Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Extra router achter ziggo modem

Pagina: 1
Acties:

• riecardow93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-11 15:26
Goedenmiddag allen,

Wij hebben hier in huis eigenlijk vanaf het begin al problemen met de wifi verbinding. Verbinding valt vaak weg (wifi icoontje geeft aan vol bereik, maar geen verbinding). Ook is het bereik vrij beperkt, van de meterkast naar de tuin (ongeveer 5 meter) is niet te doen.
Nou zat ik te denken om er een goedkoop routertje achter te plaatsen en wifi en dhcp door de router te laten regelen in de hoop daar de problemen mee op te lossen. Dus dan functioneert het modem eigenlijk alleen maar voor het signaal van de kabel.
Is dit zo 1 2 3 gedaan of komen er nog andere dingen bij kijken?

Alvast bedankt :)

• SkyRain
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-10 15:24
Ik had precies hetzelfde. Een Ubee neem ik aan?

Ik heb nu een Linksys E4200 in ongeveer het midden van het huis hangen, die heeft een dubbel netwerk (2.4 én 5GHz), ik kan hier wel 20 meter van af lopen en dan heb ik nog steeds prima bereik.

DHCP kun je door je modem laten doen, ik vind zelf de Ubee ook wat overzichtelijker dan menig routers... Aangezien het modem goed is qua internet, zou ik dan ook alleen echt het Wi-Fi door de router laten doen. Daarvoor heb ik ook speciaal de router gekocht eigenlijk.

Bytsje speed derbie?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Dit lost je probleem niet op om dat je niet weet wat je probleem is.

Een vol signaal zegt niks. Als je 100% signaal hebt, maar het signaal 99% onbruikbaar is heb je er nog niks aan. Verder is een router achter een router altijd een slecht idee bij normale thuisnetwerken, begin daar maar niet aan. Of je moet je modem in bridge mode zetten, of je moet je 2e router een AP+Switch maken voor NAT en DHCP uit te zetten en de WAN poort niet te gebruiken.

Maar ga nou eens eens kijken wat je probleem is. Misschien is je 2.4Ghz spectrum wel zo vervuild dat je er met een mogelijkheid een fatsoenlijk netwerk tussen kan krijgen, dan zou je naar 5Ghz kunnen kijken. Of misschien is dat het probleem ook niet, bijvoorbeeld als je non-802.11 signaalbronnen hebt die storing veroorzaken, of brakke clients met slechte netwerkhardware. Het kan allemaal.

Ga dus eest even kijken naar je signaal, wat je nu ontvangt, en hoe het zit met de andere netwerken in de buurt. Ik weet niet welk OS je draait of welke clients je hebt, want dat heb je niet gepost, maar als je OSX hebt kan je iStumbler gebruiken en op Windows heb je dingen als inSSIDer maar ook NetStumbler dacht ik.

Wat je tuin betreft: daar ga je inderdaad een extra AP voor nodig hebben (een Access Point dus, niet een Router, want je gaat echt niks routen, je gaat alleen een extra toegangspunt voor Wifi ophangen). Een makkelijke goedkope router waar je een AP van kan maken is bijvoorbeeld de TP-Link Archer C20i.

• riecardow93
We hebben thuis 3 desktops staan, allemaal bekabeld. 1 laptop via wifi (2.4ghz) en 5 telefoons die op 2.4 en 5ghz kunnen. Op de desktops heb ik nog nooit problemen gehad.

Op de 2.4ghz band heb ik zo'n beetje alle kanalen gebprobeerd maar dit hielp niks. De 5ghz band valt erg vaak weg, dus dan is het wifi icoontje ook weg. Op 2.4ghz blijft het wifi icoontje wel zichtbaar als de verbinding wegvalt.

Ik zal thuis nog ff inSSIDer installeren en kijken of ik daar wat wijzer van wordt.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:51
Ik denk dat het zinnig is om uit te zoeken of je een wifi-probleem hebt, of dat er ook andere problemen door de Ubee veroorzaakt worden. Indien alleen een wifi-probleem, dan heb je drie opties:
[list=1]• Ubee door de helpdesk in bridge mode laten zetten en een nieuwe wifi-router als router/access point gebruiken. Nadeel: je kan/mag dan geen Ziggo hotspots meer gebruiken. Voordeel: men zegt dat die Ubee niet zo best fungeert als router.
• Ubee blijven gebruiken als router en je tweede router herconfigureren als access point (zie dit topic). Voordeel: wel hotspots-gebruik, betere wifi maar je bent nog wel afhankelijk van de router-performance van de Ubee.
• Zowel de Ubee als je nieuwe router gebruiken als router met dubbele NAT. Afrader, want tenzij je heel goed weet waar je mee bezig bent gaat deze oplossing je vage problemen bezorgen. Voordeel: eh... eh... leerzaam!

Als je Ubee ook andere-dan-wifi problemen geeft, dan is optie 2 zonder meer aan te raden.

• riecardow93
Thanks voor de reacties. Was misschien wel ff handig om te vermelden dat ik een cisco modem/router heb van ziggo, maar dat maakt opzich niet zoveel uit denk ik.
Ik denk dan dat oplossing 1 het beste is. Als de cisco in bridge word gezet dan functioneert die in principe alleen maar als een pass trough voor het signaal toch? Dus dan word NAT en DHCP etc allemaal via de router geregeld?

[ Voor 8% gewijzigd door riecardow93 op 16-01-2015 16:12 ]

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
De reactie van @johnkeates is wel gegrond. Echter ik kan bevestigen met dat verrotte Ubee modem/router dat er over het algemeen heel veel klachten mee zijn op basis van dit exacte probleem.

Zorg dat je een andere router krijgt en zet de Ubee (of is dat nog steeds laten zetten door de klantenservice?) in bridge.

[ Voor 7% gewijzigd door ToFast op 16-01-2015 16:15 ]

• Xoni
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-10 08:52
riecardow93 schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 15:25:
Goedenmiddag allen,

Wij hebben hier in huis eigenlijk vanaf het begin al problemen met de wifi verbinding. Verbinding valt vaak weg (wifi icoontje geeft aan vol bereik, maar geen verbinding). Ook is het bereik vrij beperkt, van de meterkast naar de tuin (ongeveer 5 meter) is niet te doen.
Nou zat ik te denken om er een goedkoop routertje achter te plaatsen en wifi en dhcp door de router te laten regelen in de hoop daar de problemen mee op te lossen. Dus dan functioneert het modem eigenlijk alleen maar voor het signaal van de kabel.
Is dit zo 1 2 3 gedaan of komen er nog andere dingen bij kijken?

Alvast bedankt :)
Is zo gedaan, klanten service van Ziggo bellen vragen of ze de router mode uit willen zetten, dan zal het modem een keer herstarten en kun je je eigen router plaatsen op de LAN 1 poort van het modem. Telefonie en dergelijke blijft gewoon op het modem functioneren.

• SkyRain
ToFast schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 16:14:
Zorg dat je een andere router krijgt en zet de Ubee (of is dat nog steeds laten zetten door de klantenservice?) in bridge.
Kun je zelf inderdaad doen. Die optie heb ik ook.

Bytsje speed derbie?

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:03
SkyRain schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 16:45:
[...]

Kun je zelf inderdaad doen. Die optie heb ik ook.
Kun je niet zelf doen.
Indien het bij jou wel kan graag een screenshot a.u.b.

• SkyRain
andy88 schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 17:39:
[...]

Kun je niet zelf doen.
Indien het bij jou wel kan graag een screenshot a.u.b.
Net gekeken idd... Staat onder wireless, dus dat word niks. Ziggo doet het niet meer volgens verschillende bronnen.

Bytsje speed derbie?

Verwijderd

SkyRain schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 18:32:
[...]

Net gekeken idd... Staat onder wireless, dus dat word niks. Ziggo doet het niet meer volgens verschillende bronnen.
Pas nog gedaan, gewoon even een berichte sturen op twitter naar @ZiggoWebcare en het is zo geregeld.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 18:43:
[...]

Pas nog gedaan, gewoon even een berichte sturen op twitter naar @ZiggoWebcare en het is zo geregeld.
Dan heb je geluk gehad, ben meerdere keren naar die toko van ze in Utrecht gegaan (was om de hoek) en iedere keer krijg je te horen dat ze dat niet (meer) doen, uiteindelijk na flink door zeuren op de telefoon deden ze het wel, mogelijk dat Twitter dus de manier is :)
(Het kon vroeger wel door de klant zelf gedaan worden, maar alweer een tijd geleden haalde Ziggo met een update de optie uit de webinterface (kon wel nog het script aanroepen wat ook werkte, dat werd er even later ook uit gehaald)...

Fixing things to the breaking point...

• FoOnEeN
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:10
Ik heb mijn eigen router in de DMZ gezet en DHCP aanstaan, dat werkt ook prima. Ik zou zelf met telefoon even wifi kanalen scannen en dan een ander kanaal kiezen.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

FoOnEeN schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 20:30:
Ik heb mijn eigen router in de DMZ gezet en DHCP aanstaan, dat werkt ook prima. Ik zou zelf met telefoon even wifi kanalen scannen en dan een ander kanaal kiezen.
Je zet je "eigen router" in een DMZ?

Mag je toch eens uitleggen met welke beweegredenen je dát doet.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• filthy rich
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11 16:23

filthy rich

löp wa los

De ziggo routers zijn over het algemeen gewoon slecht, daarbij is de locatie van de meterkast geen ideale plek voor een router. Een router achter de ziggorouter is meestal geen probleem omdat de adressen van de ziggorouter in het 192.168.178.x gebied zit en andere routers standaard in het 192.168.0-2.x gebied, maar als je geen gebruik maakt van de wifi hotspots van ziggo kan je hem inderdaad ook altijd in bridge mode zetten.

en aans löpt wa vast

• FoOnEeN
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:10
Ja ik bedoel in deze de Ziggo router, die hangt voor die van mij zelf. In de Ziggo router kan je een pc in de DMZ zetten, en dat is in dit geval mijn eigen router.

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:03
Heb vorige week nog een modem in bridge laten zetten gewoon via de telefonische klantenservice. Dat ze dit niet meer doen lijkt mij een zeer sterk verhaal daar mijn interne bronnen dit niert bevestigen.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Binnen een DMZ heeft een Ubee router ook nog voldoende problemen (met name op NAT gebied, ik spreek uit ervaring).
Mooiste oplossing is om de Ubee in bridge te laten zetten via de webcare van Ziggo, dan vervagen alle problemen als sneeuw voor de zon. Ben je wel de Ziggo Hotspots kwijt, maar dat gebruikte ik destijds toch niet.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 16-01-2015 21:09 ]

Pagina: 1