Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Pnothy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-01-2024
Sinds enige tijd heb ik last van enkele "kenmerken" die mij doen vermoeden dat de PSU niet meer optimaal presteert, maar ik ben op dat gebied een leek. Daarom hoop ik via dit forum in te schatten of het inderdaad de PSU zal zijn en of reparatie of vervanging daarvan een goed idee is.

Situatieschets: de PC is in basis 7 jaar oud, met een Antec P182 kast (Antec NeoHE 430W voeding erin). De configuratie is verder niet heel schokkend, een C2D E6750 en (inmiddels) een Radeon 7770 zijn de belangrijkste energieslurpers maar dat zou ruim binnen de marge moeten blijven. Alles staat ingesteld op stock settings. Echter de volgende symptomen treden op:

- Als de stroom langere tijd helemaal van de PC af is geweest (stekker eruit) heeft hij moeite met opstarten. Lees: hij reboot spontaan willekeurig ergens voordat hij door POST heen is. Dit heeft zeker niets met temperatuur te maken. Ik heb wel gelezen dat er mogelijk foutief een overclockprofiel default ingesteld zou kunnen staan in de BIOS en dat die in deze situatie geladen werd, inmiddels heb ik voor de zekerheid alle default settings als default expliciet opgeslagen. Mogelijk had dit dus (deels) daarmee te maken.
- De videodriver crashte "opeens" regelmatig bij wat intensievere belasting, dit herstelt dan succesvol maar blijft optreden. De enige manier waarop ik dit kon verhelpen was door de videokaart 10% onder te klokken en op een lagere resolutie te spelen. Ook hier is temperatuur zeker geen issue.
- Bij normaal desktopgebruik en binnen de gestelde kaders is de PC verder 100% stabiel. Daarnaast heb ik om de videokaart/cpu te testen ook al een cpu/gpu burnin test gedaan, ook dat is 100% stabiel.

Mijn vermoeden is dat de PSU moeite heeft om piekbelasting te leveren en/of "op te laden"; mijn lekentweakerverstand denkt sowieso snel aan condensators omdat die altijd snel stuk gaan. Zo wilde mijn monitor een tijdje geleden niet meer aan, dat was inderdaad een condensatorprobleem en die heb ik met hulp van mijn zwager succesvol kunnen fixen. De voeding eruit slopen en openen is echter een heel gedoe, dus voordat ik dat doe zou ik graag weten waarnaar we moeten kijken. Een nieuwe kopen "kan altijd nog", je bent toch tweaker ;)

Dus:
- Gegeven deze symptomen, welke componenten zijn dan verdacht en hoe zie je er iets aan?
- Is het eenvoudig te meten of het vermogen inmiddels te laag is geworden door degradatie? (daarover lees ik wisselende verhalen)
- In kader van vervanging hoor ik tips voor stille, kwalitatieve doch niet té dure (want oudere PC) voedingen van rond de 450W ook graag.

Een heel verhaal, maar ik hoop dat het daarmee ook enigszins duidelijk is. Als jullie vragen hebben beantwoord ik ze graag.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:50
Pnothy schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 10:55:

- Als de stroom langere tijd helemaal van de PC af is geweest (stekker eruit) heeft hij moeite met opstarten. Lees: hij reboot spontaan willekeurig ergens voordat hij door POST heen is. Dit heeft zeker niets met temperatuur te maken. Ik heb wel gelezen dat er mogelijk foutief een overclockprofiel default ingesteld zou kunnen staan in de BIOS en dat die in deze situatie geladen werd, inmiddels heb ik voor de zekerheid alle default settings als default expliciet opgeslagen. Mogelijk had dit dus (deels) daarmee te maken.
Nogal in een rare hoek gezocht:
Heb ooit een Asus moederbord gehad uit die tijd met daarop een E6750

Die vertoonde ook dit soort gedrag toen de bios batterij leeg was, toevallig geen beeld op je scherm tijdens de POST? Kan me herinneren dat het wel een scherm melding opleverde

• Pnothy
Ja, volgens mij geen beeld inderdaad. En uiteindelijk als het dan eindelijk een keer wel lukt krijg je de melding "Warning!!! Previous overclocking failed. Reverting back to default settings" (of zoiets). En dat terwijl ik dan dus helemaal niet overgeklokt had. Maar als de BIOS batterij echt leeg zou zijn, zou ik verwachten dat ook de datum kwijt zou zijn of dat het vaker tot vergeetachtigheid zou leiden.

In ieder geval zal dat batterijtje toch zeker niet leiden tot instabiliteit tijdens een spel :)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:01
Ik denk dat je zelf al een prima analyse hebt gedaan. Naast de voeding zou het moederbord een goede tweede zijn. Neem aan dat je die ook even aandachtig bekeken hebt?

Blijft echter giswerk, en ik vrees ook dat niemand je hier uitsluitsel kan geven. Mocht je besluiten de gok te wagen dan is je geld natuurlijk niet verloren als je er een 'moderne' voeding mee hebt gekocht - die kan prima mee naar een volgend systeem. Nogmaals drie tientjes voor een 'nieuw' S775-bord is het misschien al niet meer waard tov. een nieuw systeem met igpu, though.

Succes.

• Pnothy
Ja, het moederbord ziet er prima uit. Tot nu toe zijn er eigenlijk altijd maar twee problemen geweest met mijn PC's: harde schijven die het opgaven en moederbordcondensators. Maar ja, tegenwoordig heb je SSD en "military grade solid caps" dus op zich logisch dat een andere zwakke schakel zich openbaart ;)

Ik denk dat het uit pragmatisch oogpunt sowieso wel een nieuwe voeding wordt, het is inderdaad nooit weggegooid geld. Maar ik vind het wel een bijzonder lastig component om uit te zoeken.

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:33
Gaat je pc compleet van de stroom als je hem niet gebruikt?
Dus stekker eruit/stekkerblok met schakelaar?
Lijkt inderdaad wel of hij foute bioswaardes uitleest, zou goed mogelijk kunnen zijn als de batterij leeg is.
Probeer anders voor een euro of 3 eerst een nieuwe bios batterij ( meestal cr3032)

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Pagina: 1