x4 965 -> i5 4460

Pagina: 1
Acties:

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07-2025
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Pc een boost geven dat ie weer een tijdje meekan, maar voornamelijk is dit een 2e pc voor wow/diablo en het gebruikelijke surf en mail verkeer.

Wat mag het systeem gaan kosten?
budget 300-400 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wil weten of het zinnig is om de x4-965 te upgraden naar een I5 4460
Kast voeding en SDD/HDD zullen geen bottleneck vormen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur gaat uit naar bang for buck, oftewel zo goed mogelijk voor zo min mogelijk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Standaard dingen, energiezuiniger en stiller zou leuk zij maar optioneel

Ga je overklokken?
Nee

Oke ik heb nu nog een oud systeem staan
[
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Asus M4A79T Deluxe€ 0,-€ 0,-
1MSI Radeon R9 280 Gaming 3G€ 189,95€ 189,95
1Cooler Master CM 690 II€ 0,-€ 0,-
2Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 189,95
En ik vraag mij af of het zinnig is om dit te upgraden naar
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 167,-€ 167,-
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 72,95€ 72,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,95€ 66,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 332,90

Kort gezegt ik vraag mij dus af of het zinniger is om de grafische kaart te vervangen of een nieuwe CPU MB en geheugen.Of eventueel nieuwere SSD.

[ Voor 6% gewijzigd door Morocius op 16-01-2015 07:52 ]

• Elzenaartje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-02-2018
Wow is meer cpu gericht, het heeft dus wel degelijk zin om hier naar up te graden.
Videokaart zou ik gewoon meenemen, een 280 is meer als genoeg voor wow en diablo.

een 256GB kan ook geen kwaad lijkt me ? maar dat ligt een beetje aan je budget.

Hoe zit het met je geheugen wat je nu hebt? (RAM)

i7 4790k | MSI Gaming 5 | Sapp R9 290X

• Morocius
Elzenaartje schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 08:07:
Wow is meer cpu gericht, het heeft dus wel degelijk zin om hier naar up te graden.
Videokaart zou ik gewoon meenemen, een 280 is meer als genoeg voor wow en diablo.

een 256GB kan ook geen kwaad lijkt me ? maar dat ligt een beetje aan je budget.

Hoe zit het met je geheugen wat je nu hebt? (RAM)
Geheugen is geen probleem er zit nog een 1TB HDD in, de SSD zijn puur voor windows en de meest gebruikte software. Ik heb de SSD wel vermeld omdat het misschien zinnig kan zijn om die te upgraden naar een crucial Crucial MX100.

RAM is vorig jaar nog ge upgrade naar 8 gig, ik weet zo even niet meer wat de snelheid daar van was behalve dat het boven de snelheid zat van wat de CPU aankon, wellicht dus nieteens nieuw RAM nodig als ik overstap op intel.

[ Voor 7% gewijzigd door Morocius op 16-01-2015 08:45 ]

• Ronnio G
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-01 15:31
Ik ben zelf ook recent overgestapt van de 965 naar een i5-4690. Dat is wel een degelijk verschil en ik kan er weer een tijd mee voort. De 965 begon toch steeds vaker een bottleneck te vormen.

Als je al 8gb ram hebt is het niet nodig om nieuwe te kopen.

Een extra ssd is niet nodig, maar wel fijn. Ik merk dat ik met win8 en 3 games al over die 80 gig heen ga.

PSN: DeNachtBaron

• Morocius
Ronnio G schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 09:30:
Ik ben zelf ook recent overgestapt van de 965 naar een i5-4690. Dat is wel een degelijk verschil en ik kan er weer een tijd mee voort. De 965 begon toch steeds vaker een bottleneck te vormen.

Als je al 8gb ram hebt is het niet nodig om nieuwe te kopen.

Een extra ssd is niet nodig, maar wel fijn. Ik merk dat ik met win8 en 3 games al over die 80 gig heen ga.
Het zijn 2 intel X25-M 80gb die in raid 0 aan elkaar hangen, huidge W7 installatie inclusief wat spellen laat genoeg ruimte over. Nu is het wel zo dat de huidge genratie SSD sneller zijn maar ik vermoed dat je dit niet echt gaat merken tijdens het gamen.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:02

br00ky

Moderator Harde Waren
Upgrade, dus move naar CAA.

• Morocius
Oke, ik had hem bij Desktop Aankoopadvies geplaatst aangezien er nog een aantal soortgelijke topics staan.

• Elzenaartje
  • Laatst online: 05-02-2018
Oke ik zal eerst je cpu + mobo + processor koeler,
Ben je later meer ram nodig, of tog een snellere ssd dan kan dat pater nog wel. Met jouw lijstje zonder het geheugen heb je het meeste bang voor je buck.

i7 4790k | MSI Gaming 5 | Sapp R9 290X

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
De 965 voldoet nog voor wat je ermee zegt te doen.
Je kunt upgraden naar de i5 welke inderdaad sneller is, maar in de praktijk ga je er niks/weinig van merken.

Misschien dat er een scenario is waar je wel wat hebt aan de i5, maar die heb je (nog) niet genoemd.
Voor die tijd kun je natuurlijk ook nog proberen de 965 op 4.0-4.2GHz te zetten.

Je videokaart is ook prima voor WoW/Diablo, ook die hoef je imo niet te vervangen.

[ Voor 11% gewijzigd door mitsumark op 16-01-2015 13:14 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Als aanvulling op mitsumark; dat opent de mogelijkheid om over een jaar (of twee) up te graden naar Skylake of Cannonlake (opvolgers Haswell).

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
mitsumark schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 13:09:
De 965 voldoet nog voor wat je ermee zegt te doen.
Je kunt upgraden naar de i5 welke inderdaad sneller is, maar in de praktijk ga je er niks/weinig van merken.

Misschien dat er een scenario is waar je wel wat hebt aan de i5, maar die heb je (nog) niet genoemd.
Voor die tijd kun je natuurlijk ook nog proberen de 965 op 4.0-4.2GHz te zetten.

Je videokaart is ook prima voor WoW/Diablo, ook die hoef je imo niet te vervangen.
Onzin dat je er in de praktijk niks van gaat merken. Ging zelf van een 955 met 6950 kaart naar i2500k met 6950. Zelfde hoeveelheid ram (8gb). En mijn gemiddelde fps lag zeker in wow alleen al met 15-20 hoger. En ook veel stabieler, de min fps lag een stuk hoger.

• mitsumark
  • Nu online
legendareN schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 15:25:
[...]

Onzin dat je er in de praktijk niks van gaat merken. Ging zelf van een 955 met 6950 kaart naar i2500k met 6950. Zelfde hoeveelheid ram (8gb). En mijn gemiddelde fps lag zeker in wow alleen al met 15-20 hoger. En ook veel stabieler, de min fps lag een stuk hoger.
Ik zeg ook niet dat de fps niet omhoog gaat, ik zeg dat je er niks van gaat merken.
Mijn oude 955 deed beide games probleemloos zonder lag.

• legendareN
Je merkt er juist enorm veel van. Wat merk jij niet van 30-80 fps in wow onstabiel naar een i5 en dan 50-95 stabiel niet?

• mitsumark
  • Nu online
Ik had destijds fors meer dan 30fps (min), geen enkele lag.
(Mijn 955 draaide wel op 4GHz)

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-02 18:51
Ik vind dit ook wel een erg interesante kwestie aangezien ik momenteel ook een X4 965 BE heb samen met een AMD R9 280x. Vooral omdat ik vanalles speel zou het wel eens leuk kunnen zijn te upgraden aangezien ik enkel een nieuw mobo+CPU nodig heb. Dus als jullie zeggen dat het me in games idd meer opleverd (vooral aangezien ik native op 2560x180 game) dan is dit ook voor mij leuk om te overwegen.

• HengelNL
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-01 22:18
legendareN schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 17:24:
Je merkt er juist enorm veel van. Wat merk jij niet van 30-80 fps in wow onstabiel naar een i5 en dan 50-95 stabiel niet?
mee eens!

en je gaat naar sata 600 dus wss gaan je ssd's ook een ''stukje'' sneller

8700K @ 5.2 1080 @ 2180 full custom loop

• mitsumark
  • Nu online
Ook daar merk je niks van in de praktijk, en met zijn SSD's zeker niet want die worden niet gebottlenecked door 300.

• Dutchredgaming
  • Laatst online: 16-02 15:50

Dutchredgaming

ICT Beheerder

2de party cooler eruit en 1 tb (of meer als je wilt) HDD erin. voor de rest prima set-up

Review QNAP TS-230 NAS

• legendareN
mitsumark je blijft maar zeggen ook daar merk je niks van in de praktijk.. waarom negeer je de constateringen die ik zelf heb mee gemaakt? knip

[ Voor 5% gewijzigd door br00ky op 18-01-2015 10:45 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Je kan ook net zo goed stellen dat jij zijn constateringen negeert ;).

• legendareN
br00ky schreef op zondag 18 januari 2015 @ 10:49:
Je kan ook net zo goed stellen dat jij zijn constateringen negeert ;).
Oke dat is misschien dan waar. Maar ik irriteer me er aan dat er wordt gezegd dat je er in de praktijk niks aan merkt. En dan zonder onderbouwing steeds. Je merkt er juist gigantisch veel van, en dat niet alleen in WoW. Ik heb het ervaren van dezelfde GPU met 2 verschillende processoren, en het verschil is ENORM. Ik wil gewoon niet dat iemand iets verkeerd word aangeraden omdat het gewoon niet verkeerd is.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat ik alleen probeer aan te geven, jullie geven beiden vrij weinig onderbouwing hier. Met onderbouwing bedoel ik, objectieve waarden, benchmarks. Ik kan ook wel roepen dat ik zo en zoveel FPS haal.

Ik snap wel dat dat lastig te vinden is met oude(re) hardware, maar het geeft wel het meest betrouwbare beeld.

• legendareN
Ik zeg ook niet dat hij er misschien minder van gemerkt heeft. Alleen als ik mijn constatering geef word er gezegd dat je er weinig van merkt in de praktijk. Dat is helemaal niet waar. Daar worden mijn constateringen dus te niet gedaan.

Afijn laten we verder on topic gaan :p

[ Voor 8% gewijzigd door legendareN op 18-01-2015 11:22 ]

• mitsumark
  • Nu online
Maar waar staat dat de game op zijn huidige pc niet goed draait? De TS geeft niet aan dat ie performance issues heeft. Waarom 300 euro uitgeven als het nu al goed is?

Ik zie alleen benchmarks van gemiddelde fps en geen grote raids, maar die zeggen allemaal 50-60+ met een phenom >3GHz (en dat op max instellingen zonder tweaks).
Ik zie bv ook reacties van mensen met een 2.8GHz athlon met gemiddeld 80fps...

• Morocius
Zaterdag moederbord, CPU en koeling vervangen.

Tot nu toe kan ik zeggen dat bij WoW de CPU toch een bottleneck was, FPS is veel stabieler zodra er meerdere spelers in de omgeving zijn. Vooral bij raids merk ik toch wel dat het geholpen heeft en er zijn geen frame drops meer tijdens normaal spelen iets was mij nu pas opvalt en eigenlijk voor lief heb genomen destijds.

Misschien dat er iets mis was met 1 van mijn componenten maar ik had toch ik kon met mijn oude setup geen stabiele fps draaien tenzij ik naar ik een statisch landschap keek.

Ik heb ook een Fractal define R4 kast aangeschaft, omdat de CM 690 inclusief fans etc toch wel wat luidruchtig was. Maar dit geheel is echt fluister stil je moet er echt opletten wil je iets horen.

• legendareN
Ik wist wel dat het je cpu was. Ik heb precies hetzelfde ervaren. Ik ben blij dat het nu een stuk stabieler is.

• mitsumark
  • Nu online
Morocius schreef op maandag 19 januari 2015 @ 07:47:
Zaterdag moederbord, CPU en koeling vervangen.

Tot nu toe kan ik zeggen dat bij WoW de CPU toch een bottleneck was, FPS is veel stabieler zodra er meerdere spelers in de omgeving zijn. Vooral bij raids merk ik toch wel dat het geholpen heeft en er zijn geen frame drops meer tijdens normaal spelen iets was mij nu pas opvalt en eigenlijk voor lief heb genomen destijds.
Je hebt zeker niet toevallig ook gemeten wat het verschil is?

• legendareN
Het verschil is vooral dus stabielere fps. Dat de fps niet zo snel dropt met omgevings wisselingen e.d.

Dat hoef je niet te meten voor je zelf, dat merk je zonder instrumenten ook wel.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Sure, maar het is ook wel mooi dat objectief te bevestigen ;).

• legendareN
Daar ben ik het mee eens. Maar in wow zijn situaties moeilijk te vergelijken en te meten. Vooral raids. Het is nooit het zelfde

• Morocius
mitsumark schreef op maandag 19 januari 2015 @ 13:04:
[...]

Je hebt zeker niet toevallig ook gemeten wat het verschil is?
Nee, maar het ging ook niet om de statische waardes het was meer het last hebben van frame drops. Iets waar ik achteraf nieteens bij stil heb gestaan dat het zo vaak gebeurde en eigenlijk niet normaal was.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Het is bij een hoop spellen zo dat je met intel gewoon een stabielere fps krijgt bij de meeste spellen. Sommige spellen hebben weinig verschil tussen intel/amd cpu's maar bij b.v. Battlefield 4 is het duidelijk merkbaar.

Bij WoW is het moeilijk te benchmarken, het beste kun je een flight path pakken en die een aantal keer doen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Morocius
prutser001 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 14:49:
Het is bij een hoop spellen zo dat je met intel gewoon een stabielere fps krijgt bij de meeste spellen. Sommige spellen hebben weinig verschil tussen intel/amd cpu's maar bij b.v. Battlefield 4 is het duidelijk merkbaar.

Bij WoW is het moeilijk te benchmarken, het beste kun je een flight path pakken en die een aantal keer doen.
Probleem is dat bij flightpaths het enige wat framedrops veroorzaakte was het zien van andere spelers die ergens mee bezig waren. En als er een wordboss gevecht was dan kreeg ik uiteraard lagere fps. Maar een gewone statische vlucht in old world content dan was er ook niet zo heel veel aan de hand bij de AMD.

En uiteraard had ik lagere fps in grotere raids afhankelijk van welke classes en bazen etc, waar ik nu netjes op de 60 blijf. Nu maakte het mij niet uit om op een lagere fps te spelen zolang die maar stabiel blijft.

Al met al zal de upgrade niet brood nodig geweest zijn, maar het hele spel loopt wel een stuk soepeler.
Pagina: 1