Toon posts:

pc start niet op, ook geen bios

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik heb een raar probleem met de pc die ik voor mijn ouders heb samengesteld
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 860K Black Edition Boxed€ 68,95€ 68,95
1Gigabyte F2A88XM-HD3€ 49,95€ 49,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 31,95€ 31,95
1Crucial MX100 128GB€ 61,01€ 61,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 211,86

het probleem is dus dat hij helemaal niet opstart
zelfs geen bios, alleen de fans gaan draaien, en de harde schijf start volgens mij op
voeding die ik gebruik is een ms-tech 550w die het in mijn eigen systeem wel doet
ook heb ik de pc opgestart zonder hdd, cdromspeler, en zonder werkgeheugen, maar dan nog steeds niks.

is het moederbord kapot, of is het moederbord incompatible met de processor.
ik heb dit zelf vergeleken maar ik kon daarin niet echt een fout vinden

alvast bedankt

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Volgens deze CPU support list wordt je processor ondersteund vanaf BIOS versie F7. Kan je op de doos of misschien op een sticker op het moederbord iets zien van de BIOS versie zoals die door de fabriek geproduceerd is?

Verwijderd

Topicstarter
ik zie nergens iets staan over een bios versie.
wel word overal op de doos en in de handleiding gesproken over APU's
is dit moederbord alleen compatible met apu's?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:03
vanaalten geeft al aan dat je processor wel wordt ondersteund, alleen vanaf een bepaalde BIOS-versie, dus dat zal wel meevallen.

The devil is in the details.

Verwijderd

De cpu die je gebruikt heeft geen Geïntegreerde graphics, dus zonder video kaart ga je weinig zien op je monitor.

• PilatuS
  • Niet online
Even los van het probleem. Die voeding zou ik echt niet blijven gebruiken. MS-Tech is de grootste rotzooi die er is.

Verwijderd

Topicstarter
dus met andere woorden, er moet nog een videokaart in?

@pilatus, ik heb zelf deze voeding al een jaar in mijn eigen pc zitten, maar het kan natuurlijk dat hij het binnenkort begeeft

Verwijderd

Of een cpu met geïntegreerde graphics.

• Hahn
Ah verhip, moederbord vereist inderdaad een APU om beeld te krijgen :P Dacht dat het moederbord een eigen geïntegreerde videokaart had.

[ Voor 108% gewijzigd door Hahn op 14-01-2015 19:08 ]

Verwijderd

Hahn schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 19:07:
Ah verhip, moederbord vereist inderdaad een APU om beeld te krijgen :P Dacht dat het moederbord een eigen geïntegreerde videokaart had.
Van de Gigabyte site.
APU with integrated AMD Radeon™ HD 8000/7000 series graphics:
* To use the onboard graphics ports, you must install an AMD APU with integrated graphics. ;)

<edit>
Precies.. ^^ :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2015 19:11 ]

• Hahn
Ik had niet helemaal goed gelezen, my bad ;)

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 19:04:
@pilatus, ik heb zelf deze voeding al een jaar in mijn eigen pc zitten, maar het kan natuurlijk dat hij het binnenkort begeeft
Tijd terug had ik een PC van iemand die de CPU vervangen had van een 95W model naar een 125W model. Met deze voeding kon de CPU niet eens op 100% draaien zonder dat de PC uitviel. De PC verbruikte op dat moment misschien totaal 200W en dat kon deze voeding niet stabiel leveren.

Verwijderd

Topicstarter
danku voor de info, totnogtoe doet deze het voldoende voor mij;)

maar terugkomend op het andere probleem, de pc start nog steeds niet op, zelfs met de videokaart erin
heb al gezocht op de bios versie, maar voor dit moederbord kan ik tot biosversie f5 (dit moederbord heeft ook UEFI)

het lijkt alsof hij wil opstarten, als ik naar de fans luister geeft hij om de zoveel seconden een iets harder tikje
als ik de resetknop aan de voorkant van de pc gebruik gaan de fans heel even hard draaien

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2015 19:24 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 19:23:
danku voor de info, totnogtoe doet deze het voldoende voor mij;)

maar terugkomend op het andere probleem, de pc start nog steeds niet op, zelfs met de videokaart erin
heb al gezocht op de bios versie, maar voor dit moederbord kan ik tot biosversie f5 (dit moederbord heeft ook UEFI)
http://www.gigabyte.us/pr...t-page.aspx?pid=4727#bios

Tot versie F8

En zoals aangegeven hier boven, wordt de cpu pas ondersteund vanaf bios F7.
AMD Athlon X4 860K 3700MHz 1MBx4 N/A N/A Kaveri 28nm A1 95W F7

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2015 19:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
oh pardon, ik keek bij het verkeerde moederbord, 1 lettertje verschil :P
bedankt ;)

al de guides die op de gigabyte site staan gaan aan de hand van als de pc het wel doet, of igg dat je in de bios kan komen, maar deze start helemaal niet op,
hoe moet ik dit dan doen?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2015 19:37 ]

• vanaalten
  • Nu online
*ALS* het aan de BIOS versie ligt: andere CPU er in doen die wel ondersteund wordt en dan de BIOS flashen. Of de BIOS-chip er uit halen, als dat kan, en een handige tweaker via V&A zoeken die voor een kleine vergoeding de chip met de nieuwste BIOS wil flashen.

Maar kijk eerst nog eens goed op de doos of moederbord of je ergens een code ziet staan die de fabrieks-BIOS aangeeft. Stickertje met "F6" of zo ergens op. Kan je zo'n indicatie niet vinden, dan is het nogal gokken wat er mis is. Kan ook zomaar zijn dat het moederbord defect is, processor er verkeerd in zit, kabeltje niet goed aangeduwd, geheugen niet hard genoeg in de slots gestopt, ...

• Japiegsxr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-12-2025

Japiegsxr

All glory to the hypnotoad!!!

Durf met bijna 100% zekerheid te zeggen dat je een nieuwe bios moet flashen .
Had dit ook met die proccesor en een msi bord .

Dus wat je kan doen is mobo terugsturen naar webwinkel daar vragen of ze willen flashen (kost vaak 25 euro)
Of een fm2 apu/cpu lenen van iemand? en zelf de bios flashen met een usb stick.

En uiteraard wel een gpu erin prikken anders geen beeld met die proccesor
En zoals eerder al aangegeven overwegen om een fatsoenlijke voeding aan te schaffen

Verwijderd

Topicstarter
oke, maar aangezien je daar op z'n minst voor in de bios moet kunnen, wat deze dus niet doet.
ik kan jammer genoeg ook nergens vinden met welke bios versie deze geleverd word
ik denk dat ik hem maar terugstuur, en dan of een ander moederbord, of nieuwe bios laten flashen.

het zou ook best kunnen dat hij kapot is, ik weet niet of dit moederbord hoort te piepen, maar ik hoor igg helemaal niks
en af en toe gaat de fan ietsjes harder draaien, zomaar 1 seconde

• Japiegsxr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-12-2025

Japiegsxr

All glory to the hypnotoad!!!

Verwijderd schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 11:45:
oke, maar aangezien je daar op z'n minst voor in de bios moet kunnen, wat deze dus niet doet.
ik kan jammer genoeg ook nergens vinden met welke bios versie deze geleverd word
ik denk dat ik hem maar terugstuur, en dan of een ander moederbord, of nieuwe bios laten flashen.

het zou ook best kunnen dat hij kapot is, ik weet niet of dit moederbord hoort te piepen, maar ik hoor igg helemaal niks
en af en toe gaat de fan ietsjes harder draaien, zomaar 1 seconde
Amd apu/cpu die nog niet door de bios ondersteund worden geven geen beeld .
Intel wil vaak nog wel in de bios komen met een nieuwe cpu.

Mocht je een nieuw mobo bestellen vraag dan wel welke bios erop zit anders zit je straks met hetzelfde.

Mijn juiste bios voor mijn mobo is pas een maand geleden uitgebracht .
Dus als je mobo een half jaar bij de webshop op de plank heeft gelegen zul je altijd nieuwe bios moeten flashen.
Pagina: 1