Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

mijn modem-router staat in de living. Mijn NAS staat in de garage.
Ik heb een powerline-opstelling gemaakt met de devolo 1200.
Als ik beide powerlines in de living plaats op dezelfde stopcontactenkring, dan heb ik een zeer goede snelheid (wat ook te verwachten is gezien dezelfde kring).
Als ik de powerline voor de nas verplaats naar de garage daalt de snelheid beduidend, tenzij ik deze powerline instop in het stopcontact onmiddellijk in de buurt van de zekeringenkast.
Maar de nas en powerline in de garage gaan daar echter een 8tal meter vandaan staan.

Het stopcontact waar de powerline en nas is op aangesloten is bekabeld met 3*2.5.
Als ik daar nu eens een nieuw stopcontact plaats (dat niet in een kring zit met andere stopcontacten) en dan dadelijk rechtstreeks bekabel op de zekeringenkast maar met dikkere kabel dan 2.5... zou ik dan meer snelheid bekomen op de powerline??

Enfin, kortweg... ga ik winst halen in snelheid als ik een dikkere elektriciteitskabel trek in mijn stopcontact??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

srry

[ Voor 96% gewijzigd door DopdeDouwer op 17-01-2015 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Waarschijnlijk niet, want je moet nogsteeds via de stoppenkast en daarom is de afstand veel groter dan 8 meter. Plus alle extra knooppunten die je dan hebt.

@DopdeDouwer: PowerLAN is geen WiFi. Dat is netwerk via de 230v kabels die al in je huis liggen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:36
Maar als je toch kabels wilt leggen kun je toch ook ethernet kabels leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:24
Waarschijnlijk zit het stopcontact dichtbij de zekeringenkast op dezelfde groep (zekering) als het stopcontact waar de andere Devolo inzit. Probeer het eens met een verlengsnoer van 10 meter in het stopcontact bij de zekeringkast. Als dat werkt kun je dat stopcontact verplaatsen naar de NAS. Dikkere kabels maakt volgens mij niks uit. Nog afgezien van de kosten die je daarmee gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Dikte maakt niet zoveel uit. Een rare lus, of een apparaat waar een ontstoorder zit ingebowd maakt snel meer uit. (utp kabel naar goede punt is uiteraard een betere oplossing)

[ Voor 21% gewijzigd door leuk_he op 17-01-2015 21:06 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik neem aan dat je met "dezelfde stopcontactenkring" bedoelt dat ze op dezelfde groep zitten.
Tot enige jaren geleden was dat het cruciale punt. Zodra de verbinding via de groepenkast moest was er gewoon te veel demping. Demping als gevolg van meerdere oorzaken waarvan b.v. één te veel spreiding is, het signaal vertakt zich overal heen. Maar een ander waarvan één ook heel prominent is, is gewoon te veel overdrachtsimpedantie. Niet zo zeer de ohmse component daarvan (dikkere draden zullen inderdaad niet veel helpen) maar de inductieve weerstand. Aangezien de frequentie van het over te brengen signaal miljoen of nog meer zo hoog is als de netfrequentie is ook die ohmse weerstand evenredig keer zo hoog. Dit geldt ook voor draad, maar die blijft doorgaans nog redelijk binnen te perken.
Maar moderne installaties hebben in de groepenkast installatieautomaten. En deze berusten op de werking van een stroomspoel met voor 50 Hz een lage inductieve weerstand (moet uiteraard ook), maar wederom door die hoge frequentie zal de inductieve weerstand hiervan wel aanzienlijk zijn. Het gevolg mag duidelijk zijn, van de ene groep naar de andere moet het signaal door twee spoelen lopen, zodat er nagenoeg niets meer door komt. Oudere installaties met smeltpatronen geven wat dat betreft minder problemen, ook al zal ook dan een te grote spreidingdemping alsnog een hindernis kunnen zijn. Let wel, kunnen, het hoeft niet altijd.

De laatste jaren zijn er evenwel powerline-apparaten die gebruik maken van de lus nul-aarde. Die hebben dat nadeel dus niet. Hoe de ervaringen daarmee zijn weet ik niet, ik heb zelf alleen maar utp-verbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:51
Verwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 17:12:
Als ik de powerline voor de nas verplaats naar de garage daalt de snelheid beduidend, tenzij ik deze powerline instop in het stopcontact onmiddellijk in de buurt van de zekeringenkast.
Ik snap niet wat je nu bedoelt... Je stopt de powerline adapter van de NAS die in je garage staat in het stopcontact bij je zekeringenkast? :? Zit die zekeringenkast dan in de garage?

Of probeer je te verbinden tussen een powerline adapter in de meterkast, en een powerline adapter in de garage? Je hebt een goede kans dat de adapters inderdaad beter werken als ze allebei in dezelfde groep zijn opgenomen, zoals je ook in de woonkamer al gemerkt hebt. :) Maar bij de zekeringenkast heb je alle groepen tot je beschikking, daar kun je eenvoudig een stopcontact bijmaken op dezelfde groep als de garage. Dat is naar mijn idee het proberen waard. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De modemrouter staat in de living waar mijn kabeldistributie binnenkomt.
De nas wou ik niet hebben staan in de buurt van al mijn ander multimediagerief (tv, pc, mediaplayer ...) in de living.
De nas staat wat op een 'verborgen' plekje in de garage zodat ik bij bijv inbraak niet het belangrijkste kwijt ben: de data.
Dus staat de nas in de garage.
Ik ga eens proberen om een nieuwe kabel te leggen van de zekeringenkast naar een nieuw stopcontact bij de nas, maar dan aangesloten op de springzekering die de stopcontacten in de living bediend! Vermoedelijk geeft mij dat een boel snelheidswinst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:50
Kan je niet, in plaats van nieuwe stroomkabels, UTP naar de meterkast leggen, daar een stopcontact op je livinggroep en daar je powerline?

Je weet dan zeker dat je probleem is opgelost, maar ook belangrijk, je elektrische installatie wordt er niet extra vaag door. In Nederland (jij woont in België, heb ik het idee) moet een installatie 'overzichtelijk' zijn, wat een vaag begrip is, maar wat de situatie bij jou nu kan worden is: Je schakelt de groep van de schuur af, wil er werkzaamheden aan doen en poef je staat onder stroom want het bleek op de livinggroep te zitten. Dat wil je ook liever voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad. Hele idee van powerline netwerken is dat je geen kabels hoeft te trekken. Zodra je alsnog kabels gaat trekken is het echt onzinnig dat met stroomkabels te doen. Is duur en levert zelfs in beste geval veel lagere, minder betrouwbare performance op dan een eenvoudige netwerkkabel :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Idee...
Powerline van living naar meterkast, daar een switch neerzetten en dan op de garagegroep een 2de powerline set.
Met de switch kan je dan eventueel ook nog andere delen van het huis voorzien van netwerk via powerline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
helaas niet evident om ethernetkabels te trekken.
In de garage is het niet zo erg dat er een kabelgootje tegen de muur loopt. Maar in de living (muren in facadesteen) is dat niet zo evident.
Daar ben ik gedoemd om het met powerline of draadloos te doen.
Ik heb er ene lange ethernetkabel lopen. Daar heb ik al keihard mijn best voor moeten doen om die niet zichtbaar te hebben (achter deuromkasting weggewerkt, dan achter plinten over vloer).
Misschien moet ik eens kijken of ik een ethernet van modem naar garage kan trekken? Eens creatief nadenken??
Hoe lang mag zo'n ethernetkabel eigenlijk zijn??
Misschien dat ik van de binnenmuur naar buiten kan boren, wat klinkers optillen en dan van daar terug naar binnen naar de garage en zo naar de nas. Dat zou misschien kunnen.
Maar wat is dan de max lengte voor een UTP??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:01

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

100m
Als je naar buiten gaat en in de grond ofzo leg het dan in een buis :)

[ Voor 90% gewijzigd door Damic op 18-01-2015 18:51 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Damic schreef op zondag 18 januari 2015 @ 18:50:
100m
Als je naar buiten gaat en in de grond ofzo leg het dan in een buis :)
Idd, 100 meter zonder boosters.
Tot maximaal 500 meter als je elke 100 meter een booster (bijvoorbeeld een switch) plaatst.

Volgens de specificatie wordt daar na de latency te groot (elke switch verwerkt het signaal en voegt vertraging toe), maar in de praktijk zou je waarschijnlijk wel een kilometer ver kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daarnet nog eens getest. De powerline devolo 1200 geeft mij gemiddeld 680 Mbit/s.
Niet slecht.
Krijg ik het sneller als ik rechtstreeks utp kabel leg van ongeveer 20m tussen modem en nas en dus powerlines weg doe? Moet dan wel door buitenmuur gaan. Is klusje voor de zomer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:01

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op zondag 18 januari 2015 @ 21:44:
Daarnet nog eens getest. De powerline devolo 1200 geeft mij gemiddeld 680 Mbit/s.
Niet slecht.
Krijg ik het sneller als ik rechtstreeks utp kabel leg van ongeveer 20m tussen modem en nas en dus powerlines weg doe? Moet dan wel door buitenmuur gaan. Is klusje voor de zomer :)
680Mbit/s is wel erg snel voor een powerline setje... Best knap eigenlijk, mag ik weten welke apparatuur je daarvoor gebruikt hebt? lezen is een gave...

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

is sneller nodig ?

scheelt je wel weer 2 sluipverbruikers.
ik weet ook niet hoe stabiel dit blijft

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sneller is beter :)
Op mijn nas kunnen heel wat familieleden via intranet en internet hun backups maken van foto's en homevideos. Ik ben eenmaal foto van reis kwijtgeraakt en sindsdien, in om het even welk land ik ben, stuur ik mijn foto's en films naar de nas thuis. Een service die ik ook aanbied dus aan een tiental familieleden. Ik heb er daarnaast een boel muziek en film opstaan dat naast die video's en foto's in huis maar ook daarbuiten worden gestreamd.
Toen mijn nas nog naast de router stond was de snelheid voor upload van iPad of pc naar nas ongeveer 80mb/s. Nu is dat nog maar iets van net geen 20mb.
Ik hoopte terug wat snelheid te winnen zeker als er meerdere gebruikers actief waren.
Dus toch best een ethernetkabel trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ethernet via utp kabel is thuis eigenlijk altijd de beste keus (ok glas is ook niet slecht :P )

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 18 januari 2015 @ 21:44:
Niet slecht.
Eerkijk gezegd vind ik 680 Mb/s loeisnel voor een powerline! Menige utp-verbinding verbetert dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Techneut schreef op zondag 18 januari 2015 @ 22:47:
[...]
Eerkijk gezegd vind ik 680 Mb/s loeisnel! Menige utp-verbinding verbetert dat niet.
Jawel; hoor. UTP doet 1000Mbps en met een set goede netwerkkaarten aan beide uiteinden haal je daar ook daadwerkelijk 95% van als echte snelheid.
Als dat Devolo setje end-to-end gemeten is, zal UTP het nog beter doen. PowerLAN is in de regel relatief gezien traag dus is naar alle waarschijnlijkheid de limiterende factor.
De eindstations zullen dus nog wel sneller kunnen.

Maar idd, bijna 700Mbps is hardstikke netjes voor PowerLAN.

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 18-01-2015 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Is 680mbit de bruto verbindingsnelheid die de powerline aangeeft, of de echte gemeten snelheid?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die meting wordt mij geleverd door het tooltje dat devolo zelf meelevert
Ik heb wel de indruk dat in d reacties Mb en Mbit hier soms door mekaar wordt gehaald in de reacties. Klopt dat?
Er zit daar namelijk een verschil op.
Ik meen, als ik mij niet vergis dat 700Mbit/s overeenkom met iets van 60 Mb/s
En dan weet ik eigenlijk niet of dat echt snel is. Alhoewel als ik op internet kijk wel zie dat de resultaten van mijn powerline best wel even goed zijn als internet via kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Mb en Mbit is hetzelfde. MB daarentegen is Mbyte. Zoals de naam al zegt 'zou' jouw Powerline 1200 Mbit kunnen halen. Maar dat is half-duplex. De poorten zijn natuurlijk Gbit, dus 700Mbit is 70% van het theoretisch mogelijke, en dat komt neer op ongeveer 70MB/sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK, maar kan ik dat dan toch nog sneller met UTP?
Want dan is het wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 19 januari 2015 @ 17:24:
Die meting wordt mij geleverd door het tooltje dat devolo zelf meelevert
Ik heb wel de indruk dat in d reacties Mb en Mbit hier soms door mekaar wordt gehaald in de reacties. Klopt dat?
Er zit daar namelijk een verschil op.
Ik meen, als ik mij niet vergis dat 700Mbit/s overeenkom met iets van 60 Mb/s
En dan weet ik eigenlijk niet of dat echt snel is. Alhoewel als ik op internet kijk wel zie dat de resultaten van mijn powerline best wel even goed zijn als internet via kabel.
Als dit de snelheid is op de afstand naar je garage, dan is dat voor een powerline echt supersnel. Naar mijn mening nauwelijks zinvol om het te verbeteren. Maar ja, als je het perse wilt kan het, maar voor een wezenlijke verbetering dan wel met een ethernetverbinding d.m.v. een utp-kabel. Persoonlijk zou ik het in een geval als dat van jou verspilde moeite vinden, wat het is echt superdeluxe wat je hebt, althans als dit echt naar die garage is.

En nog even het voorgaande, met bits en bytes, want je verwoordt dit nog net niet helemaal correct en dat kan leiden tot elkaar niet goed verstaan. Een byte is 8 bits en om ze uitelkaar te houden gebruiken we voor als we ze afkorten een kleine letter b voor bit en een hoofdletter B voor byte. Net zoals een m voor milli en een M voor mega. De overdrachtssnelheid wordt meestal in b/s aangegeven.
Dus 700 b/s is 700/8 komt overeen met 87 à 88 B/s.

[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 19-01-2015 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
yep dat is echt naar die garage, maar de garage zit wel in de woning in.
afstand tussen powerline 1 naar zekeringenkast is ongeveer 10m. Van zekeringkast (in garage) naar powerline 2 (waar NAS) aanhangt is nog eens 12m.

Je vindt de snelheid voor een powerline OK, zelfs supersnel. DAt weet ik wel. Maar gaat UTP de snelheid merkbaar hoger maken? Dat is wat ik wil weten. als dat maar een paar procentjes is, dan is dat natuurlijk niet de moeite om die kabel langs buitenom te leggen. Maar als de snelheid van UTP versus huidige powerline echt de moeite is, dan zou ik het toch overwegen.
Dus graag even jullie idee van=
powerline is 700Mbit/s
UTP is ......Mbit/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Serieus ?

1000
10000 ($$$)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Echt serieus.
Dus toch wel een ongelooflijke snelheidswinst.
Ik had dus beter mijn centen in een goedkoop utp-kabel gestoken van ongeveer 20m ipv powerline devolo 1200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 13:44
Verwijderd schreef op maandag 19 januari 2015 @ 21:18:
Echt serieus.
Ik had dus beter mijn centen in een goedkoop utp-kabel gestoken van ongeveer 20m ipv powerline devolo 1200
Inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Echt serieus.
ja

maar ken het devolo test tooltje niet .. maar ik zou even testen met iperf (zie sig) dan weet ej zeker de echte troughput

[ Voor 18% gewijzigd door Fish op 19-01-2015 22:09 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Echt serieus.
UTP kan 1000Mbps (aka 1Gbps) en is, meestal, rond de 90 tot 95% efficient, dus dan ga je van 680Mbps naar 950Mbps. Toch bijna 300Mbps winst.

Dus ja, UTP is nogsteeds niet te verslaan. Als je de mogelijkheid hebt, altijd vaste UTP verbindingen leggen.
Pas als het écht niet anders kan, kijken naar dingen als PowerLAN en WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

McKaamos schreef op maandag 19 januari 2015 @ 23:20:
[...]

UTP kan 1000Mbps (aka 1Gbps) en is, meestal, rond de 90 tot 95% efficient, dus dan ga je van 680Mbps naar 950Mbps. Toch bijna 300Mbps winst.

Dus ja, UTP is nogsteeds niet te verslaan. Als je de mogelijkheid hebt, altijd vaste UTP verbindingen leggen.
Pas als het écht niet anders kan, kijken naar dingen als PowerLAN en WiFi.
dan is dna 1000 mbps (bits) full duplex. in devola termen is dat 2000 mbps.

( en uiteraard is utp te verslaan... een 10 gigabit utp netwerkaart kost echter honderden euros. en met fiber kun je nog sneller..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
alternatieve oplossing.
Naast mijn pc staat een oude toegang van belgacom (stopcontact waar je telefoon kon insteken).
Ik zou de kabel daarin kunnen verwijderen en er een UTP doortrekken tot de garage, geen kap- of breekwerk.

Maar dan heb ik een vraag hierover, wat denken jullie van volgende opstelling:

van router in living loopt een UTP verborgen achter deurlijst en plinten naar mijn pc in living (een 7-tal meter.
als ik nu eens een switch plaats net voor mijn pc. Ik sluit de bestaande UTP naar mijn pc aan op de switch en van die switch dan een UTP naar mijn pc én een UTP trekken door die oude belgacombuis naar de garage naar mijn NAS.
Een goed idee?

Dus opstelling

router ----cat5e-----switch -----cat5e-----pc
-----cat5e----nas

Ik zou een tweede verborgen kabel kunnen steken achter deurlijst en plint maar kans is dat dit niet meer gaat lukken wegens geen plaats. Daarom voorgestelde oplossing.
Geeft dat iets?

Of dadelijk alles cat6 leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
tekeningske niet heel duidelijk.
Van switch loopt dus een kabel naar mijn pc en een kabel via wachtbuis belgacom 20m verder naar nas in garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ja, daar zijn die dingen juist voor

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fish...dat snap ik niet. Wat bedoel je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Doen wat je als 1e voorsteld (neem ik ff aan dat het cat5e kabel is), 10Gbit ga je voorlopig toch niet doen

Iperf

Pagina: 1