De iMac van mijn vriendin blijft willekeurig crashen en ik kan mijn vinger er niet op leggen. Ik vermoed of problemen met de HDD of het Geheugen.
Wat heb ik allemaal geprobeerd
Diverse geheugen testjes - Alles is in orde
Apples Hardware Test - Alles is in orde
CPU stresstesten - Alles is in orde
Temperaturen gemeten - Alles is in orde
Geen rare processes bij activiteit monitor.
HDD heeft geen kapotte permissies en is geverifieerd.
NVRAM, SMC en PRAM zijn allemaal gereset voor zover dat kan.
Een paar keer een schone installatie gedaan.
Harde schijf helemaal geformatteerd en opnieuw gepetitioneerd.
Apple Care Gebeld: Zij weten ook niet wat er aan de hand is. Zouden hem ergens kunnen laten doormeten, maar dat moet dan via de verkoper waar we de iMac gekocht hebben en dan is mijn vriendin de iMac langere tijd kwijt en deze is nodig voor haar werk.
Sinds wanneer gaat het mis
De iMac was ongeveer een maand oud en crashende toen hard. Hij starte op met een grijze folder. Na heel erg veel gedoe met een linux boot usb en gekloot met permissie en het mouten van de hdd heb ik de informatie die op de HDD stond eraf weten te halen en uit eindelijk weten te formatteren en de iMac opnieuw geïnstalleerd.
Sinds dien crashed de iMac compleet willekeurig. Meestal blijft hij gewoon hangen op een strandbal. Soms kan de muis nog bewogen worden, soms niet. Heel soms gaat hij daarna weer even verder, maar meestal niet. Soms is het in de finder, dan weer safari, dan weer photoshop, gewoon random. En soms blijft hij het ook weer gewoon een paar dagen doen.
De enige manier om weer verder te werken is door de iMac uit te zetten door de knop 5 seconden in te drukken.
Ik kan het ook niet zelf reproduceren.
De enige 4 messages die misschien iets zeggen die ik heb kunnen vinden in de console op het moment dat de iMac ermee stopte zijn:
Ik vraag me af of hier nog iemand weet wat ik kan proberen, zodat hem daadwerkelijk terug te sturen.
Ik weet dat dat waarschijnlijk wel zal moeten, maar we kunnen de iMac momenteel nog niet missen
Ik zou nog kunnen problemen MacOS op een externe HDD te installeren, om te kijken of er dan nog problemen zijn. Ik heb hier een USB3 schijfje liggen (helaas geen SSD).
Wat heb ik allemaal geprobeerd
Diverse geheugen testjes - Alles is in orde
Apples Hardware Test - Alles is in orde
CPU stresstesten - Alles is in orde
Temperaturen gemeten - Alles is in orde
Geen rare processes bij activiteit monitor.
HDD heeft geen kapotte permissies en is geverifieerd.
NVRAM, SMC en PRAM zijn allemaal gereset voor zover dat kan.
Een paar keer een schone installatie gedaan.
Harde schijf helemaal geformatteerd en opnieuw gepetitioneerd.
Apple Care Gebeld: Zij weten ook niet wat er aan de hand is. Zouden hem ergens kunnen laten doormeten, maar dat moet dan via de verkoper waar we de iMac gekocht hebben en dan is mijn vriendin de iMac langere tijd kwijt en deze is nodig voor haar werk.
Sinds wanneer gaat het mis
De iMac was ongeveer een maand oud en crashende toen hard. Hij starte op met een grijze folder. Na heel erg veel gedoe met een linux boot usb en gekloot met permissie en het mouten van de hdd heb ik de informatie die op de HDD stond eraf weten te halen en uit eindelijk weten te formatteren en de iMac opnieuw geïnstalleerd.
Sinds dien crashed de iMac compleet willekeurig. Meestal blijft hij gewoon hangen op een strandbal. Soms kan de muis nog bewogen worden, soms niet. Heel soms gaat hij daarna weer even verder, maar meestal niet. Soms is het in de finder, dan weer safari, dan weer photoshop, gewoon random. En soms blijft hij het ook weer gewoon een paar dagen doen.
De enige manier om weer verder te werken is door de iMac uit te zetten door de knop 5 seconden in te drukken.
Ik kan het ook niet zelf reproduceren.
De enige 4 messages die misschien iets zeggen die ik heb kunnen vinden in de console op het moment dat de iMac ermee stopte zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| 01/01/15 19:00:36,363 Safari[485]: Failed to save record: <CKError 0x60800024f720: "Internal Error" (1/5001); "Fetched zone had no protection data: <CKRecordZone: 0x7f9963cb53a0; zoneID=History:__defaultOwner__, capabilities=(Atomic,Sync)>"> 01/01/15 19:05:43,655 com.apple.xpc.launchd[1]: (com.apple.imfoundation.IMRemoteURLConnectionAgent) The _DirtyJetsamMemoryLimit key is not available on this platform. 17/01/15 12:27:47,312 lsuseractivityd[238]: -[LSUserActivityClientProcess doUpdateUserActivityInfo:makeCurrent:completionHandler:], refusing to register user activity from client, and returning error Error Domain=LSContinuityErrorDomain Code=-108 "The operation couldn’t be completed. (LSContinuityErrorDomain error -108.)" for item <__NSConcreteUUID 0x7fa4a0f08d70> 069C3DEB-D954-4CF1-8C55-E3EA711D771D NSUserActivityTypeBrowsingWeb (LSUserActivityClientProcess.m #1148) Jan 17 12:27:47 naam-iMac.local lsuseractivityd[238]: -[LSUserActivityClientProcess doUpdateUserActivityInfo:makeCurrent:completionHandler:], refusing to register user activity from client, and returning error Error Domain=LSContinuityErrorDomain Code=-108 "The operation couldn’t be completed. (LSContinuityErrorDomain error -108.)" for item <__NSConcreteUUID 0x7fa4a0f08d70> 069C3DEB-D954-4CF1-8C55-E3EA711D771D NSUserActivityTypeBrowsingWeb (LSUserActivityClientProcess.m #1148) Jan 17 12:29:40 localhost bootlog[0]: BOOT_TIME 1421494180 0 |
Ik vraag me af of hier nog iemand weet wat ik kan proberen, zodat hem daadwerkelijk terug te sturen.
Ik weet dat dat waarschijnlijk wel zal moeten, maar we kunnen de iMac momenteel nog niet missen
Ik zou nog kunnen problemen MacOS op een externe HDD te installeren, om te kijken of er dan nog problemen zijn. Ik heb hier een USB3 schijfje liggen (helaas geen SSD).