HTPC rond de 500 EUR

Pagina: 1
Acties:

• Benkei123
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-11-2025
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voor mijn ouders wil een HTPC in elkaar gaan zetten. De versterker en luidsprekers bij mijn ouders zijn aan vervanging toe. Mijn vader overwoog daarnaast een aparte streaming device van een HiFi merk, met een in mijn ogen belachelijk prijskaartje (900+ EUR).

Ipv een losse versterker leek mij een A/V receiver icm een HTPC een veel betere oplossing. Hier gaat het dus om de HTPC en ik overweeg in beginsel de volgende onderdelen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-7600 Boxed€ 88,95€ 88,95
1Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI€ 87,-€ 87,-
1Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB€ 52,01€ 52,01
1Raijintek Metis Zilver€ 44,-€ 44,-
1Microsoft Windows 8.1 EN OEM 64-bit€ 90,-€ 90,-
1Scythe Mugen 4€ 32,50€ 32,50
1Noctua NF-S12A ULN, 120mm€ 17,49€ 17,49
1Rapoo E2800P Wit€ 49,95€ 49,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 31,95€ 31,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 524,80

Mijn doel is dat deze setup 4k-ready is. Wat betreft audio output is er geen specifieke interesse in de toekomstige HDMI 2.0 standaard (mijn ouders zijn van de stereo). 4k via HDMI 1.4 is dus prima. De vraag is dus of deze AMD dat ook echt kan. Ik kan op basis van reviews daar niet helemaal uitkomen - sommigen zeggen van wel, andere niet. Het is nu meteen ook geen noodzaak.

Intel wil ik voorlopig niet aan vanwege morele redenen (misbruik van hun machtspositie).

Ik heb expres een PCI-expres sleuf op het moederbord uitgezocht voor extra flexibiliteit (TV-kaart misschien) of als 4k niet kan werken, kan ik er nog altijd een videokaart bijzetten (passief gekoeld).

Mocht de AMD chip dit dus niet aankunnen, hoor ik graag welke chip en videokaart combo dan aangeraden wordt.

De case heb ik uitgezocht met mijn ouders dus die is al goed gekeurd om in de woonkamer te mogen staan.

Ik ben ook van plan de processorcooler te plaatsen zonder de bijgeleverde fan en alleen gebruik te maken van de airflow in de case die de casefan brengt om de processor te koelen. TDP is 65W dus ik ga er vanuit dat dat moet kunnen. Als dit afgeraden wordt, hoor ik het ook graag.

De uiteindelijke setup zal XBMC met Spotify, Netflix en internetradio plugins worden, die mijn ouders dan meestal via Yatse zullen besturen (beide hebben android-telefoons en er ligt nog een android tablet).

Via het netwerk zou mijn vader nog een backup willen draaien van zijn werkcomputer op deze HD (vandaar 1TB).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zoek een optimale prijs-kwaliteitsverhouding.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie lijst boven.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen Intel tenzij het niet anders kan.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zo min mogelijk geluid, maar volgens mij zijn de fans die ik nu heb uitgezocht bij de PSU en de case fan erg stil.

Ga je overklokken?
Nope.

Alvast bedankt voor de reacties!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:19
De A8-7600 heeft volgens mij een functie dat je in het BIOS de TDP kan aanpassen van 65Watt naar 45Watt. Dat vermindert de prestaties wat, maar blijft ie wel koeler.

Geen SSD?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Benkei123
SSD was niet nodig voor mijn vader. Die snelheid winst van een paar seconde kon hem niet interesseren. ;-)

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:02

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Als je 4K straks wil gaan streamen neem je toch maar liever gewoon een bekabelde verbinding ipv WiFi.

Daarnaast zou ik nog eens goed in het boekje van het moederbord en/of de FM2+ processor nagaan of de 4K die hieruit komt wel op 60FPS is. Bij mijn weten is dit namelijk alleen nog maar mogelijk met de Nvidea GTX 9xx serie. Zo nee, dan is even wachten misschien een optie want het zal niet lang meer duren voor er APU's zijn die het wel ondersteunen.

youtube.com/@hisrep

• Benkei123
60fps over hdmi 1.4 is sowieso onmogelijk... En kaveri heeft het er sowieso moeilijk mee. Hmmm

Misschien is een goedkoper systeem dat makkelijk full hd speelt, met ruimte voor pci-e voor latere upgrade beter dan.

• niektb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-02 10:46
Meeste content is 30fps, waarom zou hij dan 60fps moeten aankunnen?

AMD Athlon II X4 860K Black Edition, MSI A88X-G43, 8GB RAM, be quiet! Pure Power L8 400W, Samsung SSD 840 EVO 120GB, Palit Nvidia GTS450 1GB

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-03 21:37
Is het de bedoeling dat de PC 24/7 aan blijft staan?
Of zal deze aangezet worden op het moment dat hij nodig is (zowel media als backup runnen?)

In het laatste geval zou ik sowieso zoals hierboven al aangegeven geen WiFi gebruiken omdat je bekabeld dan ook WOL (WakeOnLan) kunt inzetten vanaf Yatse, hoef je niet het knopje in te drukken ;)

Bovendien: Waarom Windows 8.1? Waarom niet een Linux distro geoptimaliseerd voor Kodi (De nieuwe naam van XBMC)? Start veel sneller op (zeker gezien de afwezigheid van een SSD) en scheelt bijna 1/5e van de prijs.

Verder: Waar staat de data die je ouders af willen spelen met Kodi? Staat deze op de HDD van het apparaatje zelf? Dan zou ik een grotere schijf overwegen dan die 1 TB, zeker aangezien je het al hebt over 4K..
Als de data extern staat (of enkel de genoemde Spotify, Netflix omvat): waarom dan niet de HDD vervangen door een SSD? Je geeft aan dat je vader een back up wil van zijn werk pc, maar wat voor data gaat het daar om? Excel sheets en pdf'jes nemen niet zoveel plaats in, kun je ook makkelijk af met een 256 GB SSD ;)

Verder: qua gebruikersgemak moet je je afvragen of het prettig is met een toetsenbord in de huiskamer te zitten. Ik denk dat je use-case is dat de PC naar desktop boot, waarna je ouders Kodi, Netflix of Spotify opstarten met het toetsenbord, vervolgens Kodi kunnen bedienen met de smartphone, maar de rest nog via het toetsenbord moeten bedienen?
Je zou ook kunnen overwegen om het een dedicated Kodi machine te maken en er een Chromecast naast te prikken voor het Netflix / Spotify gebruik. Dan kunnen je ouders alles vanaf hun tablet / smartphone regelen en kan dat toetsenbord in de kast. Lijkt mij persoonlijk een stuk prettiger en vooral in gebruik.
Is uiteraard maar een suggestie: ik probeer enkel mee te denken ;)

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik zou de hele setup, zoals deze bij TS te zien is, in zijn geheel overboord gooien en gaan voor een barebone oplossing zoals bijvoorbeeld een Intel NUC type, en daarnaast een centrale opslag in de vorm van een NAS. Het totaal zal zeker niet meer gaan kosten. De NUC, als voorbeeld, is in diverse uitvoeringen verkrijgbaar en je kunt op dat soort systemen ook prima met Windows of andere OS-en aan de slag. Naast Intel (i.v.m. blijkbaar morele redenen), zijn er ook nog andere fabrikanten die compacte oplossingen bieden. Gigabyte, Giada, Foxconn, Zotac, enz...

Laat je ouders eens zo'n lekkere compacte oplossing zien en vraag wat ze daar van vinden?

Afbeeldingslocatie: http://www.it-administrator.de/img/meldungen/2014/2014-03/Concept-i57B.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.quietpc.com/images/products/intel-nuc-4th-generation-2.jpg

[ Voor 156% gewijzigd door hardware-lover op 17-01-2015 15:21 ]

Testing, one, two ...

• Centelte
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-03 10:52
hardware-lover schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 15:02:
Ik zou de hele setup, zoals deze bij TS te zien is, in zijn geheel overboord gooien en gaan voor een barebone oplossing zoals bijvoorbeeld een Intel NUC type, en daarnaast een centrale opslag in de vorm van een NAS. Het totaal zal zeker niet meer gaan kosten. De NUC, als voorbeeld, is in diverse uitvoeringen verkrijgbaar en je kunt op dat soort systemen ook prima met Windows of andere OS-en aan de slag. Naast Intel (i.v.m. blijkbaar morele redenen), zijn er ook nog andere fabrikanten die compacte oplossingen bieden. Gigabyte, Giada, Foxconn, Zotac, enz...

Laat je ouders eens zo'n lekkere compacte oplossing zien en vraag wat ze daar van vinden?

[afbeelding]

[afbeelding]
Eens. Dit is dan bijvoorbeeld een mogelijkheid:
#ProductPrijsSubtotaal
1WD Red SATA 6 Gb/s WD10EFRX, 1TB€ 59,-€ 59,-
1Intel NUC Kit D34010WYKH Core i3-4010U€ 245,99€ 245,99
1Crucial CT51264BA160BJ€ 31,95€ 31,95
1Kingston SSDNow V300 60GB€ 39,04€ 39,04
1Synology DiskStation DS215j€ 166,42€ 166,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 542,40

Ook gemakkelijk voor het backuppen van je vader ;).

[ Voor 4% gewijzigd door Centelte op 17-01-2015 19:42 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:35
Mag ik vragen waarom je voor een windows gaat en niet voor openelec? Werkt in mijn ogen veel beter als windows/xbmc combie. Of wil je perse plex/media portal draaien. Gezien ze nu nog geen 4k draaien zou ik gewoon een simpele cpu nemen. Als 4k in de picture komt kan je altijd nog een gpu bij doen. Tevens zeg je dat hij geen ssd wil.. Maar als je openelec neemt kan je met minder als 8gb weg komen. En voelt xbmc in zijn geheel veel soepeler aan. Tevens zullen alle fan arts etc op de ssd komen. En dit zal je veel tijd schelen in de laadtijd van de plaatjes. En waarom een amd heet hoofd. Gewoon een intel pentium is meer dan genoeg. En kan je een kleine/stille koeler nemen. En waar komt de htpc? Want als er toch een receiver komt waarom niet een silverstone grandia seriebkast. Staan erg mooi naast een eventuele receiver. Let er wel op dat een receiver in stereo niet op kan tegen het geluid van een versterker. Maar is in gebruik wel beter. En waarom neem je geen remote? Simpele usb infrarood ontvanger en een harmony. Kan je simpel de tv/receiver/htpc besturen. Toetsenboard is leuk. Zeker als wil moet zoeken. Maar voor normaal gebruik pak ik altijd de remote omdat het veel makkelijker in de hand ligt.

• Frontwing
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-01 20:11
Een AMD apu processor presteert veel beter met sneller geheugen,ga voor minstens DDR3 1866 of voor 2400.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:19
Dat is alleen als je spellen gaat spelen met de iGPU. Voor alle andere taken maakt het niet zoveel uit of je DDR3-1600 of sneller gebruikt.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Benkei123
Dank voor alle reacties. Inmiddels onderdelen besteld. Aangezien HDMI 2.0 en dus de 4K standaard via HDMI nog niet vastgesteld is en geproduceerd, ben ik daar van af gestapt. Ik heb een goedkoper systeem dat makkelijk full HD kan spelen bij elkaar gezocht en met gespaarde geld heb ik er een SSD bijgeplaatst.

NUC systeem was zeker mooi, maar de mogelijkheid er later een videokaart met HDMI 2.0 bij te plaatsen, betekent dat dit afvalt.

De reden dat ik voor een Windows oplossing ga, is o.a. dat mijn vader daar nog bekend mee is.

Daarnaast was mijn persoonlijke ervaring met een Linux distro en XBMC erg moeizaam... dat zal vooral aan mijzelf gelegen hebben. Na alles aan de praat gekregen te hebben, werd vervolgens mijn hele setup gesloopt door het installeren van een nieuwe distro en zo had ik wel vaker van dat soort zaken. Daar zitten mijn ouders niet op te wachten en ik heb toentertijd uit frustratie dat systeem ook verkocht.

Besturing is overigens bedoeld met Yatse, in de eerste plaats, en secundair met een toetsenbordje. Die laatste verwacht ik niet vaak te gebruiken.

Dus de gebruikssuggesties van matk89 overgenomen. Bedoeling is dat computer automatisch in Kodi opstart. Er zijn Netflix en Spotify add-ons hiervoor, dus een aparte oplossing voor die programma's is volgens mij niet nodig (netflixbmc en spotimc).

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:40
HDD's maken herrie, ik zou dus kijken of je met alleen de SSD toe kunt (opslag kan dan bv met een NAS in de meterkast of iets dergelijks).
Ik stoor me behoorlijk aan mijn HDD in de HTPC, zeker het geratel tijdens multitasken (afspelen + downloaden van een x aantal torrents tegelijk).
Pagina: 1