Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[2012 R2] Lightgewicht MTA/e-mail server

Pagina: 1
Acties:

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik heb bij transip een VPS waarop Windows Server 2012 R2 draait. Ik heb verder een zakelijk e-mail-adres met eigen domein dat ik voorheen gebruikte bij een ander hostingpakket. Dat e-mail-adres was/is gekoppeld aan een persoonlijk Gmail account.

Ik heb nu dat andere hostingpakket opgezegd en ik wil het domein nu gebruiken om e-mail te versturen en te ontvangen via de VPS.

Zo ik 't begrijp, heb ik nu dus een MTA nodig. De SMTP server is in IIS 8.5 deprecated en het gebruik wordt niet meer aangeraden, zo begrijp ik.

Ik heb nu 2 vragen:

1. Is een MTA inderdaad alles dat ik nodig heb?

2. Welke lichtgewicht MTA raden jullie aan? Tot nu toe heb ik gevonden hmailserver en E-mailRelay.

Verwijderd

Voordat je dit gaat uitvoeren, kijk eerst even of je wel mail mág ontvangen / verzenden. Check ook of er aanvullende regels zijn voor bijvoorbeeld spam versturen (stel, je bent per ongeluk geinfecteerd en spamt voor een paar uur, dat niet gelijk je VPS wordt afgesloten, etc).

Houdt daarnaast ook rekening met het feit dat je dus nu volledig verantwoordelijk bent voor je eigen mail. Je kunt niet terugvallen op back-ups van derden, etc. Daarnaast moet je ook zorgen dat je server gepatched is en blijft, evenals je mail software en dat het spulletje fatsoenlijk beveiligd is.

Mijn tip: Als je er niet veel verstand van hebt en zeker in het geval van zakelijke mail, niet doen.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Mag ik vragen wat de reden is dat je je mail op een vrij complexe en wellicht onbetrouwbare manier wilt gebruiken om te emailen? Zakelijke mail lijkt mij redelijk business critical. Waarom geen Office 365? Office 365 is vaak goedkoper dan veel gratis maildiensten.

• Sefyu
  • Niet online
Mail ontvangen en verzenden is gewoon toegestaan bij transip.

Wat betreft spam: Ik wil een limiet instellen voor het aantal e-mails dat per uur verstuurd mag worden (25 oid).

Het e-mailadres wordt momenteel niet intensief gebruikt en de uptime is ook niet kritiek op dit moment. De zaak ligt momenteel namelijk min of meer op z'n gat. Geld gaan uitgeven aan een e-mail-oplossing is onnodig.

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:03
Geld uitgeven niet nodig zeg je?

Ik weet wel zeker dat een VPS duurder is dan een domeinnaam + e-mail pakket bij een willekeurige hostingprovider. Zo kost bij TransIP een E-mail Only pakket 2,- per maand inclusief webmail en 5 GB opslag.

Verder voordeel is dat een profesionele partij je e-mail server omgeving beheerd, beveiligd en up to date houdt. Scheelt weer wat werk + minder kans om op blacklists te komen wegens SPAM oid.

[ Voor 34% gewijzigd door andy88 op 17-01-2015 21:21 ]

• Sefyu
  • Niet online
andy88 schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 21:19:
Geld uitgeven niet nodig zeg je?

Ik weet wel zeker dat een VPS duurder is dan een domeinnaam + e-mail pakket bij een willekeurige hostingprovider. Zo kost bij TransIP een E-mail Only pakket 2,- per maand inclusief webmail en 5 GB opslag.
De VPS is er al, een MTA installeren kost €0,-.
Verder voordeel is dat een profesionele partij je e-mail server omgeving beheerd, beveiligd en up to date houdt. Scheelt weer wat werk + minder kans om op blacklists te komen wegens SPAM oid.
Ik vind het prima om dat zelf te doen. Dan leer ik ook nog eens wat.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Sefyu schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 20:20:
[...]

De VPS is er al, een MTA installeren kost €0,-.
De betaalde Office 365 is bijna altijd goedkoper dan een gratis oplossing.
Ik vind het prima om dat zelf te doen. Dan leer ik ook nog eens wat.
Oke, daar kan niets tegenop. Om die reden draai ik nog een Exchange farm in een lab :)
Pagina: 1