Hallo, ik ben op zoek naar een externe harde schijf met een grootte van 1-2 TB. Nu weet ik dat er schijven bestaan die je aan je router aansluit en die vervolgens door iedereen die toegang heeft tot het netwerk van de router bekeken kunnen worden, ik weet alleen niet precies hoe die heten en waar ik op moet letten als ik er een wil aanschaffen. Heeft iemand advies hierover?
Dat is een nas
http://tweakers.net/categorie/685/netwerkopslag/producten/
Koop er 1 met meerdere schijven en zet hem in raid 1 of 5.
Raid is geen backup (nas kan ook stuk), wel stukje redundantie.
http://tweakers.net/categorie/685/netwerkopslag/producten/
Koop er 1 met meerdere schijven en zet hem in raid 1 of 5.
Raid is geen backup (nas kan ook stuk), wel stukje redundantie.
[ Voor 112% gewijzigd door FreakNL op 14-01-2015 22:33 ]
En als je hem direct aaan de router wil knopen met een USBpoort (dat supporten sommige routers ook) dan kun je daar gewoon een USBdisk voor pakken.
Ja, dat is ook een mogelijkheid natuurlijk. Maar ik lees uit de TS wel dat er wellicht meerdere mensen gebruik van gaan maken? (is niet helemaal duidelijk).
In dat geval wil je niet dat zusje/moeder/vader/oma etc ineens al haar spul kwijt is omdat ze te lui zijn om backups te maken. Het hangt natuurlijk ook helemaal van de data af. Als het gedownloade films zijn maakt het geen zak uit, is het de belastingaangifte van paps en de scriptie van zusje zul je voorzichtiger willen zijn.
Ik zou (mits het om belangrijke data gaat):
1) Een NAS aanschaffen met 2 bays
2) Twee 2TB schijven aanschaffen en inbouwen
3) Deze twee schijven in RAID-1 zetten
Crashed er 1 schijf is er niets aan de hand, gewoon vervangen en je bent weer redundant. Crashed je NAS of twee schijven of gooit je zus haar scriptie per ongeluk weg ben je wel het haasje, daarom is RAID ook geen backup, en moet je meteen over backups nadenken:
1) In de cloud
2) Via een losse usb schijf (die hang je dan bijvoorbeeld inderdaad aan je router) en een backup script wat elke nacht loopt
3) Tape?
In dat geval wil je niet dat zusje/moeder/vader/oma etc ineens al haar spul kwijt is omdat ze te lui zijn om backups te maken. Het hangt natuurlijk ook helemaal van de data af. Als het gedownloade films zijn maakt het geen zak uit, is het de belastingaangifte van paps en de scriptie van zusje zul je voorzichtiger willen zijn.
Ik zou (mits het om belangrijke data gaat):
1) Een NAS aanschaffen met 2 bays
2) Twee 2TB schijven aanschaffen en inbouwen
3) Deze twee schijven in RAID-1 zetten
Crashed er 1 schijf is er niets aan de hand, gewoon vervangen en je bent weer redundant. Crashed je NAS of twee schijven of gooit je zus haar scriptie per ongeluk weg ben je wel het haasje, daarom is RAID ook geen backup, en moet je meteen over backups nadenken:
1) In de cloud
2) Via een losse usb schijf (die hang je dan bijvoorbeeld inderdaad aan je router) en een backup script wat elke nacht loopt
3) Tape?