Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:12

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Goedemorgen,

De laatste tijd ben ik steeds meer (hobby matig) aan het solderen. Gebruik n z'n boutje van de gamma en dat werkt niet echt prettig.

Heb nu denk ik 30 punten gesoldeerd en de punt is kapot (brokkelt af) dus tijd voor een nieuwe stift?
Andere optie is opzoek naar een nieuwe soldeerbout of zelfs een station.

Aangezien het niet professioneel is heb ik geen behoefte om hier honderden euros aan uit te geven maar ben wel iemand dat als ik het doe het wel goed wil doen.

offtopic:
Ik ben hier mee bezig. Ik heb nu alleen een Pi inclusief hub (Arduino Nano) en een node (ook Arduino Nano) voor onderlingen communicatie, de software word momenteel geschreven om een sensor op een node uit te kunnen lezen en de informatie via de Pi in de database te zeggen.

Als dit werkt komen er nog een hele hoop extra node's (Stuk of 8 tot 10) die allemaal gesoldeerd moeten worden. Minimaal 30 soldeerpunten per node

Ik heb alleen totaal geen verstand van soldeerbouten, sommige mensen zeggen dat hij zo heet mogelijk moet, andere zeggen juist weer dat de temperatuur niet zo hoog moet.

Wie kan mij helpen?:) Ik heb zelf onderstaande uitgezocht en wil graag jullie mening weten:

Ersa RDS80 (Conrad) Esra website
Toolcraft ST50A
Velleman LAB-1

Budget: max €200!!

Op internet lees je dat Ersa er erg goed uit komt maar heb ik dit nodig?

Thanks!:)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-10 10:07

Cassettebandje

SA-C90 TDK

40-50 watt is genoeg voor de doorsnee klusjes, met 70-80 watt kun je ook de lastigere dingen aan zoals componenten die aan een stevig groundplane zitten.
Die ersa is echt een ander kaliber dan die andere twee. Uit dit lijstje zou ik die kiezen, dan heb je in deze prijsklasse gewoon een goed product.
Heb je al naar aoyue gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:15

DaWaN

'r you wicked ??

Je zult voor jezelf de afweging moeten maken of je écht een goed station wilt of eerst een Chinees station wilt proberen.

Over het algemeen is het prettig om meer vermogen te hebben, meer vermogen kan nooit kwaad.

Verder is het prettig om makkelijk en goedkoop aan nieuwe en extra punten te komen.

Chinese stations zijn qua gebruik meestal prima, maar zullen niet heel blijven bij veel intensief gebruik. De achilleshiel van zo'n station is het snoer tussen het station en de bout. Op zich niet een grote ramp want je kunt goedkoop een extra bout erbij kopen en het station houden. Google even op Aoyue bouten, deze zijn voor goede prijzen bij Nederlandse webshops te krijgen. Atten is ook een 'goed' Chinees merk.

Wil je een goede bout waarmee je lang kunt doen moet je kijken naar de volgende merken: Ersa, Weller, JBC, Hakko (pas op voor fakes!), Metcal. Ik heb zelf een tijdje terug een Hakko FX-888D bij Batterfly gekocht en ik ben er erg tevreden mee.
De FX-888D is het goedkoopste station van degelijke kwaliteit (zo'n 100 euro), alles tussen de 30 euro van de Aoyue en de Hakko is verspild geld. Vermijd merken zoals de toolcraft en velleman, deze bieden geen meerwaarde over een Aoyue/Atten.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik heb de Ersa en soldeert leuk, alleen het stuge snoer is een dompert moest je die bout kopen, koop dan een nadere punt erbij want die dat er bijzit is alleen voor grote vlakken/snoeren/... :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:10

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Heb zelf enige tijd geleden een Weller WECP-20 tweedehands op marktplaats gekocht voor een paar tientjes. Ideaal ding en zat onderdelen voor te krijgen, eventueel koop je er wat nieuwe puntjes bij (tientje per stuk ofzo?). Rest van het ding slijt niet echt :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High Quality king
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06 20:18
Zelf heb ik de Weller w61 60W met een iets smallere soldeer stift gekocht. Ik dacht die smallere stift veel nodig te hebben voor fijn electronica, maar dat valt reuze mee. De standaard stift is eigenlijk wel prima.

Door de 60 watt blijft hij mooi op temperatuur, ook bij het solderen van grotere oppervlakten.

Door het Magnastat principe wordt de bout nooit te heet en fik je in principe omliggende onderdelen niet zo snel meer door.

Ik heb er een half jaar geleden, net geen 100 euro voor betaald inclusief die smallere extra stift. Ik ben er heel erg blij mee en gebruik hem veel. Er is wel 1 groot nadeel. De standaard (houder), die erbij zit is de slechtste ooit gemaakt.

Ik kwam, Ik ben, En ik zal er altijd zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:21
Uit je lijstje weet ik dat veel mensen erg tevreden zijn over de ERSA. Maar mocht je nog je budget wat kunnen rekken zou ik zeker even naar een JBC bout kijken. JBC heeft ook een bout zonder poespas, dus geen LCD, maar enkel een station + houder. Voordeel is dat je hierdoor voor een lagere prijs wel het goede stift systeem hebt met een enorm goede temperatuurnauwkeurigheid en hoog vermogen. Eleshop heeft hem sinds kort ook in het assortiment:
http://www.eleshop.nl/jbc...ldeerstation-140watt.html
Die zet je eigenlijk permanent op een graad of 300C tot 330C en verder hoef je er niet meer aan te komen. Enige nadeel naast het ontbreken van een display is dat deze niet auto-off gaat vermoed ik waardoor je zelf wat beter moet letten op het op tijd uitzetten van je bout om slijtage te voorkomen.

De houder voor de soldeerbout is overigens zeer goed bij JBC, dit is vaak iets wat ik bij andere merken (vooral ervaring met JBC, weller en metcal) vind tegenvallen. Een microsoldeerstation van Weller waar ik laatst mee heb gewerkt heeft bijvoorbeeld een dramatisch slechte voet bij zijn station zitten, wat voor tijdverlies en frustraties zorgt. Metcal en JBC hebben dit beter voor elkaar.

Punten gaan ook zeer lang mee, maar dat zal met een goede weller/metcal ook zo zijn vermoed ik.

[ Voor 22% gewijzigd door wesleytjuh op 17-01-2015 01:08 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
http://www.eleshop.nl/aoy...in-een-station-p-521.html

sinds een jaar gebruik ik dit station! echt ik ben er heel erg over te spreken.

laatst via Aliexpres verschillende nieuwe soldeerpuntjes gekocht voor een 10tje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Ik heb de Aoyue 936, prima station voor het geld, doet z'n werk goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
wesleytjuh schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 01:03:
Uit je lijstje weet ik dat veel mensen erg tevreden zijn over de ERSA. Maar mocht je nog je budget wat kunnen rekken zou ik zeker even naar een JBC bout kijken. JBC heeft ook een bout zonder poespas, dus geen LCD, maar enkel een station + houder. Voordeel is dat je hierdoor voor een lagere prijs wel het goede stift systeem hebt met een enorm goede temperatuurnauwkeurigheid en hoog vermogen. Eleshop heeft hem sinds kort ook in het assortiment:
http://www.eleshop.nl/jbc...ldeerstation-140watt.html
Die zet je eigenlijk permanent op een graad of 300C tot 330C en verder hoef je er niet meer aan te komen. Enige nadeel naast het ontbreken van een display is dat deze niet auto-off gaat vermoed ik waardoor je zelf wat beter moet letten op het op tijd uitzetten van je bout om slijtage te voorkomen.

De houder voor de soldeerbout is overigens zeer goed bij JBC, dit is vaak iets wat ik bij andere merken (vooral ervaring met JBC, weller en metcal) vind tegenvallen. Een microsoldeerstation van Weller waar ik laatst mee heb gewerkt heeft bijvoorbeeld een dramatisch slechte voet bij zijn station zitten, wat voor tijdverlies en frustraties zorgt. Metcal en JBC hebben dit beter voor elkaar.

Punten gaan ook zeer lang mee, maar dat zal met een goede weller/metcal ook zo zijn vermoed ik.
Hee dat is de speciale Weidinger edition van JBC. Leuk dat Eleshop hem nu verkoopt voor de gewone consument!

Het "goede stift systeem" wat je noemt is een zgn. "tip heater", met het verwarmisngselement ingebouwd in de stift. Nadeel is dat de stiften duur zijn, maar het grote voordeel is dat hij zeer snel opwarmt en heel goed gestabiliseerd is. Dit zorgt voor een uitermate prettige soldeer ervaring en goede resultaten.
Ik heb de JBC zelf nooit geprobeerd, maar wel een Weller WXMP met tip heater en dat werk echt super fijn, veel beter nog dan de gewone weller WS81.

Een tip heater kan automatisch afkoelen in de houder en oxideert dan niet, maar warmt in enkele seconden op voor gebruik.

Wat betreft temperatuur, gebruik altijd de laagst mogelijke temperatuur die voldoende is om de klus te klaren.
Hoge temperatuur betekent: meer (lood) dampen, sneller verbranden van onderdelen, printbanen die loslaten, oxidatie van soldeertin, verdampen/verbranden van vloeimiddel, etc.

De ideale temperatuur is afhankelijk van het type tin, het te solderen object en de bout. Voor loodhoudend is 300°C meestal voldoende, maar je moet gewoon even wat experimenteren of het lager kan of hoger moet.
Een onderdeel met heatsink op een massavlak, of een hele dikke koperdraad, heeft veel warmte nodig om te solderen. Als je een minder goede bout hebt, dan moet je de temeratuur heel hoog zetten om voldoende warmte over te brengen, vanwege de thermische weerstand in de tip, maar een station als deze JBC heeft voldoende power en vooral een snelle tip heater waardoor je de temperatuur niet zo hoog hoeft te zetten.
The JBC Exclusive Heating System

Deze JBC zit boven je budget, maar hij is veruit de goedkoopste in zijn klasse en als je het geld hebt zal je er zeker geen spijt van krijgen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier nog een JBC fan.. snel wisselen van stift en in een paar seconden op temperatuur.. 1 woord : geweldig

Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/u4eaa54rv/jbc_stiften.jpg
mijn stiften
Pagina: 1