Wat zijn jullie ervaringen met Touch ID na langer gebruik?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alcx
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-06 15:01
Toen ik wat rondlas over Touch ID, kwam ik in dit artikel de volgende quote tegen:
CMOS scanners, Parziale explains, wear out over time and can scan only a limited number of fingers before they begin making mistakes. Every time you drop your phone, smudge it with finger grease, or touch it with a dirty thumb, you're decaying the surface of the scanner. "Unfortunately there is no existing solution to this," he writes. "Manufacturers can only try to make the fingerprint sensor last longer, but sooner or later that device will stop working properly."
Hier en daar (vriendenkring) hoor ik ook verhalen over een afnemende kwaliteit van de Touch ID na verloop van tijd. Zelf heb ik mijn iPhone korter dan een maand, en heb ik Touch ID getraind om mijn afdruk zo goed mogelijk te herkennen. Ik maak het letterlijk nooit mee dat mijn vingerafdruk niet goed afgelezen wordt. Iemand anders, die zijn telefoon sinds oktober heeft, vertelde wel dat hij een afname in Touch ID betrouwbaarheid ervaarde.

Nou ben ik benieuwd: hoe zit het met de ervaringen van iPhonebezitters op Tweakers? Is jullie Touch ID functie ook achteruit gegaan met de tijd? Of is die niet veranderd? Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Ik heb totaal geen degradatie gemerkt. Eigenlijk werkt hij met alle geregistreerde vingers nog steeds instant (dus als ie in standby staat volstaat 0.2 sec op de home button drukken voor id+naar home screen).

Edit: als je een beetje door gepubliceerde papers bladert over CMOS degradation zie je dat het een groot verschil maakt hoe vaak je hem gebruikt, hoe hard (dus hoe veel energie je er doorheen jast) hij z'n best moet doen om iets te detecteren en hoe vaak per seconde hij samples neemt. Komt er op neer dat hij dus verschrikkelijk veel langer mee gaat dan een CMOS sensor in een camera die in verhouding belachelijk hard aan het werk gezet wordt. Dat soort sensoren gaan al erg lang mee (in elk geval dus langer dan de levenscyclus van een moderne smartphone), dus ik neem aan dat de CMOS sensor die als TouchID sensor gebruikt wordt nog langer mee gaat.

[ Voor 61% gewijzigd door johnkeates op 17-01-2015 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-06 16:53

Pat-Juh

Patrick

Persoonlijk werkt het als een droom en deel ik grotendeels dezelfde mening als JohnKeates,

Echter ik heb wel het volgende opgemerkt:
- Mijn duimen staan beide 2 keer in de TouchID, dit werkt beter dan 1 keer om een vage reden?
- Bij vochtige vingers gaat het moeilijker.
- Hetzelfde geldt als er nog maar 1 minuscuul vuiltje op de knop zit.
- Bij hele koude vingers registreert de rand van de knop niet altijd dat je vinger erop zit.
- Ik ben zelf links en met de rechterduim werkt Touch ID beter op lang termijn, dit zal denk ik te maken hebben met beschadigingen aan de afdruk van mijn linkerduim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:50
Helaas moest ik weer terug naar een iPhone 5 (vanwege zakelijke telefoon), maar het werkte echt perfect. Ook het feit dat je niet hoeft te swypen om te unlocken was heel fijn.

Om specifiek je vraag te beantwoorden. Ik heb het ruim 1 jaar gebruikt en ik merkte geen verschil met de herkenning. Sterker nog, volgens mij heeft Apple met software verbeteringen het unlocken alleen maar sneller gemaakt.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:31
Pat-Juh schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 11:34:
Persoonlijk werkt het als een droom en deel ik grotendeels dezelfde mening als JohnKeates,

Echter ik heb wel het volgende opgemerkt:
- Mijn duimen staan beide 2 keer in de TouchID, dit werkt beter dan 1 keer om een vage reden?
http://www.iculture.nl/to...en-door-vaker-te-scannen/
Artikeltje het te kunnen verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xrubennft
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-03 12:06
Touch Id werkte bij mij ook regelmatig niet, toen ook de tip gelezen en m'n duimen er beide 3x ingezet, nu werkt het echt 99% van de tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alcx
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-06 15:01
Blijkt dus toch dat iedereen er verder positieve ervaringen mee heeft. De vergelijking met een camera vind ik wel een goede, die gaan ook zo 3-4 jaar mee. Touch ID wordt veel vaker gebruikt, zeker, maar 2 jaar goed functioneren moet lukken zou ik zeggen.

Wat bij mij ook hielp was het 'trainen' van Touch ID zoals larsiey voorstelt. Moet zeggen dat het altijd goed werkt bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-05 20:18

_Christiaan_

Master of SOG

Hmm ik denk dat ik dit topic over het hoofd heb gezien.

Wat ik ervaar bij mijn iPhone 5s is wel degelijk een afname van de kwaliteit na langer gebruik. Dit komt omdat hij nu heel snel vuil wordt, en het vuil er vast op blijft zitten.

Dit in tegenstelling tot mijn andere iPhone 5s (van de zaak), die is een paar maanden minder oud en heeft het probleem niet van vastzittend vuil.

Ik denk dat ik hem maar naar een Apple punt breng, en hopelijk doen ze er niet te moeilijk over om hem te vervangen (toestel is origineel UK)

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

alcx schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 16:29:
Blijkt dus toch dat iedereen er verder positieve ervaringen mee heeft. De vergelijking met een camera vind ik wel een goede, die gaan ook zo 3-4 jaar mee. Touch ID wordt veel vaker gebruikt, zeker, maar 2 jaar goed functioneren moet lukken zou ik zeggen.

Wat bij mij ook hielp was het 'trainen' van Touch ID zoals larsiey voorstelt. Moet zeggen dat het altijd goed werkt bij mij.
2 jaar 8)7 :X

Je praat hier over een apparaat van 700 euro, als ik een tv koop voor dat bedrag verwacht ik echt dat hij het langer doet dan 2 jaar..

On a different note, mijn vingerafdruk lezer van mn laptop doet het nog uitstekend na 3 jaar :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:11
Geen enkel probleem ervaren. Touch-id werkt perfect, ook na meer dan een jaar gebruik. Als het niet goed werkt moet je gewoon je vinger opnieuw inleren, ik ben erachter gekomen dat je dit vaak te gekunsteld doet waardoor je bij het inleren je vinger er anders oplegt dan bij werkelijk gebruik. Nu zit er een grote vergevingsfactor in wat dat betreft, maar als je vaak missers hebt dan lost dit het meestal wel op.

De sensor werkt niet goed als ie nat is of smerig. Ik maak 'm regelmatig schoon met een microvezeldoekje en wat glassex, samen met het scherm. Er blijft dan helemaal geen troep op zitten. Ik ben er erg blij mee en erger me behoorlijk als ik op m'n oude iPad die &%$*#code weer moet intoetsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472391

Ik gebruik het niet, als ik 2x mn vinger moet scannen voordat hij werkt, heb ik mijn code al ingevoerd, gaat tegenwoordig automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamisaus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-06 15:41
Ik heb mijn Iphone 5s nu bijna 1,5 jaar en ondervind absoluut geen problemen met mijn Touch id. Het heeft bij mij vanaf het begin goed gewerkt. Ik in het begin wel wat twijfels over dat het raar aanvoelde en ik me afvroeg wat de levensduur zou zijn van de homebutton, aangezien daar best wel eens wat problemen mee waren.

Heel soms, ik gok 1 op de 100 keer wordt mijn vinger niet gepakt omdat deze nat is oid. Hiervan ondervind ik echter geen hinder. Ik ben erg blij met de snelheid van het unlocken en tevens de beveiliging van mijn Iphone!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnbo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:02
Ik heb mijn 5s nu ~9 maanden in gebruik, beide duimen staan 1x geregistreerd voor Touch ID en het werkt 99% van de tijd direct.
(Ik kan eigenlijk niet zeggen hoe vaak het voorkomt dat ik 2x mijn vinger er op moet leggen, wat m.i. dus inhoud dat ik het niet als storend ervaar :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-06 01:33
Ik heb een jaar een 5S gebruikt en nu een 6, maar mijn ervaring is dat het steeds beter ging werken. In het begin deed de scanner het al goed en mocht ik niet klagen, maar na beter inleren en wat updates van ios later werkte het nagenoeg perfect. Ik heb eigenlijk bijna nooit een tweede scan nodig en het unlocken is direct.

Sowieso denk ik dat die scanners wel gemaakt zullen zijn om de levensduur van de telefoon te overleven. Mijn Thinkpad laptop van 7 jaar oud heeft ook een fingerprintscanner en die doet het ook nog steeds goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Anoniem: 472391 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 12:11:
Ik gebruik het niet, als ik 2x mn vinger moet scannen voordat hij werkt, heb ik mijn code al ingevoerd, gaat tegenwoordig automatisch.
Wil je hiermee dus zeggen dat jouw ervaring is dat je in de meerderheid van de gevallen je vinger twee keer moest scannen?

Ik heb mijn 5S al sinds de release en ervaar geen verslechtering. Nagenoeg altijd gaat 't in 1 keer goed..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-05 20:18

_Christiaan_

Master of SOG

Niemand dus last van vastzittend vuil op de sensor?

Normaal zou vuil eraf moeten gaan in je broekzak, net als de oleophobic coating op je scherm, maar bij mijn 5s is dat niet meer zo (was wel in het begin)

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-06 07:28
Op de iPhone 5s werd het veel minder accuraat. Schoonmaken leek het niet altijd op te lossen. De iPhone 6 sensor is vele malen beter en ik heb geen enkel probleem meer, zelfs niet na een lange douche waar de iPhone 5s totaal niet mee om kon gaan i.v.m. lichte ribbeltjes in je huid.

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472391

Glashelder schreef op maandag 19 januari 2015 @ 14:26:
[...]

Wil je hiermee dus zeggen dat jouw ervaring is dat je in de meerderheid van de gevallen je vinger twee keer moest scannen?

Ik heb mijn 5S al sinds de release en ervaar geen verslechtering. Nagenoeg altijd gaat 't in 1 keer goed..
Komt het wel op neer, moet, vanaf dat ik hem heb tweemaal per week mijn vinger opnieuw configureren, omdat hij anders niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonFoX
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 13:05

VonFoX

Las noches de Diciembre

Werkt al een tijd prima. (Maanden). Alleen als mijn vingers nog een beetje nat zijn na handenwassen, dat pikt ie niet.

[ Voor 54% gewijzigd door VonFoX op 21-01-2015 13:53 ]

Yo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel049
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-05-2024
Ter info; Mocht iemand overwegen zijn of haar home knop / vinger afdruk sensor te laten vervangen:

De vingerafdruk sensor van de iPhone 5S, 6 en 6Plus zijn gematcht met je iPhone.
Bestel je een nieuwe knop, dan werkt je vinger afdruk sensor vanaf dat moment niet meer !
Laten repareren bij een niet Apple service punt heeft dus geen zin, enkel onder garantie of apple care terug brengen naar Apple kan je probleem verhelpen.

I love pressing F5... It's so refreshing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:27

Snow_King

Konijn is stoer!

Op mijn 10 maanden oude 5s werkt het de laatste tijd zeer slecht.

Ook bij het inlezen van een vinger kost het veel moeite om mijn vinger te lezen.

Schoon maken heeft geen zin gehad tot op heden. Ik ben inmiddels al weer terug gevallen op vaak de code invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Ik vind het op mijn iPhone 6 soms wel trager werken. En ik merk dat met dit weer (waar je vaak wat klamme vingers hebt) de scanner vaak fouten geeft. Dat is toch wel jammer.

Ik heb wel eens zitten trainen (tijdens het kijken van een serie steeds je vinger erop in de settings) maar ik vraag me af of dat echt helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:01
Bij mij herkent ie hem ook vaak niet meteen meer. (iPhone 5S) Wel sonde want heeft ongeveer een jaar perfect gewerkt. Ik heb het idee dat de Touch ID scanner slechter werkt na een iOS update. Of slijtage natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timelezzzzz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:52
Bij mijn iPhone 6 werkt het ook vaak niet, toen ik tijdens mijn vakantie een lifeproof case eromheen had zitten werkte het perfect. Probleem is dus dat de sensor veel vuil aantrekt en daardoor niet meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrameWork.
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-06 15:55
timelezzzzz schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 12:08:
Bij mijn iPhone 6 werkt het ook vaak niet, toen ik tijdens mijn vakantie een lifeproof case eromheen had zitten werkte het perfect. Probleem is dus dat de sensor veel vuil aantrekt en daardoor niet meer werkt.
Ik ondervind ook problemen met mijn iPhone 6 en mijn iPad Air 2. Als ik er een doekje eroverheen haal, werkt de sensor weer goed voor een aantal keer unlocken.

Echter heb ik bij mijn iPhone 5s nooit problemen met Touch ID ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timelezzzzz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:52
FrameWork. schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 13:21:
[...]

Ik ondervind ook problemen met mijn iPhone 6 en mijn iPad Air 2. Als ik er een doekje eroverheen haal, werkt de sensor weer goed voor een aantal keer unlocken.

Echter heb ik bij mijn iPhone 5s nooit problemen met Touch ID ondervonden.
Bij mijn partner met iPhone 5s werkt het ook perfect,, ik dacht dat het aan mijn klamme vingers ligt dat het bij de 6 niet lekker werkt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Laatst online: 03-06 21:11

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Ik heb een 5S en het werkt echt als een tierelier. Zowel op mijn duimen als mijn wijsvingers.
Als ze klam zijn, dan wordt de herkenning minder.
In ieder geval geen achteruitgang gemerkt. Schoonhouden is natuurlijk belangrijk, maar ik kan me ook voorstellen dat iemand nonchelanter wordt in verloop van tijd. M.a.w. Je moet nog wel je duim er goed opleggen.
Op mijn iPad Air2 ook geen problemen, maar die is natuurlijk nieuwer. Verschil in scannen merk ik tussen beide apparaten niet.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaviddeVogel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09-2022
Ik heb op mijn iPhone 6 ook geen problemen. Overigens heb ik wel mijn 2 duimen bij voorbaat al meerdere keren in de settings opgeslagen. Ik unlock immers toch nooit met andere vingers dan mijn linker- of rechterduim. Overigens herken ik mij er wel in dat de scanner met natte vingers niet werken en met klamme vingers slechter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vastelaovend89
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-05 16:51
Ik vind de Touch ID erg handig op mijn Ipad air 2. Bij het opstarten van de app store hoef ik 1 keer mijn wachtwoord in te vullen om vervolgens de Touch id te gebruiken.
Ik gebruik deze zelfs bij de ING bankieren app.
Sowieso blijf ik ook de wachtwoorden (Igebruiken. Wanneer ik alleen de touch id gebruik ben ik bang dat ik mijn wachtwoorden na verloop van tijd vergeet :)

De natte vinger herken " probleem" herken ik ook.

[ Voor 6% gewijzigd door Vastelaovend89 op 11-06-2015 08:07 ]

Eng en streng

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonFoX
  • Laatst online: 16-05 13:05

VonFoX

Las noches de Diciembre

Natte vingers is inderdaad een probleem, maar na 6 maanden werkt TouchID nog net zo goed als op dag 1!

Yo.

Pagina: 1