Verwijderd

Topicstarter
Heb weinig verstand van video, dus hopelijk kunnen experts hier mij in de juiste richting duwen?

Ik zoek een geschikte camera voor een speciale toepassing.
Het doel is om met een behoorlijke resolutie objecten die via een transportband lopen, visueel te beoordelen op plaatselijke verontreiniging.

De bedoeling is dat deze alleen een feed doorgeeft aan een externe monitor. Opnemen is dus niet gewenst.
Het gaat om dagelijks 8 uur gebruik, dus een lichtnetvoeding is een vereiste.

Ook is een compacte camera gewenst i.v.m. beschikbare ruimte.
Is dit mogelijk met een GoPro? Zoja, welk type zou dan voldoen? Zoniet, zijn er merken/modellen kleine camera die ik beter kan gebruiken?

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:07
Ik zou hier voor een industriële camera kiezen. Consumentencamera's zijn hier echt niet voor bedoeld of geschikt. Waarschijnlijk moet het ook nog eens een beetje robuust zijn. Helaas hangt daar ook een industrieel prijskaartje aan, maar goedkoop is duurkoop zullen we maar zeggen.

Dat gezegd hebbende zou ik eens rondkijken op de website van Sick. Zeer degelijke produkten. Kijk eens hiernaar:

https://www.mysick.com/eC...65&Category=Produktfinder

en dan Vision, 2D vision.

maar om echt een goed advies te krijgen kan je denk ik het beste met een verkoper van ze contact opnemen. (ik ben overigens op geen enkele wijze aan ze verbonden)

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Verwijderd

Topicstarter
Zeer bedankt, is idd een goed idee om wat professioneler spul te bekijken.
Sick zit in Bilthoven en laat ik juist daar nu in de buurt werken. :)

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:16
Verwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 20:39:
Heb weinig verstand van video, dus hopelijk kunnen experts hier mij in de juiste richting duwen?

Ik zoek een geschikte camera voor een speciale toepassing.
Het doel is om met een behoorlijke resolutie objecten die via een transportband lopen, visueel te beoordelen op plaatselijke verontreiniging.

De bedoeling is dat deze alleen een feed doorgeeft aan een externe monitor. Opnemen is dus niet gewenst.
Het gaat om dagelijks 8 uur gebruik, dus een lichtnetvoeding is een vereiste.

Ook is een compacte camera gewenst i.v.m. beschikbare ruimte.
Is dit mogelijk met een GoPro? Zoja, welk type zou dan voldoen? Zoniet, zijn er merken/modellen kleine camera die ik beter kan gebruiken?
Je hebt een heel specifieke vraag, dus wij hebben veel informatie nodig om hier iets mee te kunnen.
  1. Over wat voor producten gaat het? Hoeveel per seconde/minuut?
  2. Waarom moet het via een camera naar een monitor en kan de persoon niet direct de producten bekijken?
  3. Over wat voor plaatselijke verontreiniging gaat het precies?
  4. Wil je één foto per product of een continue videostream op je monitor?
  5. Zijn er speciale omstandigheden (vochtigheid, straling, temperatuur etc.)?
  6. Is er altijd voldoende licht aanwezig of kan dit geregeld worden?
  7. Hoeft de camera helemaal niet gebruikt te worden om video of foto's op te nemen?
  8. Wat voor ramp is het als de camera het een dag niet doet?
  9. Heb je al iets qua budget in gedachte?
Als je die vragen beantwoord hebben wij al een stuk beter een idee hoe de camera gebruikt zou kunnen worden :).

Verwijderd

Topicstarter
1. Flesjes met gevriesdroogd materiaal waarbij bovenop kleine zwarte verontreinigingen voor kunnen komen. Snelheid is ca. 60/minuut.
2. Arbo-technisch is direct meekijken qua houding niet acceptabel.
3. Zie 1
4. Continue beeld op monitor is vereist.
5. Geen speciale omstandigheden.
6. Licht is aanwezig en kan aangepast worden t.b.v. de camera.
7. Opname is incidenteel handig voor trendanalyse, maar realtime beoordelen is het hoofddoel.
8. Robuustheid is cruciaal, aangezien het om een lijnactiviteit gaat die tenminste 3 dagen per week plaatsvindt.
9. Budget is geen grote overweging. Het betreft een investering in een produktie-omgeving.

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:40
(jarig!)
Kijk eens naar de camera's van Adimec. Prima camera's voor industriele applicaties, maar wel prijzig. Ze hebben bijvoorbeeld 2k, 4k en 16k camera's uitstekend geschikt voor de door jou geschetste applicatie.

Goedkoper alternatief is bijvoorbeeld de camera's van Allied Vision. Iets mindere kwaliteit, maar zeer geschikt en tevens ondersteuning van C++/Labview SDK mocht je ooit naar automatische inspectie willen.

Verder zou je kunnen kijken naar:
http://www.edmundoptics.eu/imaging/cameras/

Merken waar ik wel eerder mee gewerkt heb zijn bovenstaande, en tevens Point Grey, Basler, Sony en JAI.
Pagina: 1