Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 23:53
Zit te denken aan een upgrade vanaf 24inch. Eigenlijk dacht ik aan een BenQ BL3200PT een 32 inch (geen 4K) scherm dat is al flink groter. Of een extra 24 inch scherm erbij zodat je twee monitors hebt.
is voor LR en DXO gebruik weet alleen niet wat beide het beste ondersteunen. met twee schermen heb je denk ik foto links en toolbar op rechter scherm

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Eenmaal 32 inch lijkt me voor LR beter. Zelf heb ik een 27 inch iMac met ook 2560 pixels in de breedte. Vind ik persoonlijk heel fijn werken in LR omdat je meer ruimte hebt voor werkbalken, grotere previews enz.

Zelf hoef ik niet zo zeer twee monitoren, LR werkt prima op het grotere werk oppervlak en ook voor browsen bijv heb je genoeg ruimte om twee tabs parallel te openen.

[ Voor 55% gewijzigd door jip_86 op 14-01-2015 23:00 . Reden: herschreven, had het typenr gemist ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-07 14:52
ErikRo schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 22:41:
Zit te denken aan een upgrade vanaf 24inch. Eigenlijk dacht ik aan een BenQ BL3200PT een 32 inch (geen 4K) scherm dat is al flink groter. Of een extra 24 inch scherm erbij zodat je twee monitors hebt.
is voor LR en DXO gebruik weet alleen niet wat beide het beste ondersteunen. met twee schermen heb je denk ik foto links en toolbar op rechter scherm
Één of twee schermen is een persoonlijke voorkeur, iedereen vind er wat anders van. Een scherm met een goede kleurechtheid is echter wel erg belangrijk, maar dat is iets waar die BenQ aan voldoet. Resolutie is ook belangrijk, ik zou zelfs 2560*1440 op 32" te weinig vinden. Dit geeft namelijk een PPI van 91 en daarbij zie je vaak pixels en de foto's zijn niet zo scherp als je je zou willen hebben.

Er is ook een andere optie: Een Dell Ultrasharp UP2414Q. Dit is een 24" Ultra HD scherm, die je naast je huidige monitor zou kunnen gebruiken. Dan heb je én een gewoon 24" scherm voor al je extra tools of programma's die niet goed schalen én een geweldig hoge resolutie paneel voor het bewerken van je foto's. Om even mezelf te quoten:
Balance schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 16:59:
Je kan nu een Dell Ultrasharp UP2414Q kopen voor €620 :).
Het is een geweldige IPS monitor, heeft Ultra HD (3840*2160) resolutie, draait gewoon op 60Hz, 99% van de AdobeRGB kleurruimte and 100% van de sRGB kleurruimte, heeft een kleurdiepte van 1,07 miljard kleuren (8 bits + AFRC), wordt in de fabriek gekalibreerd, bij een enkele dode (sub)pixel mag je hem terugsturen en krijg je een nieuwe en je kan hem in de hoogte verstellen, pivoteren en kantelen.

Het enige nadeel? Hij is maar 23,8" groot. Je wilt dus minimaal 150% scaling gebruiken en misschien zelfs 200%. Alles, inclusief foto's, is dan wel haarscherp. De nieuwste Adobe software ondersteund dit soort resoluties en DPI's, en sommige andere fotobewerkingssoftware ook al.
Mod: Ik denk dat dit verplaatst mag worden naar Videokaarten & Beeldschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-08 21:45

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Balance schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 23:08:
[...]

Één of twee schermen is een persoonlijke voorkeur, iedereen vind er wat anders van. Een scherm met een goede kleurechtheid is echter wel erg belangrijk, maar dat is iets waar die BenQ aan voldoet. Resolutie is ook belangrijk, ik zou zelfs 2560*1440 op 32" te weinig vinden. Dit geeft namelijk een PPI van 91 en daarbij zie je vaak pixels en de foto's zijn niet zo scherp als je je zou willen hebben.

Er is ook een andere optie: Een Dell Ultrasharp UP2414Q. Dit is een 24" Ultra HD scherm, die je naast je huidige monitor zou kunnen gebruiken. Dan heb je én een gewoon 24" scherm voor al je extra tools of programma's die niet goed schalen én een geweldig hoge resolutie paneel voor het bewerken van je foto's. Om even mezelf te quoten:

[...]

Mod: Ik denk dat dit verplaatst mag worden naar Videokaarten & Beeldschermen.
Misschien gek, maar hoezo ga je niet voor een Ultrasharp U2713HM/U2715HM + een extra monitortje? Dan krijg je ook niet dat het scherm "wazig" oogt.

offtopic:
Nope, dit is aankoopadvies = CAA (componenten aankoopadvies)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-08 23:11
Als het puur gaat om beeldbewerking, dan zou ik kiezen voor één monitor. Ik neem aan dat je totale budget ergens rond de €550-600 ligt, dus een kleurecht UHD paneel van 27" of groter valt dan eigenlijk af.

Doe je ook veel andere werkzaamheden, dan zou ik eerder neigen naar twee 24" panelen. Ik doe zelf veel programmeerwerk en dan is twee schermen echt veel fijner. Maar ook voor het beheren van mijn fotolibrary is twee schermen prettig. Op de linker de library en op de rechter de full-screen weergave.

Als je twee schermen neemt, zorg dan dat je identieke schermen hebt en ze gelijkwaardig calibreert. Niets is irritanter dan schermen met verschillende kleurweergave en of verschillende scherpte.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-08 21:45

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Heb je deze al eens bekeken? Kan je qua hoogte verstellen en ze hebben een dunne bezel. Dat is erg fijn als je ze naast elkaar zet. Anders heb je zo'n dikke rand tussen de schermen: pricewatch: Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroendedoem
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-07 15:37
Frozen schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 23:17:
Heb je deze al eens bekeken? Kan je qua hoogte verstellen en ze hebben een dunne bezel. Dat is erg fijn als je ze naast elkaar zet. Anders heb je zo'n dikke rand tussen de schermen: pricewatch: Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart
Zelf ben ik ook de eigenaar vind dit scherm, en ik vind het geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Of 2x een BenQ BL2411PT. Blijf je bij BenQ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-08 22:28

Deathchant

Don't intend. Do!

Als je budget 500-600 euro is, en je wilt een kleurecht scherm, zou ik toch ook eens kijken naar de 27" Dell U2713H. 10bits kleuren, 103% NTSC (CIE 1931), 99% Adobe RGB, 100% sRGB, 2560x1440.

Goeie review: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2713h.htm

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ErikRo schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 22:41:
Zit te denken aan een upgrade vanaf 24inch. Eigenlijk dacht ik aan een BenQ BL3200PT een 32 inch (geen 4K) scherm dat is al flink groter.
Naast de al eerder genoemde Dell 2713H, waar wij er een stel van in gebruik hebben, is de meeste recente aanwinst juist wel een 4k monitor, de ips 32" BenQ BL3201PT, die toen nog voor €899 in de pricewatch stond.

Ik moet er het fijne nog aan ontdekken maar de eerste indrukken zijn adembenemend. :+
Ook naast de 27" Dell 2713H is deze 32" BenQ minstens zo goed, zo niet beter en aan oppervlak geen gebrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-08 11:58

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

32 inch met een 2560 x 1440 resolutie krijg je van die grote pixels, is niets waard
bij die resolutie kijkt 27 inch prettiger

toolbar op een tweede scherm is ook niet handig omdat je dan steeds met je muis wel heel ver moet bewegen, dus is het sowieso handiger om alles van LR op een enkel scherm te hebben

ik heb zelf een wacom tekentablet voor LR/PS; werkt super, maar werkt niet prettig met 2 schermen

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 23:53
Alles bij elkaar neig ik toch naar één scherm. Ik kijk bijna elke dag een film op tv die weer kloon is van mn PC TFT bedacht ik me later, dan 1 scherm toch makkelijker.

4K of geen 4K eerlijk gezegd kwam dat niet eerder bij me op omdat ik in TomsHardware review iets las over de te kleine letters als 2500x1900 op een 27 incher werd getoond.
Vooral naarmate je ouder wordt en ik ben ook geen twintig meer.

4K op 32inch leek me dan weer klein worden of ze moeten beter schalen. Op zich kan ik ook even doorsparen voor 4K. Ik doe toch gemiddeld 8 tot 10 jaar met een monitor. Ik zou dat eens moeten zien hoe dat oogt voordeel van jaartje verder dat alles weer ietsje beter is.

27inch kan maar ik hou als ik toch upgrade van een hele grote sprong vooruit van 24 naar 27 dat kietelt me niet genoeg :-)

[ Voor 8% gewijzigd door ErikRo op 15-01-2015 19:56 ]

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:53
Deathchant schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 09:34:
Als je budget 500-600 euro is, en je wilt een kleurecht scherm, zou ik toch ook eens kijken naar de 27" Dell U2713H. 10bits kleuren, 103% NTSC (CIE 1931), 99% Adobe RGB, 100% sRGB, 2560x1440.

Goeie review: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2713h.htm
Daar heb je wel een bijbehorende grafische kaart voor nodig anders zie je er niets van terug en kun je net zo goed voor een U2713HM gaan.
Ik zat toen met hetzelfde en ben voor de laatste gegaan, maar meer omdat ik ook nog game en dus niet voor 10-bits grafische kaart kon gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-08 22:28

Deathchant

Don't intend. Do!

@Arunia.
True. Volgens mij zijn blokkeren de drivers het wanneer ze zien dat je een geforce hebt. Je moet echt een quaddro kopen, en dan staan de drivers het wel toe. Volgens mij is het niet eens een hardwareprobleem; volgens mij kan een geforce er net zo goed mee omgaan als een quaddro, maar dit is een gevoel en dus niet met bronnen onderbouwd.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Pagina: 1