Wat is een videogame?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LochNESS
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-05 17:01
Op het eerste oog lijkt het misschien een vreemde vraag: "Wat is een videogame?" Iedereen hier op Tweakers, en waarschijnlijk bijna iedere andere Nederlander of Belg, weet immers wat een computerspel is. Desondanks wil ik deze vraag graag stellen omdat ik bezig ben met een onderzoek naar de plaats van videogames in onze cultuur. Om deze reden is het voor mij van belang om goed af te bakenen wat een computerspel nu echt is? Wat is het onderscheidende element dat een computerspel een computerspel maakt?

Een korte zoektocht op internet leidt tot een paar interessante inzichten:
  • onze taalbijbel de Dikke van Dale stelt dat een computerspel een "met behulp van een computer gespeeld spel" is. Maar in dat geval zou een bordspel dat gebruikt maakt van een App zoals 'Game Changer' ook een videogame zijn.
  • het Oxford dictionary is al wat preciezer in de omschrijving: A game played by electronically manipulating images produced by a computer program on a monitor or other display. Maar ook deze definitie zitten haken en ogen.
Samengevat geven de woordenboeken ons een algemeen beeld van de eigenschappen die een computerspel moet bevatten om een videogame te zijn. Maar ondanks dat zijn het vooral beschrijvingen die aangeven hoe de meerderheid van de sprekers van een taal een begrip interpreteert.

Wanneer we ons meer op wetenschappelijk gebied richten, dan valt de discussie over narratologie vs ludologie op. Dit is (of beter gezegd was) een vrij fel debat rond de vraag of games als 'verhalen' geïnterpreteerd moesten worden, of dat computerspellen vooral een stramien van regels, doelen en interactie zijn (gameplay). Een debat dat overigens in een soort staakt-tot-vuren is geëindigd waarbij de uitkomst ergens tussen beide kampen in is komen te liggen.

Mijn vraag aan jullie is dus:
  • Wat is een game voor jullie?
  • Hoe zien jullie een computerspel?
  • Is een game enkel een 'entertainment' product, of heeft een game meer waarde dan wat ´platvloers´ vermaak?
  • Weegt het verhaal van een game zwaarder, of moeten computerspellen vooral (goede) gameplay hebben?
  • En ten slotte: hoe zouden jullie zaken als 'interactieve verhalen' (denk bijvoorbeeld aan Hotel Dusk: Room 215) en serious games plaatsen binnen de wereld van videogames?

Nb: ik gebruik de term computerspel, videogame en game in dit geval als synoniem. Ik ben me ervan bewust dat dit in het Engels wat genuanceerder ligt. Zo wordt computergame vooral gebruikt om PC-games mee te duiden, terwijl het woord videogame of voor consolegames of voor 'alle' computerspellen wordt gebruikt.

Omdat we hier echter op een Nederlands forum met elkaar praten en discussieren, en gezien het feit dat wanneer we het in het Nederlands over games spreken het vrijwel zonder uitzondering gaat over spellen die we op een (spel)computer spelen, wil ik de discussie over terminologie liever vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
- Wat is een game voor jullie?:
Een spel voor de computer, ookal zijn normale bord spellen ook games

- Hoe zien jullie een computerspel?:
Als een cd'tje die je in je pc drive doet. (ouderwets, maar daar denk ik meteen aan als ik aan een computerspel denk).

- Is een game enkel een 'entertainment' product, of heeft een game meer waarde dan wat ´platvloers´ vermaak? :
Ik zie het als entertainment

- Weegt het verhaal van een game zwaarder, of moeten computerspellen vooral (goede) gameplay hebben?:
Ik vind een goede gameplay belangrijk, een slecht verhaal vind ik minder belangrijk dan een slechte gameplay. (het verhaal vind ik sowieso niet belangrijk als het een MP game is, zoals BF4)

- En ten slotte: hoe zouden jullie zaken als 'interactieve verhalen' (denk bijvoorbeeld aan Hotel Dusk: Room 215) en serious games plaatsen binnen de wereld van videogames?:
Die snap ik niet helemaal.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:43

D4NG3R

kiwi

:)

Wat is een game voor jullie?
Een stukje entertainmentsoftware.

Hoe zien jullie een computerspel?
Zie hierboven.

Is een game enkel een 'entertainment' product, of heeft een game meer waarde dan wat 'platvloers' vermaak?
Zie hierboven.

Weegt het verhaal van een game zwaarder, of moeten computerspellen vooral (goede) gameplay hebben?
Gameplay > Story > Graphics.

En ten slotte: hoe zouden jullie zaken als 'interactieve verhalen' (denk bijvoorbeeld aan Hotel Dusk: Room 215) en serious games plaatsen binnen de wereld van videogames?
Bij mijn definitie wel, maar waarom zou dit niet het geval zijn? Het is immers een genre.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:32

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

een stuk software gemaakt om 'te spelen'.

Onderdeel van games, maar specifiek voor de computer (zo ook consolegame, mobile game, arcadegame)

Is een game enkel een 'entertainment' product, of heeft een game meer waarde dan wat 'platvloers' vermaak?
Komt het stukje 'educatieve' games, bij deze games praten ze ook over 'spelenderwijs', dus niet vermaak, maar 'spelen'.

Weegt het verhaal van een game zwaarder, of moeten computerspellen vooral (goede) gameplay hebben?
Gameplay -> graphics -> verhaal.

En ten slotte: hoe zouden jullie zaken als 'interactieve verhalen' (denk bijvoorbeeld aan Hotel Dusk: Room 215) en serious games plaatsen binnen de wereld van videogames?
Ik ken die game niet, is dat iets als 7th guest? Ja, dat is een game.

Je bent wel erg wisselend tussen de termen game, computerspel en videogame. Deze 3 hebben overeenkomsten, maar zijn ook onderdeel (parent/child) van elkaar. Ondanks jij ze als synoniem ziet, blijft er voor wel degelijk verschil tussen deze 3 zitten. Al vind ik de term 'videogame' de ouderwetse term, zoals 'video' inmiddels ook tot het pre-2000 tijdperk hoort :) Ik zou dan zeggen: videogame = game.

[ Voor 9% gewijzigd door SinergyX op 16-01-2015 18:54 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:45

BM

Moderator Spielerij
Zoals in het Spielerij beleid te lezen valt is voor dit soort topics toestemming van de moderators nodig. Graag even een mailtje met toelichting naar het adres wat daar genoemd, dan zullen wij er naar kijken en een afweging maken.

Tot die tijd gaat dit topic dicht.

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:45

BM

Moderator Spielerij
Na overleg weer open.

Het zou wel leuk zijn als de antwoorden wat minder het 'standaard lijstje' beantwoorden, volgens mij is er best een leuke discussie over dit onderwerp mogelijk :)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

•Wat is een game voor jullie?
In algemene zin is het een computerspel voor welk platform dan ook. Voor mij persoonlijk is een game het verlengstuk van mijn hobby.

•Hoe zien jullie een computerspel?
Het is een entertainment product, dat qua beleving verder gaat dan film of muziek door de eigen inbreng van de speler.

•Is een game enkel een 'entertainment' product, of heeft een game meer waarde dan wat ´platvloers´ vermaak?
Zie hierboven. Het is meer dan een entertainment product.

•Weegt het verhaal van een game zwaarder, of moeten computerspellen vooral (goede) gameplay hebben?
Voor mij hangt het van het genre af. Bij een RPG of action/adventure is voor mij het verhaal belangrijker dan bijvoorbeeld een shooter. Bij een shooter staat veelal de multiplayer op de voorgrond en is de singleplayer het ondergeschoven kindje. Uiteraard geldt er een uitzondering voor games die alleen een singleplayer hebben of die juist daar het accent op hebben liggen. Deze shooters komen tegenwoordig niet veel meer voor.

•En ten slotte: hoe zouden jullie zaken als 'interactieve verhalen' (denk bijvoorbeeld aan Hotel Dusk: Room 215) en serious games plaatsen binnen de wereld van videogames?
De game die je aanhaalt, ken ik niet. De vraag doet me wel denken aan een game als Heavy Rain en in mindere mate aan The Walking Dead (van Telltale). De speler beïnvloedt het verloop van het verhaal. Ik zie het vooral als een evolutie binnen de wereld van videogames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
- Wat is een game voor jullie?
Een vorm van digitale entertainment waarbij je interactie heb met de game.

Ik zie een computerspel als een vorm van interactief vermaak. Vergelijkbaar met een film, maar dan ben je meer onderdeel van het geheel. Daarnaast is het voor mij ook iets wat ik met vrienden in een sociale setting speel.

- Is een game enkel een 'entertainment' product, of heeft een game meer waarde dan wat ´platvloers´ vermaak?
Voor mij is een game iets wat ik zie als een puur entertainment product. Wel heb ik zelf (onbewust) veel van gamen geleerd wat betreft taal, reactievermogen etc., maar in de basis heb ik het wel altijd beschouwd als vorm van vermaak.

- Weegt het verhaal van een game zwaarder, of moeten computerspellen vooral (goede) gameplay hebben?
Beiden zijn voor mij belangrijk en dit hangt voornamelijk af van de game. Bij single player is verhaal + gameplay belangrijk en bij multiplayer is vooral de gameplay erg belangrijk. Ik speel bv. Mario games, FIFA, NBA 2K, Call of Duty etc. voor de gameplay en bij (J)RPGs, GTA, Assassin's Creed is de setting en het verhaal ook belangrijk.

- En ten slotte: hoe zouden jullie zaken als 'interactieve verhalen' (denk bijvoorbeeld aan Hotel Dusk: Room 215) en serious games plaatsen binnen de wereld van videogames?
Persoonlijk ben ik hier helemaal niet mee bezig.

[ Voor 6% gewijzigd door xelfer op 20-01-2015 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-10 15:52

BaRF

bijna kerst

Ondanks je footer: Is het nou echt nodig om alle drie je benamingen (game, videospel én computerspel) allemaal door elkaar te gebruiken? In je vragenlijstje noem je het steeds anders :) Waarom niet gewoon computerspel? Dan is het meteen duidelijk wat je bedoeld, en we wonen ten slotte nog steeds in nederland :+

Een computerspel is voor mij in elk geval puur entertainment vermaak. Of het nou 5 minuutjes Minecraft is, of een hele avond rossen in Battlefield, ik doe het enkel voor het plezier.

En zoals eerder aangehaald is inderdaad sociaal aspect ook leuk. Niet dat ik nooit buitenkom, maar het samen delen van dergelijk plezier vergroot het alleen maar! ('Haha, raket op je donder!' en dat ze dan netjes terugschelden)

Wat dat betreft ga ik dan ook graag naar lanparties, omdat je dan het beste van beiden combineert: De lol van de games met een nog sterker sociaal aspect.

'gameplay' is voor mij belangrijker dan verhaal. Anders had ik nooooit zoveel jaren in Mario gestoken :+ Verhaal is wel een hele goede tweede (Bij daarvoor geschikte spellen) omdat je echt helemaal op kan gaan in de karakters etc. en dit de ervaring enorm kan opwaarderen. Het uiterlijk van de spellen komt vrij ver achteraan. Bij een goed verhaal kan het grafische aspect de boel ook wel versterken, maar bij spellen waar het enkel om de spelervaring gaat maken deze eigenlijk niet uit.

Interactieve verhalen zijn voor mij zeker gelijkwaardig. Misschien wat ouderwets concept, maar niet minder spannend of leuk :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem Boom
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-07 13:28
Een soft- of hardware gedreven entertainmentproduct met interactie

Zie hierboven (Waarin verschilt de vraag met de eerste?)

Is een game enkel een 'entertainment' product, of heeft een game meer waarde dan wat ´platvloers´ vermaak?
Dat hangt af van de maker. Net als in alle andere contentproducenten is er Hollywood en kunst en alles daartussenin. Als het product aan de bovenstaande voorwaarde voldoet is het een game.

Als het concept goed is komt de rest vanzelf. De maker bepaalt de balans.

In het geval van interactieve verhalen, absoluut, zie definitie bij vraag 1. Serious games maakt gebruik van de technieken, maar zijn niet bedoelt voor entertainment, dus nee.

Kortom, niks mis met de definitie van de Van Dale. Eerder met de openheid van sommige mediagebruikers. (no offense)
Pagina: 1