iMac blijft willekeurig crashen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-09 11:00
De iMac van mijn vriendin blijft willekeurig crashen en ik kan mijn vinger er niet op leggen. Ik vermoed of problemen met de HDD of het Geheugen.

Wat heb ik allemaal geprobeerd
Diverse geheugen testjes - Alles is in orde
Apples Hardware Test - Alles is in orde
CPU stresstesten - Alles is in orde
Temperaturen gemeten - Alles is in orde
Geen rare processes bij activiteit monitor.
HDD heeft geen kapotte permissies en is geverifieerd.
NVRAM, SMC en PRAM zijn allemaal gereset voor zover dat kan.
Een paar keer een schone installatie gedaan.
Harde schijf helemaal geformatteerd en opnieuw gepetitioneerd.
Apple Care Gebeld: Zij weten ook niet wat er aan de hand is. Zouden hem ergens kunnen laten doormeten, maar dat moet dan via de verkoper waar we de iMac gekocht hebben en dan is mijn vriendin de iMac langere tijd kwijt en deze is nodig voor haar werk.

Sinds wanneer gaat het mis
De iMac was ongeveer een maand oud en crashende toen hard. Hij starte op met een grijze folder. Na heel erg veel gedoe met een linux boot usb en gekloot met permissie en het mouten van de hdd heb ik de informatie die op de HDD stond eraf weten te halen en uit eindelijk weten te formatteren en de iMac opnieuw geïnstalleerd.

Sinds dien crashed de iMac compleet willekeurig. Meestal blijft hij gewoon hangen op een strandbal. Soms kan de muis nog bewogen worden, soms niet. Heel soms gaat hij daarna weer even verder, maar meestal niet. Soms is het in de finder, dan weer safari, dan weer photoshop, gewoon random. En soms blijft hij het ook weer gewoon een paar dagen doen.

De enige manier om weer verder te werken is door de iMac uit te zetten door de knop 5 seconden in te drukken.

Ik kan het ook niet zelf reproduceren.

De enige 4 messages die misschien iets zeggen die ik heb kunnen vinden in de console op het moment dat de iMac ermee stopte zijn:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
01/01/15 19:00:36,363 Safari[485]: Failed to save record: <CKError 0x60800024f720: "Internal Error" (1/5001); "Fetched zone had no protection data: <CKRecordZone: 0x7f9963cb53a0; zoneID=History:__defaultOwner__, capabilities=(Atomic,Sync)>">

01/01/15 19:05:43,655 com.apple.xpc.launchd[1]: (com.apple.imfoundation.IMRemoteURLConnectionAgent) The _DirtyJetsamMemoryLimit key is not available on this platform.

17/01/15 12:27:47,312 lsuseractivityd[238]: -[LSUserActivityClientProcess doUpdateUserActivityInfo:makeCurrent:completionHandler:], refusing to register user activity from client, and returning error Error Domain=LSContinuityErrorDomain Code=-108 "The operation couldn&#8217;t be completed. (LSContinuityErrorDomain error -108.)" for item <__NSConcreteUUID 0x7fa4a0f08d70> 069C3DEB-D954-4CF1-8C55-E3EA711D771D NSUserActivityTypeBrowsingWeb (LSUserActivityClientProcess.m #1148)

Jan 17 12:27:47 naam-iMac.local lsuseractivityd[238]: -[LSUserActivityClientProcess doUpdateUserActivityInfo:makeCurrent:completionHandler:], refusing to register user activity from client, and returning error Error Domain=LSContinuityErrorDomain Code=-108 "The operation couldn&#8217;t be completed. (LSContinuityErrorDomain error -108.)" for item <__NSConcreteUUID 0x7fa4a0f08d70> 069C3DEB-D954-4CF1-8C55-E3EA711D771D NSUserActivityTypeBrowsingWeb (LSUserActivityClientProcess.m #1148)
Jan 17 12:29:40 localhost bootlog[0]: BOOT_TIME 1421494180 0

Ik vraag me af of hier nog iemand weet wat ik kan proberen, zodat hem daadwerkelijk terug te sturen.
Ik weet dat dat waarschijnlijk wel zal moeten, maar we kunnen de iMac momenteel nog niet missen :(

Ik zou nog kunnen problemen MacOS op een externe HDD te installeren, om te kijken of er dan nog problemen zijn. Ik heb hier een USB3 schijfje liggen (helaas geen SSD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:46
Hoe oud is de iMac??
Binnen 1 jaar kan je gewoon bij de Apple Store terecht, hierna geld pas de regel dat je naar je reseller toe moet.
Naar de Apple Store is maximaal 5 werkdagen reparatie tijd namelijk. Je reseller 3-5 weken inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
GeeMoney schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 14:25:
Hoe oud is de iMac??
Binnen 1 jaar kan je gewoon bij de Apple Store terecht, hierna geld pas de regel dat je naar je reseller toe moet.
Naar de Apple Store is maximaal 5 werkdagen reparatie tijd namelijk. Je reseller 3-5 weken inderdaad.
Dat is misschien wel even de moeite waard om eens te doen. Hij is nu ongeveer 7 maanden oud. Ik zal dan wel eerst naar de Genius Bar bellen voor een afspraak en om daar zeker van te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:46
CoiLive schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 14:52:
[...]

Dat is misschien wel even de moeite waard om eens te doen. Hij is nu ongeveer 7 maanden oud. Ik zal dan wel eerst naar de Genius Bar bellen voor een afspraak en om daar zeker van te zijn.
100% zeker dat je er terecht kan in het eerste jaar.
Bellen kan natuurlijk nooit geen kwaad, dat voorkomt wachten of wellicht helemaal niet geholpen worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Garantie? Retour Apple dan :) Ik vermoed een defecte harddisk of (onwaarschijnlijk) defect logicboard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandinus
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 09:29
Geef in je Accessibility opties van je System Preferences aan 'Reduce transparency'. Dit heeft bij mij dergelijke effecten verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Dat zou bij een iMac van minder dan een jaar oud echt geen noodzaak moeten zijn :) Mijn 2010 doet alles zonder speciale tweaks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
Ik heb MacOs eens op een usb 3 externe hd geïnstalleerd en de mac werkt nu perfect en zelfs vele malen sneller dan vanaf de interne harde schijf. Dus ik vermoed inderdaad dat de interne HD effect is en dat het geen geheugen probleem is. We rijden binnenkort even naar een apple store toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Slim met zo'n externe disk! Ik denk dat je de spijker op z'n kop hebt. Laat je nog even weten hoe het afloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
Om hier nog even op terug te komen. Aangezien mijn vriendin de iMac nodig had voor haar werk, kwamen we er elke keer niet aan toe om hem we te brengen. Uiteindelijk een gaatje gevonden en via de website van Apple een afspraak gemaakt in de Apple Store Amsterdam.

Daar werd ik snel geholpen. Hij heeft een aantal zeer uitgebreide diagnostische testen gedaan (die we helaas niet thuis kunnen uitvoeren), maar daar kwam niks uit. Alles doorgesproken en nu gaat vervangen worden: De harde schijf, het logic board, de kabels, en het display (daar zaten een paar rare vlekjes op). Totale kosten iet meer dan 1000 euro. (toch wel grappig, aangezien de mac nieuw iets meer dan 1100 heeft gekost).

Dit hoeven we uiteraard niet zelf te betalen, want het viel binnen de Apple Care garantie van een jaar. Hij wist ook te melden dat wij via de telefoon 6 maanden geleden het probleem al hadden aangegeven en dat hij die datum zou aanhouden en dus ook na het jaar nog wel had kunnen langskomen.

Prima service, goed geholpen, lekker snel. Over maximaal een week kan ik de iMac weer ophalen. Erg tevreden over de service van Apple dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Gewoon een nieuwe mac dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
Eigenlijk wel ja. Ben benieuwd, zal eens op het serienummer letten.

Het was wel jammer dat ik niet ervoor kon kiezen om de interne HDD meteen te laten vervangen door een SSD (met eventueel bijbetalen natuurlijk). Bij deze iMac vind ik het toch een beetje eng om dat zelf te doen, dus wellicht dat ik via Thunderbolt toch nog een SSD eraan ga hangen om van te booten, want via een USB3 externe normale HDD ging dat al prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
Toch geen nieuwe Mac. Iemand bij Apple heeft mij meerdere keren gebeld toen hij met de computer bezig was (ook gewoon keurig met de vraag of hij een nieuwe install mocht doen en of we wel een backup hadden). Hij heeft alles uitgebreid getest en ik heb hem over meerdere dagen aan de telefoon gehad.

Hij kreeg het echter niet voor elkaar om het probleem te reproduceren, dus er wordt ook niks vervangen. Ik mag hem dus weer ophalen. Ik blijf het vreemd vinden, aangezien ik zelf al vaker een clean install heb gedaan en het probleem elke keer weer terug kwam (ook zonder externe software te installeren) en het vanaf een externe HDD allemaal wel perfect en zonder enige crash blijft werken.

We gaan nu ook buiten de Apple Care vallen, maar de afspraak is wel gemaakt dat, aangezien we het probleem tijdig gemeld hebben en er ook naar gekeken is, dat als het probleem zich binnen 3 maanden weer voordoet ik gewoon onder de Apple Care blijf vallen (en anders ga ik natuurlijk gewoon staan op mijn rechten als consument).

Beetje dubbel gevoel erover nu, maar als hij nu gewoon blijft werken is het natuurlijk ook goed. Het is echter wel zo, dat als een HDD eenmaal zo erg crashed ik hem nooit meer helemaal vertrouw. Misschien dat ik er alsnog gewoon een externe SSD via thunderbolt aan ga hangen, dan is die sowieso sneller. We zullen zien en ik houdt jullie hier op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
Helaas :(

Ik ga hem zaterdag weer ophalen en kijken of het probleem zich nog voordoet. Ik ga sowieso OSX via een Thunderbolt SSD draaien vanwege de snelheid, maar wil wel dat de HDD die erin zit goed werkt.
Pagina: 1