4 jaar oude gamepc ombouwen tot stille htpc

Pagina: 1
Acties:

• DrSkunk
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-03-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

De PC gaat voornamelijk gebruikt worden om stil youtube, netflix, maar vooral XBMC te gebruiken. Af en toe zal er ook gegamed worden, dan mag hij wel luider zijn. De PC dient om aan een projector te hangen (vandaar dat stilte een factor speelt).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Aangezien ik enkel wil upgraden heb ik een budget van €50.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik begin van mijn huidige PC die al 2 ventilators heeft die bij de case zat (120mm vanachter, 140m vanboven, beide blazen lucht uit de case).
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1MSI 870A-G54€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GV-N460OC-1GI€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 49,90€ 49,90
1Antec Three Hundred€ 54,50€ 54,50
1Adata AD3U1333C4G9€ 42,63€ 42,63
1OCZ Platinum DDR3 PC3-10666 Low Voltage Dual Channel€ 0,-€ 0,-
1Samsung SH-S223C Zwart€ 0,-€ 0,-
1OCZ Fatal1ty 550W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 69,13€ 69,13
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 216,16

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Eén of twee 120mm intake case-fans en een CPU-koeler.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC zo stil mogelijk te maken voor htpc-gebruik.

Ga je overklokken?
Nee.

Hier kan ik best ook m'n plannen zetten om de case aan te passen om de airflow te verbeteren. Op dit moment is er vanvoor nog geen intake fan. Ik ben aan het twijfelen tussen één of twee (120mm). Als CPU-fan vervanger was ik aan het denken om de Scythe Mugen 4 PCGH Edition aan te schaffen wegens goede reviews.

Uiteindelijk geloof ik dat de airflow er zo gaat uitzien. De SSD en HDD worden naar de DVD-bay verplaatst.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4vQk0wc.jpg
Daarna wil ik de case aanpassen zodat ik tenminste mijn kabels fatsoenlijk kan wegsteken. Rood ga ik gaten maken voor kabels achter het moederbord te steken en blauw is de hdd-bay die weg wordt gehaald.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ABlUpGX.jpg
Om écht optimale luchtinvoer te hebben haal ik het rooster van de fan-kooi vanvoor. (Foto is niet van mij)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mn1hR8w.png

Alvast bedankt voor uw advies!

[ Voor 0% gewijzigd door DrSkunk op 16-01-2015 23:17 . Reden: Credits ]

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Those MS Paint skills :D

Een fan zal wel voldoen, zo'n high-end systeem met 3 casefans is nu ook weer niet nodig. Leuke fans:
pricewatch: Scythe Slip Stream 800rpm, 120mm

Dan, een Mugen4 is ook niet echt nodig. In idle is een Gelid Tranquillo meer dan stil genoeg:
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• DrSkunk
MK1998NL schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 23:30:
Een fan zal wel voldoen, zo'n high-end systeem met 3 casefans is nu ook weer niet nodig. Leuke fans:
pricewatch: Scythe Slip Stream 800rpm, 120mm

Dan, een Mugen4 is ook niet echt nodig. In idle is een Gelid Tranquillo meer dan stil genoeg:
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Die ventilator ziet er al zeker goed uit, maar ik ben nog aan het twijfelen over de cpu-koeler. Ik vind het moeilijk om ze objectief te vergelijken want ik kan natuurlijk niet af gaan op de fabrieksspecificaties. De reviews zijn precies een beetje verdeeld of hij al dan niet stil genoeg is. Inclusief in deze tweakers koelerstest.
Zou je zeggen dat ik grafisch werk heb gedaan? :+

[ Voor 9% gewijzigd door DrSkunk op 17-01-2015 00:36 ]

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

DrSkunk schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 00:35:
[...]
Die ventilator ziet er al zeker goed uit, maar ik ben nog aan het twijfelen over de cpu-koeler. Ik vind het moeilijk om ze objectief te vergelijken want ik kan natuurlijk niet af gaan op de fabrieksspecificaties. De reviews zijn precies een beetje verdeeld of hij al dan niet stil genoeg is. Inclusief in deze tweakers koelerstest.
Dat is júist net de test waar je niet naar moet kijken :+ Resultaten zijn erg tegenstrijdig met reviews. Ook een leuke review:
http://nl.hardware.info/r...rafieken-geluidsproductie
Naar high-speed moet je niet kijken, vrij oneerlijke vergelijking aangezien de fans maar max. 800rpm kunnen draaien (de PCGH). Ben je gewoon standaard spullen aan het doen, dan draaien de fans niet hard, en is het verschil maar 3dB. Moet je zelf weten of dat het prijsverschil voor jou waard is.
De Rev. 2 is de laatste paar dagen in prijs gestegen, misschien zakt hij binnen een week weer tot €22
[...]
Zou je zeggen dat ik grafisch werk heb gedaan? :+
:N :+

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:21
Zou persoonlijk de boven fan verplaatsen en gebruiken als intake voor. Het metalen rooster ervoor zou ik laten zitten. Je trekt veel stof aan en mijn ervaring is juist met dat soort gaatjes dat het juist wat stof op blijft kleven. Mooier zou een stoffilter zijn.

Ik snap persoonlijk niet echt wat de meerwaarde is van het weghalen van de drive bay. Je hebt het over kabelmanagement. Er is zat ruimte in de drive bay. De lucht gaat ook gerust langs die kabels (zeker als je deze bij elkaar hebt gemaakt aan een zijkant. Je maakt de kast een stuk slapper hierdoor.

Als je echt stil wilt met soms een spelletje en je hoort een ventilator welke hoor je dan? Ik vermoed die van de videokaart. Misschien optie daar ander koelblok dan? Of een andere die passief is?

De CPU fan is temp gestuurd en kan best stil zijn als deze goed schoon en goed met de juiste hoeveelheid pasta op de CPU. Je kan deze vervangen maar is dat op dit moment de grote lawaaimaker?

PS met een budget van €50- ben je vrij beperkt.. Je kan kijken bij de tweakers marktplaats voor eventuele stil makers.

[ Voor 17% gewijzigd door Cave_Boy op 17-01-2015 07:40 ]

• DrSkunk
Cave_Boy schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 07:28:
Zou persoonlijk de boven fan verplaatsen en gebruiken als intake voor. Het metalen rooster ervoor zou ik laten zitten. Je trekt veel stof aan en mijn ervaring is juist met dat soort gaatjes dat het juist wat stof op blijft kleven. Mooier zou een stoffilter zijn.
Vergeten te zeggen dat de Antec Three Hundred standaard een onderhoudbare stoffilter voorziet vanvoor . De ventilator boven is ook 140mm ipv 120mm. Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/reviews/1875/antec_three_hundred_two_026.jpg
Ik snap persoonlijk niet echt wat de meerwaarde is van het weghalen van de drive bay. Je hebt het over kabelmanagement. Er is zat ruimte in de drive bay. De lucht gaat ook gerust langs die kabels (zeker als je deze bij elkaar hebt gemaakt aan een zijkant. Je maakt de kast een stuk slapper hierdoor.
Hmm, je hebt misschien wel gelijk, de drive bay laten staan, maar de SSD en HDD zal ik toch naar boven plaatsen dan.
Als je echt stil wilt met soms een spelletje en je hoort een ventilator welke hoor je dan? Ik vermoed die van de videokaart. Misschien optie daar ander koelblok dan? Of een andere die passief is?
De videokaartventilator is vrij stil bij idle en load, het is de CPU-fan die idle en onder load te snel begint te draaien. (Tot jet-geluidsniveau's aan toe.)
De CPU fan is temp gestuurd en kan best stil zijn als deze goed schoon en goed met de juiste hoeveelheid pasta op de CPU. Je kan deze vervangen maar is dat op dit moment de grote lawaaimaker?
Zeer zeker, de fan is goed onderhouden en wordt 4-maandelijks gereinigd. De foto is genomen wanneer het 4 maanden geleden was dat de PC nog gereinigd is geweest.
PS met een budget van €50- ben je vrij beperkt.. Je kan kijken bij de tweakers marktplaats voor eventuele stil makers.
Hmm, daar verschiet ik een beetje van, ik had wel verwacht om een fan en CPU-koeler voor €50 te kunnen kopen.
MK1998NL schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 07:16:
[...]

Dat is júist net de test waar je niet naar moet kijken :+ Resultaten zijn erg tegenstrijdig met reviews. Ook een leuke review:
http://nl.hardware.info/r...rafieken-geluidsproductie
Naar high-speed moet je niet kijken, vrij oneerlijke vergelijking aangezien de fans maar max. 800rpm kunnen draaien (de PCGH). Ben je gewoon standaard spullen aan het doen, dan draaien de fans niet hard, en is het verschil maar 3dB. Moet je zelf weten of dat het prijsverschil voor jou waard is.
De Rev. 2 is de laatste paar dagen in prijs gestegen, misschien zakt hij binnen een week weer tot €22
De link naar hardwareinfo laat idd in de conclusie blijken dat de rev 2 nog beter is dan de rev3. Ik zal de rev2 waarschijnlijk over zo'n 2 weken bestellen wanneer mijn examens gedaan zijn.

Dankjewel voor de volledige info! Ik had al op reddit geprobeerd, maar niemand reageerde.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:56
https://www.youtube.com/watch?v=g8EN3K-eaVA

Je moet dus meer lucht de kast in blazen dan eruit.

Ik zou de fan aan de achterkant, naar voren verplaatsen en er nog een fan bij zetten (ook aan de voorkant).
De koeler van de cpu kan de lucht dan de achterkant uitblazen.

Hierdoor wordt warme lucht de kast uit gedrukt in plaats van geblazen en komt er weinig stof de kast binnen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• DrSkunk
NitroX infinity schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 11:37:
https://www.youtube.com/watch?v=g8EN3K-eaVA

Je moet dus meer lucht de kast in blazen dan eruit.

Ik zou de fan aan de achterkant, naar voren verplaatsen en er nog een fan bij zetten (ook aan de voorkant).
De koeler van de cpu kan de lucht dan de achterkant uitblazen.

Hierdoor wordt warme lucht de kast uit gedrukt in plaats van geblazen en komt er weinig stof de kast binnen.
Goed punt! Die optie ziet er nog het best uit, maar gaat de top fan dan niet tegenwerken met die CPU-fan?

[ Voor 5% gewijzigd door DrSkunk op 17-01-2015 11:56 ]

• NitroX infinity
Daar kun je achterkomen door de top fan uit te zetten ;)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• DrSkunk
NitroX infinity schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 12:01:
Daar kun je achterkomen door de top fan uit te zetten ;)
Zal ik zeker proberen. Ook wat experimenteren met de oriëntatie, dankjewel!

• NitroX infinity
Je weet dat er pijltjes op de fans staan die de draai en blaas richting aangeven? (Voor de zekerheid vraag ik het)

• DrSkunk
NitroX infinity schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 12:17:
Je weet dat er pijltjes op de fans staan die de draai en blaas richting aangeven? (Voor de zekerheid vraag ik het)
Ja, dat weet ik, met experimenteren bedoel ik om de beste configuratie te vinden met de fans voor beste koeling.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:21
Voor €50 euro heb je een nette cpu koeler. Maar je hebt al een behoorlijke koeler die ook goede prestaties zou moeten geven.

PS om de 4 maanden schoonmaken is behoorlijk ijverig. Meestal doe ik om het half a heel jaar (hangt ook van de config af).

• DrSkunk
Cave_Boy schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 12:35:
Voor €50 euro heb je een nette cpu koeler. Maar je hebt al een behoorlijke koeler die ook goede prestaties zou moeten geven.

PS om de 4 maanden schoonmaken is behoorlijk ijverig. Meestal doe ik om het half a heel jaar (hangt ook van de config af).
Meestal kuis ik dan enkel de stoffilter vanvoor en blaas ik met een perslucht even door de case.
Pagina: 1