Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

snelheidsboete Belgie hoogte/categorie bepalen

Pagina: 1
Acties:
  • 9.687 views

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:35
Vandaag mijn eerste buitenlandse (België) boete "mogen" ontvangen. Met 91km/h geflits op een 70km weg, na correctie blijft er 85km/h over. Ondanks dat ik mij er niet bewust van ben geweest geloof ik best dat de boete terecht is. Locatie en tijd kloppen namelijk.

De rest is dan weer niet helemaal duidelijk voor mijn.
Nu zit er in de envelop een aanvankelijk proces verbaal en een antwoordformulier bij verkeersinbroek. Het boete bedrag ontbreekt echter. Volgens http://www.lokalepolitie.....html#antwoordterugsturen betekend dit dat het om een zware overtreding gaat. Er geen boetebedrag in het proces-verbaal vermeld is (zware overtredingen). en dient het antwoordformulier teruggezonden te worden.

Op het PV wordt er gesproken over art 11.2.1: http://wegcode.be/wetteks...kb/wegcode/170-art11#11.2. Volgens de volgende site (ik kon helaas geen recentere versie vinden) zou het om een categorie 2 geval gaan: http://verkeerweb.be/zw_overtr/boete_alfabetisch.html

Wanneer ik dan vervolgens via http://www.wegcode.be/boetetarieven de hoogte van de boete probeer te bepalen tel ik dan de 110euro bij A op op de uitkomst van B?

Bereken ik het via http://www.wegcode.be/boeteberekening dan kom ik op 75 euro uit, wat weer zou duiden op categorie 1

Onmiddelijke inning geniet wel de voorkeur vanwege de lagere kosten (natuurlijk, duh) maar op het antwoordformulier wordt er gevraagd of ik bereid ben een minnelijke schikking te aanvaarden van het OM. Is het nu de bedoeling om daar ja op in te vullen zodat in het geval dat als de onminnelijke schikking niet doorgaat dit het alternatief wordt of zie ik daarmee dan gelijk af van de onminnelijke schikking?

Morgen maar eerst eens bellen met de politie, de formulieren zijn namelijk enkele dagen na retour datum binnengekomen.

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Gewoon invullen, aangeven dat je een schikking wilt en insturen. Heb ik in 2011 eens gedaan, nooit meer wat van teruggehoord :)

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-10 22:13

ScSi

Belg.

Scan nog eens goed je PV, normaal staat er voor zo'n kleine overtreding wel een boetebedrag op (iig wel voor Belgen). Je hoeft niets terug te sturen, binnen de 14 dagen krijg je een overschrijvingsformulier met het bedrag.

Kan me niet voorstellen dat je hiervoor gedagvaard zou worden namelijk..

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Normaal is het in België zo dat je 2 brieven krijgt. Eentje met PV en antwoordformulier en later eentje met een overschrijvingsformulier. Als je een minnelijke schikking aanvaardt, hoef je normaal enkel de overschrijving uit te voeren.

Wil je beroep aantekenen dan stuur je het antwoordformulier terug en betaal je niet. Dan moet je ofwel een andere schuldige aanwijzen (bvb als iemand anders met jouw auto reed) of voor de rechter verschijnen en uitleggen waarom je denkt sneller te mogen rijden dan toegestaan.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• Zym0tiC
Nog even wat meer ingelezen en als ik het goed begrijp is onmiddellijke inning alleen van toepassing bij het staande houden of mogelijk als via banktransactie als je woonachtig bent in Belgie. Dat verhelderd dan de keuze voor een minnelijke schikking in mijn geval
H!GHGuY schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 22:13:
Normaal is het in België zo dat je 2 brieven krijgt. Eentje met PV en antwoordformulier en later eentje met een overschrijvingsformulier. Als je een minnelijke schikking aanvaardt, hoef je normaal enkel de overschrijving uit te voeren.

Wil je beroep aantekenen dan stuur je het antwoordformulier terug en betaal je niet. Dan moet je ofwel een andere schuldige aanwijzen (bvb als iemand anders met jouw auto reed) of voor de rechter verschijnen en uitleggen waarom je denkt sneller te mogen rijden dan toegestaan.
.
ScSi schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 22:12:
Scan nog eens goed je PV, normaal staat er voor zo'n kleine overtreding wel een boetebedrag op (iig wel voor Belgen). Je hoeft niets terug te sturen, binnen de 14 dagen krijg je een overschrijvingsformulier met het bedrag.

Kan me niet voorstellen dat je hiervoor gedagvaard zou worden namelijk..
Nogmaals het PV gelezen en het bedrag staat er echt niet in.

Is er een bepaalde rede voor waarom deze papieren apart van elkaar verstuurd worden? Waarom niet gelijk het overschrijvingsformulier erbij?

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-10 22:13

ScSi

Belg.

Zym0tiC schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 23:46:

Is er een bepaalde rede voor waarom deze papieren apart van elkaar verstuurd worden? Waarom niet gelijk het overschrijvingsformulier erbij?
Geen idee, dat moet je aan de Belgische magistratuur vragen. 8)

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:52
Ik zou lekker niets terugsturen. Doe ik al een paar jaar met succes. Laatste was 154 waar je 120 mocht en niks meer van gehoord. (telkens andere auto, dat wel) Pas bij een herinnering eens kijken wat je mogelijkheden zijn. Immers de Belgische post is niet zeer betrouwbaar en de eerste schikking heb ik nooit ontvangen O-)

[ Voor 34% gewijzigd door Boinkie op 16-01-2015 10:25 ]

• Ubahnub
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-02 14:43
Boinkie schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 10:25:
Ik zou lekker niets terugsturen. Doe ik al een paar jaar met succes. Laatste was 154 waar je 120 mocht en niks meer van gehoord. (telkens andere auto, dat wel) Pas bij een herinnering eens kijken wat je mogelijkheden zijn. Immers de Belgische post is niet zeer betrouwbaar en de eerste schikking heb ik nooit ontvangen O-)
Daar kan je flink mee de mist in gaan. Het excuus "ik heb het nooit ontvangen" wordt niet zomaar aanvaard.

Het Belgische systeem is wel verschrikkelijk traag. Het kan dus best zijn dat je ineens 2-3 jaar na datum opnieuw een herinnering krijgt waarop het bedrag al flink verhoogd is, met een gerechtelijk bevel erbij toegevoegd. Je kan er dan nog voor kiezen om niet te betalen en zolang je in Nederland blijft zal dit een hele poos goed gaan, maar als je de grens overgaat en je wordt gepakt bij een controle, dan kunnen ze je voertuig in beslag nemen en de bestuurder vastzetten voor een bepaalde periode.

Verder heeft Belgie nu een samenwerkingsovereenkomst met Nederland waarbij boetes doorgestuurd kunnen worden naar het andere land. Zo kan de Belgische boete op een gegeven moment door de Nederlandse instanties geïnd gaan worden.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-11 16:20
Dacht ook dat belgie in nederland tegenwoordig via incasso bureaus werkt.
Boetebedrag kan je zo bepalen:
- eerste 10km is 50 euro, dan 5 euro erbij per km.

Dus die berekening op http://www.wegcode.be/boeteberekening lijkt me wel te kloppen.

Als je bereid ben minnelijke schikking te aanvaarden dan vul je dat in => dan zal er (misschien) later nog een factuur komen.
Dat kan makkelijk een paar jaar later zijn.

Zware overtreding lijkt het me niet, dan moet je al > 40 km gaan (buiten bebouwde kom) - let wel op, binnen bebouwde kom is het max 30 km/u dat je erover mag zitten.

Gang naar de rechter krijg je ook als het dubbele overtredingen zijn, bv. te snel rijden + inhalen waar dat niet mag.

• Zym0tiC
Boinkie schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 10:25:
Mja, voor die paar tientjes (en wetende dat ik in de fout zat) ga ik hier niet aan beginnen. Plus dat ik mij bijna wekelijks in Belgie bevindt.

• Brutuss
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:12
Hoe is dit inmiddels afgelopen ?

Ik heb vandaag namelijk het zelfde geval gekregen... 112 waar 90 gereden mocht worden (werkzaamheden). Na correctie blijtf er nog 105 over.

Nu heb ik dus ook twee formulieren gekregen. Maar vraag me af of ik het antwoord formulier wel of niet moet terug sturen.

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-11 13:43

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Brutuss schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 23:15:
Hoe is dit inmiddels afgelopen ?

Ik heb vandaag namelijk het zelfde geval gekregen... 112 waar 90 gereden mocht worden (werkzaamheden). Na correctie blijtf er nog 105 over.

Nu heb ik dus ook twee formulieren gekregen. Maar vraag me af of ik het antwoord formulier wel of niet moet terug sturen.
Op het formulier staat aangegeven dat je dat enkel in moet vullen als je niet gaat betalen. Als je de brief dus niet invult wordt het PV as-is afgehandeld. Je krijgt dan binnen nu en een jaar of 3 een keer de boete op de mat.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat is normaal in België. Als je niks doet volgt het boetebedrag vanzelf. Die brief is als je de situatie toe wilt lichten of het onterecht vindt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Brutuss
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:12
Bedankt voor jullie antwoord!

Ik las af en toe tegenstrijdige dingen op verschillende fora's mijn vermoeden was ook inderdaad dat ik gewoon moet afwachten. Na flink Googlen besloten af te wachten. Kwam onder andere ook dit topic tegen via Google.

Nogmaals bedankt.

Verwijderd

goede morgen dames en heren,

een kennis van mij heeft dit jaar al weer 3 boetes gekregen voor te snel rijden.
Hij betaalt de boete wel op tijd, voor de deadline, maar wel in 5 gedeelten.
dus in het laatste geval : Brief op 3 april op de deurmat : 80 euro voor uiterlijk 10 mei 2017.
5 april 16 euro - 15 april 16 euro - 20 april enz.
Ziet u in waarom hij dat zo doet? geen voordeel volgens mij, maar wel iets meer werk.....

wie het weet mag het zeggen.....?

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:19
Verwijderd schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:46:

een kennis van mij heeft dit jaar al weer 3 boetes gekregen voor te snel rijden.
dus in het laatste geval : Brief op 3 april op de deurmat : 80 euro voor uiterlijk 10 mei 2017.
Ziet u in waarom hij dat zo doet? geen voordeel volgens mij, maar wel iets meer werk.....

Ik weet het!
Vraag het je kennis.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:02

Blokker_1999

Full steam ahead

Verwijderd schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:46:

Vermoedelijk gewoon als vorm van stil protest (die niets meer uithaald). Je voldoet wel aan je betalingsverplichting maar in de goede oude tijd moest men dat handmatig controleren en telkens opschrijven wat dus werktijd koste. Vandaag gebeurd het evenwel allemaal digitaal.

[ Voor 24% gewijzigd door Blokker_1999 op 18-06-2017 15:55 ]

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:11

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Onnodige kick van een oud topic, slotje.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.