Op het eerste oog lijkt het misschien een vreemde vraag: "Wat is een videogame?" Iedereen hier op Tweakers, en waarschijnlijk bijna iedere andere Nederlander of Belg, weet immers wat een computerspel is. Desondanks wil ik deze vraag graag stellen omdat ik bezig ben met een onderzoek naar de plaats van videogames in onze cultuur. Om deze reden is het voor mij van belang om goed af te bakenen wat een computerspel nu echt is? Wat is het onderscheidende element dat een computerspel een computerspel maakt?
Een korte zoektocht op internet leidt tot een paar interessante inzichten:
Wanneer we ons meer op wetenschappelijk gebied richten, dan valt de discussie over narratologie vs ludologie op. Dit is (of beter gezegd was) een vrij fel debat rond de vraag of games als 'verhalen' geïnterpreteerd moesten worden, of dat computerspellen vooral een stramien van regels, doelen en interactie zijn (gameplay). Een debat dat overigens in een soort staakt-tot-vuren is geëindigd waarbij de uitkomst ergens tussen beide kampen in is komen te liggen.
Mijn vraag aan jullie is dus:
Nb: ik gebruik de term computerspel, videogame en game in dit geval als synoniem. Ik ben me ervan bewust dat dit in het Engels wat genuanceerder ligt. Zo wordt computergame vooral gebruikt om PC-games mee te duiden, terwijl het woord videogame of voor consolegames of voor 'alle' computerspellen wordt gebruikt.
Omdat we hier echter op een Nederlands forum met elkaar praten en discussieren, en gezien het feit dat wanneer we het in het Nederlands over games spreken het vrijwel zonder uitzondering gaat over spellen die we op een (spel)computer spelen, wil ik de discussie over terminologie liever vermijden.
Een korte zoektocht op internet leidt tot een paar interessante inzichten:
- onze taalbijbel de Dikke van Dale stelt dat een computerspel een "met behulp van een computer gespeeld spel" is. Maar in dat geval zou een bordspel dat gebruikt maakt van een App zoals 'Game Changer' ook een videogame zijn.
- het Oxford dictionary is al wat preciezer in de omschrijving: A game played by electronically manipulating images produced by a computer program on a monitor or other display. Maar ook deze definitie zitten haken en ogen.
Wanneer we ons meer op wetenschappelijk gebied richten, dan valt de discussie over narratologie vs ludologie op. Dit is (of beter gezegd was) een vrij fel debat rond de vraag of games als 'verhalen' geïnterpreteerd moesten worden, of dat computerspellen vooral een stramien van regels, doelen en interactie zijn (gameplay). Een debat dat overigens in een soort staakt-tot-vuren is geëindigd waarbij de uitkomst ergens tussen beide kampen in is komen te liggen.
Mijn vraag aan jullie is dus:
- Wat is een game voor jullie?
- Hoe zien jullie een computerspel?
- Is een game enkel een 'entertainment' product, of heeft een game meer waarde dan wat ´platvloers´ vermaak?
- Weegt het verhaal van een game zwaarder, of moeten computerspellen vooral (goede) gameplay hebben?
- En ten slotte: hoe zouden jullie zaken als 'interactieve verhalen' (denk bijvoorbeeld aan Hotel Dusk: Room 215) en serious games plaatsen binnen de wereld van videogames?
Nb: ik gebruik de term computerspel, videogame en game in dit geval als synoniem. Ik ben me ervan bewust dat dit in het Engels wat genuanceerder ligt. Zo wordt computergame vooral gebruikt om PC-games mee te duiden, terwijl het woord videogame of voor consolegames of voor 'alle' computerspellen wordt gebruikt.
Omdat we hier echter op een Nederlands forum met elkaar praten en discussieren, en gezien het feit dat wanneer we het in het Nederlands over games spreken het vrijwel zonder uitzondering gaat over spellen die we op een (spel)computer spelen, wil ik de discussie over terminologie liever vermijden.