gevonden?
Versterker:
Ik lees goede verhalen over de versterkers van Marantz, maar prijzen gaan nieuw al snel naar 300-400 Euro. Over Cambridge Audio lees ik ook goede verhalen, maar daar betaal je ook voor de naam. Een 'vintage' ontvanger is ook een optie, maar ik weet niet hoe een Marantz 1050 zich bijvoorbeeld verhoudt tot een nieuwe versterker, zoals de Marantz pm6005 of nr1504.

Het liefst een kwalitatief goede ontvanger met een goede phono ingang zodat er geen phono amplifier nodig is.

Speakers:
Gekeken naar Klipsch RB-51 II en Dali Zensor 3. Die laatste heb ik beluisterd in de winkel en die klonken goed. Is dit een goede keuze? Qua speakers kom ik er totaal niet uit, dus hier is advies met name handig.

Platenspeler:
Ik hoor goede dingen over de Pro-Ject Debut Carbon DC en de Audio Technica AT-LP120-USB. Ik vind uitstraling van de platenspeler ook belangrijk, maar geluid staat uiteraard voorop.

Welke vragen heb je hier nog over?
- Hoe zouden jullie een budget verdelen? Hoeveel geld aan welk onderdeel?
- Zouden jullie voor een vintage ontvanger gaan? Bijvoorbeeld een Marantz 1050? Ik ben zelf een beetje huiverig met mogelijke toekomstige kosten en defecten.
- Welke onderdelen zouden jullie me aanraden?

1000 maal dank. Als je op 1 onderdeel wilt helpen, dan vind ik dat al fantastisch!

Vriendelijke groeten,
Louis Napo

Verwijderd

Topicstarter
Niemand ^^?

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:22

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

En juist bij speakers kunnen we geen advies geven, daar moet je toch echt uitgaan van wat je zelf aan afmetingen accepteert en wat je hoort.

De volgende opmerking kan ik overigens niet zo goed plaatsen:
Over Cambridge Audio lees ik ook goede verhalen, maar daar betaal je ook voor de naam.
Hoe is dit anders bij Marantz? Ik zou het bijna zelfs omgekeerd stellen.

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Bartvl,

Dankjewel voor je reactie. Het kan zo zijn dat dat bij Marantz (nog meer) op gaat. Daarom vraag ik hier om advies, want zoveel verstand heb ik er niet van.

Bijna alles dat ik lees spreekt elkaar tegen. Heb jij wellicht ideeën voor een goede versterker in de prijsklasse 300-400 Euro met een phono ingang? Het mag gerust een goed, ouder model zijn, want via Marktplaats kopen vind ik geen probleem.

Vriendelijke groeten,
Louis Napo

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-11 13:07

OgWok

U.N.C.L.E.

Ja, voor € 1200,-- en dan HiFi. Dan moet je veel op 2e hands sites kijken en veel mazzel hebben.
Het kan wel, maar is niet eenvoudig. Voor een set behoorlijke boxen ben je meer dan de helft al kwijt.

Overigens kan je hele goede phono voorversterkers krijgen zodat je iedere versterker kan gebruiken die je wil. En ook weer niet voor een paar Euro.

Als je een beperkt budget hebt is het onmisbaar zelf veel op zoek te gaan.

Wat heb je nu aan HiFi staan? Verder is AM niet bepaald HiFi geluid.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Apollo89
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-05 14:56
OgWok schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 19:11:
Overigens kan je hele goede phono voorversterkers krijgen zodat je iedere versterker kan gebruiken die je wil. En ook weer niet voor een paar Euro.
Niet nodig, tegenwoordig hebben de meeste platenspelers een ingebouwde voorversterker die je met een switch in en uit kan schakelen. Je hebt er al één van Dual met pitch-control, auto start/stop, USB, ingebouwde voorversterker en een mooie uitstraling voor € 122,97 (gratis verzending naar België en Nederland): http://www.amazon.de/dp/B004NSJ40M

[ Voor 4% gewijzigd door Apollo89 op 21-01-2015 19:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, voor € 1200,-- en dan HiFi. Dan moet je veel op 2e hands sites kijken en veel mazzel hebben.
Het kan wel, maar is niet eenvoudig. Voor een set behoorlijke boxen ben je meer dan de helft al kwijt.

Als je een beperkt budget hebt is het onmisbaar zelf veel op zoek te gaan.

Wat heb je nu aan HiFi staan? Verder is AM niet bepaald HiFi geluid.
Ik wou dat ik het mooier kon maken, maar ik heb als student op het moment geen geld om vele duizenden Euro's te investeren. Mijn doel is om een leuk beginners setje samen te stellen, waar ik een paar jaar op kan teren en wat ik uit kan breiden zodra ik een baan heb (over 3 jaar waarschijnlijk).

Ik heb op het moment zelf helemaal niets aan HiFi staan. Ik luister muziek via mijn Sennheiser hd555 of via mijn Creative T20 boxjes, maar dat is niet bepaald van je het. Tweedehands vind ik geen probleem overigens, want ik snap dat het lastig wordt met dit budget. Haast heb ik ook niet.

Ik ga morgen nog eens luisteren naar de Dali Zensor 3's die ik al eerder beluister hebt. Ik vond ze persoonlijk goed klinken, maar dan kan ook liggen aan het gebrek aan referentiemateriaal. Ik lees ook goede verhalen over de B&W 685 S2 en de Paradigm Studio 10 V5. Zijn er nog meer speakers die ik zeker niet over mag slaan in dit segment als ik ga luisteren in de winkel?

Het zal vermoedelijk wel tweedehands worden, daarom voel ik me een beetje schuldig om in de winkel te gaan luisteren, maar ik zou bij god niet weten hoe ik er anders achter moet komen wat ik mooi vind klinken...

Is het met mijn huidige budget verstandig om veel te investeren in speakers en de restjes te laten voor de rest? Dus evt een simpele platenspeler en een degelijke, goedkope versterker/ontvanger?

Nogmaals, ik waardeer alle hulp die ik krijg. Jullie zijn vast ook ooit als leek begonnen^^

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-11 23:34

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Ik link even naar mijn post van een tijd terug. Sowieso een leuk draadje om even te lezen.

Eerste woord van mijn reactie daar gaat ook nog steeds hier op...

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:21

JT

VETAK y0

Ik denk dat ik qua budget 45% aan speakers zou uitgeven, de andere helft aan de rest. 30% platenspeler en 35% versterker. En zeker tweedehands om de doodsimpele reden dat je zoveel meer bang for the buck krijgt. Soms haal je tweedehands voor bedrag x in huis wat nieuw x * 2 zou kosten of zelfs beter.
Ik ben het helemaal eens met sparhawk. Ik vind het jammer dat je je eigen mening hier neersmijt alsof het een universele waarheid is. Wat is hifi volgens jou dan? Als je het begrip "hifi" zo zwart-wit interpreteert als dat jij het hier beschrijft dan bestaat hifi niet eens. 1200e is een erg mooi budget om goed geluid te krijgen wat voor velen, ook hobbyisten, gewoon onder hifi zou vallen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

JT schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 00:03:
Ik denk dat ik qua budget 45% aan speakers zou uitgeven, de andere helft aan de rest. 30% platenspeler en 35% versterker. En zeker tweedehands om de doodsimpele reden dat je zoveel meer bang for the buck krijgt. Soms haal je tweedehands voor bedrag x in huis wat nieuw x * 2 zou kosten of zelfs beter.

[...]

Ik ben het helemaal eens met sparhawk. Ik vind het jammer dat je je eigen mening hier neersmijt alsof het een universele waarheid is. Wat is hifi volgens jou dan? Als je het begrip "hifi" zo zwart-wit interpreteert als dat jij het hier beschrijft dan bestaat hifi niet eens. 1200e is een erg mooi budget om goed geluid te krijgen wat voor velen, ook hobbyisten, gewoon onder hifi zou vallen.
Je hebt gelijk. Hifi is niet zo zwart/wit. Heb het te gechargeerd neergezet. Het gaat om goed geluid en dat is persoonlijk. Als iemand tevreden is met een autoradio op 12V van 2x60W en hij/zij vindt het mooi klinken; prima.

Aan luidsprekers zou ik ook het meeste uitgeven. 2e hands is een hele goede optie. Al zijn er natuurlijk een paar risico's. Bijv. versterker met oude elco's en speakers met verlopen wisselfilters of matige foamranden.

Anders gezegd: voor € 1200,-- kan je een hele goede set kopen.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:21

JT

VETAK y0

Foamranden icm oudere speakers zou ik ook ontlopen, het probleem met electronica ben ik nog nooit tegenaan gelopen en mensen om me heen ook niet. Ik kan natuurlijk geen garantie geven maar als je een versterker van een jaar of 4 pakt en speakers van 10 jaar ofzo dan denk ik dat het risico erg klein in :)

Mijn vriendin draaide voor ons samenwonen geluid over de speakers van haar 17" LCD monitor en nu nog met regelmaat via de telefoonspeaker terwijl ze kan streamen naar een mediaspeler met daarachter een mooie Pioneerversterker van 1,5 jaar oud, Mission boekenplankspeakers en een Pioneer subwoofer van 35kg :X

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-11 14:25
JT schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 13:37:
Mijn vriendin draaide voor ons samenwonen geluid over de speakers van haar 17" LCD monitor en nu nog met regelmaat via de telefoonspeaker terwijl ze kan streamen naar een mediaspeler met daarachter een mooie Pioneerversterker van 1,5 jaar oud, Mission boekenplankspeakers en een Pioneer subwoofer van 35kg :X
[frustratiemode aan] Mijn vrouw speelt liever radio af via de brakke speakers van de tv, dan dat ze de Marantz receiver gebruikt die eronder staat. Sterker nog, ze gebruikt liever diezelfde brakke tv-speakers dan dat ze de Play:1 aansluit. 8)7 [/frustratiemode]

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

offtopic: weet ook niet hoe het komt, maar veel vrouwen schijnen luidsprekers te haten. En zuilen komen er helemaal niet in want die passen niet achter de gordijnen ;)

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Ach de vrouwtjes........
Die van mij wou perse de kef 305 eitjes want die waren zo lekker klein.
Ok het kost je even 2 maanden zeuren en uitleggen waarom die grote zuilen nou echt nodig zijn maar dan heb je ook wat.
Tis geven en nemen in een relatie maar in het geval van hifi enzovoorts moet je vooral nemen....
Kijk ik heb ook water bij de wijn gedaan door een 65" tv te halen omdat ze 75" te groot vond.
Zo zie je, geven en nemen !
😂

Verwijderd

Topicstarter
JT schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 00:03:
Ik heb vandaag in de winkel geluisterd naar enkele speakers. Onder andere de Dali Lektor 2, Dali Zensor 3, Dali IKON 1 Mk2 en B&W 685 S2. De laatste twee bevielen me het beste en met name van de Dali vond ik het mooi dat de vocalen meer naar de voorgrond kwamen, terwijl ze bij de B&W wat meer op de achtergrond verdwenen.

Persoonlijk zou ik de Dali's zo kunnen kopen. De Dali's zijn nu in de aanbieding voor 300,- per stuk. Ik denk er sterk over dat ik dit gewoon ga doen (in de winkel, want 5 jaar garantie).

Ik heb ze beluisterd met de NAD 3020 (een hele kleine versterker) en het geluid was fantastisch.
Ik vond het geluid erg goed, maar dan zou ik wel mijn hele budget hieraan op maken en dus niets overhouden voor een platenspeler (+phono amp). Eventueel kan ik dan beginnen met een goedkope platenspeler, want ik zal toch minder platen spelen dan via een andere bron. Andere kant, als er een andere manier is (met vergelijkbaar geluid) om wel binnen budget een platenspeler bij te kopen, dan heb ik dat natuurlijk het liefste....

Wat denken jullie? Eerst beginnen met wat ik hier voorstel en zodra er weer geld is als eerste de platenspeler upgraden? Of toch gelijk alles ineen kopen?

Dank voor de feedback tot zover.

• Grandisimo
Zal leuk klinken maar de speakers zijn daar meer verantwoordelijk voor.
Je gaf zelf al aan wat er nog moest aangesloten worden erop en liefst ook radio, dat gaat bij deze NAD allemaal niet lukken.
Zou nog even nadenken over wat je wilt want ik denk dat je nagenoeg hetzelfde geluid uit een versterker van +/- 300€ kan halen en waarbij je wel de aansluitingen hebt en dus ook geld voor je platenspeler hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Oh, dat zou kunnen. De man in de winkel gaf mij wel de indruk dat dat eigenlijk niet mogelijk was voor minder geld. De radio is niet zo erg, want die kan ik altijd via mijn computer aanzetten.

Welke versterker van rond de 300 Euro zou ongeveer even goed presteren, denk je?

• Grandisimo
Hij krijgt betaald voor indrukken....
Dr zijn meerdere versterkers rond die prijsklasse te vinden online.
Zit je toch aan deze prijsklasse te denken dan raad ik je de R-N500 van Yamaha ten zeerste aan.
Zelfde prijs als de NAD maar dan met al je aansluit mogelijkheden en opties.
En een meer dan uitstekende kwaliteit.
Dan de platenspeler 2 maandjes later...

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:18
Ik zou persoonlijk een ouder topmodel versterker van Marktplaats halen. Ik heb een paar jaar geleden mijn versterker voor 150 euro van marktplaats gehaald. Dat betreft een Denon uit de toprange van begin jaren 90. Het is 1 brok degelijkheid en gaat mij nog jaren plezier geven.

Mijn Denon CD-speler komt uit dezelfde range en periode als mijn versterker. Die heb ik voor 100 euro van Marktplaats gehaald.

Mijn speakerset heb ik voor 500 van marktplaats gehaald. Ook daar ben ik zeer tevreden over, maar ik wist wat ik wilde hebben. Anders had ik liever in de winkel geluisterd en nieuw gekocht.

Dan hou je nog ongeveer een derde van je budget over voor een phono set en wat kabels. Moet te doen zijn, dunkt me.

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

De Nad 3020 of de Nad D3020?

Verwijderd

Topicstarter
D3020, excuseer :p

Ik ben nu aan het kijken naar andere versterkers, die aan mijn eisen zouden voldoen. De kwaliteit van de hoofdtelefoon ingang (of er evt al een versterker achter zit) is niet objectief te bekijken aan de hand van cijfers, of wel? Dit zou ik dus waarschijnlijk ook moeten beluisteren in de winkel, gok ik dan?

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Ja, de D3020 ziet er enigzins uit als een speeltje. Verder kan ik er niks over zeggen. Hoofdtelefoon-uitgang werkt op dezelfde versterker alleen met 2 weerstanden ertussen zodat je hem niet opblaast. Dus hoofdtelefoon mee en luisteren, dan weet je het.
Wat voor hoofdtelefoon heb je?

[ Voor 6% gewijzigd door OgWok op 23-01-2015 16:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Sennheiser HD555. Is al een paar jaartjes oud, maar functioneert nog prima voor mij...

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedenk me nu iets heel anders. Ik heb geen televisie om de setup van de receiver te doen. Dus als ik voor een a/v receiver zou gaan, zou ik een televisie nodig hebben, toch? Is het mogelijk zonder?

• Apollo89
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-05 14:56
Verwijderd schreef op zondag 25 januari 2015 @ 13:05:
Ik bedenk me nu iets heel anders. Ik heb geen televisie om de setup van de receiver te doen. Dus als ik voor een a/v receiver zou gaan, zou ik een televisie nodig hebben, toch? Is het mogelijk zonder?
Een computermonitor met digitale ingang (HDMI of DVI i.c.m. HDMI-naar-DVI verloopstekker). Maar waarom zou je een A/V-receiver kopen, die gewoonlijk bedoeld zijn voor surround systemen, als je geen tv hebt?

Verwijderd

Topicstarter
Dat is een goede vraag. Omdat - volgens mij - de instapmodellen a/v-receivers meer bang for buck hebben dan de instapmodellen stereoversterkers. Misschien ben ik bij het foute eind, maar ik wil in ieder geval kunnen aansluiten:

- 2 speakers, evt 1 subwoofer
- cd-speler
- platenspeler (liefst met dedicated phono ingang, maar niet per se nodig)

Daarnaast wil ik graag hebben:
- bluetooth met aptx
- ingebouwde wifi met digitale radio
- aansluitmogelijkheden voor mijn laptop (youtube,spotify, netflix) en het liefst zonder dat audio drastisch in kwaliteit moet inleveren.

Omdat ik enkele nieuwe features zoek en enkele oude(re) features, is het voor mij best lastig om dit allemaal in één apparaat te vinden. Daar komt nog eens bij dat ik weinig verstand heb van hifi en dus niet van elk merk weet wat ze de afgelopen jaren uitgebracht hebben...

Als een stereoversterker in jouw optiek beter is, dan hoor ik dat uiteraard heel graag, het liefst met een voorbeeldmodel erbij :)
Dank in ieder geval

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2015 14:44 ]

• bartvl

bartvl

Stereoversterkers worden wat minder verkocht dan instap a/v-receivers. Op stereoversterkers zal dus een iets grotere marge zitten.
Echter wordt de rest van het geld wel besteedt aan het deel waar het echt om gaat: twee kanaals signaal versterken, niet meer en niet minder. Hier kunnen dan ook kwalitatief betere componenten voor ingezet worden, waardoor de degelijkheid van dergelijke stereoversterkers een stuk hoger zal zijn dan van de a/v-receivers.

Gezien je gebruik zou ik ook kiezen voor een stereoversterker, met verder te kiezen losse componenten. Voordeel is dat er bij toekomstige wisseling van behoefte makkelijk componenten vervangen kunnen worden. Enige beperking is dat als je naar surround wil, dat je dan de versterker dient te vervangen.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is misschien een goed idee. Dan heb ik hopelijk ook niet zo'n onnodig groot bakbeest op mijn kamer staan. Wel zit ik dan met het punt dat ik niet weet hoe ik de bluetooth en wifi enzovoorts voor elkaar moet krijgen. Zou dat eventueel met apparatuur zoals die van Sonos kunnen?

Zo ja, dan moet ik daar rekening mee houden in mijn budget en dan zou de stereoversterker waarschijnlijk tweedehands worden. Is er een merk tweedehands stereoversterker waar ik zeker naar moet kijken? Ik zag al meerdere keren de naam Rotel voorbij komen. Is dat de moeite?

Dank! :)

• bartvl

bartvl

Wat zou je via bluetooth en via WiFi willen doen? Wellicht onterecht, maar ik ben ietwat allergisch voor alle audio die draadloos verstuurd wordt.

Ik zou niet al te veel besparen op de versterker door tweedehands te gaan, het is uiteindelijk de ruggegraat van je opstelling. Afhankelijk van de luidsprekers die je er aan gaat hangen is bijvoorbeeld de door jou genoemde Marantz PM6005 een zeer capabele versterker.

[ Voor 3% gewijzigd door bartvl op 25-01-2015 15:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb redelijk vaak vrienden over de vloer die dan hun eigen spotify playlistje willen kunnen aanzetten. Op zo een informeel avondje is de perfecte geluidskwaliteit een minder criterium dan het gemak om dat snel te kunnen doen. Of is een bepaalde kabel daarvoor ook handig? De versterker zou namelijk wel een eindje van het zitgedeelte staan (minimaal een paar meter).

Mijn laptop heeft overigens ook alleen een hdmi-ingang en een usb-ingang, en ik denk geen optische dan wel coaxiale ingang.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2015 16:24 ]

• bartvl

bartvl

Dat is op zich heel makkelijk op te lossen met de volgende kabel:
Afbeeldingslocatie: http://image.allekabels.nl/image/1016495-0/jack-tulp-kabel-1.5-meter.jpg
Goedkoop, en verkrijgbaar in vele maten en uitvoeringen. Het is uiteindelijk aan jou om te bepalen welke features je wel en niet wilt uiteraard.

Met betrekking tot je laptop bedoel je neem ik aan steeds 'uitgang' in plaats van 'ingang'.
Welk type laptop heb je? Je kan uiteraard ook gewoon via de hoofdtelefoon aangang aansluiten (zelfde kabel als bovenstaand). Maar vaak is deze uitgang ook om te toveren in een digitale uitgang.

Ik denk dat je voor jezelf heel goed moet gaan vaststellen waar je precies de focus op wil hebben liggen om keuzes te kunnen maken.
Uiteindelijk gaat de moeilijkste keuze de luidsprekers zijn, aangezien deze het grootste deel van je budget zullen gaan kosten en eveneens de grootste impact hebben op het geluid. Waarbij dat laatste puur een subjectieve beoordeling is, daar kunnen we je dus amper in helpen.

[ Voor 25% gewijzigd door bartvl op 25-01-2015 16:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
bartvl schreef op zondag 25 januari 2015 @ 16:33:
Dat is op zich heel makkelijk op te lossen met de volgende kabel:
[afbeelding]
Goedkoop, en verkrijgbaar in vele maten en uitvoeringen. Het is uiteindelijk aan jou om te bepalen welke features je wel en niet wilt uiteraard.

Met betrekking tot je laptop bedoel je neem ik aan steeds 'uitgang' in plaats van 'ingang'.
Welk type laptop heb je? Je kan uiteraard ook gewoon via de hoofdtelefoon aangang aansluiten (zelfde kabel als bovenstaand). Maar vaak is deze uitgang ook om te toveren in een digitale uitgang.

Ik denk dat je voor jezelf heel goed moet gaan vaststellen waar je precies de focus op wil hebben liggen om keuzes te kunnen maken.
Uiteindelijk gaat de moeilijkste keuze de luidsprekers zijn, aangezien deze het grootste deel van je budget zullen gaan kosten en eveneens de grootste impact hebben op het geluid. Waarbij dat laatste puur een subjectieve beoordeling is, daar kunnen we je dus amper in helpen.
Ik bedoel inderdaad uitgang in plaats van ingang. Ik heb de Sony Vaio 13 pro met i7 processor, zoals hier te zien (je ziet ook al mijn aansluitingsmogelijkheden op het plaatje).

reviews: Sony Vaio Pro 13: flexibele lichtgewicht

De luidsprekers zijn voor mij niet echt een probleem, want ik ben al enkele kerel gaan luisteren en toen ben ik gevallen op de Dali Ikon 1 mk2. Ik heb uiteraard nog niet naar alle speakers in mijn prijsklasse geluisterd, maar ik vond deze al fantastisch klinken, beter dan de B&W 685 s2.

Voor mij is aansluitmogelijkheid met een laptop wel van groot belang, gezien ik maar een 100-tal cd's heb en veel meer muziek luister via spotify premium. Voor dagelijks gebruik is mijn pc de belangrijkste bron.
Bluetooth zou een extra optie zijn die zeer welkom is, maar wat ik eventueel ook langer kan uitbreiden.

Mits de bekabeling (over een afstand van enkele meters) van de Marantz pm6005 naar mijn laptop goed mogelijk is, lijkt de Marantz me een goede plek om te beginnen. Hoe heet de kabel in je plaatje?

Dankjewel voor je hulp :)

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Maak het nu niet te ingewikkeld.... Bluetooth, WiFi etc. Als je een goede basisset hebt kan je die altijd nog uitbreiden met een mediaspeler, met WiFi en/of Bluetooth.
Een laptop kan prima dienen als een audio mediaspeler via WiFi etc. Juiste kabeltje eraan en je hebt geluid via je stereoset. Hangt een beetje af van de ingebouwde DAC hoe de kwaliteit bevalt.

• bartvl

bartvl

Mooie luidsprekers :). Als ik het mij goed herinner wordt Marantz vaak gekoppeld met Dali, maar ook dat is afhankelijk van persoonlijke voorkeur. (los van het feit of er verschillen tussen versterkers te horen zijn)

Van je laptop is het mij zo niet duidelijk of deze wel of geen digitale uitgang heeft. Maar daar kun je dus de hoofdtelefoonuitgang voor gebruiken. Mits hier dan niet teveel ruis of iets dergelijks op zit. Dan kun je altijd nog voor weinig geld een usb-->SPDIF kaartje kopen.

Zo'n kabel heet iets van: van 2x RCA naar 3,5mm stereojack. Kies niet voor de goedkoopste dropveters, maar net eentje duurder. Kost je nog steeds de kop niet maar zijn overduidelijk degelijker. (hele dure hebben geen toegevoegde waarde)

Deze zou je dan kunnen wisselen tussen je laptop en de telefoons of andere devices van je bezoekers.

En het is altijd leuk om iemand te begeleiden naar een mooie nette stereoset, dus graag gedaan!

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie wel voor de adviezen. Ik denk dat ik dan in de winkel nog even de combinatie marantz pm6005 en dali ikon 1 mk2 ga beluisteren. Wanneer dat bevalt, lijkt me dat een goeie startset om te kopen en is bovendien 150 Euro goedkoper dan de combinatie met NAD D3020. Die extra Euro's kan ik even opzij zetten om later te investeren in een speler met bluetooth en wifi.

Als jullie voor een afspeelbron met hifi en bluetooth ook al iets van tips hebben als startpunt om te gaan zoeken, zou dat natuurlijk altijd welkom zijn.

Hartelijk dank!

• bartvl

bartvl

Welke apparaten wil jij via wifi laten afspelen? Deze zullen een bepaald protocol gebruiken waar de ontvanger voor geschikt dient te zien.

In de winkel beluisteren is inderdaad erg verstandig, dat voorkomt/beperkt verrassingen. Pas als het bij jou thuis, in jouw eigen ruimte/akoestiek staat weet je pas echt hoe het klinkt. Mogelijk biedt de winkel de optie om de apparatuur eerst thuis uit te proberen?

[ Voor 49% gewijzigd door bartvl op 25-01-2015 18:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Voornamelijk smartphones eigenlijk. Ik heb zelf een android (sony Xperia Z1), maar veel vrienden hebben een iPhone.

Ik denk dat mijn winkel wel een dergelijke optie heeft (gaat om Hifi Klubben in Utrecht). Denk dat elke degelijke hifi-winkel wel een dergelijk beleid heeft, toch?

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je hebt bluetooth aptx dongels welke je op de optische ingang van de marantz kan aansluiten, dit kost je 40 euro. De marantz is trouwens wel echt een mooie stereo versterker. Yamaha heeft ook een mooie, de 500

Verwijderd

Topicstarter
Oh dat is een supergoede tip (en betaalbaar:p) Dankjewel! Die van Yamaha, daar bedoel je de Yamaha A-S500 mee, toch? Zo ja, dan ga ik me daar (toch) ook nog even in verdiepen.

• Grandisimo
Had je nog naar de Yamaha R-N500 gekeken ??????????

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb ik naar gekeken inderdaad. Lijkt me een prima apparaat en de moeite om te beluisteren. Mijn enige nadeel is het feit dat ze de Yamaha niet verkopen bij mijn winkel en dus maar 2 jaar garantie krijg. Althans de garantie op de yamaha is 2 jaar, terwijl ze op alle apparaten bij HiFi Klubben standaard 5 jaar geven, ongeacht of er op het product officieel vijf jaar garantie geldt. Die drie jaar extra garantie is voor mij toch een pluspuntje die ik zeker meeneem in de overweging.

• bartvl

bartvl

Verschil tussen de Yamaha en de Marantz is dat de Marantz twee digitale ingangen heeft, dat is toch wel een tof pluspunt. De Yamaha heeft een subwoofer out, de Marantz heeft een recorder audio out, wellicht dat daar hetzelfde mee bereikt kan worden.

Pagina: 1