Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ford Focus tweedehands kopen, aankomend onderhoud?

Pagina: 1
Acties:

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:40
Een collega van mij wil een Ford Focus gaan kopen (jaar 2000, 2.0i stationwagen), met een kilometerstand van 204.000 km.

Nu heeft mijn vader eenzelfde auto gehad, maar dan de 1.6. Echter is hiervan al de koppeling gesneuveld rond de 220.000 km. Op internet zweven verhalen dat dit ook vaker gebeurt rond de 170k op de teller.

Wat voor onderhoud kan er mogelijk nog meer aankomen bij zo'n kilometerstand? Carsom.nl komt alleen met intervalonderhoud (alles volgens het boekje, zonder distributieriem?).

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Dit vindt de Wegenwacht
Bij de eerste generatie Focus kent de Wegenwacht enkele, vrij onschuldige vaker voorkomende euvels. De benzinemotoren gaan soms op drie cilinders lopen, omdat de bougieschachten vol water lopen. De brandstofpomp zit ìn de tank en die wil er wel eens mee ophouden. Ter plekke is dat met een gerichte tik vaak te verhelpen, maar die pomp moet wel worden vervangen. Een kleine storing, bijvoorbeeld een kapot remlicht, kan ertoe leiden dat de sleutel niet meer wordt herkend. De achterwiellagers en de rubbers van de achterwielophanging slijten ongewoon snel. Daardoor gaat de Focus een stuk minder strak sturen en dus minder fijn rijden. Die lagers moeten gewoon worden vervangen, nieuwe rubbers maken van een Focus op leeftijd een veel fijnere auto.
http://www.anwb.nl/auto/t...998-10-01/2004-03-01/1739 :)

[ Voor 81% gewijzigd door ThinkPad op 16-01-2015 09:16 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-11 15:36
Bovenstaande is een goede opsomming, maar het verleden van de wagen is uiteraard ook heel bepalend. Alles volgens het boekje kan ook betekenen dat altijd alleen het minimale is gebeurd, het beste wat je kan doen is proberen iemand mee te krijgen die mbt autotechniek een beetje onderlegd is, die kan zien en voelen aan de auto hoe de staat zo ongeveer zal zijn... loopt de motor nog mooi soepel, is het onderstel nog stevig etc. Want buiten een motor die goed loopt is het ook wel fijn als de wagen een beetje goed stuurt en niet over de weg zwalkt vanwege versleten rubbers e.d.

Verder is het eigenlijk zo dat je vanaf een dergelijke kilometerstand 'alles' kan verwachten, de wagen is al op leeftijd en een hoge kilometerstand en zal wss al meerdere eigenaren hebben gehad waarvan je niet weet hoe ze met de wagen zijn omgesprongen. Let vooral niet op hoe mooi de wagen glimt of schoon is onder de motorkap, dat is sowieso niet realistisch met een dergelijke wagen en zou mij juist wat argwanend maken. En de ene rijdt er nog eens twee ton mee, een ander die beter af leek in het begin moet het ding na 20.000 al op de sloop parkeren.

Oftewel, het is altijd een beetje een gok :) Bestuurder het verleden goed en zoals ik al noemde probeer iemand mee te nemen die gevoel heeft voor dit soort zaken en het kaf van het koren weet te scheiden.

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-11 12:37
Ik heb zelf ook een Focus wagon, dit is een 1.6 benzine van 2001.
Auto heeft iets van 230.000 gelopen nu, ik heb hem gekocht bij 175.000
Ik heb de koppeling niet vervangen, misschien de vorige eigenaar maar dat weet ik niet.

Nieuwe koppeling rond de 200.000 is niet echt abnormaal voor een auto, bij sommige merken/types gaan ze langer mee en bij sommige korter.
http://www.autofocus.nl/V...en-bedieningssysteem.html
http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=27900

Draagarmrubbers heb ik zelf een keer vervangen, tientjeswerk, ook als je dit door een garage laat doen kost het je niet de wereld zoveel uur werk zit er niet in.

Verder heb ik er volgens mij geen abnormale storingen of reparaties aan gehad.
Hij klapt wel in de vering als ik over zo`n mooie verkeersdrempel rijd, dus waarschijnlijk zijn de achterschokbrekers versleten, maar dat is ook niet raar bij zo`n kilometerstand.