Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eigen router tussen KPN Experiabox (ZTE) en TV ontvanger.

Pagina: 1
Acties:

• ArjenJV
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-10 14:16
Hallo allemaal,

Ik heb een KPN glasvezelverbinding met een ZTE h220n Experiabox. Vanuit de Experiabox (poortje 3) ligt een UTP naar onze woonkamer. Daar hangt een unmanaged gigabit switch aan waar alle apparatuur, waaronder de KPN TV ontvanger (Motorola VIP1963), aan hangt.

Nu heb ik een TP-Link Archer C5 router met m'n wifi naar 802.11ac snelheden te kunnen en mijn gehele interne bekabelde netwerk naar een gigabit te tillen. Deze wil ik graag in de meterkast hebben en de configuratie wordt dan: Experiabox(poortje3) - TPlink Archer - unmanaged switch - KPN ontvanger.

Als ik de Archer C5 er op deze manier tussen prik, blijkt de KPN ontvanger echter geen verbinding meer te maken. Dus er gaat ergens iets mis met router configuraties. Helaas heb ik daar zelf erg weinig verstand van dus mijn vraag aan jullie:

Kunnen jullie op basis van bovenstaande iets roepen over welke instellingen dit mee te maken kan hebben? Bij voorbaat dank _/-\o_

Arjen

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Je zult vlan4 untagged door moeten zetten naar je tv-ontvanger, kijk anders voor meer info even op http://netwerkje.com/eigen-router

Insert vies grapje hier

• ArjenJV
Xmassacre, dank voor je reactie. netwerkje.com geeft inderdaad een goede uitleg als je router met vlan ondersteuning voor je experiabox wilt hangen. Dat is niet helemaal wat ik voor ogen heb. Daarbij... de Archer C5 blijkt helemaal geen vlan ondersteuning te bieden dus ik heb verder gepuzzeld op mijn oorspronkelijke plan (Archer C5 achter de Experiabox) en ben een heel eind gekomen.. helaas nog niet helemaal waar ik wil zijn:

Ik heb de Archer C5 nu puur als accespoint ingezet. Wat was het grootste probleem: De gigabit switch die in de woonkamer ligt bleek toch wel als DHCP server te functioneren. Ik had dus 3 DHCP servers actief (experiabox, Archer C5 en switch) dat conflicteerde nogal. Alles zit inmiddels netjes in 1 subnet en ik heb ontdekt dat de experiabox (poort 3) niet op de WLAN poort maar gewoon op een van de LAN poorten op de Archer C5 aangesloten moet worden om de TV ontvanger te laten werken. :|

Het is dus gelukt om alles achter de Archer te hangen en zo het interne netwerk vanaf daar 1gbit snel te maken.

Helaas zit ik nu nog wel met een volgend punt waar ik op vast loop 8)7 Als ik via de Wifi van de Archer C5 verbinding maak... heb ik gekgenoeg geen verbinding naar buiten toe. |:( Via de Wifi van de Experiabox kan ik wel overal bij (zowel binnen als naar buiten toe) maar dan zit ik weer op 802.11n en achter een 100Mbit poort naar binnen toe... dus nog niet het snellere netwerk dat ik wil hebben...

Heeft iemand een idee waarom (en hoe) de Archer C5 (ingezet als switch/access point) de verbinding naar buiten toe vanaf Wifi blokkeert? (Vanaf het bekabelde netwerk heb ik wel gewoon connectiviteit naar buiten toe.)

Alle ideeen zijn welkom, ik zie waarschijnlijk (weer) iets stoms over het hoofd.

Verwijderd

Heb jij de dns-servers wel goed ingesteld op de archer?

• ArjenJV
Opgelost... al weet niet niet precies hoe. Op een of andere manier hield de laptop waarmee ik aan het testen was via Wifi een IP adres uit een verkeerde range. Andere apparaten bleken wel normaal verbinding te hebben ook naar buiten toe. Nu de testlaptop een tijdje heeft uitgestaan krijgt deze ook weer netjes een IP toegewezen in de juiste range. Enige wat ik nog niet snap: waar zit dan die cache die ervoor zorgt dat zelf na reboot etc. een IP adres van een DHCP server die inmiddels niet meer aan staat (die van de Archer C5) toch terug bleef komen eerder vanmiddag.

Case closed.