Van Asus H87i-plus naar MSI Z87i AC - Herinstallatie nodig?

Pagina: 1
Acties:

• JwJw01
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-09-2025
Zoals de titel al beschrijft vervang ik mijn Asus H87i-plus naar een MSI Z87i AC. Nu vraag ik me af of ik deze zomaar kan vervangen of dat ik mijn Windows 7 opnieuw moet installeren. Ik heb vele programma's geïnstalleerd op mijn SSD en zie er erg tegen op om alles op nieuw te installeren. Alle drivers van MSI heb ik al op mijn harde schijf gezet en ik hoop dat ik de huidige Asus drivers handmatig kan verwijderen. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Verder heb ik nog een 3tb HDD. Deze is geunlocked met Asus disk unlocker. (Zodat de volledige 3tb ter beschikking kwam) Ik maak me een beetje zorgen dat ik straks al mijn data kwijt ben op deze schijf. Op deze HDD staat ook mijn persoonlijke mappen zoals: afbeeldingen, video's, downloads, muziek, etc.. Zodra ik een nieuwe install doe op mijn SSD gaat dit waarschijnlijk ook voor problemen zorgen, aangezien deze mappen dan dubbel op mijn pc staan.

Iemand die me gerust kan stellen of van wat tips kan voorzien? Alvast bedankt!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-02 14:57
Je moet sowieso een nieuwe / schone installatie maken van W 7, want je nieuwe mobo heeft andere drivers nodig dan het oude. Ook al vanwege het merkverschil.

Maak een partitie aan op de 3TB HDD ter grote zo'n de data die je wilt bewaren, zodat je al je data daar naar toe kan kopieeren. (De grote moet je zelf bepalen, want ik weet niet hoeveel data je op de 3TB HDD hebt opgeslagen.)

De 3TB HDD haal je nu uit de machine, zodat je de schone / nieuwe installatie kan doen van W 7 op je SSD.

De 3TB HDD kan je (na het maken van een schone W 7 op je SSD) het beste aansluiten via een USB poort, zodat je geen conflicten krijgt met de besturingssoftware op de beide schijven.

Nadat je alle DATA / SOFTWARE gekopieerd hebt naar de nieuwe partitie of SSD, kan je de rest van de 3TB HDD wissen en heb je die weer ter beschikking voor nieuwe DATA. De gemaakte partitie kan je vergroten of zo groot maken als de hele schijf. Net wat je zelf wilt.

Nu kan je de 3TB HDD weer direkt op het mobo in je computer aansluiten en wordt deze alleen nog gebruikt voor DATA.

OPM: Bij het verwijderen of aansluiten van componenten altijd de PC uitzetten!!!!! En vergeet niet ANTISTATISCH TE WERKEN!!!!!

Ik kan je aanraden om zeer regelmatig een back-up te van je besturingsschijf, want een SSD houdt er plotsklaps mee op!!!!! Zonder waarschuwing vooraf!!!!!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:52
Een backup maken is altijd verstandig, maar ik zou gewoon proberen je huidige installatie over te zetten.

Ik heb zelf al twee keer een schijf van oude naar nieuwe laptop overgezet zonder problemen: nieuwe drivers installeren en klaar. Geen last van traagheid of vastlopers, nooit een nieuwe installatie daarvoor hoeven te doen. Weliswaar bleef ik bij Intel als platform, maar wel wisselingen van chipsetgeneratie of computermerk.

En dan zal het bij anderen wellicht wel eens fout gegaan zijn, maar als je een backup hebt is er niets op tegen om het gewoon te proberen. Werkt het naar tevredenheid, dan heb je tijd en ergernis bespaard. En anders, een nieuwe install kan altijd nog.

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Bij mij heeft dat nooit problemen gemaakt, zolang je geen raid setups hebt verlies je geen data. Wat wel zou kunnen is dat je windows gaat zeggen dat het niet ligitiem is omdat de onderdelen zijn veranderd dan moet je gewoon bellen naar windows en dan zorgen ze ervoor dat het terug goed gaat werken.

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:20

KrazyJay

Inderdaad. Backup de data die je wilt bewaren op nog een andere schijf, en wissel het moederbord gewoon om. Begin met alleen de ssd, start de computer op, zorg dat alles werkt, en steek dan de andere schijven in. Hou er rekening mee dat Windows opnieuw geactiveerd moet worden.

Op zoek naar een blauwe menubalk? https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/3188/

• jovadca
Indien je wisselt van MOBO, altijd een schone / nieuwe installatie maken en nooit de boel overzetten!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:52
jovadca schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 13:11:
Indien je wisselt van MOBO, altijd een schone / nieuwe installatie maken en nooit de boel overzetten!
Want? Waarom 'altijd' en 'nooit'?

Wat is het ergste dat er kan gebeuren - dat de boel niet werkt of vastloopt? Is het dan niet vroeg genoeg om alsnog een verse installatie te overwegen?

Zoals je ziet zijn er meerdere mensen die goede ervaringen hebben met geen nieuwe installatie uitvoeren. Windows is niet meer zo kieskeurig als vroeger, het driver-bouwwerk is wat minder buggy geworden. En zeker als je dan van een x87 naar een andere x87 installatie geeft zou ik weinig problemen verwachten.

• jovadca
Het "waarom" staat al in m'n 1e reactie.

Maar waarom iets 2X doen terwijl het ook in 1 keer kan? Waarom software op je HDD / SSD laten staan van een vorig mobo dat je niet meer gebruikt? Wordt je PC alleen maar trager van, om zomaar een paar zaken op te noemen.

Verder moet een ieder doen wat hij / zij zelf wil doen, dat maakt mij niet uit. Mijn advies is altijd een schone / nieuwe installatie maken!

• JwJw01
Bedankt iedereen voor de reacties. Ik twijfel nog steeds een beetje wat ik ga doen. Wel vond ik deze site (klik). Als ik het goed begrijp verwijdert dit tooltje alle niet-windows drivers. Ik denk dat ik dit ga proberen. Verder zal ik de tip van Jovadca opvolgen m.b.t. mij HDD. Aangezien ik zelf vrij weinig online kon vinden over het verwisselen van moederborden en de meningen hier ook verdeeld zijn, zal ik er nog op terug komen of alles is gelukt. Maandag ga ik het ombouwen.

Verwijderd

jovadca schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 13:11:
Sorry, maar dat is totale onzin. Chipset is hetzelfde verder. Vroeger was het verstandig om te doen maar tegenwoordig, zeker met die Intel chipsets, is het gewoon een kwestie van je drivers even updaten en je bent klaar.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In het geval van dezelfde chipset, of in dit geval vrijwel dezelfde chipset (H en Z zit nou ook weer niet bijster veel verschil tussen) kun je de installatie over het algemeen gewoon omzetten zonder problemen.

Mijn voorkeur gaat meestal uit naar een schone install, maar dat is meer omdat ik het liefst eens in de zoveel tijd een nieuwe install wil doen, en andere hardware dan een goed excuus is.
jovadca schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 02:20:
Maak een partitie aan op de 3TB HDD ter grote zo'n de data die je wilt bewaren, zodat je al je data daar naar toe kan kopieeren. (De grote moet je zelf bepalen, want ik weet niet hoeveel data je op de 3TB HDD hebt opgeslagen.)
Iemand adviseren om met partities te gaan klooien om geen data kwijt te raken. |:(
Sorry hoor, maar dat is echt belabberd advies. Juist bij het herpartitioneren met een disk waar data op staat heb je kans dat het fout gaat. Doe gewoon lekker niets met die disk, dan is je kans op dataverlies een stuk kleiner.

@TS: als je nog geen backup hebt van belangrijke data, sowieso maken, je disk kan altijd problemen geven, en dan ben je je data kwijt. Je zou niet de eerste zijn die een disk heeft met data die niet meer terug te halen is.

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01 22:48
Ligt er bij mij aan hoe "vervuild" mijn windows is, op moment dat ik hardware upgrade doe, of ik een clean install doe. Net een 1155 moederbord Windows 8.1 install naar een 2011-3 moederbord overgezet. Ging probleemloos en veel minder werk dan een nieuwe install.

• jovadca
Doe wat je denkt dat je het beste vindt.

We kunnen hier alleen advies geven. Ik zou nooit advies geven waar ik zelf ooit problemen mee heb gehad. Dan plaats ik er een waarschuwing bij.

Partities maken op een schijf geeft geen enkel verlies van data. Tenzij je zelf iets fout doet. (Verkeerde schijf ingeven b.v.) En gebruik een gemakkelijk, duidelijk en goed program waar jouw schijfbenaming staat en geen vreemde letters. Dan kan je heel snel de fout ingaan.

Off topic:
Vanaf W 95 maak ik al partities op bestaande HDD's (met data er op) en ik ben nog nooit data verloren daardoor.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

jovadca schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 18:36:
Partities maken op een schijf geeft geen enkel verlies van data. Tenzij je zelf iets fout doet. (Verkeerde schijf ingeven b.v.) En gebruik een gemakkelijk, duidelijk en goed program waar jouw schijfbenaming staat en geen vreemde letters. Dan kan je heel snel de fout ingaan.
Als het goed gaat niet, maar het risico dat het fout gaat is er wel degelijk, en het is totaal niet noodzakelijk om het te doen.

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-02 23:25
jovadca schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 02:20:
Je moet sowieso een nieuwe / schone installatie maken van W 7, want je nieuwe mobo heeft andere drivers nodig dan het oude. Ook al vanwege het merkverschil.

De 3TB HDD haal je nu uit de machine, zodat je de schone / nieuwe installatie kan doen van W 7 op je SSD.

De 3TB HDD kan je (na het maken van een schone W 7 op je SSD) het beste aansluiten via een USB poort, zodat je geen conflicten krijgt met de besturingssoftware op de beide schijven.

Nadat je alle DATA / SOFTWARE gekopieerd hebt naar de nieuwe partitie of SSD, kan je de rest van de 3TB HDD wissen en heb je die weer ter beschikking voor nieuwe DATA. De gemaakte partitie kan je vergroten of zo groot maken als de hele schijf. Net wat je zelf wilt.

Nu kan je de 3TB HDD weer direkt op het mobo in je computer aansluiten en wordt deze alleen nog gebruikt voor DATA.

OPM: Bij het verwijderen of aansluiten van componenten altijd de PC uitzetten!!!!! En vergeet niet ANTISTATISCH TE WERKEN!!!!!

Ik kan je aanraden om zeer regelmatig een back-up te van je besturingsschijf, want een SSD houdt er plotsklaps mee op!!!!! Zonder waarschuwing vooraf!!!!!
Dit is echt grote bullshit, no offense.

Overzetten zonder herinstall zal geen probleem zijn. Het zijn dezelfde type moederborden met zelfde chipset en al. Misschien dat je een wifi driver zal moeten installeren (AC?) maar dat zal het wel zijn.

Problemen krijg je alleen als je van Intel naar AMD vice versa stapt, zelfs dan zou ik persoonlijk even proberen te booten.

Onnodig windows installeren is nergens voor nodig. Als je achteraf de indruk hebt dat er iets niet goed is kan het altijd.

Wat betreft je 3TB schijf, DATA zal je niet kwijt raken, misschien een vergelijkbare tool installeren van MSI. Die hebben ze vast.

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01 22:48
jovadca schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 18:36:
...Ik zou nooit advies geven waar ik zelf ooit problemen mee heb gehad. Dan plaats ik er een waarschuwing bij....
Gelukkig is Windows niet meer zo'n rommeltje als dat het ooit was. Overzetten van Windows op nieuwe hardware was ooit een groot risico. Op zijn laatst sinds Windows 7 is dat risico niet heel groot. Voor mij persoonlijk is het risico van dataverlies bij een clean install groter.
Waarschuwing is altijd op zijn plaats en zeker wanneer je met partities gaat klooien ;)

• jovadca
Kakulukia schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 19:03:
[...]

Dit is echt grote bullshit, no offense.

Overzetten zonder herinstall zal geen probleem zijn. Het zijn dezelfde type moederborden met zelfde chipset en al. Misschien dat je een wifi driver zal moeten installeren (AC?) maar dat zal het wel zijn.

Problemen krijg je alleen als je van Intel naar AMD vice versa stapt, zelfs dan zou ik persoonlijk even proberen te booten.

Onnodig windows installeren is nergens voor nodig. Als je achteraf de indruk hebt dat er iets niet goed is kan het altijd.

Wat betreft je 3TB schijf, DATA zal je niet kwijt raken, misschien een vergelijkbare tool installeren van MSI. Die hebben ze vast.
Succes er mee, maar kom niet achteraf klagen.

• JwJw01
Nogmaals bedankt allen. Leuke levendige discussie ontstaat er zo. Ik heb overal een backup van gemaakt. Ik heb voor zo'n 1.5tb aan data op m'n HDD en met seagate disk wizard een backup gemaakt die goed gecomprimeerd is. Ongeveer 750gb bestand. Ook van mijn C schijf een backup gemaakt. We gaan het allemaal mee maken maandag.

Normaal gesproken zou ik ook een nieuwe installatie van Windows doen. Altijd fijn om met een schone lei te beginnen maar ik produceer muziek op amateur basis. Heb veel onafgemaakte projecten in Ableton Live. Hierin zitten allemaal samples en wordt gebruik gemaakt van veel plug-ins (vst's). Zodra ik Windows opnieuw installeer weet ik zeker dat het een heel gedoe wordt om m'n oude projecten nog te gebruiken.

• Frank1973
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-01 13:40

Frank1973

XBL: Ghostleader1NL

ik ben laatst nog rechtstreeks overgestapt zonder herinstallatie van Windows.. complete nieuwe PC met een nieuwere chipset.

Oude SSD aangesloten en starte gelijk op in windows, alleen een paar drivers opnieuw geïnstalleerd.

Daarna mijn HDD erbij geprikt.

• JwJw01
Update: Moederbord zit weer in de verpakking. Rma is aangevraagd. :( Het was een refurbished product dus ik nam een risico maar m'n systeem startte niet op. Wel met m'n vorige moederbord. Dus een defect aan de andere componenten is uitgesloten.
Pagina: 1