Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bundit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16-06 21:46
Ik zie steeds meer interessante berichten voorbijkomen over het gebruik van VoIP partijen om zo te besparen op je telefoonkosten.

Nu zit ik er aan te denken om mijn vaste nummer te laten porteren naar CheapConnect of BudgetPhone voor de inkomende oproepen. En voor de uitgaande oproepen een andere partij te kiezen als bijvoorbeeld FreeVoipDeal of VoipYo, maar dit kun je voor zover ik begrepen heb afwisselen naar wens.

Om mijn huidige DECT set te kunnen gebruiken zal ik gebruik moeten maken van een ATA. Vervolgens dien je deze ATA dan te configureren voor de desbetreffende provider. Dat klinkt mij allemaal nog wel logisch en te doen.

Het punt waar ik nog mee zit is als ik bijvoorbeeld het alarmnummer wil gebruiken (112) (Via CC of BP) en daarnaast ook gebruik wil maken van bijvoorbeeld FreeVoipDeal (alle mobiele en vaste nummers) het gebruik van een dialplan verplicht is. Dit zodat de ATA weet welke provider er gekozen moet worden, of in het geval van storing bij provider x automatisch voor y wordt gekozen. Voor zover ik het begrijp is dat zoiets als een route tabel van een router/pc. Echter kan ik niet terugvinden of dit met elke ATA mogelijk is, bijvoorbeeld de Cisco SPA112.

Daarnaast heb ik nog een tweede punt, dat is nummerweergave. Momenteel verschijnt bij elke inkomende oproep het nummer van de beller in beeld, is dat met VoIP ook? En hoe gaat dit met uitgaande oproepen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Nummerweergave is geen probleem, dat dialplan van je ook niet maar het kan zeker niet met iedere ATA. Ik weet zo even niet wat de SPA112 kan (heb zelf volgens mij net een ander type), maar ik denk dat die het niet kan.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-06 22:14
Ik zou voor een 2dehands Fritzbox gaan, volgens mij genoeg te vinden. Bijv een 7170.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bundit
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Is het met bijvoorbeeld een Linksys SPA-3102 wel mogelijk? Voor zover ik uit de reviews kan opmaken moet het kunnen, maar ik weet het liever zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GB2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-05 21:53

GB2

Volgens mij wel, hebben ooit een gigaset via SIP hierop aan de praat gekregen bij een vorige werkgever waar ik zat, wat wel een klein 'dingetje' was is dat er wat vertraging was.
Dus SIP toestel moest gelijktijdig over gaan met Dect toestel en deze ging pas na 2 a 3 sec over dus als je te snel op nam had je een nieuwe lijn ipv het gesprek.
Verder ook met doorverbinden etc dat je niet te snel moest ingeven anders miste hij een getal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mijn ata kan het niet, maar die laat ik connecten naar PBXes, PBXes kan wel al die dingen die je wilt, al zit je dan weer met slecht werkende freedays omdat je het ipadres deelt met andere pbxes gebruikers en Freevoipdeal daardoor altijd denkt dat je boven de fair use policy zit (zelf gebruik ik daarom aanbieders die gewoon heel goedkoop zijn zonder freedays)

Ik denk dat de SPA-3102 het inderdaad wel kan en veel mensen gebruiken ook een Fritzbox voor dit doel.

[ Voor 12% gewijzigd door Marzman op 17-01-2015 21:39 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:28
bundit schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 16:49:
Is het met bijvoorbeeld een Linksys SPA-3102 wel mogelijk? Voor zover ik uit de reviews kan opmaken moet het kunnen, maar ik weet het liever zeker.
De SPA-3102 kan dit zeker. Ik heb hem hier ook sinds een jaar in gebruik met CheapConnect plus twee uitgaande VoIP-providers.

Lees ook even de twee uitgebreide user reviews van rokas en Tomba onder het linkje dat je zelf al geeft. Daar staan uitgebreide voorbeelden in van instellingen en dial plans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bundit
Ik heb de 2 uitgebreide reviews gelezen en ben er inderdaad wel iets van opgestoken.
Momenteel twijfel ik nog tussen de SPA-3102 en de SPA-232d. Er staat in een van de comments dat de 232d de doorontwikkelde versie van de 3102 is. De extra DECT functionaliteit heb ik niet nodig, maar bijvoorbeeld minder kans op echo's i.v.m. een doorontwikkeling is wel iets wat meeweegt in de uiteindelijke keuze.
Verschillen tussen de 2 apparaatjes kan ik, op de DECT ondersteuning na, niet vinden.

Is er hier toevallig iemand die ervaring heeft met de 232d variant?

De optie voor een 2e hands FritzBox houdt ik ook nog in overweging, maar liever gebruik ik een apparaat wat is gemaakt voor het doel als ATA i.p.v. een apparaat wat dit "erbij" doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:20
bundit schreef op zondag 18 januari 2015 @ 11:45:
Ik heb de 2 uitgebreide reviews gelezen en ben er inderdaad wel iets van opgestoken.
Momenteel twijfel ik nog tussen de SPA-3102 en de SPA-232d. Er staat in een van de comments dat de 232d de doorontwikkelde versie van de 3102 is. De extra DECT functionaliteit heb ik niet nodig, maar bijvoorbeeld minder kans op echo's i.v.m. een doorontwikkeling is wel iets wat meeweegt in de uiteindelijke keuze.
Verschillen tussen de 2 apparaatjes kan ik, op de DECT ondersteuning na, niet vinden.

Is er hier toevallig iemand die ervaring heeft met de 232d variant?

De optie voor een 2e hands FritzBox houdt ik ook nog in overweging, maar liever gebruik ik een apparaat wat is gemaakt voor het doel als ATA i.p.v. een apparaat wat dit "erbij" doet.
Je kan ook de SPA2102 nemen. Die is vergelijkbaar met de 3102, mist alleen de FXO port. Maw: Deze heeft geen fallback naar PSTN. Maar als je inkomend via voip gaat, en uitgaand meerdere partijen ook via IP, dan boeit dat niet.
Daartegen heeft de SPA2102 weer 2 telefoonaansluitingen. Je kan dus 2 lijnen gebruiken als je zou willen (dus bv 2 inkomende nrs).

Ik heb zelf 100+ van die SP2102's in het veld gehad, en eigenlijk nooit echt problemen gehad.
Dat ding is al iets ouder, dus koop je voor 10-20 eur op marktplaats.

De SPA112 vind ik zelf minder. Dat is een compleet ander ding, niet meer de 'originele' Linksys ontwikkeling, maar een ding wat op een ander OS draait (vxworks geloof ik) en voorzien is van de linksys-gui. Maar technisch niet vergelijkbaar.

De SPA112 is wat de WRT54G v5> is geworden: Doorontwikkeling op een goedkoper (imho crappy/beperkter) os, liftend op de goede naam van de voorgangers.

Je kan ook kijken naar een Gigaset. De C470IP koop je 2e hands voor niet al teveel. En de nieuwere series zijn iets stabieler (N300A of N510) bijvoorbeeld.

Voordeel is dat je dan een ATA en DECT base in 1 hebt. Scheelt je een kastje, en vooral stroomverbruik.
De SPA112 doet 5 watt. Op jaarbasis is dat 44kWh = zo'n 10 eur..
Pagina: 1