[Arduino] Foutive MIDI-out schema's?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-10 14:04

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Topicstarter
Hallo allemaal!

Ik ben een beetje aan het experimenteren met Arduino en Midi.
Op het eerste gezicht zag het er allemaal wel eenvoudig uit, zoals het schema op de Arduino Examples site:

http://arduino.cc/en/tutorial/midi

Kan niet misgaan toch?

Ik heb dus dit schema nagebouwd om mijn breadboard, maar helaas pakken geen van mijn keyboard's geen midi signaal op. (Korg PA50sd en Korg N364)
Uiteraard werkt de MIDI gewoon prima als ik er een MIDI controller aanhang.

Nu heb ik op internet wel een ander schema gevonden, waarbij er gebruik word van een transistor om het signaal te versterken. Wat ik uiteraard nog ga uitproberen.

http://www.thebox.myzen.co.uk/Hardware/MIDI_Shield.html

Zijn nu alle andere MIDI schema's gewoon fout? Aangezien er zelfs MIDI shields gemaakt worden zonder transistors voor de MIDI out. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je een 3.3v Arduino gebruikt kan het zijn dat direct Midi niet werkt gezien die 5v signalen wilt zien. Het andere schema met de transistor inverteert het signaal, iets om rekening mee te houden denk ik.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Topicstarter
memphis schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 12:41:
Als je een 3.3v Arduino gebruikt kan het zijn dat direct Midi niet werkt gezien die 5v signalen wilt zien. Het andere schema met de transistor inverteert het signaal, iets om rekening mee te houden denk ik.
Ik gebruik gewoon een 5v Arduino (UNO)

Hoe bedoel je dat precies met dat het signaal geïnverteerd word? Ik heb even de code bekeken wat deze persoon gebruikt voor MIDI en ik haal er alleen maar uit dat hij een normale seriële verbinding gebruikt zoals ik nu ook al doe.
Ik heb alleen de MIDI out nodig van dit schema.

Het doel van het project is trouwens om een Wireless midi systeem te maken voor me keytar, dit doe ik dmv Xbee radio's. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

De TX pin van de Arduino moet laag worden om de transistor in geleiding te brengen en zal dus aan de uitgang een hoog signaal geven......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Topicstarter
Duidelijk.

Het is dus eigenlijk vreemd dat er geen NPN transistor is gebruikt in zijn schema. Ik wil immers het signaal versterken. Dat roept bij mij natuurlijk de volgende vraag op:
Maakt het eigenlijk wel uit voor midi?
Het lijkt er op dat het voor midi helemaal niet boeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Durf ik niet te zeggen maar omdat Midi niets anders dan een serieel signaal is lijkt mij de juistheid van het signaal belangrijk. Versterken zou je ook gewoon met een 7434 kunnen.

Het zou kunnen dat er in de Arduino rekening gehouden wordt met een geïnverteerde output.

[ Voor 20% gewijzigd door memphis op 16-01-2015 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Topicstarter
Ik ga het gewoon eerst proberen met de PNP transistor, mocht dat dus niet werken schakel ik over naar de andere.

Bedankt in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Topicstarter
Het werkt!

Wel met de PNP transistor, maar niet met de NPN transistor.
Blijkbaar is die inversie nodig voor midi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Die inversie is inderdaad nodig, er vindt namelijk op een MIDI input wederom een inversie plaats. Daar komt een hoog signaal binnen op een optocoupler, waardoor die optocoupler zijn output naar ground trekt, en vice versa.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Pagina: 1