Seagate HDD met 'TV geluid'

Pagina: 1
Acties:

• PMast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-01 13:53
Beste mede-Tweakers,

Laatst installeerde ik een nieuwe videokaart in mijn PC en toen merkte ik een soort hoge, constante piep op. Het best te vergelijken met het geluid van een oude 'dikke' TV van vroeger.

Na wat nader onderzoek kwam ik erachter dat het mijn HDD die ik voor data gebruik is.
Het gaat om de volgende schijf: Seagate Barracuda ST2000DM001

Daarna wat gezocht en gelezen op internet en de een zegt dat dit iets is wat veel Seagate schijven hebben en op andere fora lees ik weer dat je z.s.m. de schijf moet vervangen. Als mijn case gesloten is valt het geluid mij niet echt op overigens. Ik heb voor de zekerheid wel alvast een back-up gemaakt.

Nu aan jullie de vraag wat ik hiermee moet. Vervangen of zou dit daadwerkelijk bij de schijf horen?
Ik heb de Firmware al geüpdatet en het zou niet zoiets als 'head parking' zijn als ik de beschrijving daarvan lees.

Mocht ik de schijf moeten vervangen, dan zat ik te kijken naar deze schijf: WD Black, 2TB
Op de site van Alternate staat dat de geluidsproductie van deze schijf 29 tot 30DB bedraagt. Ik kan me niet herinneren dat mijn huidige HDD zoveel geluid maakt, ik hoor eigenlijk niets anders dan het hiervoor beschreven geluid.

Graag jullie advies!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-01 12:18
Ik ken het probleem volgens mij, ik heb daarom al 2x een hardeschijf terug gestuurd... exact hetzelfde model. Bij de eerste was het zelfs zo erg dat de hele kast resoneerde, de tweede was denk ik net zoals bij jou eigenlijk alleen te horen wanneer de kast open was. In eerste instantie werd mij ook gezegd dat het geen kwaad kon, maar na wat aandringen hebben ze beide schijven toch vervangen na inspectie. Bij de eerste kreeg ik het antwoord terug dat er een lichte onbalans in de schijf zat waardoor de boel ging zingen/fluiten, alhoewel het eerder een bromtol was. Bij de tweede heb ik nooit een reden opgegeven gekregen maar ik vermoed hetzelfde euvel. De hdd die ik nu heb is ook hetzelfde model maar is wel helemaal stil... zo stil als een hdd kan zijn dan.

Het kan overigens ook gewoon een transistor oid zijn die een beetje zingt, dan komt wel eens voor alhoewel niet vaak bij hdd's. Als je erbij kan dan kan een druppeltje lijm of soms zelfs eventjes een beetje erop drukken het geluid al laten verdwijnen.

[ Voor 14% gewijzigd door MicGlou op 15-01-2015 18:00 ]

• PMast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-01 13:53
Jammer genoeg is bij mij de garantie al verlopen, even omruilen gaat dus niet.
Ook als ik op de schijf druk blijft het geluid, het vervormt wel iets.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-01 12:18
PMast schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 18:15:
Jammer genoeg is bij mij de garantie al verlopen, even omruilen gaat dus niet.
Ook als ik op de schijf druk blijft het geluid, het vervormt wel iets.
Dan niet via de winkel maar via Seagate proberen... stuur ze een vriendelijke mail waarin je het probleem voorlegt en het zou mij serieus verbazen als ze niets voor je willen betekeken. Ook zeker aangezien dat dit euvel vaker is voorgekomen met deze serie. Ik heb die ervaring dan niet direct met Seagate, maar in het verleden vaker bij Samsung en WD een defecte schijf mogen ruilen... zelfs een keer een schijf die letterlijk op de grond was gestuiterd in de winkel na aanschaf; winkelier wilde niets, WD deed totaal niet moeilijk en kreeg voor een defecte 500GB schijf een werkende 750GB terug :)

Overigens is je garantie echt al verlopen? Of bedoel je wkoa? Lijkt mij dat je toch minstens een jaar of twee garantie op een hdd moet krijgen. Zo oud is dat model toch nog niet?