Nieuwe fans voor betere Airflow.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:44
Beste mede-tweakers.

Ik heb sinds deze week een nieuwe PC. Ik heb alles in een NZXT H440 gebouwd maar nu wil ik goede fans voor een betere airflow. Hoe kan ik dit het beste doen?

Ik kan uit het volgende kiezen:
1. 2x 140mm voor 2x 140mm boven 1x 140mm achter.
2. 3x 120mm voor 3x 120mm boven 1x 140mm achter
3. 3x 120mm voor 2x 140mm boven 1x 140mm achter.

Ik had via Google gevonden dat 3x120mm als intake beter is dan 2x140mm?

Ik heb de onderstaande fans op het oog.
Corsair SP120
Corsair SP140
Corsair AF140/AF120
Noctua NF-F12 PWM
Noctua NF-A14 PWM

Als exhaust fan achter wil ik een AF140 van Corsair met een rode led dus dat staat al vast. (Enigste die zichbaar is)

Als intake 2 of 3 SP fans die veel lucht kunnen verplaatsen naar binnen maar moet ik als outtake dan ook SP fans gebruiken of AF fans?

Wat is jullie advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:26
Ik zou voor BeQuiet Pure Wings gaan. Kosten minder dan Corsair AF en SP fans en ze zijn stiller en beter. Ik heb ze allebei in mijn case steken, maar de AF's worden binnenkort vervangen door meer Pure Wings :) Als je nog meer stilte wilt, kun je ook voor de Shadow of Silent Wings gaan. Die komen met meer mogelijkheden om ze te monteren met anti-vibratie mounts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Wat ook belangrijk is, wat is de opstelling van je fans op het moment, en wat voor tempraturen haal je? Misschien is er wel helemaal niks mis mee...

Verder, Corsair fans zijn goed, maar ze zijn wel heel erg overpriced... Eveneens voor Noctua's.

Ik zou voor optie 2 gaan. Met achter: Cooler Master SickleFlow 120 Red LED 120mm, 120mm
Voor en boven: 6 van deze: Cooler Master Silent Fan 120 SI1, 120mm

Het zijn allemaal stille fans, 1tje met LED's voor achter en voor voor en boven gewoon simpele zwarte aangezien je die toch niet ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Met overclock van de i5 4690k @ 4.5ghz 1.200v

Idle ~30/35
100% load 76 max

Heb nu de standaard opstelling zoals ik de case heb gekocht, 3x 120mm voor 1x 140 achter.

Ik wil achter sowieso een 140mm fan met rode led.

Voor de rest maakt me het merk in principe niet zoveel uit als ze als intake veel lucht kunnen verplaatsen en stil zijn zover dat kan. Vandaar kwam ik bij de noctua en corsair uit omdat zie zo vaak worden aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik zou voor optie 1 gaan; alleen maar 140mm fans. Ik heb zelf een bloedhekel aan 120mm fans omdat deze vrijwel altijd meer lawaai zullen maken dan een 140mm variant.

De Corsair SP series zijn niet optimaal voor airflow doeleinden. Ze duwen voornamelijk lucht recht vooruit en geven daardoor minimale airflow. Ze zijn hierdoor toch voornamelijk voor radiatoren geschikt.

Je zou kunnen gaan voor een gebalanceerde combinatie van stilte en airflow met bijv de nieuwe Noctua Redux lijn: pricewatch: Noctua NF-P14S Redux 1200 PWM, 140mm

Ik ben zelf ook wel te spreken over de Corsair AF140 fans. Ze kosten wel wat maar in twin pack zijn ze prima betaalbaar: pricewatch: Corsair Air Series AF120 LED Quiet Edition Rood Twin Pack, 120mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
stin00 schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 12:21:
Ik zou voor optie 1 gaan; alleen maar 140mm fans. Ik heb zelf een bloedhekel aan 120mm fans omdat deze vrijwel altijd meer lawaai zullen maken dan een 140mm variant.

De Corsair SP series zijn niet optimaal voor airflow doeleinden. Ze duwen voornamelijk lucht recht vooruit en geven daardoor minimale airflow. Ze zijn hierdoor toch voornamelijk voor radiatoren geschikt.

Je zou kunnen gaan voor een gebalanceerde combinatie van stilte en airflow met bijv de nieuwe Noctua Redux lijn: pricewatch: Noctua NF-P14S Redux 1200 PWM, 140mm

Ik ben zelf ook wel te spreken over de Corsair AF140 fans. Ze kosten wel wat maar in twin pack zijn ze prima betaalbaar: pricewatch: Corsair Air Series AF120 LED Quiet Edition Rood Twin Pack, 120mm
Zal die nieuwe Redux lijn is bekijken :) je linkt bij de corsairs naar de 120mm fans maar ik weet welke je bedoeld.

Edit: De redux lijn krijgt goede beoordelingen maar is niet goedkoper dan hun oude standaard lijn, die bruine bedoel ik dan.

Maar met 3 intake fans van 120 mm ipv 2x 140 krijg ik meer lucht toevoer in de kast toch?

--

Noctua’s 120mm range works a lot better as a direct system airflow fan instead of being used for optimized static pressure. The 140mm set is fantastic for use on Closed Loop coolers such as the H100i due to its improved static pressure performance.

[ Voor 12% gewijzigd door DM89 op 17-01-2015 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Linus_BE schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 12:02:
Ik zou voor BeQuiet Pure Wings gaan. Kosten minder dan Corsair AF en SP fans en ze zijn stiller en beter. Ik heb ze allebei in mijn case steken, maar de AF's worden binnenkort vervangen door meer Pure Wings :) Als je nog meer stilte wilt, kun je ook voor de Shadow of Silent Wings gaan. Die komen met meer mogelijkheden om ze te monteren met anti-vibratie mounts.
Deze silent wings (2) fans van be quiet zien er ook erg goed uit.

Zoveel keuzes weet het dadelijk helemaal niet meer :P

Alle fans in de vergelijking:
http://tweakers.net/price...;391633;350513/categorie/

De silent wings hebben iets lagere luchtstroom dan de noctua maar zijn nog stiller, prijs verschil maakt niet veel uit.

Ik wil de front panel van mijn nzxt 440 misschien modden 3 ronde gaten aan de voorkant met een mesh ervoor dan is stilte nog belangrijker dan nu.

Twijfel nu tussen de silent wings of de noctua's en dan nog de opstelling van 120mm of 140mm B)

Is het nu zo dat er er meer lucht in moet dan er uit gaat?

[ Voor 32% gewijzigd door DM89 op 17-01-2015 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
Ik heb ook nog 2 NF-F12's in mijn case steken en op volle toeren zijn de Pure Wings stiller. De Noctua's maken een meer zoemend geluid, ook als ze zonder weerstand lucht kunnen verplaatsen en niet door een radiator of iets dergelijks. Kan aan mijn fans liggen, maar ik vind de Pure Wings draaglijker op volle toeren.

Meestal draaien al mijn case fans op 50% (7 stuks incl. 4 op mijn H100i) en dan zijn ze allemaal onhoorbaar. Enkel de Corsair AF140's komen er iets bovenuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Linus_BE schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 13:52:
Ik heb ook nog 2 NF-F12's in mijn case steken en op volle toeren zijn de Pure Wings stiller. De Noctua's maken een meer zoemend geluid, ook als ze zonder weerstand lucht kunnen verplaatsen en niet door een radiator of iets dergelijks. Kan aan mijn fans liggen, maar ik vind de Pure Wings draaglijker op volle toeren.

Meestal draaien al mijn case fans op 50% (7 stuks incl. 4 op mijn H100i) en dan zijn ze allemaal onhoorbaar. Enkel de Corsair AF140's komen er iets bovenuit.
Ik heb een dark rock pro 3 met silent wings als die op volle toeren draait (1500rpm) hoor ik die wel goed :o

Achter wordt in ieder geval 1 corsair af140 vanwege de rode ring en led.

Ik denk dat ik aan de voorkant 3x silent wings of noctua doe en aan de bovenkant voor nu de standaard 3x120mm die er al in zit om de prijs voorlopig te drukken.

[ Voor 10% gewijzigd door DM89 op 17-01-2015 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dat is een prima opstelling hoor. Overigens zijn alle fans die ik heb gehad op 50% goed hoorbaar, zo ook de Corsair AF140's en Noctua NF-A14's; je zal ze altijd lucht horen verplaatsen, dat is gewoon een feit. Dit is echter geen storend geluid waardoor je het al snel niet hoort of onbewust verdraagt. Omgevingsgeluid en afstand tot de PC spelen natuurlijk ook een grote rol in de geluidsbeleving. Bij kwalitatief goede fans zal je geen rare geluiden horen overigens, alleen de luchtstroom.

Het kan overigens wel lonen om aan de voorzijde van de kast Static Pressure fans te gebruiken. AF (Airflow) fans worden vaak getest zonder enige weerstand erachter, een voor de fabrikant uiteraard perfecte test om een zo hoog mogelijk rendement te laten zien.. Dit is vergelijkbaar met autofabrikanten die een bizar goed benzineverbruik opgeven waar je in de praktijk never nooit aan komt.

De voorste 2 of 3 fans zullen lucht je kast in moeten drukken. Hier zit bij de meeste kasten een stoffilter voor, een gril van je kast met daarachter zaken als hardeschijfcages, wat kabels, wellicht een videokaart en dergelijken. Dit maakt Static Pressure fans soms een beter optie omdat deze gemakkelijker lucht door 'obstakels' heen duwen. Vooral bij drie fans aan de voorzijde is het relatieve oppervlakte zo groot (3 x 120mm = 360mm) waardoor AF fans niet per sé nodig zijn; de luchtstroom beslaat al een zeer groot gebied hierdoor. Ik zou daarom persoonlijk voor drie static pressure intake fans aan de voorzijde gaan.

Om terug te komen op de 3x 120mm of 2x 140mm fans: waar hecht je waarde aan? De 2 140mm fans zullen gewoon stiller zijn, dat is een feit. Als je een 120mm en 140mm van hetzelfde merk op hetzelfde RPM laat draaien, dan geeft de 140mm variant uiteraard meer CFM (luchtstroom) tegen minder lawaai. Een 120mm zal dus iets harder moeten draaien om hetzelfde airflow resultaat te halen. Doordat je echter een extra derde fan hebt bij de 3x 120mm opstelling kunnen ze relatief wat zachter draaien om hetzelfde resultaat te behalen als 2 140mm fans (hopelijk volg je het verhaal nog :)).

Maar hoe ga je dit merken in de temperaturen? Nauwelijks is mijn bevinding. De 3x 120 vs 2x 140 discussie heb ik al redelijk vaak voorbij zien komen. Het verschil in temperaturen gaat echt minimaal en bijna niet merkbaar zijn.

Conclusie: Ik zou twee static pressure 140mm fans voorin zetten. De aanschafprijs van twee kwalitatief goede 140mm fans is, gok ik, goedkoper dan 3 goede 120mm fans. De static pressure fans kunnen veel lucht je kast indrukken en door het 140mm formaat zullen ze mooi stil zijn. Maar is meer airflow van 3 120mm fans niet beter, aangezien je nooit genoeg airflow kunt hebben? Ja en nee. Je levert in op geluidsproductie, moet 3 fans aanschaffen en het verschil is verwaarloosbaar vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Bedankt voor de informatie :) eerst zeg je ik zou daarom persoonlijk voor drie static pressure intake fans aan de voorzijde gaan.

Daarna zeg je ik zou twee static pressure 140mm fans voorin zetten.

Ik moet eerst kiezen als ik voor noctua ga of voor silent wings als intake, uiteraard gaan dit SP fans worden. Als ik die keuze heb gemaakt moet ik kijken hoeveel lucht 3 120mm fans doorvoeren en hoeveel lucht 2x140mm doorvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Meulendijks89 schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 14:53:
Bedankt voor de informatie :) eerst zeg je ik zou daarom persoonlijk voor drie static pressure intake fans aan de voorzijde gaan.

Daarna zeg je ik zou twee static pressure 140mm fans voorin zetten.

Ik moet eerst kiezen als ik voor noctua ga of voor silent wings als intake, uiteraard gaan dit SP fans worden. Als ik die keuze heb gemaakt moet ik kijken hoeveel lucht 3 120mm fans doorvoeren en hoeveel lucht 2x140mm doorvoeren.
3*120 verplaatst altijd meer lucht dan 2*140...lijkt me logisch. Meestal (niet altijd dus) is het zo dat 140mm fans met MINDER geluid MEER lucht kunnen verplaatsen, dat is weer een voordeel. 2*140 is echter wel goedkoper en het verschil ga je waarschijnlijk niet merken.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
Ik zou Noctua's als intake nemen. De static pressure daarvan is 3x zo hoog als die van Silent Wings geloof ik (in het geval van NF-F12's). Aangezien jouw voorkant redelijk bedekt is, kan dat beter zijn voor goede airflow.

Je kan ook eens online zoeken naar Scythe Gentle Typhoons (maken ze niet meer). Deze fans worden toch beschouwd als een zeer goede fan voor radiatoren en situaties waar veel static pressure vereist is. Ik heb er zelf zo 4 tweedehands gevonden, maar ik heb ze nog niet kunnen uitproberen :) Heb ze even laten draaien en ze waren heel stil en verplaatsten veel lucht. Ik heb ze nog niet aan mijn H100i kunnen monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Even de Noctua Redux en de NF F12 langs de Silentwings 2 gezet, de Redux heeft de beste specs daarna de NF F12 en dan de Silentwings.

http://tweakers.net/price...;386833;295537/categorie/

Kan ik dan het beste voor 3 Redux gaan voor aan de voorkant?

[ Voor 3% gewijzigd door DM89 op 17-01-2015 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
http://tweakers.net/price...;322062;386835/categorie/

Front intake

2x Noctua NF-A14 PWM, 140mm
2x 140,2m³/h 83cf/m
280,2 + 166

3x Noctua NF-F12 PWM, 120mm
3x 93,4m³/h 55cf/m
280.2 + 165.

Zo, nu zie ik dat 3x 120mm of 2x140mm op het zelfde uitkomt dus is 140mm van deze 2 de beste keus als intake en scheelt ook nog is 20 euro.

Eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xer_00
  • Laatst online: 01-10 15:13
Ik weet niet zeker of je dit zo mag stellen.

Om hetzelfde volume lucht te verplaatsen moet je de 140mm fans net zo snel laten draaien als de 120mm fans terwijl 140mm fans juist stiller zouden zijn omdat je ze normaal gesproken langzamer laat draaien als een 120mm fan.

Ik hoop dat ik het hiermee duidelijk heb omschreven.

edit:
Alleen nu ben ik weer aan het twijfelen omdat je nu 2 fans ipv 3 zou hebben wat ook weer minder bewegende onderdelen zijn en ik weet niet hoe de verhouding is tussen aantal fans, snelheid en de diameter. :(

Ben bang dat ik je niet echt kan adviseren

[ Voor 29% gewijzigd door xer_00 op 17-01-2015 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
xer_00 schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 18:44:
Ik weet niet zeker of je dit zo mag stellen.

Om hetzelfde volume lucht te verplaatsen moet je de 140mm fans net zo snel laten draaien als de 120mm fans terwijl 140mm fans juist stiller zouden zijn omdat je ze normaal gesproken langzamer laat draaien als een 120mm fan.

Ik hoop dat ik het hiermee duidelijk heb omschreven.

edit:
Alleen nu ben ik weer aan het twijfelen omdat je nu 2 fans ipv 3 zou hebben wat ook weer minder bewegende onderdelen zijn en ik weet niet hoe de verhouding is tussen aantal fans, snelheid en de diameter. :(

Ben bang dat ik je niet echt kan adviseren
Haha lastig hè.

Je moet ook opletten dat je meer lucht er uit blaast dan dat er in komt zoals ik gelezen heb.

Dus gaat er 280m³/h in dan moet er volgens mij dan bijvoorbeeld 300m³/h uit.

Weet nog steeds niet wat ik wil haha gelukkig heb ik nog tot maandag dan ga ik bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Dit gaat het worden:

Intake
3x Noctua NF-F12 PWM, 120mm

Exhaust:
2x Noctua NF-A14 PWM, 140mm
1x Corsair AF140 Quiet Edition, 140mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

spam

[ Voor 99% gewijzigd door Kees op 28-01-2015 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-10 19:13
Meulendijks89 schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 19:04:
[...]

Haha lastig hè.

Je moet ook opletten dat je meer lucht er uit blaast dan dat er in komt zoals ik gelezen heb.

Dus gaat er 280m³/h in dan moet er volgens mij dan bijvoorbeeld 300m³/h uit.

Weet nog steeds niet wat ik wil haha gelukkig heb ik nog tot maandag dan ga ik bestellen.
Juist meer lucht erin dan eruit, je wil meer lucht erin zodat je via kieren enzo het stof eruitblaast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Kevin1Smid schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 18:22:
[...]

Juist meer lucht erin dan eruit, je wil meer lucht erin zodat je via kieren enzo het stof eruitblaast
Daar heeft ook iedereen een andere mening over, heb er al zoveel over gelezen en iedereen zegt iets anders :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Tja, ik heb alleen maar 3 outtakes....word nog wel een keer, ooit is, volgend jaar, over een eeuw uitgebreid, eerst de nodige dingen (cpu koeler, games)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• RadioKies
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

RadioKies

*geknetter op de ether*

Ik ben daar mij ook over aan het inlezen. Idd iedereen heeft wel een andere mening over of je nu overdruk of onderdruk moet aanhouden.
Van mijn kast zegt Cooler Master eigenlijk dat je meer intake dan uitgave moet hebben:
Afbeeldingslocatie: http://i194.photobucket.com/albums/z58/tonschk/AAAAAAAAAAAAAAA-1.jpg
Op OC.net komen redelijk wat gebruikers met dit aan:
Afbeeldingslocatie: http://assets.overclock.net.s3.amazonaws.com/6/6e/6e2c366c_vbattach103784.png
Die van mij komt meer overeen met de 2e, komt voornamelijk omdat de meeste fans dicht bij de CPU en GPU zitten. Die warmte haal ik liever weg dan dat ik het verder mijn kast in blaas.

Curse your sudden but inevitable betrayal!

Pagina: 1