Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adinias
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-05 15:51
Hallo iedereen,

Adinias hier.

Ik heb sinds begin december een probleem dat zich sinds die tijd is gaan escaleren. Het begon sinds in een programma installeerde dat een 'Runtime error' gaf, ik weet niet meer precies welke.

Toen ik het programma er af gooide, leek het weg te zijn. Maar later kwam het terug: Als ik de Explorer opstartte, gaf hij weer een Runtime error en sloot de explorer af. Eerst hielp herstarten, maar dat later ook niet meer.

Ik besloot een virusscan te doen, hij vond 3 virussen en had ze verwijderd. Weer leek hij het te doen, tot het probleem wéér terug kwam. Toen een klasgenoot (in de ICT-opleiding) mij een bepaald scan-programma aanraade, probeerde ik het meteen. Het vond alles en verwijderde het, maar nogmaals: Het kwam de volgende dag weer terug.

Vandaag vroeg ik mijn leraar wat te doen, die zei: 'Een systeemherstel uitvoeren.' Dat deed ik, bleken er géén systeemherstelopties te zijn.

Ik probeer de foutcode nu te recreëren, maar Windows crasht steeds erger en wordt steeds trager. Ik wordt ook meer en meer radeloos.

Weet iemand of dit een virus is, of misschien toch een hardwareprobleem?

Hier even het systeem:

Een Lenovo Essential B5400
Intel Core i5 op 2,5 GHz
1 TB harde schijf
8 GB RAM
Windows 8.1
Panda Internet Security virusscanner.

Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand hier een goede oplossig heeft.

Alvast bedankt.

"hmmm... over lv14, huh. well, hm... judgement-wise... you're a pretty bad person."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Op basis van deze (wat onvolledige) informatie zeg ik:
Data backuppen en herinstalleren.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adinias
Jester-NL schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 19:25:
Op basis van deze (wat onvolledige) informatie zeg ik:
Data backuppen en herinstalleren.
Maar blijft Windows 8.1 dan geactiveerd? Want ik zag dat een klasgenoot zijn productcode ingebakken heeft, maar heeft mijn Lenovo laptop dat wel dan?

"hmmm... over lv14, huh. well, hm... judgement-wise... you're a pretty bad person."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Als je key ingebakken zit dan moet je de juiste versie herinstalleren, de key word dan automatisch uit de UEFI geplukt tijdens de installatie.

Echter moet je dan wel de juiste OEM media hebben, en aan dat bestand kan ik je niet helpen (Geen idee welke je moet hebben namelijk).

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 574136

Wat bovenstaande heren zeggen. Allicht kun je proberen om de herstelpartitie van je laptop te gebruiken. Deze kun je vanuit Windows 8.1 oproepen via geavanceerde opstartopties: http://pcsupport.about.co...tup-options-windows-8.htm

Uiteraard wel even je data back-uppen van te voren, desnoods met een Linux live CD als Windows te instabiel is (Ubuntu, DSL, Knoppix, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adinias
Ik heb de error weer gezien en heb de error genoteerd, hij gaat als volgt:

Bovenaan: 'Error'

Tekst middenin:
'Runtime error 216 at 0000000005CC9F13'

Het laatste gedeelte met de '0000000005CC9F13' verandert echter iedere keer constant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adinias
Ik heb verder op internet gelezen en kwam er achter dat ik een zeer nare vorm van dit virus heb, het blijkt zich in mijn registers te hebben genesteld.

Ik heb CCleaner gedraaid samen met een virusscan en het werkte niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:17
probeer ook eens ADW cleaner en ook malware bytes.
en anders zou ik toch echt een reinstal doen als het zich te veel in het register heeft genesteld

[ Voor 49% gewijzigd door freaky35 op 18-01-2015 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Adinias schreef op zondag 18 januari 2015 @ 13:33:
Ik heb verder op internet gelezen en kwam er achter dat ik een zeer nare vorm van dit virus heb, het blijkt zich in mijn registers te hebben genesteld.

Wat je nog kan doen als laatste poging is om je systeem offline te scannen. Download op een PC die geen virussen heeft Hitman Pro en maak een kickstarter USB stick aan. Start je laptop daarmee op en laat het programma scannen.

Alternatief kan je iets als Kaspersky Rescue Disk downloaden en branden.

Het voordeel van offline scannen is dat het virus niet actief is waardoor het niet pogingen kan doen de virusscanner te misleiden of zich te verbergen.

Anders de boel opnieuw installeren. Formatteer je schijf dan goed, ook de MBR sectie moet weg zijn. Dan weet je zeker dat het virus niet terug kan komen.

En let in de toekomst op wat je installeert. Vooral warez wil nog wel eens bonus software bij zich hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-05 17:29

Eagle Creek

Breathing security

Adinias schreef op zondag 18 januari 2015 @ 13:33:
[...]

Weet je dat zeker? Sub7 is een al meer dan 10 jaar oud beestje namelijk.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adinias
CMD-Snake schreef op zondag 18 januari 2015 @ 14:01:
[...]

Wat je nog kan doen als laatste poging is om je systeem offline te scannen. Download op een PC die geen virussen heeft Hitman Pro en maak een kickstarter USB stick aan. Start je laptop daarmee op en laat het programma scannen.

Alternatief kan je iets als Kaspersky Rescue Disk downloaden en branden.

Het voordeel van offline scannen is dat het virus niet actief is waardoor het niet pogingen kan doen de virusscanner te misleiden of zich te verbergen.

Anders de boel opnieuw installeren. Formatteer je schijf dan goed, ook de MBR sectie moet weg zijn. Dan weet je zeker dat het virus niet terug kan komen.

En let in de toekomst op wat je installeert. Vooral warez wil nog wel eens bonus software bij zich hebben.
freaky35 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 13:57:
probeer ook eens ADW cleaner en ook malware bytes.
en anders zou ik toch echt een reinstal doen als het zich te veel in het register heeft genesteld
Hartstikke bedankt! Ik heb offline gescand in veilige modus en nu lijkt alles weg te zijn! Alleen zo leek het de vorige twee á drie keer ook. Maar ik hoop er gewoon op dat ie het blijft doen.

Hartstikke bedankt nogmaals _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adinias
En alweer is het virus teruggekomen, het was 2 dagen weg en het is teruggekomen. Hoe kan dit nou en kan iemand een precieze stappenplan plaatsen over hoe ik dan fatsoenlijk Windows er opnieuw opzet en mijn data behoudt ZONDER het virus over te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als je het virus fatsoenlijk verwijdert hoef je in principe windows echt niet opnieuw te installeren. Mocht er verder nog weinig mis zijn met je installatie, zou ik dat proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adinias
MikeyMan schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 09:18:
Als je het virus fatsoenlijk verwijdert hoef je in principe windows echt niet opnieuw te installeren. Mocht er verder nog weinig mis zijn met je installatie, zou ik dat proberen.
Het probleem met dit virus is dat het zich heel diep in mijn computer heeft genesteld. In de registers en wie weet waar nog meer. Verder wordt de laptop extreem traag, lopen programma's vast en crasht de explorer dus.

Ik heb namelijk een maand lang helemaal niks aan het virus gedaan (sinds begin december).

En nu krijg ik het niet meer weg, dus denk ik dat ik opnieuw Windows 8.1 er op moet zetten.

Er is alleen één probleem waar ik mee zit: Ik heb de Lenovo Solution Centre er op staan en deze geeft mijn garantie aan. Maar het herkent mijn garantie niet. Als ik nu Windows 8.1 er opnieuw op zet, heeft dit dan geen gevolgen voor mijn garantie hebben?

Edit:

Ik kijk net bij mijn Lenovo Solution Centre en het programma geeft aan dat 'Windows Locatiezoeker' geen goede stuurprogramma's heeft volgens het apparaatbeheer. Heeft dit er iets met het virus te maken?

[ Voor 10% gewijzigd door Adinias op 20-01-2015 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker1234
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-07-2022
Adinias schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 09:24:
[...]

Edit: Ik kijk net bij mijn Lenovo Solution Centre en het programma geeft aan dat 'Windows Locatiezoeker' geen goede stuurprogramma's heeft volgens het apparaatbeheer. Heeft dit er iets met het virus te maken?
Nee. Waarschijnlijk wordt het virus weer geinitieerd doordat er iets in de startup staat.
Situatie: je verwijdert het virus, maar na herstart wordt deze weer actief.

Kijk eens wat in je startup staat.( <task manager><startup> of <start><run>msconfig <startup>)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2911
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-02-2024
http://download.lenovo.co...pdf/b5400_m5400_ug_nl.pdf

Op pagina 20 staat uitgelegd hoe je vanuit Windows 8 de pc kunt herinstalleren. De vraag is dan natuurlijk of je zo vaak kunt klikken voor je pc crasht. Misschien zijn er mogelijkheden om de recovery te starten vanuit het opstartmenu als je de laptop inschakelt: F2, F8, DEL, dat soort knoppen.

rob2911

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adinias
rob2911 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 13:58:
http://download.lenovo.co...pdf/b5400_m5400_ug_nl.pdf

Op pagina 20 staat uitgelegd hoe je vanuit Windows 8 de pc kunt herinstalleren. De vraag is dan natuurlijk of je zo vaak kunt klikken voor je pc crasht. Misschien zijn er mogelijkheden om de recovery te starten vanuit het opstartmenu als je de laptop inschakelt: F2, F8, DEL, dat soort knoppen.
Dat zou een goede methode kunnen zijn, maar ik betwijfel het. Ik ben vooral bang dat het virus misschien al zelfs mijn systeemherstel heeft aangetast, dus wil ik een 'Clean Install' van Windows 8.1 doen.

Het gene wat ik nu graag als laatste wil vragen is waar ik precies op moet letten als ik deze clean install doe, ik wil namelijk niet mijn laptop verpesten doordat ik bijvoorbeeld geen activatiecode heb.

Dus hoe check ik of mijn laptop automatisch een activatiekey heeft ingebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-05 20:08
Ik heb geen idee waar je zo'n UEFI key kan opzoeken, maar je kan je is op de onderkant van de laptop kijken of onder de batterij, vaak zit er zo'n Windows sticker met de productcode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2911
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-02-2024
Adinias schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 18:22:
[...]

Dat zou een goede methode kunnen zijn, maar ik betwijfel het. Ik ben vooral bang dat het virus misschien al zelfs mijn systeemherstel heeft aangetast, dus wil ik een 'Clean Install' van Windows 8.1 doen.

Het gene wat ik nu graag als laatste wil vragen is waar ik precies op moet letten als ik deze clean install doe, ik wil namelijk niet mijn laptop verpesten doordat ik bijvoorbeeld geen activatiecode heb.

Dus hoe check ik of mijn laptop automatisch een activatiekey heeft ingebouwd?
Je zou ook de productcode uit je Windows kunnen opvragen onder Deze computer --> eigenschappen. Dan een originele windows 8.1 downloaden en dan tijdens de installatie die code invoeren. Dit heb ik wel is gedaan als de code op een sticker op de laptop zat en ik had geen originele herstelschijf.
Ik denk dat Windows tijdens de activatieprocedure wel controleert of jouw laptop bij die code hoort.

Hier kun je een officiële windows 8.1 krijgen waarbij tijdens de installatie om een productcode wordt gevraagd:
http://windows.microsoft....reate-reset-refresh-media

EDIT: ik zie nu dat het niet mogelijk is je productcode te zien bij 'Deze computer'. Dit programma is hier wel toe in staat:
https://www.magicaljellybean.com/keyfinder/
De vraag is alleen of je Windows dan niet eerst crasht.

[ Voor 9% gewijzigd door rob2911 op 20-01-2015 19:23 ]

rob2911

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:52

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Wanneer je de DVD gebruikt die meestal zit meegeleverd, hoef je 9/10 keer niet eens een product key in te vullen, omdat de code in het moederbord zit verwerkt.

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adinias
Johan9711 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 13:10:
Wanneer je de DVD gebruikt die meestal zit meegeleverd, hoef je 9/10 keer niet eens een product key in te vullen, omdat de code in het moederbord zit verwerkt.
Mijn laptop heeft geen DVD meegekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:10

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

hanee wat zou je ermee doen, je hebt geen dvd lezer :/ staat er geen iso op de lenovo site ofzo die je op een usb stick kunt uitpakken.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1