Basis 1e gamesysteem voor mijn zoon (energiezuinig)

Pagina: 1
Acties:

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil voor mijn zoon een energiezuinig gamesysteem bouwen. Verder gaat hij er ook de standaard office-applicaties mee draaien, internetten, office, dowloaden, etc.
Hij gaat niet de nieuwste games spelen en als hij dit wel wilt doen, dan hoeft het niet op hele hoge settings.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer € 500 wil ik er voor uitgeven. Wij zetten de pc zelf in elkaar.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een monitor, keyboard, dvd drive, 500GB HD en 8GB geheugen ( 8 GB Dual Channel DDR3 1333MHz. Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G ) is al aanwezig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zit te twijfelen tussen een I3 en een i5 processor. Een i3 is een flink stukje goedkoper maar krijgen we hier over 2-3 jaar geen spijt van? Misschien is het beter om nu iets meer uit te geven en alvast voor een i5 te gaan? Bij de GPU ga ik er vanuit dat hij over 2-3 jaar vervangen gaat worden voor weer een nieuwe in dezelfde prijsklasse ( € 100- € 150 )
Ook sta ik open voor 2ehands onderdelen. In het bijzonder denk ik dan aan de CPU en GPU.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel en Nvidia.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Graag zo energiezuinig mogelijk, vandaar ook de keuze voor een Nvidia GPU.

Ga je overklokken?
We gaan niet overklokken.

Hieronder de lijst waar ik op uitkom na een week van lezen en uitzoeken.
De voeding heb ik online berekent bij eXtreme Power Supply Calculator.
#ProductPrijsSubtotaal
1BitFenix Neos Zwart/Zwart€ 32,95€ 32,95
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 167,-€ 167,-
1ASRock B85M Pro4€ 64,95€ 64,95
1Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X REFURBISHED 2ehands€ 130,-€ 130,-
1Seasonic S12G 450W€ 64,75€ 64,75
1Crucial MX100 256GB€ 95,-€ 95,-
1Sharkoon FireGlider€ 22,-€ 22,-
1oude 2,5 inch 500GB harddisk€ 0,-€ 0,-
18 GB Dual Channel DDR3 1333MHz. Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 0,-€ 0,-
1DVD brander€ 0,-€ 0,-
1TFT monitor€ 0,-€ 0,-
1toetsenbord€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 576,65

[ Voor 36% gewijzigd door sssensss op 19-01-2015 09:34 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-03 17:19
Als tweedehands een optie is dan zou je voor zo'n €100 een i5 2500(k) moeten kunnen krijgen.
http://tweakers.net/categ...XYbXN4KZvWnW0HR8kzEszjJHw

Dan ben je uiteraard wel een socket 1155 moederbord nodig;
http://tweakers.net/categ...GYFb0B_2dl2WYG3b9cY97KeUD

En als videokaart kun je bijvoorbeeld een HD 7770 voor €50, een HD 7850 voor €80, een HD 7950 voor €100 en een R9 280X voor €120/€130.
http://tweakers.net/categ...LkQ9L9vOv4TsSPpRH-AW875Cw

Uiteraard zijn die high-end kaarten niet zo energiezuinig.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Een 300W voeding is voldoende icm die videokaart, bijvoorbeeld pricewatch: be quiet! System Power 7 300W. Koelpasta heb je niet nodig bij een Boxed CPU, mits je de standaardkoeler gaat gebruiken.

De meeste aankoopadviezen hier vermijden de huidige i3 series ten faveure van i5 erboven of Pentium eronder. Dat heeft vooral met prijs/performance te maken. De i5 kan wel meer stroom verbruiken (84W TDP vs 53W. Alleen weet ik niet of het verbruik bij dezelfde taak ook daadwerkelijk hoger ligt. Ik vermoed in multithreaded (3+ threads) wel, anders niet. Maar dat is een hypothese :)

p.s. weet je zeker dat het geheugen compatibel is? Je geheugen is compatibel maar niet optimaal. 1600Mhz zou beter zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Genoil op 16-01-2015 11:57 ]

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-03 13:05
Als je zoon niet de nieuwste games wil spelen en tevreden is met lage settings zou dit systeem kunnen voldoen.

Dan is een i3 voldoende (ik heb dezelfde cpu en gpu en speel iets oudere games, dat kan dan overigens wel op hogere settings en met goede framerates)

Wel kun je stellen dat de keus voor energiezuinige componenten hier ten koste gaat van prestatie en ook geld kost
- de 750Ti voldoet aan energiezuinig, maar voor hetzelfde geld zou je een kaart kunnen kopen die veel beter presteert zonder meteen een eigen energiecentrale nodig te hebben,
- je hebt gekozen voor een mooie gold voeding, in dit budget wordt meestal voor een minder zuinige voeding gekozen om meer budget voor andere onderdelen te hebben. Overigens zou in deze built de seasonic g- series 360w ( ook een zuinige gold voeding)meer dan voldoende zijn, dit systeem zal onder zware last minder dan 200W verbruiken.

Als de nadruk inderdaad ligt op zuinig en de wensen qua gaming niet hoog liggen gaat dit prima werken.

Je zou jezelf nog de vraag kunnen stellen of je zoon tevreden blijft met het spelen van wat oudere games. Wellicht dat vriendjes de wat nieuwere games gaan spelen en dat je zoon dat ook wil. Dan heb je door de gemaakte keuzes voor energiezuinig wel prestatie laten liggen. In die zin is het wellicht slim wel voor een i5 te kiezen en de voeding op 450W te houden zodat er ook eventueel een sterkere videokaart in kan die door de i5 voldoende aangestuurd kan worden.

[ Voor 19% gewijzigd door Philpend op 16-01-2015 11:50 ]

• sssensss
  • Niet online
Dank voor de snelle reacties!

De voeding is dus lichtelijk overdreven voor dit systeem.
Dan zou de be quiet! goed moeten zijn.
Dan ga ik die vast wisselen met de Seasonic.
Koelpasta kan ook verdwijnen, want i.d.d. stock koeler om mee te beginnen.

Wat zou een betere GPU zijn met iets meer verbruik maar veel betere prestaties?

Ik ga de 2ehands opties ook doornemen, bedankt voor de links.

• Genoil
Ik heb zelf bij dezelfde overweging ipv een 750Ti gekozen voor een tweedehands GPU gebasseerd op de AMD R9 270. Die verbruikt max 150W. Ik heb hem icm een CPU van 53W TDP nog op een 300W voeding draaien. Let op dat je dan wel weer een een andere voeding zoekt met een 6-pins PCI-e aansluiting. Presteert beter dan de 750Ti, maar verbuikt (ook in idle) significant meer. Nog een tandje hoger de R9 270X.

Je kunt ook voor een tweedehands HD7850/7950 gaan. Die zijn iets minder efficient en vragen dus (net als de 270X) om 2 6-pins PCI-e stekkers.

Wat is precies je overweging voor energiezuinig? Geld besparen op de energierekening, een "groen" beweustzijn, iets anders?

• NitroX infinity
sssensss schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 11:56:
Dank voor de snelle reacties!

De voeding is dus lichtelijk overdreven voor dit systeem.
Dan zou de be quiet! goed moeten zijn.
Dan ga ik die vast wisselen met de Seasonic.
Koelpasta kan ook verdwijnen, want i.d.d. stock koeler om mee te beginnen.

Wat zou een betere GPU zijn met iets meer verbruik maar veel betere prestaties?

Ik ga de 2ehands opties ook doornemen, bedankt voor de links.
Houd er rekening mee dat een i5 plus bijvoorbeeld een R9 280X wel een sterkere voeding nodig is (450Watt).
Hij gaat niet de nieuwste games spelen en als hij dit wel wilt doen, dan hoeft het niet op hele hoge settings.
Een i5 met R9 280X zou het met dat soort gebruik waarschijnlijk wel 6 jaar kunnen uithouden.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• sssensss
  • Niet online
Het lijkt mij interessant om voor een 2ehands Corei5 en een iets zwaardere GPU (ook 2ehands) te gaan, om de kosten laag te houden.
Ik zal de voeding dan dus ook weer aanpassen en eventueel ook het moederbord.
Welke heeft de voorkeur, de Seasonic S12G 450W of de Seasonic G-Serie 450W

@Genoil
Wat is precies je overweging voor energiezuinig? Geld besparen op de energierekening, een "groen" beweustzijn, iets anders?
Ik wil me bewust zijn van wat een apparaat verbruikt, voor de kosten én het millieu.
Ik probeer te besparen waar het kan, maar als dat niet kan of onlogisch/overdreven is, dan doe ik dat niet.
Door er bewust mee om te gaan, kan ik in ieder geval een logische keuze maken.

[ Voor 33% gewijzigd door sssensss op 16-01-2015 12:52 ]

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-03 13:05
Grootste verschil tussen de twee is dat de g-series modulair is (de meeste kabels kun je loshalen van de voeding, als je ze niet gebruikt zitten ze niet in je kast) en de S12G is niet modulair, alle kabels zitten vast aan de voeding en kabels die je niet gebruikt moet je ergens in je behuizing kwijt. Modulair is vooral handig bij een kast met een raam of als je een heel klein kastje hebt.

• sssensss
  • Niet online
Oké, duidelijk.
Dan ga ik weer voor de S12G.
Ik pas het aan in de wenslijst.

• Genoil
sssensss schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 12:41:
@Genoil
Ik wil me bewust zijn van wat een apparaat verbruikt, voor de kosten én het millieu.
Ik probeer te besparen waar het kan, maar als dat niet kan of onlogisch/overdreven is, dan doe ik dat niet.
Door er bewust mee om te gaan, kan ik in ieder geval een logische keuze maken.
Dat is nog best een dilemma :). Neem nou tweedehands elektronica. Verbruikt meestal meer maar hergebruik van elektronica is natuurlijk supergoed voor het milieu!

Vanuit dat perspectief is het denk ik ook altijd beter om de allerbeste CPU uit een reeks te kiezen. Die gaan het langst mee bij dezelfde milieubelasting per CPU. Immers, een low end CPU wordt exact hetzelfde gemaakt als een high end uit de zelfde reeks, alleen heeft de laatste een betere kwaliteit (meer werkende cores, hogere snelheid)

• sssensss
  • Niet online
Ik vergelijk de GPU's via futuremark, is dat een goede manier om snel de globale eigenschappen op een rijtje te hebben qua snelheid, en stroomverbruik?

AMD Radeon HD 7770 futuremark 4100 - 80W TDP
NVIDIA GeForce GTX 750 Ti futuremark 5620 - 60W TDP
AMD Radeon HD 7850 futuremark 6610 - 130W TDP
AMD Radeon R9 280X futuremark 10900 - 190W TDP

• Genoil
Ja is prima, zeker als je nog niet weet wat er precies gespeeld gaat worden. In dit lijstje is de 750Ti natuurlijk de performance/watt koning.

• NitroX infinity
TDP is niet het daadwerkelijke verbruik, dat weet je hè?

Als je zoon niet de nieuwste spellen gaat spelen en zekers niet op de allerhoogste instellingen en je zet vsync aan dan ligt het stroomverbruik van zelfs die R9 280X een stuk lager.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-03 17:06
Je kunt dan beter kijken naar de reviews op techpowerup. Uitgebreide reviews en ze meten het stroomverbruik van de gpu's in verschillende situaties.
Gewoon ff in google naam gpu intypen met daarachter "review techpowerup"

• sssensss
  • Niet online
Ik ga op techpowerup kijken voor meer info.

Ik weet dat TDP niet het daadwerkelijke stroomverbuik is.

• Genoil
toch mag je best aannemen dat het daadwerkelijk verbruik in proportioneel in verhouding staat tot de TDP, zelfs in idle.

• sssensss
  • Niet online
Zelfs in Idle?
Da's dan toch behoorlijk hoger dan ik zou verwachten.
Wel goed om vooraf te weten.

• Genoil
Nee ik bedoel dat een kaart met een hogere TDP ook een hoger idle verbruik heeft. Bijv een 750Ti verbruikt idle 4W, en een HD7850 idle 10W. Dat staat niet helaal exact in verhouing tot de TDP, maar wel ruwweg.

• sssensss
  • Niet online
Oké, duidelijk.

• sssensss
  • Niet online
Ik ga voor de 2ehands refurbished R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X
Aangezien de computer toch maar een bepaalde tijd per dag aan staat.
Dit is een kaart waar hij lekker mee uit de voeten kan, ik ben bang dat als ik een GTX 750 TI koop, dat die snel de bottleneck gaat worden.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:44

br00ky

Moderator Harde Waren
Verstandig, met die 280X krijg je een hele bak meer oempf. En zeg nou zelf, een game-pc koop je niet om super zuinig bezig te zijn ;). (Al is dat zeker niet verkeerd!).

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-03 12:25

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

br00ky schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 15:38:
Verstandig, met die 280X krijg je een hele bak meer oempf. En zeg nou zelf, een game-pc koop je niet om super zuinig bezig te zijn ;). (Al is dat zeker niet verkeerd!).
Vind jij het mobo ook niet erg duur in verhouding tot de cpu en gpu?

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Genoil schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 11:36:
Een 300W voeding is voldoende icm die videokaart, bijvoorbeeld pricewatch: be quiet! System Power 7 300W.
300W is inderdaad voldoende. Het is alleen totaal niet handig om dit aan te schaffen. Over enige tijd komt er vast een keer een zwaardere videokaart in. Dan moet de voeding vervangen worden en kost het je 60 euro om nu 20 euro te besparen.

Ik zou voor iedere game-pc altijd voor iets van 500W gaan. Wil je dan over anderhalf jaar een dikke snelle kaart plaatsen kan dat zonder de voeding te moeten vervangen. Een goede voeding kan makkelijk 5 jaar of langer mee, zonde om de voeding in die tijd te moeten upgraden.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:44

br00ky

Moderator Harde Waren
Frozen schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 15:39:
[...]

Vind jij het mobo ook niet erg duur in verhouding tot de cpu en gpu?
Misquote, of wil je serieus mijn mening ;)? En het laatste geval, die kan natuurlijk een stuk goedkoper. De Sniper is mijns inziens momenteel iets te duur. Hij komt van 65-ish. In principe biedt een H81 plank natuurlijk ook al alles wat je wenst voor 20 euro minder.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-03 12:25

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

br00ky schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 15:43:
[...]

Misquote, of wil je serieus mijn mening ;)? En het laatste geval, die kan natuurlijk een stuk goedkoper. De Sniper is mijns inziens momenteel iets te duur. Hij komt van 65-ish. In principe biedt een H81 plank natuurlijk ook al alles wat je wenst voor 20 euro minder.
Was serieus, gezien de bak met "oempf". Je wilt natuurlijk voor zo weinig mogelijk geld zoveel mogelijk "oempf". :9~

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• sssensss
  • Niet online
Lijstje bovenaan klopt niet meer helemaal.
Ik ga nu waarschijnlijk voor een 2ehands Corei5.
Dan zal ik een socket 1155 moeten aanschaffen.

Hoe moet ik trouwens een 2ehands GPU uit vraag en aanbod opnemen in de wenslijst?

• NitroX infinity
Handmatig. Helaas is het (nog) niet mogelijk om dat te doen zoals met producten in de pricewatch.

• sssensss
  • Niet online
Ga ik doen, wel zo handig om in een oogopslag te zien wat de set tot nu toe wordt.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Bedenk je wel dat een groter moederbord met meer features ook zomaar tot 20W meer kan verbruiken.
Om het zuinig te houden ga dan voor minimalistisch, koop niks wat je niet nodig hebt.

De generatie videokaart zegt meer over het idle verbruik dan het TDP.
Doorgaans zit er niet eens zoveel verschil tussen de instapkaarten en de high-end binnen dezelfde generatie.

• sssensss
  • Niet online
Dank voor de tip, ik hou er rekening mee als ik het moederbord ga uitzoeken.
Ik ga eerst een CPU halen en dan het moederbord.

Ik ga er vanuit dat ik een geschikte Sandy Bridge CPU ga vinden, dus daarom heb ik het Asrock B75 Pro 3 moederbord toegevoegd.
Het is een socket 1155 bord met 3x SATA6 en 4x USB3.0 en 4x DDR3, wat handig kan zijn als er nog een keer geheugen bij moet. Ik plaats er nu 2 x 4GB.

[ Voor 59% gewijzigd door sssensss op 16-01-2015 20:08 ]

• Genoil
Ik zou me niet blind staren op Sandy Bridge. Er zijn ook prima 2ehands Haswell te vinden: V&A aangeboden: ASRock B85 Pro4 + Core i5 4430

• sssensss
  • Niet online
Zo, als het goed is, dan is het systeem klaar.
Ik heb er toch voor gekozen om een nieuwe i5-4460 en bijpassend moederbord te kopen.
Al met al redelijk uitgekomen met de prijs.

Hoop dat zoonlief er blij mee is.

Hartelijke dank voor jullie hulp!

@Genoil
bedankt voor de tip, maar toch maar nieuw gekozen, kost iets meer maar wel met volle garantie en minder kans op eventuele gebreken.

• sssensss
  • Niet online
Ik heb zaterdag 17 januari 2015 het merendeel besteld bij Sicomputers.
1 onderdeel was op voorraad en de rest had allemaal een levertijd van 2 tot 3 dagen. Op maandag kwam ik er achter dat ik het verkeerde moederbord had besteld. Na een mailtje aan Sicomputers heb ik dit verkeerde moederbord geannuleerd en het juiste moederbord bij de lopende bestelling gevoegd. Dat contact via mail ging vlot en duidelijk, maar het is inmiddels 24 januari en ik heb van Sicomputers nog niets ontvangen.
Dat is echt niet meer van deze tijd!

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-03 04:04

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

sssensss schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 18:56:
Ik heb zaterdag 17 januari 2015 het merendeel besteld bij Sicomputers.
1 onderdeel was op voorraad en de rest had allemaal een levertijd van 2 tot 3 dagen. Op maandag kwam ik er achter dat ik het verkeerde moederbord had besteld. Na een mailtje aan Sicomputers heb ik dit verkeerde moederbord geannuleerd en het juiste moederbord bij de lopende bestelling gevoegd. Dat contact via mail ging vlot en duidelijk, maar het is inmiddels 24 januari en ik heb van Sicomputers nog niets ontvangen.
Dat is echt niet meer van deze tijd!
Ik heb laatst ook problemen gehad met SiComputers, het heeft bij mij uiteindelijk 3 weken geduurd totdat de kast binnen kwam (die binnen 2-3 dagen leverbaar zou zijn). Dit lag volgens de klantenservice aan de distributeur, dat zou ook het geval bij jou kunnen zijn. Een mailtje sturen naar de klantenservice kan nooit kwaad natuurlijk.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• sssensss
  • Niet online
Daar word je niet vrolijk van. Het is ook nog eens de eerste build voor mijn zoon, kun je nagaan hoe hij zit te balen.
Bedankt voor de tip, ik ga maandag gelijk even mailen.

Edit maandag 26-01-2015:
Net gemaild naar Sicomputers en gevraagd waarom het zolang duurt.
Zij vertellen dat het moeilijk leverbaar is bij hun leverancier en dat ze hopen dat het binnen een paar dagen binnen is. Dit geeft mij samen met alle slechte verhalen over de verzendtermijnen bij Sicomters weinig vertouwen. Ik ga nu de onderdelen die nog niet binnen zijn bestellen bij een andere webshop.
Leuk detail is dat mijn missende onderdelen bij meerdere webshops gewoon op voorraad zijn, dus het zijn absoluut geen slecht verkrijgbare excotische spullen.
Hopelijk verzenden ze de spullen die ze wel hebben onderhand, gewoon vandaag op zodat ik het morgen in huis heb.

Ik denk dat ze op één of andere aparte manier hun spullen inkopen, om de prijs laag te houden.
Want de prijzen die ze hanteren zijn gewoon erg laag. Voordeel is een lage prijs, maar groot nadeel is dat je vaak erg lang moet wachten op je spullen.
Als ze dat nu gewoon aangeven voordat je besteld, dan is dat geen probleem, maar ze doen net alsof je het binnen 2-3 werkdagen in huis hebt, maar dat kunnen ze gewoon niet waarmaken.
Dat is in mijn ogen misleidend en daarom kwalijk.

Nu maar eens kijken hoe lang het gaat duren voordat ik mijn geld terug heb.
Ook dat lijkt een lang verhaal te gaan worden, gezien de standaard uitleg die je al meekrijgt.
(Bij deze is zijn uw bestelling deels geannuleerd en de verwachting zal zijn dat het geld binnen 14 dagen op uw rekening is teruggestort. Dit zal gedaan worden naar het rekening nummer waarmee u uw bestelling heeft geplaatst. Mocht u onverhoopt nog vragen hebben over de creditering, dan verwijs ik u door naar onze Financiële afdeling. Het e-mailadres van de Financiële afdeling is finance@sicomputers.nl. Zij kunnen financiële gegevens inzien en u verder helpen.)

[ Voor 83% gewijzigd door sssensss op 26-01-2015 11:02 ]

Pagina: 1