Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 612760

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb een probleem met mijn RAM-geheugen.

Het gaat om de volgende PC:
Gygabyte GA-Z87-HD3
Intel i5-4670K @ stock
Crucial Ballistix 8GB 1600 DDR3
MSI R290 Gaming 4G

Het RAM-geheugen zou op 1600 MHz moeten werken, maar wordt raar genoeg standaard door het moederbord op 1333 gezet. Als ik via XMP het geheugen op de bedoelde 1600 MHz laat lopen gebeuren er echter rare dingen tijdens het spelen van bijvoorbeeld Battlefield 4.

Wat er gebeurt is dat de framerate van het spel af en toe compleet inkakt als ik speel met het RAM-geheugen ingesteld op de 1600 MHz, waar het op zou moeten kunnen werken. Als ik echter via de BIOS het geheugen weer instel om te werken op 1333 MHz, is er niks aan de hand.

Ik heb laatst het spel in "windowed" modus gespeeld (met RAM ingesteld op 1600 via XMP), zodat ik tegelijkertijd via CPU-Z kon kijken of er misschien iets raars gebeurde. Wat me opviel is dat de geheugenfrequentie tijdens het spelen fluctueerde. Dit gebeurt niet als het geheugen op 1333 MHz werkt.

Komt dit probleem iemand misschien bekend voor? Of weet iemand wat het probleem is?

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen :)

G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:43
Kijk je in CPU-Z wel op de memory tab? SPD tab moet je niet naar kijken.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
NitroX infinity schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 13:16:
Kijk je in CPU-Z wel op de memory tab? SPD tab moet je niet naar kijken.
Ja ik kijk bij de memory tab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Is het DDR3 of DDR3L?
In geval van DDR3: dan moet op 1600MHz misschien het voltage van het RAM iets omhoog.
Ik heb hier een paar 2133MHz modules die dat prima willen doen zolang ik ze maar 1.65V geef. Kijk even op je modules of in de specs er van wat daar als voltage staat aangegeven.

[ Voor 9% gewijzigd door Ultraman op 15-01-2015 13:58 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ultraman schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 13:57:
Is het DDR3 of DDR3L?
In geval van DDR3: dan moet op 1600MHz misschien het voltage van het RAM iets omhoog.
Ik heb hier een paar 2133MHz modules die dat prima willen doen zolang ik ze maar 1.65V geef. Kijk even op je modules of in de specs er van wat daar als voltage staat aangegeven.
Bedankt voor je antwoord. Ik heb het even opgezocht en dit zijn de specs van het geheugen:

Product : Crucial Ballistix Tactical - Geheugen - 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM 240-pins low profile - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800 - CL8 - 1.35 V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zijn dat de specs van de winkel? Gezien het voltage zou dat DDR3L moeten zijn namelijk ;)
Ik doelde eigenlijk op de specs van de fabrikant zelf.

Je zou iets hoger dan 1.35V kunnen proberen als je dat nu gebruikt. Maar als het niet helpt zou ik eens goed je huidige instellingen controleren met de specs en dan een Memtest86+ ronde draaien op zowel 1333MHz als 1600MHz (XMP).

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bij de specs op de website van de fabrikant wordt nergens de term DDR3L gebruikt:

DDR3 PC3-12800 • 8-8-8-24 • Unbuffered • NON-ECC • DDR3-1600 • 1.35V • 512Meg x 64 • Low Profile

Ik zal vanavond kijken of ik het voltage mss iets kan verhogen. Enig idee hoe hoog ik veilig kan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar het gaat wel om 1.35V geheugen, dan is het DDR3L

Tot 1.5V moet sowieso wel lukken (DDR3L zou ook de DDR3 spec moeten kunnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Okee, bedankt. Dan zal ik dat vanavond wel even proberen.

Edit: Ik heb gisteravond het voltage verhoogd naar 1,5V en het geheugen via XMP weer op 1600MHz ingesteld. Ik heb hierna zonder problemen eventjes Battlefield 4 kunnen doen. Echter kwam het probleem eerder ook niet altijd voor, dus ik wacht nog even af met juichen.

[ Voor 71% gewijzigd door Anoniem: 612760 op 16-01-2015 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Helaas is het probleem weer terug gekomen.

Het valt me op dat niet alleen de RAM frequentie fluctueert, maar ook die van de CPU en NB frequentie.
De CPU schiet heen en weer tussen 3799 MHz en 1900 MHz, de DRAM schiet heen en weer tussen 799 MHzz en 400 MHz en de NB frequentie tussen de 3799 en 1900 MHz. Alle snelheden halveren dus steeds en schieten daarna weer terug. Dit gebeurt tegelijk met de framedrops in Battlefield 4.

Iemand nog een idee?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 612760 op 19-01-2015 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 288121

Het geheugen draait standaard op 1333 Mhz, met XMP op 1600 Mhz, maar het wordt wel verkocht als 1600 Mhz. Ik heb het vermoeden dat XMP samenhangt met TurboBoost 2.0 Technology. Heb je verder nog OC profielen geladen of een auto tuning gedaan met je BIOS of vanuit meegeleverde software. Anders raad ik je aan BIOS setup defaults te laden wat betreft CPU en DRAM (kan zijn dat je RAID draait).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 288121 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 00:41:
Het geheugen draait standaard op 1333 Mhz, met XMP op 1600 Mhz, maar het wordt wel verkocht als 1600 Mhz. Ik heb het vermoeden dat XMP samenhangt met TurboBoost 2.0 Technology. Heb je verder nog OC profielen geladen of een auto tuning gedaan met je BIOS of vanuit meegeleverde software. Anders raad ik je aan BIOS setup defaults te laden wat betreft CPU en DRAM (kan zijn dat je RAID draait).
Nee ik heb verder geen OC profielen draaien. Ik heb een paar dagen terug alle BIOS defaults teruggezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als ik echter via de BIOS het geheugen weer instel om te werken op 1333 MHz, is er niks aan de hand.
Ik denk dat je het dan beter op default kan laten staan, indien nodig laadt het systeem vanzelf het XMP profiel denk ik. Kun je dat niet even controleren met CPU-Z?

Controleer wel even:

Advanced Memory Settings & Extreme Memory Profile (X.M.P.)
(Note), System Memory Multiplier, Memory Frequency(MHz)
The settings above are synchronous to those under the same items on the
Advanced Frequency Settings menu.

Performance Enhance: Allows the system to operate at three different performance levels.

Normal: Lets the system operate at its basic performance level.
Turbo: Lets the system operate at its good performance level. (Default)
Extreme: Lets the system operate at its best performance level.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 288121 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 11:01:
[...]
Controleer wel even:

Advanced Memory Settings & Extreme Memory Profile (X.M.P.)
(Note), System Memory Multiplier, Memory Frequency(MHz)
The settings above are synchronous to those under the same items on the
Advanced Frequency Settings menu.

Performance Enhance: Allows the system to operate at three different performance levels.

Normal: Lets the system operate at its basic performance level.
Turbo: Lets the system operate at its good performance level. (Default)
Extreme: Lets the system operate at its best performance level.
Waar kan ik dit controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In de BIOS, ik heb de handleiding even nagekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 288121 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 11:08:
In de BIOS, ik heb de handleiding even nagekeken.
Okee, zal ik doen, Bedankt!

Ik ben trouwens een beetje aan het googelen geweest en het valt me op dat er veel mensen zijn die RAM/XMP gerelateerde problemen hebben met de GA-Z87-HD3 of de GA-H87-H3D. Misschien is het gewoon een probleem met deze moederbord serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien denken een hoop mensen zoals ik dat ook in het begin dacht dat ze XMP zelf aan moesten zetten, maar dan werkt de Turbo Boost 2.0 Technology natuurlijk niet zoals ik dat nu denk.

Ik ben benieuwd als jij Battlefield speelt of het systeem dan vanzelf naar 1600Mhz schakelt en of je dat kunt zien met CPU-Z.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 288121 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 13:21:
Misschien denken een hoop mensen zoals ik dat ook in het begin dacht dat ze XMP zelf aan moesten zetten, maar dan werkt de Turbo Boost 2.0 Technology natuurlijk niet zoals ik dat nu denk.

Ik ben benieuwd als jij Battlefield speelt of het systeem dan vanzelf naar 1600Mhz schakelt en of je dat kunt zien met CPU-Z.
Dat dacht ik ook ja. Ik zal vanavond kijken of het vanzelf schakelt.

Edit: Als ik dit zo zie http://www.anandtech.com/...mory-scaling-on-haswell/2 moet je wel zelf een XMP profiel inschakelen in de BIOS.

Edit: Ik heb zojuist gekeken naar CPU-Z tijdens het spelen van Battlefield 4, met XMP uitgeschakeld. De geheugensnelheid die CPU-Z weergeeft is gewoon 667 MHz en is de gehele tijd niks veranderd. Dit i.c.m. bovenstaande link doet mij denken dat XMP gewoon in de BIOS ingeschakeld moet worden, maar dat er in mijn systeem gewoon iets fout gaat.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 612760 op 20-01-2015 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Net weer even getest met XMP aan. Er gebeuren rare dingen. De DRAM frequentie (die dus op 800 zou moeten staan) schiet heen en weer tussen de 300 en 1000 MHz. De CPU clock knalt af en toe naar 6,4 GHz (!) en weer terug. Ik heb deze waarden met twee verschillende tools gezien (CPU-Z en HWinfo).

Iemand enig idee wat het kan zijn?

Edit: de bus speed schommelt ook tussen de 50 en de 160 MHz.

Edit: ook Open HWmonitor geeft de zelfde rare waarden aan bij de frequentie van de CPU, DRAM, NB en de bus.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 612760 op 21-01-2015 10:42 ]

Pagina: 1