Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Keuze voor 13" ultrabook

Pagina: 1
Acties:

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:46
Edit:
Ik had artikelen gekoppeld, maar die zijn blijkbaar weg.
Links toegevoegd aan mijn voorkeuren.
-----------------------------------------------

Ik ben al langere tijd aan het kijken naar een vervanger voor mijn laptop.
3 jaar geleden heb ik tijdens de BTW actie bij de Mediamarkt een Asus 15,6" gekocht.
Zelf heb ik daar een halfjaar geleden een SSD ingebouwd.
De accu is brak van dit apparaat. Aan de stroom werkt het beestje nog perfect.
Recentelijk heb ik mijn Surface Pro 3 verkocht, omdat ik toch vaak de Asus gebruikte tov de Surface.
Nu komt de BTW actie er weer aan en ben ik aan het lezen van reviews, etc geslagen.
Wat mij beviel aan de Surface was hoe lekker ik films/series kon kijken op de bank. Als mijn vrouw GTST kijkt kan ik lekker relaxed Two and a Half Men kijken naast haar.
De Asus hebben we op de leuning van een fauteuil staan, maar gebruik ik nooit op de bank.
Daarom zoek ik specifiek naar een compact laptop. Niet te klein, vandaar de 13" apparaten die ik zelf al heb gevonden.
Voor mijn werk gebruik ik een 17" laptop. Ik wil geen identiek apparaat.

Wat ga je met je laptop doen?
  • Office (voornamelijk Excel en OneNote)
  • Films/series kijken via Netflix en videobestanden (MKV, AVI) op laptop (bank/bed)
  • PokerStars
  • Call of Duty MW1, 2, 3 en Black Ops 1, 2
  • Age of Empires II HD
Ik wil een Xbox One kopen voor GTA V, Far Cry 4 en FIFA 15.
Onderdeel dat het zwaarst weegt is het films/series kijken op de bank/in bed!

Wat is je budget?
1.000-1.100

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, maar vanwege het gewenste gebruik op de bank is een lange accuduur en laag gewicht zeer gewenst. Vandaar ook al mijn eigen selectie van 3 producten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik sta zeker open voor alternatieven, maar zelf heb ik de volgende 3 modellen in gedachten.
  1. Lenovo Yoga 2 Pro (8GB RAM, 256GB SSD) http://tweakers.net/price...oga-2-pro-(59419078).html
  2. Apple MB Air 13" (4GB RAM, 128GB SSD) http://tweakers.net/price...mma-3-inch-4gb-128gb.html
  3. Apple rMBP 13" (instapmodel) http://tweakers.net/price...)-2-komma-6ghz-128gb.html
Voordelen Lenovo:
-Aangezien ik alle Call of Duty's (behalve Advanced Warfare) heb voor Windows/Steam neig ik heel erg naar de Yoga 2 Pro, omdat dan mijn Steam collectie intact blijft.
- Ook heeft de Yoga meerdere standen waardoor deze optimaal te gebruiken is in bed en op de bank.
- Mensen met een goed exemplaar (zie hieronder) zijn lyrisch over het apparaat, met name over de verschillende modi.
- Dubbel SSD opslag t.o.v. Apple.
- Laag gewicht (gemiddelde accuduur)

Nadelen Lenovo:
- De Mediamarkt verkoopt de Yoga 2 Pro niet, dus daar kan ik niet profiteren van de BTW korting.
- Veel (wisselende) klachten over wifi problemen. Er zitten goede en slechte exemplaren tussen.
- Model is eind 2013 op de markt gekomen. Wel nieuwe modellen tussendoor, maar hoe erg is dit?

Voordelen Apple:
- Prijsvast, over 2 a 3 jaar nog te verkopen voor fatsoenlijk bedrag. Zeker aangezien de Apple met korting is aan te schaffen, waardoor de afschrijving aanzienlijk lager komt te liggen.
- Lange accuduur en laag gewicht

Nadelen Apple:
- SSD slechts 128GB
- RAM slechts 4GB, hoe futureproof is dit?
- De rand van de rMBP gaat irriteren bij langdurig tekstverwerken

Ik neig heel erg naar de Lenovo, maar....
Vanochtend even gespeeld met de Air van een collega en dat hele systeem is super gelikt.
Vooral Spotlight is mooi. Office werkt goed, maar toch net iets anders als op Windows.
De Air is te krijgen voor €825 en de Lenovo voor €999.
Bij Coolblue kan ik de Lenovo binnen 2 weken retourneren als het product niet bevalt.

Iemand die een soortgelijke keuze heeft moeten maken?

[ Voor 7% gewijzigd door Roodey op 15-01-2015 14:15 ]

• superstephan1
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-10 19:55
ik zou als ik jou was ook even kijken naar de nieuwe dell xps 13. hij staat nog niet op de nederlandse site (komt 20 januari). duurdere versies hebben een 3200x1800 touchscreen maar de goedkopere modellen hebben een 1080p mat scherm. hij heeft ook betere batterij duur dan jou opties.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Alienware 13"
http://www.dell.com/nl/p/...309&model_id=alienware-13

Even zelf de HDD vervangen voor een SSD en je bent klaar om te gaan, die 4GB uit de mac is schandalig laag, net als de 128GB. Dan heb je altijd een externe hdd nodig.

En over spotlight, dat zit al sinds Windows vista standaard in Windows. Vanaf Windows 10 komt daar Cortana bij.

• Roodey
superstephan1 schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 15:27:
ik zou als ik jou was ook even kijken naar de nieuwe dell xps 13. hij staat nog niet op de nederlandse site (komt 20 januari). duurdere versies hebben een 3200x1800 touchscreen maar de goedkopere modellen hebben een 1080p mat scherm. hij heeft ook betere batterij duur dan jou opties.
De Dell heb ik gezien in het nieuws rondom CES.
Ziet er vet uit! Ik kan de goedkopere modellen nog niet zien op de Dell site qua specificaties.
Ik neig sterk naar de Lenovo ivm de modi voor de bank.

• Roodey
Brilsmurfffje schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 15:33:
Alienware 13"
http://www.dell.com/nl/p/...309&model_id=alienware-13

Even zelf de HDD vervangen voor een SSD en je bent klaar om te gaan, die 4GB uit de mac is schandalig laag, net als de 128GB. Dan heb je altijd een externe hdd nodig.

En over spotlight, dat zit al sinds Windows vista standaard in Windows. Vanaf Windows 10 komt daar Cortana bij.
Die Alienware heb ik ook diverse malen bekeken, maar voor 1074 moet ik er nog een SSD in zetten.
Daarnaast is ie aanzienlijk zwaarder en dikker dan de Lenovo en de Air.
Daarom heb ik hem destijds van mijn lijstje afgehaald.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:57
Wil je niet gewoon een goedkope tablet zoals een Surface 2 of Asus T100 ofzo? Zodat je die kan gebruiken voor op de bank en je Asus voor het meer serieuze typewerk?

In alle andere gevallen had ik de Asus verkocht en de SP3 gehouden, je kan daar immers alles mee....

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-11 22:57
Ik snap eigenlijk de keus voor een laptop op de bank wel. Ik gebruikte voorheen doorgaans een iPad maar de laatste tijd betrap ik mijzelf er steeds meer op dat de laptop meegaat. Vooral als je vanaf de bank nog een paar kleine taken wil uitvoeren is een laptop zoveel handiger. Bij een iPad ga ik toch iets teveel in recreatiemodus.

Van de nieuwe XPS 13 beginnen nu de reviews binnen te stromen. Qua prestaties schijnt deze gelijk te zijn aan de Surface Pro 3 met als voornaamste verschil dat het een klassieke laptop betreft.

• Roodey
Ramon schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 08:48:
Wil je niet gewoon een goedkope tablet zoals een Surface 2 of Asus T100 ofzo? Zodat je die kan gebruiken voor op de bank en je Asus voor het meer serieuze typewerk?

In alle andere gevallen had ik de Asus verkocht en de SP3 gehouden, je kan daar immers alles mee....
De Surface 2 heb ik in het verleden gehad. Deze keuze heb ik ook overwogen, maar ik wil af van zoveel apparaten in huis.

Ik heb nu:
Telefoon
Tablet (8.3" heerlijk formaat, doe ik niet weg)
Laptop (te maken keuze)
Laptop werk (gebruik ik privé niet veel)

Als ik dan een Surface 2 haal heb ik nog een extra apparaat thuis.
Op een gegeven moment weet ik niet eens meer of de accu nog vol is of niet, etc.
Ik zoek dus een laptop die compact is voor op de bank en waarmee je fatsoenlijk kunt typen op een platte ondergrond. Dit kon in mijn optiek met de Surface Pro 3 niet echt. Ik moest te vaak kijken waar de toetsen zitten.

• Roodey
merauder schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 09:21:
Ik snap eigenlijk de keus voor een laptop op de bank wel. Ik gebruikte voorheen doorgaans een iPad maar de laatste tijd betrap ik mijzelf er steeds meer op dat de laptop meegaat. Vooral als je vanaf de bank nog een paar kleine taken wil uitvoeren is een laptop zoveel handiger. Bij een iPad ga ik toch iets teveel in recreatiemodus.

Van de nieuwe XPS 13 beginnen nu de reviews binnen te stromen. Qua prestaties schijnt deze gelijk te zijn aan de Surface Pro 3 met als voornaamste verschil dat het een klassieke laptop betreft.
Ik vind dat met het responsive design internetten op een mobiel steeds beter wordt.
Voor internetten grijp ik zelden naar mijn tablet. Als ik een webshop bekijk en meerdere artikelen tegelijk wil kijken pak ik toch de laptop.
Vandaar ook dat ik geen tablet wil, maar een compacte ultrabook.

Edit:
Hierboven reageerde ik op de Alienware 13.
Wow die heeft wel goede reviews ontvangen zeg!
Toch nog eens goed overwegen....

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

Die XPS 13 laptops van Dell zijn top :) Licht, mooi scherm, dun en zeer goede specs :) Nadeel: je kan geen extra HDD inbouwen, wel de 512 GB SSD vervangen door een 1TB (zodra deze betaalbaar worden).

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-11 18:44
Je zou ook eens kunnen navragen bij Dell of ze de dunne schermranden en andere updates van de XPS 13 ook gaan inbouwen in de XPS 12 (2 in 1) of Inspiron 13 (2 in 1). Dan heb je een leuke laptop die tegelijk ook gelijkaardige features als de Yoga heeft. Met als voordeel dat de behuizing kleiner is, dus meer richting tablet.
Maar ik verwacht niet dat de introductie van zo'n model nog in Q1 of Q2 van 2015 zal gebeuren.
Jammer, want ik zou daar best zelf ook wel interesse in hebben.
Pagina: 1