Het probleem van donderder paneelhoeken (soms ook langs de paneelranden) dat bij zich veel direct-lit tv's manifesteert. De verschillende ledlampen achter het scherm zijn te ver uit de hoek geplaatst waardoor deze te weinig licht doorlaat met als gevolg een relatief donderder hoek.
Maar als ik de foto's bekijk is dat het probleem niet. Zoals ik het beoordeel is dit een goed voorbeeld van DSE/vertical banding. Dat bij dit paneel zich manifesteert langs de paneelranden (links, rechts, onder) en het centrale deel van het scherm relatief DSE-arm is.
Daar zijn m.i. maar twee mogelijke oplossingen voor
1) het paneel vervangen door een nieuwe, en hopen dat deze minder DSE heeft.
2) hermontage paneel. Er kan ook te veel druk op het paneel staan omdat tijdens de montage het paneel te strak in de tv-behuizing is gemonteerd (of net een beetje verkeerd met als gevolg druk op het paneel). Door het paneel iets minder strak te moteren kan dat deels verminderd worden.
Ik heb wel eens ergens gelezen en foto's gezien dat met een bepaalde poetstechniek deze plekken zijn weg te poetsen/masseren. Al denk ik niet dat dat in dit geval zal helpen maar proberen kan altijd.
Ik kon zo gauw de poetstechniek niet terugvinden op Tweakers of andere fora. Misschien dat iemand anders een linkje kan plaatsen.
Ik ben benieuwd naar het antwoord van LG maar ik vermoed dat het in de trant is van dat het binnen de specificatie(norm) valt en dat ze niets willen doen/kunnen betekenen.
Lees ook eens het draadje "
[3D/LED/UHD TV] LG 2014 line-up" door.
En voor de goede orde dit probleem (en andere aan lcd-techniekgerelateerde beperkingen) treedt op bij alle fabrikanten. De mate waarin verschilt per jaar, modelreeks, fabricagebatch én elk afzonderlijk exemplaar. Tot op zekere hoogte is er sprake van een loterij.
Het beste advies is: als je een dergelijk paneel treft dan is het devies om deze meteen retourneren. Daarom is het kopen van een tv via internet aan te raden omdat dan een zichttermijn van 14 dagen geldt waarin de tv teruggestuurd kan worden.
Een 'fysieke winkel' kan de tv natuurlijk ook terugnemen en/of omruilen maar ze kunnen je ook doorverwijzen naar de reparatiedienstverlener van de fabrikant die gebreken tijdens de garantieperiode moet verhelpen. En er is geen garantie dat dat ook daadwerkelijk lukt. Dit traject is tijdrovend (zeker als deze meerdere keren gerepareerd moet worden) en mogelijk ook frustrerend. Het is frusterend als de reparatiedienstverlener niets doet, behalve foto's neemt van het euvel en deze ter beoordeling voorlegd aan de fabrikant.
Daar heb ik zelf hele slechte ervaringen mee (Samsung). Het heeft drie 'reparaties' en drie maanden geduurd voordat de winkelier bereid was de tv terug te nemen en het aankoopbedrag terug te betalen.
[
Voor 7% gewijzigd door
ariekanari op 17-01-2015 13:41
]