Nieuwe monitor, nergens drivers te vinden.

Pagina: 1
Acties:

• magusviper
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-04-2025
Hallo,

Ik heb laatst een 2de monitor gekocht, deze: pricewatch: Iiyama ProLite E2483HS-B1 Zwart

Hiernaast heb ik een oudere monitor die ik al een paar jaar heb, deze: pricewatch: Samsung Syncmaster S24B300HL Zwart

Ik heb ze dus als volgt geconfigureerd: http://i58.tinypic.com/2hn6jwm.jpg
Dingen zoals een tabblad van de ene monitor naar de andere monitor slepen werken allemaal, alleen is er iets mis. Op mijn nieuwe monitor zitten zwarte balken rond mijn scherm heen en de tekst enz. is heel erg vaag. Klinkt alsof er drivers niet (goed) geïnstalleerd zijn. Op mijn oudere monitor ziet het beeld er gewoon goed uit.

Toen ik mijn pc voor het eerst opstartte, was ik niet verbonden met internet. Misschien daarom dat hij geen drivers downloadde? Online kan ik ook geen drivers vinden. Op de website van iiyama staan bij dit model bij de downloads alleen maar handleidingen, niks over drivers. Verder op hun website heb ik dit gevonden: http://www.iiyama.com/gl_en/support/#downloads
Als je klikt op download bij download your drivers krijg ik een zip bestand met alle drivers van iiyama erin. Als ik dan mijn model in die lijst opzoek lijkt er geen echte install te zijn ofzo.

Bij computerbeheer zie ik bij het tabje beeldschermen dat er 2 beeldschermen zijn aangesloten, en ze heten hier allebij "Algemeen PnP-beeldscherm". Als ik op allebij probeer stuurprogramma's bij te werken, dan zegt hij dat alles al up-to-date is.

Verder is hij aangesloten op een hdmi kabel, en hier zijn de verdere specificaties van mijn pc:
i5-2500k (Niet overclockt)
msi r9 280x gaming 3g
8gb ram
crucial m4 128gb ssd
500 gb western digital hdd
2 tb seagate hdd
cooler master gx 650w
gigabyte z68x-ud3h-b3

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:27
Heb je de monitor wel op de native resolutie ingesteld?

• magusviper
Jep. Allebij de monitors staan op 1920x1080.

• DWattel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 16:23
Het is mij zelf al vaker opgevallen dat dit door de HDMI aansluiting komt, als je DVI of VGA aansluit komt dit niet voor.
Is het mogelijk om i.p.v. HDMI de DVI of VGA aansluiting te gebruiken?

BF1 Stats, GoT - System Specs

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:01
Wat gebeurd er als de je monitor aansluitingen omdraait?

Inventaris - Koop mijn meuk!

• magusviper
Dat is misschien wel een mogelijkheid. Maar als ik mijn oudere monitor, mijn samsung, aansluit op hdmi, gebeurt er dan niet hetzelfde met mijn samsung?

[ Voor 5% gewijzigd door magusviper op 16-01-2015 13:29 ]

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
magusviper schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 13:28:
Dat is misschien wel een mogelijkheid. Maar als ik mijn oudere monitor, mijn samsung, aansluit op hdmi, gebeurt er dan niet hetzelfde?
Dat is dus wat je wilt testen ;) Het probleem localiseren.

Fixing things to the breaking point...

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-01 15:59

garriej

Ik las ondertieten.

Kijk in je Catalyst control center, daar staat ergens een optie die heet :overscan/underscan of iets in die richting, zet die voor beide schermen op 0% Ik kan je met 100% zekerheid vertellen dat dit het is.
Afbeeldingslocatie: http://josiahmanson.com/prose/overscan1.png

[ Voor 14% gewijzigd door garriej op 16-01-2015 13:32 ]

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-01 12:10
garriej schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 13:31:
Kijk in je Catalyst control panel, daar staat ergens een optie die heet :overscan/underscan of iets in die richting, zet die voor beide schermen op 0% Ik kan je met 100% zekerheid vertellen dat dit het is.
Of heeft de monitor misschien zelf een instelling die hier op lijkt, in het menu zitten?

• magusviper
Als ik mijn hdmi kabel op mijn samsung aansluit, gebeurt er dus weer hetzelfde. Tekst vervaagd en ik heb zwarte balken.

EDIT: Heb dus die setting in amd control center geprobeerd, wat garriej sugereerde, en het werkt! Heel erg bedantk iedereen voor de hulp :)

[ Voor 37% gewijzigd door magusviper op 16-01-2015 13:34 ]

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

magusviper schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 13:33:
Als ik mijn hdmi kabel op mijn samsung aansluit, gebeurt er dus weer hetzelfde. Tekst vervaagd en ik heb zwarte balken.

EDIT: Heb dus die setting in amd control center geprobeerd, wat garriej sugereerde, en het werkt! Heel erg bedantk iedereen voor de hulp :)
told ya. Heb dit al zo vaak meegemaakt/gezien.. Ik snap niet waarom het standaard zo staat in die amd drivers.

• magusviper
Inderdaad een beetje vreemd van amd :s

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-01 14:03
Dit heeft helemaal niets te maken met AMD, schermdrivers of wat dan ook. Sinds Windows 8.1 past Microsoft high-dpi scaling toe. Hierdoor kunnen er dus banden rond het scherm verschijnen en je tekst enorm vaag worden. Ik ben er zelf met mijn Iiyama scherm ook mee aan het eikelen geweest. Misschien dat NVidia het slimmer aanpakt in zijn drivers, maar Microsoft is "to-blame" hier.

Zie ook: http://blogs.windows.com/...dpi-scaling-enhancements/

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Powergrim schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 13:41:
Dit heeft helemaal niets te maken met AMD, schermdrivers of wat dan ook. Sinds Windows 8.1 past Microsoft high-dpi scaling toe. Hierdoor kunnen er dus banden rond het scherm verschijnen en je tekst enorm vaag worden. Ik ben er zelf met mijn Iiyama scherm ook mee aan het eikelen geweest. Misschien dat NVidia het slimmer aanpakt in zijn drivers, maar Microsoft is "to-blame" hier.

Maar als het door windows komt, waarom is het dan een optie in de AMD drivers, daarnaast dit was ook al zo bij windows 7.

• marcelmaria
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-12-2025
Ik heb ongeveer het zelfde probleem

Met Dvi digitaal nergens last

Met HDMI ziet windows 7 mijn scherm als CRT en heb toch echt de acer Acer GN246HL

en kan de settings max op 60hz zetten Monitor ondersteund 144hz

Dit probleem is opgelost door het scherm lekker op dvi aan te sluiten :+ :+

Nvidia heeft hier ook problemen mee en drivers werken ook niet hiervoor

[ Voor 11% gewijzigd door marcelmaria op 16-01-2015 22:28 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Powergrim schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 13:41:

Dit probleem bestaat al langer dan Windows 8. Ga maar eens terug zoeken hier op Tweakers. Dit probleem is al 20x voorbij gekomen, ook met Windows 7.

Het probleem is de combinatie van HDMI en AMD kaarten, niet Windows.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Of eigenlijk is een stukje legacy het probleem

tv's zoomen van origine altijd in het beeld omdat er om het analoge beeld allemaal extra singalen verwerkt zitten
e.g.
Vertikale synchronizatie
horizontale synchronizatie
teletekst
palplus singalen

Amd neemt aan dat een 1080p apparaat een tv. om de gebruiker tegemoet te komen maken ze het beeld passender zodat er geen icoontjes vanaf vallen. dit gaat idd een beetje ten koste van de beeldkwaliteit
Bij een digitaale of vga aansluiting maken deze singalen geen onderdeel uit van het beeldsingaal maar zijn dit apparte singalen. Het dan beter om een tv/monitor op just scan te zetten en geen under/over scan te gebruiken. maar dat snapt niet iedereen.

Moraal van het verhaal. eigenlijk kunnen ze het nooit (standaard) helemaal goed doen. en dat je zelf een beetje moet weten hoe het werkt. Wanneer analoge tv "bijna niet meer bestaat" kun je er pas echt een einde aan breien

Iperf

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Als er bij je beeldscherm geen informatie staat over welk merk/type het is, is de kans groot dat de DDC informatie niet goed over komt. Je videokaart en monitor hebben met elke verbinding (VGA, ADC, DVI, DP, HDMI enz) een paar draadjes die I2C achtige communicatie tussen het scherm en de computer verzorgen. In het scherm heeft de fabrikant in een EEPROM or andere soort ROM EDID informatie aangebracht die merk/type/opties en ook instellingen bevat. Je computer leest die uit, en aan de hand daar van wordt de default resolutie enz. bepaald en automatisch ingesteld. Als dat mis gaat lukt dat dus niet in een keer en moet je het zelf instellen. Dat kan je vaak zien door dat allerlei DID/EDID data mist zoals merk/type in de menu opties bij beeldscherm instellingen en een hele lange lijst met resolutie en frequentie instellingen om dat in plaats van alleen een selectie met ondersteunde opties dan gewoon alle mogelijke opties worden weergegevens.

Sommige monitoren hebben gewoon geen, of hele slechte EDID informatie, en soms hebben ze zelfs een DDC pin in de stekker aangesloten zodat je computer niks over je scherm kan opvragen. Soms heb je ook dat een klein defect genoeg is om DDC communicatie onmogelijk te maken, of soms heb je videokaarten die maar 1 DDC kanaal kunnen doen en dus nooit 2 beeldschermen volautomatisch kunnen detecteren.

Uiteindelijk kan je het altijd wel via de drivers van de GPU vendor handmatig oplossen, maar netjes is het niet ;-)
Pagina: 1