Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waar merk je meer van; processor of SSD?

Pagina: 1
Acties:

• Qtys
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-01-2015
Ik twijfel bij het aanschaffen van een nieuwe laptop tussen 2.
Het grootste verschil is:
Dell Inspiron 15R (5547-3214) heeft een Intel Core i7-4510U processor, maar een "gewone" harde schijf, maar wel weer 8 GB werkgeheugen.
De HP ProBook 450 G1 (F0X39EA) heeft een Intel Core i5-4200M processor (wat is het verschil tussen M en U?), maar 128 GB SSD, maar dan weer "slechts" 4 GB werkgeheugen.
Ik wil graag weten waar ik in de praktijk het meest van merk. Wat is dan sneller.

Ik had een N53SV-SZ404V waar ik heel tevreden over was, behalve dat hij zo zwaar was... Deze laptop is gestolen en nu wil ik echt iets lichters, omdat ik hem bijna elke dag mee moet nemen.

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-09-2023

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

We weten nu niet waar je 'm voor gaat gebruiken dus advies geven is dan enigzins lastig..

Maar goed. Mijn advies is: haal de Dell Inspiron 15R + SSD en stop de SSD erin. Probleem opgelost. ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Pwuts op 16-01-2015 18:08 ]

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

.

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2020 00:14 ]

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:55
Over het algemeen biedt een SSD een grotere performanceboost dan meer RAM of een snellere CPU. Koop de Dell en stop er zelf een SSD in, totaal niet moeilijk.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

M versus U is dat de M in de regel sneller is.
U is daarentegen energiezuiniger.

Het is natuurlijk afhankelijk van wat je wil gaan doen, maar voor de meeste mensen zou ik eerder de SSD aanraden dan een snellere CPU.
Windows en al je applicaties starten gaat gewoon rete veel sneller. Als het om games gaat, dan toch wel de CPU, maar dan zijn de level loading tijden weer langer enzo.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:09
Als het puur gaat om de 'vlotheid' van werken (opstarttijd, snelheid openen programma's) dan zou ik zeker een ssd en 8 GB ram aanraden. Dat laatste om minder te swappen op de ssd. Ik heb ooit in een oude laptop een SSD gestopt omdat de harde schijf overleden was en dat leverde een grote verbetering op. Maar uiteraard kan je van een trage cpu geen snellere maken met een ssd ;) Echter is de i5 zeker geen trage cpu al is het inderdaad afhankelijk van wat je met die laptop wil doen. Hou ook rekening met het verschil in opslagruimte.

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Die i5 is eigenlijk echt niet zo slecht, als je er maar een klein beetje hard werk moet doet ga je niets slechts/verassends van prestaties tegenkomen. Maar leg eens goed uit wat je precies tgaat doen, dat kunnen we je goed helpen.

• j0ren
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-09 11:40
Die i5 4200M is zelfs iets sneller als de i7 4510u alsdus Notebookcheck.
Je zou dus prima die HP probook kunnen nemen er nog 4Gb geheugen zelf bijprikken +-€35,-
Maar zo te zien is die HP niet goed leverbaar?
Met jouw budget zou je overigens ook wel een laptop kunnen vinden met i5/i7 en full hd scherm.

• Qtys
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-01-2015
Hallo allemaal,

Dankjulliewel voor alle reacties!

Ik doe alles op de laptop, behalve echt gamen. Maar wel veel met foto's en video's.

Ik wil vooral dus een lichte laptop, liefst een mat scherm en zeker een numeriek toetsenbord... En dan blijven de opties volgens mij wel weer beperkt... :-(

• Pwuts

Pwuts

j0ren schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 19:27:
Die i5 4200M is zelfs iets sneller als de i7 4510u alsdus Notebookcheck.
Waar wordt dat op gebaseerd? Het is dezelfde generatie (Haswell), en een i7 is gewoon een i5 met HT. Normaliter zal de i7 dus sneller zijn dan de i5.

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

SSD heeft geen accesstimes zoals een harde schijf wel heeft. De toegangstijd voor een notebook harde schijf ligt een stuk hoger dan die van een desktop. Al zou je SSD in theorie langzamere doorgifte hebben, je haalt nog steeds profijt uit die bijna 0 accesstime.

Al heb je het geld koop je de betere laptop en steek je daar zelf een SSD in.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:04

Mavamaarten

Omdat het kan!

MasterPrutser schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 20:45:
[...]

Waar wordt dat op gebaseerd? Het is dezelfde generatie (Haswell), en een i7 is gewoon een i5 met HT. Normaliter zal de i7 dus sneller zijn dan de i5.
De i7 is wel een U-model (Ultra Low Voltage) wat zou kunnen verklaren waarom hij trager is.

Android developer & dürüm-liefhebber

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
MasterPrutser schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 20:45:
[...]

Het gaat hier om een ULV i7.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Qua opstarten van Windows en het laden van programma's is een i3 met SSD heel veel sneller dan een i7 zonder SSD. Iedere CPU staat altijd te wachten op de HDD omdat de HDD gewoon het langzaamste onderdeel van ieder systeem is. Een SSD met i3 en Windows 8.1 kan booten binnen 10 seconden. Dit krijg je met de snelste CPU die er is met een HDD nooit voor elkaar.

Ga je echter video's renderen doet de SSD hier vrij weinig mee. Dit leunt veel zwaarder op de CPU. Persoonlijk zou ik nooit meer zonder SSD willen. Ieder systeem zonder SSD voelt gewoon traag aan.

• Pwuts

Pwuts

PilatuS schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 20:48:
Qua opstarten van Windows en het laden van programma's is een i3 met SSD heel veel sneller dan een i7 zonder SSD. Iedere CPU staat altijd te wachten op de HDD omdat de HDD gewoon het langzaamste onderdeel van ieder systeem is. Een SSD met i3 en Windows 8.1 kan booten binnen 10 seconden. Dit krijg je met de snelste CPU die er is met een HDD nooit voor elkaar.
Wat dacht je dan van een i5 of i7 mét SSD? Die zijn nou niet langzamer ofzo, maar zo laat je het wel klinken :/
Mavamaarten schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 20:47:
[...]

De i7 is wel een U-model (Ultra Low Voltage) wat zou kunnen verklaren waarom hij trager is.
Ah zo, dank _/-\o_

¯\_(ツ)_/¯

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik zou voor de Dell i7 gaan en er een SSD in zetten of voor de HP i5 en er RAM bijprikken. Moet je even kijken wat het meest betaalbaar is.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
MasterPrutser schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 20:52:
[...]

Wat dacht je dan van een i5 of i7 mét SSD? Die zijn nou niet langzamer ofzo, maar zo laat je het wel klinken :/
Ik geef precies aan waar hij om vraagt. Het is nogal logisch dat een i7 met SSD ook snel is.

• j0ren
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-09 11:40
Als je veel met foto en video doet zou ik niet voor een 1366x768 schermpje gaan..

pricewatch: Lenovo Essential B50-70 MCC2TMH

Welliswaar een i5 4210U maar wel: Mat 1920x1080 scherm, 8Gb geheugen, dedicated videokaartje ( wil wel eens makkelijk zijn bij video-toepassingen maar versneld ook het normale browsen ). Alleen nog even ssd bijsteken.
Die 4210U is niet veel langzamer als de 4510U dus ik verkies het scherm en de videokaart boven de iets snellere processor van de Dell.

Hier overigens een fijne cpu vergelijkingstabel: http://www.notebookcheck....Benchmarklist.2436.0.html

[ Voor 9% gewijzigd door j0ren op 17-01-2015 12:13 ]

Pagina: 1