Toon posts:

Wat maakt een 2.1 versterker nu precies 2.1?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo.

Ik ben bezig te bepalen wat ik als nieuw audiosysteem wil gaan aanschaffen en nu stuit ik op de volgende vraag:

Wat maakt nu een 2.1 versterker nu precies een 2.1 versterker?

Dit omdat als ik wat in de pricewatch rondneus ik onder de 2.0 versterkers toch ook modellen tegenkom die op het eerste oog ook over een Sub (pre)out aansluiting waarop een subwoofer kan worden aangesloten lijken te beschikken.
(Ik kijk dan naar de afbeelding van de achterkant van het apparaat.)

Bijvoorbeeld deze modellen:
pricewatch: Onkyo TX-8020 Zwart
pricewatch: Onkyo TX-8050 Zwart
pricewatch: Yamaha R-N500 Zwart

Is dit gewoon een foutje in de pricewatch? Of zijn er weldegelijk verschillen tussen deze modellen uit de 2.0 selectie en de modellen uit de 2.1 selectie?

Waar ik naartoe wil is een opstelling van 2 boekenplank speakers en een subwoofer.
Is er dan een reden om perse voor een versterker model uit de 2.1 lijst te kiezen, of kan dat dus ook één van de genoemde modellen uit de 2.0 lijst zijn?

Ik bedoel, zit er verschil in functionaliteit tussen een 2.0 versterker met een sub (pre)out aansluiting en een 2.1 versterker?

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:29
Is een 2.1 versterker niet gewoon een stereo versterker met sub uitgang?
Of zou het een 2.1 zijn als er een versterkte subwoofer uitgang op zit?

Zolang sub actief is lijkt me beiden niet uitmaken, sterker nog, je hebt voor sommige subwoofers ook geen sub uitgang nodig, die kunnen aangesloten worden op de normale speaker uitgangen. (heb dat hier ook, BK sub met high-level ingang, of was dat low?)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie.

Dat is dus precies wat ik me afvroeg na het spotten van de genoemde modellen in de 2.0 selectie.
Maar ik ben er dus niet zeker van. Vandaar de vraag. :)

Ik kan me alleen nog bedenken dat een verschil zou kunnen zijn dat een 2.1 versterker misschien anders/actiever de binnenkomende signalen verwerkt en naar de speakers en subwoofer verdeeld dan een 2.0 versterker dat doet?

Ik wil een actieve subwoofer gaan gebruiken.
Ik heb even de specs. van wat van die BK en andere subwoofers zitten bekijken en zie idd. dat je bepaalde subwoofers op de high-level speaker uitgangen van een versterker kan aansluiten.
Dus dat zou ook nog een optie zijn.

Ik kan nu nog kiezen qua versterker.
Zijn er dan goede redenen om vooral voor een low-level of een high-level verbinding naar de subwoofer te kiezen?
Of zijn beide manieren van aansluiten even geschikt om de actieve subwoofer mooi in het geheel te laten integreren?
De opstelling is voornamelijk bedoeld voor het beluisteren van muziek.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2015 12:42 ]

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-01 20:56

Audione0

Strijdt der titanen

Al deze 3 stereo versterkers zijn 2.1 en staan onder de verkeerde noemer.
Versterkers/receivers met een sub pre-out is het een .1 apparaat.
Het zou zomaar een foutje kunnen zijn :)

[ Voor 49% gewijzigd door Audione0 op 18-01-2015 13:15 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Imho bijna goed. Een versterker met een aparte uitgang voor een sub is een .1 versterker. Staat los van of het een versterkte uitgang of een pre out is :)

Dat gezegd hebbend: als je low level uitgangen kunt hebben is dat op een versterker altijd handig. Voor een sub is het andersom handig om ook high level ingangen te hebben.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:29
Verwijderd schreef op zondag 18 januari 2015 @ 12:36:

Ik wil een actieve subwoofer gaan gebruiken.
Ik heb even de specs. van wat van die BK en andere subwoofers zitten bekijken en zie idd. dat je bepaalde subwoofers op de high-level speaker uitgangen van een versterker kan aansluiten.
Dus dat zou ook nog een optie zijn.

Ik kan nu nog kiezen qua versterker.
Zijn er dan goede redenen om vooral voor een low-level of een high-level verbinding naar de subwoofer te kiezen?
Of zijn beide manieren van aansluiten even geschikt om de actieve subwoofer mooi in het geheel te laten integreren?
De opstelling is voornamelijk bedoeld voor het beluisteren van muziek.
Hier is de sub op een 5.1 reciever (of 7.1... hangen lig 5 speakers en sub aan) aangesloten, zowel high als low level. Highlevel zodat de sub oppikt waar mijn speakers niet lager kunnen. Lowlevel voor films ed waarbij de receiver actief het .1 kanaal aanstuurt.
Muziek via cd speler of platenspeler staat op pure direct, waarbij alle processing door de reciever omzeilt wordt, door het high level aan te sluiten doet ie alsnog mee.

Verwijderd

Topicstarter
Oké, dat 2.0 vs. 2.1 is me nu helemaal duidelijk.
Wat dat betreft weet ik nu waar ik naar moet kijken.
Dank jullie wel daar voor.

@KeRsTmAnNeKe

Wat jij daar noemt over het niet meespelen van de subwoofer op de low-level sub out als de Pure direct modus actief is, is best wel een reden om (ook) voor high-level output/input mogelijkheden te kiezen ja!
Wel zo fijn als de sub meedoet.

Ik ga me eens even goed inlezen over Pure direct en varianten.
Heb ik al eventjes vluchtig gedaan en zie dat er veel verschillen zijn over wat de verschillende fabrikanten onder deze functie verstaan. Hoe het technisch werkt, en of je wel of geen signaal op en controle over de sub behoud enz.

Bedankt dat je het aankaartte.
Pagina: 1