Smeulende stekker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-06 18:57
Afgelopen week hing er zodra de wasdroger aanging een vreemde lucht in de bijkeuken. Geur van smeulend plastic. Droger kapot, even niet meer gebruiken, monteur bellen. Monteur kwam vandaag langs en had het probleem al snel gevonden; gelukkig niet de droger maar het stekkerblok waar de droger op zat.

Volgens de monteur was de manier van aansluiten verder prima, en kwam het probleem niet vaak voor. Alle stekkers, de wandcontactdoos en het stopcontact waren geaard. De aardlekschakelaar is er niet uitgeklapt. De wandcontactdoos en het stekkerblok worden beiden dit weekend vervangen.

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2cgbwj5.jpg

Mijn vraag is of het gewoon weer als vanouds aangesloten kan worden; en of het zin heeft om een duur stekkerblok met overspanningsbeveiliging aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11193

Wasdroger is best wel een grootverbruiker die hier een eigen groep heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:58

BCC

Heb je zekering en de aardlek getest? Want het feit dat de stekker kan smelten kan betekenen dat daar iets niet klopt.

[ Voor 52% gewijzigd door BCC op 15-01-2015 21:19 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Overspannings beveiliging heeft geen nut.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:54

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Zorg voor een fatsoenlijk stekkerblok wat minimaal 3600 W aan kan (dat is meestal geen ikea dus) en zorg dat de droger niet tegelijk aangaat met de rest, maar dat is meer om overbelasting en dus het eventueel 'springen' van de zekering/automaat te voorkomen

edit: wat ook kan is zo'n speciaal wasmachine/droger stekkerblok te halen en beide samen op groep B te zetten

[ Voor 18% gewijzigd door devino op 15-01-2015 21:21 ]

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
BCC schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 21:18:
Heb je zekering en de aardlek getest?
Nee, heeft wel tijdje terug een ander apparaat opgezeten waar kortsluiting in zat, toen klapte de groep er wel uit.

Is nu ook geen sprake van kortsluiting, monteur gaf aan dat het klopte dat de aardlek niet uitschakelde.
devino schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 21:20:
Zorg voor een fatsoenlijk stekkerblok wat minimaal 3600 W aan kan (dat is meestal geen ikea dus) en zorg dat de droger niet tegelijk aangaat met de rest, maar dat is meer om overbelasting en dus het eventueel 'springen' van de zekering/automaat te voorkomen

edit: wat ook kan is zo'n speciaal wasmachine/droger stekkerblok te halen en beide samen op groep B te zetten
http://www.allekabels.nl/...ineDroger-Schakelaar.html zoiets?

[ Voor 43% gewijzigd door Chiel op 15-01-2015 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
Chiel schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 21:22:
Is nu ook geen sprake van kortsluiting, monteur gaf aan dat het klopte dat de aardlek niet uitschakelde.
Aardlek is idd het probleem niet. Dit is een geval van overbelasting icm slechte kwaliteit stekker en/of WCD. Vervang beiden door kwalitatief goed materiaal en dan zal het goed gaan, maar wat devino ook zegt, beter niet tegelijk gebruiken met andere apparatuur op dezelfde stekerdoos.

Een vochtige omgeving kan ook een rol spelen, waardoor de stekker oxideert, dan slecht contact maakt, heet wordt, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:58

BCC

Dat gaat niet helpen. Als er lek stroom is, klapt de aardlek. Als er teveel vermogen wordt gevraagd klapt de groep. De stekker is waarschijnlijk gesmolten door een kortsluiting in de kabel oid. Dit was echter onvoldoende om de zekering te laten klappen, dus of de zekering is niet goed of het is onder het drempel vermogen gebleven. Een extra beveiliging gaat dan niet hellen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06 01:56

ThaHandy

Discovery Channel

Nou ben ik benieuwd wat voor type aders zijn gebruikt van de verdeeldoos. 3x 1.5 of 3x2.5mm2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Ook op een verdeeldoos staat een max belasting.
Daar zou je met een droger, frietpan en oventje zo maar eens overheen kunnen gaan.
En dan smelt je verdeeldoos.

Zoals al gezegd, zorg dat je weet welke belasting (aantal watt) je wil aansluiten en zorg dat het daaraan voldoet.
En misschien is het slimmer om het niet met een verdeeldoosje te doen maar een elektricien extra stopcontacten te laten fixen. Of zelf aan de slag, als je maar voor de juiste spullen zorgt.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
ThaHandy schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 23:35:
Nou ben ik benieuwd wat voor type aders zijn gebruikt van de verdeeldoos. 3x 1.5 of 3x2.5mm2
Ga morgen even voor je kijken
aZuL2001 schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 23:43:
Ook op een verdeeldoos staat een max belasting.
Daar zou je met een droger, frietpan en oventje zo maar eens overheen kunnen gaan.
En dan smelt je verdeeldoos.

Zoals al gezegd, zorg dat je weet welke belasting (aantal watt) je wil aansluiten en zorg dat het daaraan voldoet.
En misschien is het slimmer om het niet met een verdeeldoosje te doen maar een elektricien extra stopcontacten te laten fixen. Of zelf aan de slag, als je maar voor de juiste spullen zorgt.
Ja zat ik ook aan te denken. Ik ga morgen even kijken hoe het nou precies zit, ook qua groepen want het zou ook zomaar kunnen dat door de stekkerdozen uiteindelijk apparaten op groepen zijn aangesloten waar ze niet op horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:26
Chiel schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 21:13:
Volgens de monteur was de manier van aansluiten verder prima, en kwam het probleem niet vaak voor.
[afbeelding]
Mijn vraag is of het gewoon weer als vanouds aangesloten kan worden; en of het zin heeft om een duur stekkerblok met overspanningsbeveiliging aan te schaffen.
Volgens mij is dat dus helemaal niet prima, grootverbruikers moet je niet op een stekkerdoos aansluiten.
Dus wasmachine op zijn eigen WCD, droger op een eigen WCD en klaar is Klara. Je kunt door zulke grappen zomaar brand krijgen...

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Laatst online: 12-05 22:54
Chiel schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 21:22:
[...]
Nee, heeft wel tijdje terug een ander apparaat opgezeten waar kortsluiting in zat, toen klapte de groep er wel uit.
Als dat apparaat ook in die stekkerdoos zat, of in die wcd, misschien zijn de contactpunten toen beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:58
BCC schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 21:34:
Dat gaat niet helpen. Als er lek stroom is, klapt de aardlek. Als er teveel vermogen wordt gevraagd klapt de groep. De stekker is waarschijnlijk gesmolten door een kortsluiting in de kabel oid. Dit was echter onvoldoende om de zekering te laten klappen, dus of de zekering is niet goed of het is onder het drempel vermogen gebleven. Een extra beveiliging gaat dan niet hellen.
Die gesmolten stekker hoeft niet door kortsluiting of overbelasting te komen hoor.

Waarschijnlijk een kwestie van slecht contact == hogere overgangsweerstand == warmteontwikkeling. Dan kan die stekker prima smelten met stromen <16A. Ik zou de zekeringen niet verdenken. De aardlek heeft er al helemaal niets mee te maken.

Slecht contact kan komen doordat de klemmetjes in het stopcontact niet goed meer klemmen, bijvoorbeeld. Of omdat de stekker niet goed aangesloten was (die lijkt aangegoten, maar ook de Chinezen maken fouten :P). Met kwaliteitsmateriaal moet een droger prima op een stekkerdoos kunnen zonder dat de boel wegsmelt. Maar het hoort eigenlijk niet, ding hoort als enige apparaat op een eigen groep te zitten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Overigens zou ik de droger direcht in de muur steken en de vriezer in het stekkerblok.. tenzij dat natuurlijk niet past op eenofandere manier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 20:58
AlexanderB schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 16:29:
Overigens zou ik de droger direcht in de muur steken en de vriezer in het stekkerblok.. tenzij dat natuurlijk niet past op eenofandere manier..
Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van de aansluitwaarde van diverse apparaten. Een moderne zuinige warmtepompdroger neemt max 700W ofzo.

Dan kun je de droger misschien beter in het stekkerblok laten en juist de oven of airfryer rechtstreeks in de muur steken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Xander schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 00:11:
Slecht contact kan komen doordat de klemmetjes in het stopcontact niet goed meer klemmen, bijvoorbeeld. Of omdat de stekker niet goed aangesloten was (die lijkt aangegoten, maar ook de Chinezen maken fouten :P). Met kwaliteitsmateriaal moet een droger prima op een stekkerdoos kunnen zonder dat de boel wegsmelt. Maar het hoort eigenlijk niet, ding hoort als enige apparaat op een eigen groep te zitten.
Andere optie: corrosie. Grote kans dat dat al weg zou zijn als je de stekker eens per jaar opnieuw inprikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-06 18:14
RemcoDelft schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 16:47:
[...]

Andere optie: corrosie. Grote kans dat dat al weg zou zijn als je de stekker eens per jaar opnieuw inprikt.
En hoe was het snoer van het stekkerblok weggewerkt? Of lag dat keurig netjes opgerold met een tie-wrap bij elkaar gebonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
AlexanderB schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 16:29:
Dit inderdaad.

Apparaten met een groot vermogen (droger, oventje, Actifry) NOOIT via stekkerblokken (en zeker die goedkope dingen) aansluiten.
Vriezer gebruik ~90W, dat kan prima op zo'n stekkerblok.

Al moet je de apparatuur op het stekkerblok sowieso niet allemaal tegelijk gebruiken, dat gaat niet goedkomen. Qua groepen niet (teveel vermogen, dus automaat/zekering zal eruit gaan) en qua stekkerdoos al helemaal niet.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 16-01-2015 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het enige wat ik kan bedenken is dat die drie apparaten wel wat veel voor één stekkerblok zijn en daarmee zit ik op hetzelfde spoor als een aantal van de al een aantal gegeven antwoorden. Doorgaans zijn gewone stekkerblokken bestempeld voor maximaal 10 A. Dat komt overeen met maximaal 2300 W. Ik vrees dat je hier flink overheen gaat als je meer dan één hiervan inschakelt, met alle drie tegelijk uiteraard nog meer. Heeft die monteur die aangaf dat alles oké was daar wel aan gedacht? En is het misschien zelfs zo dat enkel die droger ruim boven die 2300 W zit?
Kortsluiting zoals BCC veronderstelt is zelden de oorzaak van zoiets maar kan wel een gevolg zijn van geleidelijke verbranding door overbelasting. Het definitieve antwoord geeft een blik op de typeplaatjes van de drie apparaten.
Maar los hiervan, ik ben het helemaal eens met de uitspraak dat dit niet een goede manier van werken is, met drie "zware jongens" op zo'n stekkerblokje.

Edit:
Even een correctie. Ik ging even uit van de doorsnee stekkerblokjes van maximum 10 A. Maar later in dit topic wordt verteld dat het toch wel eentje is van 16 A. Dat is toch wel even een beduidend verschil. Het betekent 16 x 230 = 3680 W (of eigenlijk 3680 VA). Dus niet 16 x 250 =4000 W zoals iemand hier ten onrechte denkt. De netspanning is immers niet 250 V, het stekkerblok is alleen maar geschikt voor maximaal die spanning.

Niettemin sluit ik zelf altijd zware apparaten rechtstreeks aan op de stopcontacten, d.w.z. nooit op een stekkerblok. Ik heb die dingen wel, maar alleen voor "kleinverbruikers".

[ Voor 25% gewijzigd door Techneut op 16-01-2015 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mopperman
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-01 16:45
"groot" verbruikers altijd op een aparte groep! Gebruik je droger en wasmachine tegelijk? Dan een nieuwe groep aanleggen, doe je dat niet kan je voor zon "wasmachine verdeelblok" gaan, want die staat maar 1 aparaat tegelijk toe.

I can see clearly now the rain has gone. I can see all obstacles in my way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-06 23:12

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Volgens mij gaf Xander om 0:11 het juiste antwoord.

Stel dat door corrosie of verontreiniging de stekkerpin een contactweerstand van 0,25 Ohm heeft gekregen. Als door de aangesloten wasdroger 10 Ampere loopt, dan valt over de stekkerpin een spanning van U = R*I = 0,25*10 = 2,5 Volt. De stekkerpin is daarmee een soldeerboutje met een vermogen van P = I * U = 10 * 2,5 = 25 Watt geworden.

Een echte kortsluiting is niet erg, dan knalt de stop. Maar een slecht contact wordt heet en soms zo heet dat het gaat smelten. Je ziet dit ook wel eens bij schakelaars, die smelten dan vast in de "aan"-stand.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Eens. Dit is weerstand in het connectiegedeelte in het stopcontact. Meestal wordt iedere vorm van aanslag of corrosie aan de contacten eraf geschraapt als je een stekker in het stopcontact steekt, maar als die er al een tijdje in zit of de aanslag is vrij extreem kan dit gebeuren. No biggie, nieuwe stekkerdoos en wandcontactdoos, and carry on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

De laatste contacten van een stekkerdoos zitten vaak maar aan 1 kant in het plastic van de behuizing vast. Hierdoor gaan de contacten op een gegeven moment verder uit elkaar staan, met het gevolg dat de contacten slechter tegen de pinnen van de stekker aan zit. De overgangsweerstand is groter waardoor er warmte ontstaat en het plastic smelt.

Dit hebben wij namelijk ook met onze droger gehad, terwijl op de stekkerdoos verder geen enkel ander apparaat aan zat verbonden. Ik heb de buitenste stopcontacten nu gewoon afgeplakt (met plakband :P ) en gebruik nu 1 van de 2 middelste stopcontacten.
Volgens mij is dit al ruim 10 jaar geleden gebeurd, maar de stekkerdoos en droger gebruiken we nog steeds. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
pacificocean schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 16:51:
[...]

En hoe was het snoer van het stekkerblok weggewerkt? Of lag dat keurig netjes opgerold met een tie-wrap bij elkaar gebonden?
Niet echt O-) Was een praxis "eigen merk"-blok, ,max 3600w stond er op. De stekker van het blok die is gaan smeulen, is inderdaad >10 jaar niet uit het stopcontact geweest. Droger is een condensdroger, waarschijnlijk toch corrosie geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:31
Ik begrijp niet waarom sommigen zeggen dat het door een kortsluiting of een lekstroom komt, want dat kan gewoonweg niet...

Moest het een kortsluiting zijn, dan zouden de zekeringen gesprongen zijn, en moest het door een lekstroom zijn dan zou de verliesstroomschakelaar afgeschakeld zijn.

Er zijn 2 mogelijkheiden:

1) Slechte stekkerdoos, of stekkerdoos die niet voorzien is voor het vermogen dat getrokken werd (droogkast verbruikt toch al redelijk wat, dus kan wel). Dit lijkt me echter wel onwaarschijnlijk, aangezien de plastic aan de contacten is gesmolten. Bij een overbelasting zou er eerder binnenin, of aan de kabel iets gesmolten zijn.

2) Slecht contact tussen de pennen en de WCD, wat voor vonkvorming zorgt. Dit kan, zoals eerder al gezegd voorkomen als er corosie (door gebruik in vochtige ruimten) op de pennen is ontstaan. Kan ook natuurlijk het gevolg zijn van een slechte stekkerdoos, of een slechte WCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
devino schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 21:20:
Op dat IKEA ding staat 250V 16A. Dan kan ik er toch tot 4000 watt aan apparatuur op aansluiten? In mijn studentenkamer destijds was alles doorgelust via stekkerblokken maar ik lette er altijd op dat alle apparatuur bij elkaar niet boven de 3500 watt kwam. 500 watt marge dus. Ik moet wel zeggen dat de kabels soms wel warm werden. Maar er stond gewoon netjes 250V 16A op de specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrytasker
  • Niet online
Volgens mij hebben die Ikea blokjes een draad van 3x1,5mm2, dat moet normaal gezien voldoende zijn. Dikker is natuurlijk altijd beter en zorg ervoor dat de stekker ook goed klemt in de wantcontactdoos anders heb je kans op vonken bij grote stromen (net zoiets als lassen).
Stekkerdozen met 3x 2,5mm2 snoer komen standaard volgens mij nauwelijks voor, in elk geval niet in huis-tuin-en keuken zaken.

[ Voor 27% gewijzigd door harrytasker op 16-01-2015 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 21:09
Trommelrem schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 21:53:
[...]

Op dat IKEA ding staat 250V 16A. Dan kan ik er toch tot 4000 watt aan apparatuur op aansluiten? In mijn studentenkamer destijds was alles doorgelust via stekkerblokken maar ik lette er altijd op dat alle apparatuur bij elkaar niet boven de 3500 watt kwam. 500 watt marge dus. Ik moet wel zeggen dat de kabels soms wel warm werden. Maar er stond gewoon netjes 250V 16A op de specificaties.
Durf er wel geld op te zetten dat wanneer jij een stekker daarin steekt met een verwarmingselement van 4000w erachter dat ie uit gaat fikken. Misschien niet direct maar het gaat gebeuren.
Je geeft zelf al aan dat hij bij 3500w warm wordt. Waarom er 250V 16A dan op staat, geen idee. Misschien soort piekbelasting of maximaal afgezekerde waarde.

Zelf gebruik ik het liefst CEE form voor continu vermogens boven de 3kW continu. (ohms). Continu 16A door een Schuko stekker vind ie niet fijn, je hebt vaak hoe dan ook warmteontwikkeling. Met krimpen/uitzetten als gevolg. Keramiek oventjes 3500w met normale stekker gaat dit ook vaak fout.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Eigenlijk had ik op dit aspect in een vorige reactie al geantwoord, maar blijkbaar had je niet de moeite genomen om even vluchtig het topic door te bladeren. Komt nogal vaak voor dat iemand een heel betoog afsteekt dat bijna eender al een paar berichten eerder al door iemand anders is geplaatst.
Maar goed, hier speelt een misverstand dat heel gemakkelijk kan worden rechtgezet. Dus in iets andere bewoordingen:
Stel dat op een niet nader te noemen verbindingsdeel 5000V en 16 A staat. Betekent dit dan dat er 5000 x 16 = 80.000 W (of eigenlijk 80.000 VA) over kan? Ja zeker, maar dan wel bij een spanning van 5000 V. Maar het mag duidelijk zijn dat we te maken hebben met gemiddeld 230 V en de opgegeven vermogens zijn dan ook gebaseerd op die spanning. Dus dan komt 16 A overeen met 3680 VA. Maar dat is dan ook echt het absolute maximum. Die genoemde 4000 W is dan ook echt lariekoek, behoudens dan voor héél even zoals bij een inschakelstroom. Die 250 V betekent niets anders dat hij geschikt is voor maximaal 250 V. Die 4000 W zou bij een normale netspanning 17,4 A betekenen. Niet dramatisch veel meer dan 16 A, maar voor langere tijd funest. Het snoer wordt bij elk gebruik warm tot te warm, geleidelijk verhardt te isolatie en tenslotte kan dit leiden tot verkolen. Daarna wordt het van kwaad tot erger, die verkoling vervuilt de verbinding enz. enz. en tenslotte komt de fik er in. Heel simpel, hoegenaamd geen hocus pocus.

En nogmaals, wat is het gelijktijdig vermogen bij deze doos waarop drie zware gebruikers aangesloten zitten? Daar staat of valt alles mee. Je hebt overigens wel gelijk met die veilige marge van 3000 W.

Edit:
@Gamebuster, op zich niets mis mee, alleen zou ik het op afzonderlijke stopcontacten aansluiten en niet alle drie tegelijk inschakelen.

[ Voor 22% gewijzigd door Techneut op 17-01-2015 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Mopperman schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 19:01:
"groot" verbruikers altijd op een aparte groep! Gebruik je droger en wasmachine tegelijk? Dan een nieuwe groep aanleggen, doe je dat niet kan je voor zon "wasmachine verdeelblok" gaan, want die staat maar 1 aparaat tegelijk toe.
Ik heb een droger, wasmachine & vaatwasser op 1 groep zitten. Nooit problemen gehad. Wat zou er fout kunnen gaan? Overigens, de droger en wasmachine zijn beide "nieuw" (1 en 2 jaar oud) en hebben beiden A++ label (dus verbruiken "minder")

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-06 00:52
Trommelrem schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 21:53:
[...]

Dit is bij een piekbelasting, Het is tenslotte nooit de bedoeling om een verlengsnoer op het maximale aantal wattage te belasten dat wat erop aangegeven staat, er zal namelijk na verloop van tijd warmte ontwikkelen en het verlengsnoer zal in brand vliegen, of gaan smelten.

Dat de stekker is gesmolten komt door een slecht contact, tussen de contacten van het verlengsnoer en de stekker. Het gaat hiertussen namelijk vonken en zal het contact hitte creeren. Uiteindelijk is hierdoor de wasmachine stekker gesmolten.

De aardlek OF de zekeringen hebben in dit verhaal geen toegevoegde waarde. De aarlek 'meet' of er een verschil van mA (normaal 40mA) ontstaat tussen de fase en de nul van de aangesloten groepen. De stoppen springen door zodra er teveel stroom (door kortsluiting) wordt getrokken door een apparaat.

Mijn advies voor een veilige situatie is om een extra wandcontactdoos te plaatsen. En deze op een apparte groep aan te sluiten (let op: op een aardlek mogen maar 4 groepen tegelijk worden aangesloten). Om vervolgens hier rechtstreeks de wasmachine in te stoppen. Zonder verlengsnoer. Hetzelfde geld voor de droger.

Om de stekker van de wasmachine opnieuw te sluiten, raad ik aan een stekker van rubber of PVC te nemen, en niet een van plastic. Deze zijn doorgaans gemaakt voor grootverbruikers en zal het risico op brandgevaar verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Eigenlijk moet je het hele aansluitsnoer vervangen he, aangegoten stekker verplicht.

@Techneut, wel gelezen maar mijn punt is meer dat ook bij 250V 4000w teveel is voor zo'n blok. Terwijl je zou verwachten wanneer er Max. 16A op staat dat dit de maximale toelaatbare continu stroom is. Helaas worden die dingen net als goedkope ATX voedingen qua specificaties een beetje overdreven waardoor ze het niet volhouden. (Ook bij 250V). Om dit als piekbelasting aan te houden is natuurlijk prima maar dit staat nergens op de verpakking. Voor een leek dus misleidend (vind ik).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:15

M2M

medicijnman

Gamebuster schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 19:42:
[...]

Ik heb een droger, wasmachine & vaatwasser op 1 groep zitten. Nooit problemen gehad. Wat zou er fout kunnen gaan? Overigens, de droger en wasmachine zijn beide "nieuw" (1 en 2 jaar oud) en hebben beiden A++ label (dus verbruiken "minder")
Waar het mee te maken heeft is dat de hoeveelheid stroom (A) die door een kabeltje, stekkerdoos of andere verbinding gaat, kwadratisch is met het verlies van vermogen over diezelfde verbinding. (Pv = I².R).

Wat er dan gebeurt is dat het isolatiemateriaal (plastic) verkoolt en in de fik kan vliegen. Bovendien roesten de verbindingen veel sneller. Aangezien al het materiaal zeer weinig warmtecapaciteit heeft en zeker geen grote heatsink heeft, is veel stroom gedurende een paar minuten eigenlijk al voldoende om de boel te laten smelten.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Wanneer alles goed is aangesloten (dus beiden op een eigen dedicated WCD) is het ergste wat kan gebeuren dat je automaat uitslaat wegens overbelasting. (gelijktijdig verwarmen). Maar dit lijkt me vanzelfsprekend. Mocht het op een stekkerdoos zitten dus bovenstaand ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

M2M schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 23:10:
Waar het mee te maken heeft is dat de hoeveelheid stroom (A) die door een kabeltje, stekkerdoos of andere verbinding gaat, kwadratisch is met het verlies van vermogen over diezelfde verbinding. (Pv = I².R).
Het gaat niet om dat kabeltje. Die is dik genoeg. Als je de kabeldikte zou halveren, is er nog weinig aan de hand. Je hebt spanningsverlies en de kabel wordt alleen een stukje warmer.
Het probleempunt zit in de contactweerstand van de stekker.

Daarnaast kan zo'n verlengsnoer gemakkelijk 16A aan, vier stekkers met elk 4A stroom geeft geen problemen. Maar er zijn wel randvoorwaarden. Rol het verlengsnoer helemaal uit, want anders kan de warmte ophopen en brand veroorzaken. (Maar een apparaat van 0,1A kan ook al brand veroorzaken, dus dat maakt niets uit.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:13

OgWok

U.N.C.L.E.

Het zal duidelijk zijn: grote verbruikers op een goed stopkontakt en eigen groep. Een keer per jaar stekker en 1 of 2 keer eruit en weer erin. Gaat dat te licht, dan zijn de kontakten (te) warm geweest en wordt de verbinding slecht --> vervangen.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Jordy.T schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 19:42:
[...]

Dit is bij een piekbelasting, Het is tenslotte nooit de bedoeling om een verlengsnoer op het maximale aantal wattage te belasten dat wat erop aangegeven staat, er zal namelijk na verloop van tijd warmte ontwikkelen en het verlengsnoer zal in brand vliegen, of gaan smelten.
Als consument mag ik er vanuit gaan dat 3500 watt prima langdurig mogelijk is. 500 watt is naar alle redelijkheid meer dan voldoende marge.Als het ding in de fik zou vliegen terwijl het gewoon normaal uitgerold is en verder naar alle redelijkheid wordt gebruikt, dan is de IKEA aansprakelijk.

Persoonlijk vind ik wel dat ze er 10A op moeten zetten. 16A vind ik zelf namelijk wel erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Trommelrem schreef op zondag 18 januari 2015 @ 12:13:
[...]

Als consument mag ik er vanuit gaan dat 3500 watt prima langdurig mogelijk is. 500 watt is naar alle redelijkheid meer dan voldoende marge.
4000W bij 250V is geen 4000W bij 230V

Daarnaast kun je ikea wel aansprakelijk stellen bij een mogelijke brand. Maar wat als je het niet kan na vertellen? Dit soort dingen dien je gewoon fatsoenlijk aan te sluiten, en niet via een kabeltje van 5 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Onbekend schreef op zondag 18 januari 2015 @ 09:55:
[...]

Het gaat niet om dat kabeltje. Die is dik genoeg. Als je de kabeldikte zou halveren, is er nog weinig aan de hand. Je hebt spanningsverlies en de kabel wordt alleen een stukje warmer.
Het probleempunt zit in de contactweerstand van de stekker.
Dus je wilt zeggen dat een 3680w oven aansluiten op een kabel van 0,75qmm geen probleem is? Heb je wel enig idee hoe warm dat wordt? Die warme kabel ligt doorgaans wel op tapijt e.d. Ik betwijfel ook of 3680w over een 1,5qmm stranded wire kabel goed gaat over langere tijd. (Bij 230V dus, 16A). Gaat dus zeker niet alleen om contactweerstand van de stekker. Tevens wanneer er 16A op staat verwacht je ook gewoon dat je (veilig) er een enkele stekker in kan steken met 3680w vermogen eraan.

Ben het eens met trommelrem, 10A of 12A aanduiding zou erop horen naar mijn inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Je kunt ook overdrijven.
Ik vermoed dat Onbekend de helft in doorsnee bedoelt, dat is een aanmerkelijk verschil met de helft in diameter, want dat laatste resulteert in een kwart van de doorsnede
(dat is de oppervlakte van het cirkeltje dat je ziet als je de ader doorsnijdt, ik gebruik met opzet niet de veel gehoorde term "oppervlakte van de doorsnede, want dat is dubbelop).
Alleen heeft hij toch maar half gelijk, want zo'n dunner snoer (dat dan 1,5 mm2 wordt heeft meestal ook een lichtere aangegoten stekker, 10 A of mogelijk slechts 6 A. En dat is voor zware gebruikers gewoon aan de lichte kant met in vrij korte tijd kans op herhaling. Niet alleen het snoer wordt warm, met name ook de stekker. Niet aan te bevelen dus! Helemaal eens met onderstaande boodschap van jbhc.

[ Voor 8% gewijzigd door Techneut op 18-01-2015 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:30
Waarom laat de je monteur niet gewoon 2 extra wcd's plaatsen? Dat is de beste optie. Die verlengblokken zijn leuk voor lichte apparatuur maar eigenlijk niet echt geschikt voor jouw toepassing.

Voor wat betreft de opgegeven stromen die op de blokken staan:

De motor in mijn auto kan ook 115PK@6500RPM leveren maar denk je dat als ik dit continu doe dat het dan heel erg lang heel blijft? Ik niet.
Pagina: 1