5450 vervanger om 4k ook te kunnen zien

Pagina: 1
Acties:

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09-2025

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Topicstarter
Ik zoek een vervangende videokaart voor HTPC
ik zoek zoals al aangeef een vervanger voor de5450 in mijn htpc, specifiek om video's op hd van youtube van 60fps en 4k te kunnen kijken zonder de stutters die dit nu oplevert. Dit zal dan icm een e6750 en 4gb ram gaan werken.

Wat is je budget?
afhankelijk van wat mogelijk is alleen de kaart zo'n 50- 70,-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
voorwaarde is dat de kaart via hdmi het beeld+ geluid kan doorsturen naar mijn receiver en dus 4k aankan icm voornoemde cpu. merk maakt me niet uit, wel een passieve koeling indien mogelijk.

Ik heb even gezocht en de r7 240 lijkt me een optie, daar heb je 1 of 2 gb variant van. zou dat nog uitmaken?

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

• Royal-Roy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-02 14:50
1GB lijkt me ruim voldoende. Misschien is de pricewatch: Asus GT 730 Passive LP ook een optie? Die is ook passief gekoeld

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:52

Umbrah

The Incredible MapMan

Als je 60Hz als eis hebt, dan zul je een displayport TV moeten nemen, óf een videokaart (en TV) die HDMI2.0 ondersteunt... dat zijn er niet zo gek veel eigenlijk. Sterker nog: de GeForce 900-serie is voorlopig je enige optie, en die begint pas om/nabij de €300... Displayport TV's komen ook niet zo veel voor, wat dan ook weer jammer is.

[ Voor 12% gewijzigd door Umbrah op 15-01-2015 11:08 ]

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-02 15:00

garriej

Ik las ondertieten.

60 FPS 4k is onmogelijk met dat budget, 4K is wel mogelijk voor minder geld als de bovengenoemde 300.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

FPS =/= Hz. Een filmpje is doorgaans erg makkelijk te hardware decoden, het is geen game met alle complexiteit. Ik ben er van overtuigd dat qua rekenkracht de 5450 al genoeg bied om H265/H264 op redelijke bitrates te decoderen vanuit 4k. Wat hem ontbreekt is echter de aansluiting (HDMI2), en de capabiliteit (voor H265). De capabiliteit is soms via software er in te krijgen, of je kunt naar de CPU offloaden, maar soms is een andere kaart dan een must. Een nieuwe aansluiting krijg je er echter niet zomaar op (ideetje: http://www.downloadmoreram.com/) -- dat is erg lastig. Dus zelfs al game je niet maar is je doel 60Hz/4K video, zul je alsnog (voorlopig!!!) een vrij dure kaart moeten hebben. Het is echter wél weer zo dat dat niet altijd het geval zal zijn, en dat die heel dure kaart dan zelden tot nooit boven 10% GPU belasting zal komen.

Hoop dat dit helpt.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:13
welke receiver en tv gebruik je? 4k en 60 hz is niet zo snel te vinden. en waarom moet het 60hz. neem aan dat je er alleen films op gaat kijken. dan moet 24 hz genoeg zijn.

• SouLLeSSportal

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Topicstarter
Umbrah schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 11:06:
Als je 60Hz als eis hebt, dan zul je een displayport TV moeten nemen, óf een videokaart (en TV) die HDMI2.0 ondersteunt... dat zijn er niet zo gek veel eigenlijk. Sterker nog: de GeForce 900-serie is voorlopig je enige optie, en die begint pas om/nabij de €300... Displayport TV's komen ook niet zo veel voor, wat dan ook weer jammer is.
Wacht even, er gaan even 2 dingen door elkaar, de 60hz video's van youtube is gewoon de 720p en 1080p die op 60hz zijn gecodeerd. 4k staat los hiervan dat mag de kaart gewoon op 24-30hz aan kunnen.

Kleine uitleg hiervoor, voordat recentelijk youtube de boel (weer eens voor de zoveelste keer) heeft veranderd/geupgrade en die 60fps clips mogelijk maakt, werkte 720p en 1080p vloeiend en zonder problemen. Nu loopt de pc te stijgeren als ik dat wil zien, dat het hapert en stottert.
loki504 schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 11:34:
welke receiver en tv gebruik je? 4k en 60 hz is niet zo snel te vinden. en waarom moet het 60hz. neem aan dat je er alleen films op gaat kijken. dan moet 24 hz genoeg zijn.
tv is al wat ouder, Samsung UE40B6000 en Onkyo TX-SR508. voor 60hz verhaal zie hierboven.

[ Voor 34% gewijzigd door SouLLeSSportal op 15-01-2015 12:40 ]

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Kijk, dat is een 1080p TV. Dan kun je 4K downsampled afspelen. Ik praat niet over je beeldmateriaal, overigens, zal me een worst weten wat voor resolutie en framerate dat op draait (hoewel de kaart het moet kunnen decoden). Als jij een 4K TV aan een niet-GeForce900-series kaart hangt, dan zal je beeld hoe dan ook 30Hz zijn. Dát is wat ik bedoel. Net zoals een 4K film op 1920*1080 downsampled zou zijn, zal een 60FPS filmpje de helft van de frames weglaten als je een 30Hz scherm aansluit.

Dus in jouw geval sluit je dat scherm aan met 1920*1080*24bpp*60Hz. 4K beeld (3840*2160) wordt "gekrompen", en 30/24fps beeldmateriaal betekend dat er extra beelden gerenderd worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Umbrah op 15-01-2015 12:50 ]

• SouLLeSSportal

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Topicstarter
Umbrah schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 12:48:
Kijk, dat is een 1080p TV. Dan kun je 4K downsampled afspelen. Ik praat niet over je beeldmateriaal, overigens, zal me een worst weten wat voor resolutie en framerate dat op draait (hoewel de kaart het moet kunnen decoden). Als jij een 4K TV aan een niet-GeForce900-series kaart hangt, dan zal je beeld hoe dan ook 30Hz zijn. Dát is wat ik bedoel. Net zoals een 4K film op 1920*1080 downsampled zou zijn, zal een 60FPS filmpje de helft van de frames weglaten als je een 30Hz scherm aansluit.

Dus in jouw geval sluit je dat scherm aan met 1920*1080*24bpp*60Hz. 4K beeld (3840*2160) wordt "gekrompen", en 30/24fps beeldmateriaal betekend dat er extra beelden gerenderd worden.
Dat begrijp ik, hoewel de tv 120hz refreshrate aan kan, is dat verder voor 4k niet belangrijk, het is meer dat ik 4k kan laten downsamplen maar wel dat het vloeiend te zien is, hetzij dan op 30hz max is boeit niet zoveel nog. belangrijkste is dat ik een upgrade neem die iig de 1080p kant van het verhaal goed aankan en evt ook 4k kan afspelen zonder slideshow te creëeren. Als ik mettertijd eens een 4k tv kan kopen dan hoef ik verder niks aan de pc te upgraden met de nieuwe kaart is het idee zeg maar.
Als ik het verder goed begrijp is dus 4k op native alleen mogelijk met 900 serie en hoewel ik de 970 wel in mijn game pc heb zitten is dat voor de htpc niet echt een optie nog helemaal omdat ik geen 4k tv heb.

[ Voor 12% gewijzigd door SouLLeSSportal op 15-01-2015 12:57 ]

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

nouja, als je dus 60Hz wilt (wat pas vanaf HDMI2.0 kan) op 4K resolutie dan is dat je enige optie.

Vind je 30Hz op 4K ook wel goed, dan is een HDMI1.4 kaart ook voldoende.

En ze doen uiteraard allemaal 60Hz op FHD.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:13
Nee 4k@60 hz moet je een 970+ hebben. Hdmi 1.3 kan 4k op 24/30 fps aan. Hdmi 2.0 is 4k@60fps. Maar films niet echt nodig.

• SouLLeSSportal

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Topicstarter
Umbrah schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 13:00:
nouja, als je dus 60Hz wilt (wat pas vanaf HDMI2.0 kan) op 4K resolutie dan is dat je enige optie.

Vind je 30Hz op 4K ook wel goed, dan is een HDMI1.4 kaart ook voldoende.

En ze doen uiteraard allemaal 60Hz op FHD.
oke, dan even een doorvraagvraag, de huidige HD5450 icm de E6750 en 4gb ram, zou dat 1080p op 60fps vloeiend moeten kunnen afspelen? een 1080p film van de hdd werkt namelijk wel prima, maar dat zal gewoon 24p of 30 zijn gok ik.
Omdat ik zie dat youtube eigenlijk hetgeen is waar het probleem zit is het wellicht dan gewoon daarmee te maken hebben op softwarematig vlak?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:54
Kan het niet aan de verbinding tussen jou en youtube liggen dat de boel stottert?

Voor FireFox is er een plugin genaamd Flash Video Downloader. Gebruik dat eens om de desbetreffende 60Hz en/of 4K videos van youtube te downloaden en dan vanaf de harde schijf te bekijken.

Als het dan nog stottert dan ligt het probleem inderdaad bij de videokaart. Als het niet stottert kan het wel gewoon aan de internetverbinding liggen. Probeer ook eens youtube op HTML5 te forceren (YouTube: YouTube).

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• SouLLeSSportal

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Topicstarter
NitroX infinity schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 13:11:
Kan het niet aan de verbinding tussen jou en youtube liggen dat de boel stottert?

Voor FireFox is er een plugin genaamd Flash Video Downloader. Gebruik dat eens om de desbetreffende 60Hz en/of 4K videos van youtube te downloaden en dan vanaf de harde schijf te bekijken.

Als het dan nog stottert dan ligt het probleem inderdaad bij de videokaart. Als het niet stottert kan het wel gewoon aan de internetverbinding liggen. Probeer ook eens youtube op HTML5 te forceren (YouTube: YouTube).
Dat laatste heb ik geprobeerd, andere workarounds ook geprobeerd in chrome, ook in IE doet die moeilijk daarmee en 4k werkt sowieso niet lekker, dat heb ik ook al geprobeerd met een bestand op 4k formaat. dat is echt hakkelen en stotteren.

Pc internet is via kabel voorheen 20mbit adsl nu kabel op 30mbit.

[ Voor 3% gewijzigd door SouLLeSSportal op 15-01-2015 13:14 ]

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat zou moeten werken mits youtube de zooi goed offload. Als je Chrome/IE gebruikt en de HTML player gebruikt dan zou er amper belasting moeten zijn (hoewel het netwerk echt een enorme sneer kan zijn hier, wifi met 4 streepjes maar verder een slecht signaal is al niet voldoende).

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:54
Dus van de HDD stottert een 4K ook? (Zodat ik je niet verkeerd begrijp).

Wat dan een optie is, is om bij de lokale pc-boer ff een een R7 250(X) ofzo te kopen en kijken of die ook stottert. Zo ja, dan mag je 'm denk ik gewoon terugbrengen binnen 8 dagen. Ik neem aan dat ze niet moeilijk gaan doen als je het probleem uitlegt.

Nog een optie is; probeer de 5450 in een systeem met een betere processor (i5) om te zien of het dan ook nog stottert.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• SouLLeSSportal

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Topicstarter
NitroX infinity schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 13:39:
Dus van de HDD stottert een 4K ook? (Zodat ik je niet verkeerd begrijp).

Wat dan een optie is, is om bij de lokale pc-boer ff een een R7 250(X) ofzo te kopen en kijken of die ook stottert. Zo ja, dan mag je 'm denk ik gewoon terugbrengen binnen 8 dagen. Ik neem aan dat ze niet moeilijk gaan doen als je het probleem uitlegt.

Nog een optie is; probeer de 5450 in een systeem met een betere processor (i5) om te zien of het dan ook nog stottert.
Ja 4k is nu op geen enkele wijze goed te kijken op de pc, ik zou nog even kunnen zien of het wel lukt in de game pc, of een betere kaart idd in de htpc. De E6750 is niet de meeste nieuwe dual core cpu natuurlijk, maar een beetje videokaart zou de workload moeten verwerken van beeldmateriaal toch?

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Als de videokaart het werkelijk doet. Ik heb met firefox jankend slechte ervaringen gehad, en VLC is ook niet altijd automatisch over de videokaart. Je wilt een speler die DXVA ondersteunt.

• SouLLeSSportal

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Topicstarter
Umbrah schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 15:31:
Als de videokaart het werkelijk doet. Ik heb met firefox jankend slechte ervaringen gehad, en VLC is ook niet altijd automatisch over de videokaart. Je wilt een speler die DXVA ondersteunt.
Ik zal het in het weekend of vrijdag eens bekijken en testen. I'll be back!

Pagina: 1