Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
Ik heb sinds een paar weken een Zyxel NBG6616 router. Daar heb ik oa twee Foscam camera's aan gekoppeld i.c.m. een Synology Diskstation.

Nu krijg ik van de Synology de hele dag door meldingen dat de verbinding met de camera weg is en eigenlijk direct daarna weer hersteld is. Dit zou een Synology Surveillance probleem zijn en ben daar al flink mee bezig geweest. Die mailtjes krijg ik echter nog steeds als de camera's via Wifi verbonden zijn ondanks diverse wijzigingen in de settings van Surveillance Station. 10x per dag minimaal

Nu zat ik straks op mijn Android telefoon in de Rabo app en terwijl ik aan het bladeren was door mijn rekening kreeg ik ineens een melding van de app dat er geen internetverbinding was. Ik keek in de taakbalk en zag dat er geen wifi-icoon meer was, de telefoon schakelde over naar 3G. Na een seconde of zo verscheen het Wifi-icoon weer.

Mijn vriendin maakte vorige week ook melding van wegvallende Wifi.

Het lijkt erop dat niet de Synology een probleem (meer) is, maar dat daadwerkelijk de Wifi uitvalt? Op mijn laptop merk ik daar eigenlijk weinig van als ik zo een dag aan het werk ben.Ik heb gezocht naar een tool voor Windows die (bijv. gedurende een dag) de Wifi verbinding kan monitoren, maar niet echt iets kunnen vinden waar je langer dan een paar minuten het signaal mee kunt meten (laat staan loggen of er haperingen zijn). Met Inssider kan ik niets ontdekken (maar die gratis versie kan vlgs mij niet loggen)

De router staat niet op de laatste firmware, maar één versie eronder (volgens mij). In de release staat niets over bugs die hieraan gerelateerd kunnen zijn
ftp://ftp2.zyxel.com/NBG6...ARO.1)C0_release_note.pdf

edit: net toch gelijk maar geupgrade

Iemand tips?

[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 14-01-2015 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:53

lier

MikroTik nerd

Staat WiFi op een vast kanaal (en bij voorkeur een die niet te veel interferentie heeft) ingesteld?
Volgende instellingen?:

WPA2/AES
20MHz (op 2,4GHz)
N-only

[ Voor 3% gewijzigd door lier op 14-01-2015 20:23 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 06:35

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Het is wat lastig te begrijpen wat je schrijft maar begrijp ik het goed dat je de camera's eerst met een kabel had verbonden en toen je problemen had heb je die camera's op Wifi aangesloten. En op dit moment is je Synology het enige apparaat op een bekabelde verbinding?

Klinkt dat je eerst wat dingen moet gaan uitsluiten, bijvoorbeeld zijn de kabels wel goed.
En als je vanaf je Synology het internet benaderd heb je dan ook uitval van je connectie?

Als dit allemaal in orde is dan kan je gaan kijken of er iets is met het Wifi signaal op drukke kanalen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ja, sorry had wat meer info kunnen geven. Ik heb vorige week al mijn kanaal veranderd van 4 naar 11 omdat ik met Inssider had gezien dat die wat rustiger was (en staat nu dus vast) en Issider geeft daar een betere score op (ging van 30 naar nu 60+).
Zojuist ook op 20mhz en n-only vastgezet.

Smurf: misschien was het niet duidelijk, maar ik had /heb dus ook op mijn telefoon geconstateerd dat de wifi gewoon echt even wegvalt. Dus ik zou graag willen meten of mijn wifi wel 24u online blijft met e.o.a. tool

De camera's zijn sinds ik deze router heb (half december) op Wifi aangesloten op de Synology (die met kabel aan router hangt) en ik heb al vanaf het dat ik dat gedaan heb die meldingen van Synology Surveillance center. Omdat op internet veel mensen die problemen hebben (wegvallende Wifi-camera's onder Surveillance Station van Synology en niet eens onder de eigen camera software) dacht ik eerst dat het aan Synology lag. Ik heb daarbuiten zelf nog niet echt klachten gehad over de wifi.
Mijn vriendin klaagde laatst ook al over wegvallende Wifi op haar telefoon, dus toen heb ik het kanaal eens verzet. Maakt voor de camera's niets uit.
Maar op mijn telefoon viel straks dus ook de Wifi uit, dus nu vraag ik me af of het uberhaupt wel in Surveillance Station ligt of dat daadwerkelijk mijn Wifi signaal meerdere keren per dag uitvalt. Dan zijn ook de klachten van mijn vriendin te begrijpen.

PS bekabeld heb ik nog nooit problemen geconstateerd, beide camera's blijven ook netjes online als ik ze met kabel aansluit (kan alleen niet op de plek waar ze hangen) dus in het kabelnetwerk geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik mis in je verhaal locatie...

Je laptop vertoont geen problemen met WiFi lees ik, je telefoon en camera wel. Wat gebeurt er als je met je laptop naar de locatie gaat waar de camera hangt?

Dit zou van alles kunnen zijn, je zult sowieso dingen moeten uitsluiten. Eerst en vooral moet je achterhalen of je AP stopt met communiceren of dat er iets anders door je signaal heenblaast waardoor communicatie onmogelijk wordt.

In dat eerste geval heb je een andere AP nodig, in het tweede geval moet je die storingsbron verwijderen (als je het kunt vinden en als het van jou is) of verhuizen naar een ander frequentieband (5GHz dus).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik zat met mijn telefoon bij mijn laptop, en dat is op 2m van mijn router(AP). Op mijn laptop merk ik weinig van onderbrekingen, maar ik vraag mij af of - als de Wifi 1sec uit zou vallen - windows daar een melding van maakt.
Eén van de camera's lag op 1m van mijn AP toen ik hem op Wifi testte maar dat was net zo slecht als de camera die beneden staat en op Wifi draait. Die staat hemelsbreed 3m van mijn AP met daartussen een balkenplafond (oud huis)

Ik heb geen apparaten die 5Ghz ondersteunen dus dat valt af.

Maar hoe kom ik erachter of mijn AP dus stopt met communiceren? Daarom dacht ik aan een tool op mijn laptop die gedurende bijv 24u meet of de Wifi onderbroken wordt

edit: ik heb nou een oude wifirouter die ik voorheen als switch gebruikte, die zou ik even als AP kunnen gebruiken.

[ Voor 27% gewijzigd door Stefke op 15-01-2015 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 19:06
lier schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 20:22:
Staat WiFi op een vast kanaal (en bij voorkeur een die niet te veel interferentie heeft) ingesteld?
Volgende instellingen?:

WPA2/AES
20MHz (op 2,4GHz)
N-only
Hoe kan ik dit het beste op 5MHz instellen ?

-Auto, N-only, lagacy ?
-20, 40, 80 MHz ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dit is van Inssider
Afbeeldingslocatie: http://s16.postimg.org/6vhlfvlyp/Naamloos.jpg
Mijn router stond oorspronkelijk op kanaal 3 (of 4?) maar ik kreeg daar een score van <35. Het is een drukke straat zeg maar en de sterkste zenders zitten allemaal op 1 en 6.
Toen ik hem naar 11 zette (druk maar zwakkere zenders) kreeg ik een bijna 2x zo hoge score.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morress
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-08 10:36
Het heeft alleen nut om kanaal 1-3-6 of 11 te gebruiken. Alle tussenliggende kanalen hebben geen nut.
Wat wel werkt is vaste waardes toekennen, dus vaste mhz en voor stabiliteit soms genoegen nemen met BG en niet N.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
1-3-6 of 11, waarom is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:53

lier

MikroTik nerd

Zou (voor zover ik weet) eigenlijk 1-6-11 moeten zijn.
Er is sprake van overlap per kanaal, met deze keuze is er geen sprake van overlap.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Het lijkt iets stabieler (minder meldingen) maar zojuist kreeg ik weer Synology meldingen:
"Connection to Camera FI9803P on DS214 has been lost" en direct daarna
"Connection to Camera FI9803P on DS214 has been resumed"

Ik keek direct daarna op mijn Nexus 5 en Huawei G615 telefoons en beide hadden geen Wifi, maar na een sec of 2 wel.
Mijn laptop maakt geen melding (maar nogmaals ik vraag me af of Windows een melding zou geven bij zo'n korte onderbreking. Die krijg ik niet eens als ik mijn Wifi uit- en weer inschakel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morress
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-08 10:36
ja 1-6-11 bedoel ik, 14 kan dan nog, maar er is veel hardware wat niet op dat kanaal werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Maar wat is er "mis" dan met de andere kanalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobTweaks
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-08 09:06

RobTweaks

Captain Hindsight

stefijn schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 12:01:
Maar wat is er "mis" dan met de andere kanalen?
Er is niets 'mis' met de overige kanalen, maar die overlappen met de genoemde kanalen.

Kleine uitleg:
De 2.4GHz WiFi standaard (802.11b/g/n) heeft een breedte van 100MHz totaal en bestaat uit 11 kanalen met ieder 5MHz ertussen. Elk van deze kanalen is 20 tot 22 MHz breed. Zie je al waar dit heen gaat?

Als ieder kanaal 20MHz breed is, dan is er dus sprake van minimaal 10MHz overlap van kanalen met naburige kanalen. Enkel kanalen 1, 6 en 11 liggen ver genoeg uit elkaar om elkaar totaal niet te overlappen en dus 'in de weg te zitten'.

Lukt het niet om één van deze kanalen te gebruiken, deel dan in ieder geval één van de kanalen die je eerst in de weg zat. Ook niet ideaal, maar door ingebouwde technieken in de standaard is de impact op je verbinding iets minder groot.

[ Voor 63% gewijzigd door RobTweaks op 15-01-2015 12:14 ]

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
In mijn geval (screenshot) of in het algemeen? Ik dacht dat - stel je hebt alleen kanaal 1 en 2 - als er 10 Wifi's op kanaal 1 zitten je beter op 2 kon gaan zitten als die vrij was (ook al overlapt die). Dat is niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobTweaks
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-08 09:06

RobTweaks

Captain Hindsight

Nope, dan ben je nog beter af door ook in kanaal 1 te gaan zitten. Klinkt gek, maar toch ;).

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Oke, dit gevonden: Passmark Wireless Mon.

Deze geeft een grafiek van het wifisignaal over een lage periode. Heb hem nu draaien sinds 12:40 (5min dus) en bij 12:44 zit er een enorme spike naar 0 en meteen weer signaal.
Tegelijkertijd kapt mijn Tunein-app ermee (die kan hier blijkbaar niet tegen) en speelt nu de muziek af als een kapotte plaat (loopje van 1,5sec). Dit is iets waar ik ook al weken last van had/heb al had ik gek genoeg de link nog niet gelegd (ik verwachtte dat Tunein wel verder zou spelen na welke onderbreking dan ook en het feit dat ie af en toe vastloopt dichtte ik meer toen aan Tunein zelf, daarnaast was voor mij Synology verdachte nr1)

Maar ik heb er dus wel degelijk last van op mijn laptop! Maar alleen als ik de Tunein win8 app draai. Windows zelf doet geen enkele melding.

Tevens weer mail van Synology betreffende mijn cams...

Afbeeldingslocatie: http://s13.postimg.org/ybse6srhv/Naamloos.jpg

Ik ben dus daadwerkelijk ook op mijn laptop het signaal even kwijt.

Volgens dit prog zitten er 11 wifi's op kanaal 1, 2 op kanaal 3. Op 11 zitten er 7. Kan ik beter kanaal 3 eens proberen dan?

[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 15-01-2015 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 19:06
stefijn schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 12:50:
Oke, dit gevonden: Passmark Wireless Mon.

Deze geeft een grafiek van het wifisignaal over een lage periode. Heb hem nu draaien sinds 12:40 (5min dus) en bij 12:44 zit er een enorme spike naar 0 en meteen weer signaal.
Tegelijkertijd kapt mijn Tunein-app ermee (die kan hier blijkbaar niet tegen) en speelt nu de muziek af als een kapotte plaat (loopje van 1,5sec). Dit is iets waar ik ook al weken last van had/heb al had ik gek genoeg de link nog niet gelegd (ik verwachtte dat Tunein wel verder zou spelen na welke onderbreking dan ook en het feit dat ie af en toe vastloopt dichtte ik meer toen aan Tunein zelf, daarnaast was voor mij Synology verdachte nr1)

Maar ik heb er dus wel degelijk last van op mijn laptop! Maar alleen als ik de Tunein win8 app draai. Windows zelf doet geen enkele melding.

Tevens weer mail van Synology betreffende mijn cams...

[afbeelding]

Ik ben dus daadwerkelijk ook op mijn laptop het signaal even kwijt.
Mag ik vragen welk programma je hier voor gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Passmark Wirelessmon ;)

edit, op knl 1 zitten de buren, die hebben een vrijwel even sterk signaal als ik.

[ Voor 64% gewijzigd door Stefke op 15-01-2015 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik heb hier hetzelfde probleem met het ingebouwde 802.11n AP van mijn Fritz!Box 7390. Alle apparaten verliezen een paar seconden de verbinding om onmiddelijk daarna weer te verbinden. Het probleem ligt duidelijk bij de Fritz!Box, op mijn Fonera Simpl hebben dezelfde apparaten nergens last van.

De enige workaround die ik gevonden heb, is 802.11g forceren. Dit werkt op alle apparaten stabiel, maar is uiteraard een stuk langzamer.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Heb net op kanaal 1 getest, maar dan stopt Tunein al binnen enkele minuten met spelen. Nu op 3. Daar zitten de minste Wifi's op (en overlap met 10+ kanaal 1 netwerken?). Maar ik krijg daarmee wel de laagste score van Inssider, even los van hoe het in de praktijk werkt.

Mijn oude router ga ik ook nog eens testen vandaag of morgen (Linksys DIR-655). Die heeft altijd in de meterkast gestaan notabene :| , maar déze problemen had ik daar niet mee. De reden dat ik die buiten gebruik heb genomen is de lage snelheid.
Ik heb juist dit modem gekocht om een hogere snelheid te halen voor mijn laptop met name, en nu staat dat modem in dezelfde ruimte als mijn laptop en kan niet eens een stabiel signaal leveren (lijkt t)

Andere reden voor dit modem was dat mijn Ziggo modem (sinds september Ziggo) instabiel is met portforwards (werkt voor geen meter, geen stabiele verbinding te krijgen over portforwards). Ziggomodem staat nu in bridgemode.

edit: hij kapt er weer mee (Tunein). Het gekke is dat Inssider geen spikes in signaal meet (maar goed, dat gaat ook met een sampling rate van >1sec)

Als ik terug moet naar lagere snelheden kan ik dit modem zowieso wel wegflikkeren en weer terug naar de DIR-655 (van 10 jaar oud :/ )

Zal eens zien of ik op mijn laptop een file van 20Gb van mijn NAS kan kopieren zonder onderbrekingen (bijna 2u met +/-3Mb/s)

[ Voor 74% gewijzigd door Stefke op 15-01-2015 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-08 20:29
Die waardes waar je het over hebt 30 - 60+ is dit je Signal Strength of SNR?

Signal Strength
-30 dBm Max achievable signal strength.
-67 dBm Minimum signal strength for applications that require very reliable, timely packet delivery.
-70 dBm Minimum signal strength for reliable packet delivery. Email, web
-80 dBm Minimum signal strength for basic connectivity. Packet delivery may be unreliable.
-90 dBm Approaching or drowning in the noise floor. Any functionality is highly unlikely.

Signal to Noise Ratio
40dB SNR = Excellent signal (5 bars); always associated; lightning fast.
25dB - 40dB SNR = Very good signal (3 - 4 bars); always associated; very fast.
15dB - 25dB SNR = Low signal (2 bars); always associated; usually fast.
10dB - 15dB SNR = Very low signal (1 bar); mostly associated; mostly slow.
5dB - 10dB SNR = No signal; not associated; no go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Nee, dat is de score die Inssider aan je netwerk geeft (hoe hoger hoe beter je mag verwachten dat je netwerk t doet volgens Inssider)

Op kanaal 11 haalde ik een score van 60+, op kanaal 3 haal ik een score van 30. Dus ik dacht dat kanaal 11 beter zou werken (maar ook disconnects) Maar het is niet dat ik perse een hoge score moet halen maar ik richt me ook maar op wat Inssider aangeeft.

Ik haal -50dbm volgens Inssider, zie mijn eerste screenshot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnoop
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-09 12:07
Heb je 5 Ghz ook uit staan? Als je 2.4 en 5 aan hebt en je krijgt een device in het netwerk welk geen 5ghz ondersteunt dan schakelt de hele router terug naar 2.4ghz wat voor een hickup zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ja, sinds een paar dagen staat die ook uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:14
Kan ook door andere aparatuur komen die dezelfde band gebruikt.
Denk bijvoorbeeld aan:
-Deurbellen
-Babyfoons
-magnetrons

het kan ook een hardware defect in het accespoint zijn

[ Voor 23% gewijzigd door DVX73 op 15-01-2015 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ja, die heb ik niet. Magnetron dan wel, maar die wordt vrijwel nooit gebruikt.

De buren kunnen natuurlijk wel dat soort zaken gebruiken, dat weet ik niet (dichtsbijzijnde buren hebben 2 kleine kinderen dus ongetwijfeld een babyfoon)

Als het AP kapot is, dan mag ie terug (pas 4wk in bezig of zo) maar ja....bewijs dat maar eens. Krijg je 50 euro onderzoekskosten...

Het loopt nu wat beter met de laatste settings op kanaal 3. Tunein loopt al een half uur, terwijl ik ook nog 20Gb aan het kopieren ben over het netwerk naar mijn laptop. Nog geen ontbreking gehad (of mails over mijn camera's) *afkloppen

Wel valt me op als ik de windows 8 taakbeheer gebruik om mijn wifiverkeer te monitoren dat het alleen maar pieken zijn tussen 10 en 36Mbps. Geen stabiele snelheid iig, maar de vraag is hoe representatief die grafiek is

[ Voor 23% gewijzigd door Stefke op 15-01-2015 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Nou nu is het wel duidelijk, zojuist kapte ook de filecopy van 20Gb ermee na 15Gb, Tunein ook en ik kreeg weer mail van Synology over de camera, maw zowel mijn laptop als mijn camera's waren de Wifiverbinding kwijt op hetzelfde moment.

Nu even op 802.11g gezet maar dan heb ik inderdaad nog maar een snelheid van rond de 1mb/s en dat is nou net waarom ik geld in een nieuw modem gestoken heb. :(

Vanavond die DIR655 maar eens als Accesspoint instellen als test.

(sorry, had willen editten)

[ Voor 23% gewijzigd door Stefke op 15-01-2015 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02:29
lekker ook dat er zoveel van je buurnetwerken op kanaal 3 zitten. die produceren dus co-channel interference met kanaal 1 tm 7.
Weet niet of je contact hebt met je buren, maar misschien kun je eens een overlegje organiseren waarin je ze vertelt dat ze gewoon allemaal op 1, 6 of 11 moeten gaan zitten.
Dat gezegd hebbend: plotselinge wegval lijkt me ofwel door het accesspoint, ofwel door interferentie veroorzaakt te worden.
Een probleem met je AP lijkt me het meest voor de hand liggen, maar als dat het niet is:
Interferentie die een paar seconden duurt en dan weer weg is, is vrij moeilijk te troubleshooten.
Ik zou eens een log gaan bijhouden van wanneer je het wegvallen merkt. Wellicht heb je een PC die je continu aan kunt laten staan, en naar de accesspoint kunt laten pingen? Even een script gebruiken dat ook timestamps logt, en je krijgt een idee op welke tijden het wegvalt. Dat kan inzicht geven in wat de storingsbron is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Bedankt, daar zal ik nog eens naar kijken. Ik heb geen flauw idee hoe ik bij zoveel netwerken net die buren eruit moet pikken die de rest verstoren (meten met de laptop en Inssider en dan alle deuren af ws....)
Zojuist weer op mijn laptop Wifi weg, en ook op beide telefooons.

Ik verdenk vnl. de Zyxel omdat ik tot voor 1,5mnd terug (toen de Zyxel aangeschaft) deze problemen nooit gehad heb in jarenlang gebruik van de DIR655 (behalve een te lage snelheid door de specs). Moet er wel bij zeggen dat ik dit probleem pas echter als storend ervaar omdat ik de hele dag mailtjes in mijn mailbox krijg van Synology (ik kan dat uitzetten...) en die camera's pas sinds ongeveer hetzelfde moment aangesloten heb.

Dus ik kan het beste zorgen dat iedereen rond mij op hetzelfde kanaal zit?

En zou ik de eventuele interferentie kunnen verlagen door mijn zender juist wat lager te zetten?

[ Voor 14% gewijzigd door Stefke op 15-01-2015 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen-nl
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-04 15:08
Kennissen van mij hebben hetzelfde probleem gehad. Ook daar viel het probleem via de computer niet op maar waren het de telefoons die telkens moesten reconnecten. Zij hebben toen bij hun provider (solcon) een nieuw modem aangevraagd en daarmee was het probleem verholpen. Het modem van mijn kennissen was trouwens al een poos (jaar?) oud voordat de problemen begonnen.

Ik verwacht dus eigenlijk dat het probleem bij het kastje zit ;)

“He is no fool who gives what he cannot keep to gain what he cannot lose.” - Jim Elliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilItSelf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
Je kan in de logging van je router terug zijn wat er gebeurt.
En als je het mij vraagt, het ruikt naar een rebootende router. Misschien tijd voor een firmware update? Sommige goedkope apparatuur wil nog wel eens met een brakkere fabrieksfirmware komen dan de laatste versie die beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Een echte reboot lijkt me uitgesloten: als ie zou rebooten zou ik ook bekabeld problemen moeten hebben. Die heb ik zeker niet (camera's aan de kabel blijven perfect verbonden), daarbij zou een reboot nooit zo kort duren (het is echt max een sec of 5?)
Heb mijn log bekeken maar zeg er niet veel in, misschien moet ik nog een button klikken.

Uitval van vandaag (als gemeld via emails door één van de camera's/synlogy):
0:20, 2:03, 2:24, 5:31, 7:32, 9:18, 9:40, 10:10, 11:44, 12:57

Niet echt een lijn, soms ongeveer 1,5-2u, soms 20min. Na 12:57 geen disconnects meer.
Gisteren heb ik ongeveer 20 disconnects gemaild gekregen.

Dit weekend probeer ik mijn oude router even. Bedankt voor meedenken zover

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 16-01-2015 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zomaar andere insteek: dit zou ook kunnen komen door issues met WMM Power Save. WMM zelf heb je absoluut nodig. De Power Save optie helpt theoretsch om accuduur mobile devices te verlengen door minder verkeer te vergen om verbinding in de lucht te houden, maar als de apparaten elkaar niet 100% begrijpen kan het resulteren in verlies van verbinding.

Feit dat hier sommige devices wel stabiele verbinding hebben en andere niet, zelfs op zelfde locatie, doet me hieraan denken. Kijk of je ergens in de AP in advanced settings oid WMM Power Save als optie hebt en zo ja kijk wat er gebeurt als je het uitzet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Alle wifi devices (2 cams, 1 laptop, 2 telefoons) hebben op hetzelfde moment (voor zover ik dat kan controleren tegelijkertijd) deze onderbrekingen, maar zal zeker even deze optie zoeken.

edit: ik heb WMM Qos, dat is niet hetzelfde neem ik aan? (Qualityofservice is dat natuurlijk)

[ Voor 20% gewijzigd door Stefke op 17-01-2015 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrk_iii
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-03-2022
Ik heb ook zo'n doos en hetzelfde probleem. Heb intussen een ticket by Zyxel, die lijken goed te reageren.

WiFi analyzer op m'n android tablet rapporteert idd soms een wegvallend WiFi signaal. Maar ik ken die app niet goed genoeg om te weten of het betrouwbaar is.

Ik dacht initieel dat het interferentie was (ander AP, TV, etc.) maar had in heel het huis hetzelfde symptoom. Streamen van een video naar een ipad gaat soepel - en dan midden in de film valt de verbinding weg. Herstarten en het loopt weer soepel, en dan na verloop van tijd hetzelfde probleem.

Ik ben door deze riedel gegaan:
- vastzetten van het kanaal op zowel 2.4 als 5
- variatie van de bandbreedte in de verschillende varianten
- 2.4 uitzetten en alleen 5 gebruiken
- powersave uit

En dat op 3 locaties in huis (bg, 1e en zolder). Ik woon in een jaren 30 huis zonder veel beton (houten vloeren). niets hielp. Groot probleem is dat het onvoorspelbaar is en dus niet traffic type gerelateerd lijkt te zijn (SMB, ftp, streaming video, gewoon browsen etc.)

Als je thuis bent in WRT - je kunt met ssh root@<jouw IP> op de doos inloggen. Ik heb in principe vertrouwen dat OpenWRT goed in elkaar zit. Dus richt mijn verdenking zich toch meer op de gebruikte h/w componenten. Misschien een toevallig tolerantieprobleem (twee componenten die aan de uiteinden van de tolerantieschaal zitten oid) maar ik heb geen zin en tijd om het verder uit te zoeken.

Marcel
Pagina: 1