Windows 8.1 - schijfruimtehongerig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 11:37

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Gents,

Een vraag.
Verse installatie van Windows 8.1 (x64) Pro met update 1. Na de installatie was ik zo'n 12 GB kwijt.

Hierna het volgende geïnstalleerd:
- Drivers (+/- 100 MB);
- Eset smart security 8 (620 MB);
- Intel SSD toolbox (60 MB);
- Alle beschikbare updates

Op dit moment neemt de Windows-installatie 22 GB in beslag.

Een toename van 10 GB voor wat updates (en los grut) noem ik fors... Daarnaast had ik begrepen dat Microsoft in diverse updates juist pogingen had ondernomen om het schijfverbruik van Windows 8 terug te dringen, mede om tablet-gebruikers tegemoet te komen.

nieuws: Microsoft: Windows 8.1 neemt minder ruimte in beslag dan Windows 8
nieuws: Microsoft maakt installatie Windows 8.1 voor tablets met weinig opslag
(en zelfs nieuws: Microsoft maakt verwijderen oude Windows 7-updates mogelijk met update)

In het eerste bericht lees ik:
De Windows 8.1 preview zou circa 4GB aan vrije ruimte vereisen
- Windows 8.1 zou native nog maar 4 GB moeten kosten, bij mij was dat het drievoudige.
- Windows 7 heeft een optie om update-bestanden op te ruimen, deze optie komt bij mijn Schijfopruiming netjes terug maar kan daar maar liefst een whopping 2 MB aan ruimte terugwinnen. Dit terwijl ik zojuist een stuk of 65 updates heb geïnstalleerd.

Nu vind ik het best dat Windows en Windows updates ruimte gebruiken, dat doet het spul al jaren. Maar ik vraag mij af of ik iets over het hoofd zie...

Voor de liefhebbers van de soort heb ik wel nog een analyse gedraaid met WinDirStat om bijzonderheden buiten Windows om uit te sluiten:
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads8/54b6a4aea0dd1/54b6a4ae9f276-windirstat.thumb.jpg

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 15:14

mrtnptrs

You idiot!

Sorry, ik weet dat het niet mijn taak is om hierover te oordelen, maar voor mijn part mag hier een slotje op: hier zijn al zo veel topics over geweest en op Google valt hier genoeg over te vinden! Op Google kun je zat de oplossing voor je probleem vinden. Ik kan ook niet echt zien dat je nou Google hierover hebt geprobeerd te raadplegen, wat wel een vereiste is op dit forum.

[ Voor 5% gewijzigd door mrtnptrs op 14-01-2015 18:53 ]

Are you comparing me to God? I mean, it’s great, but so you know, I’ve never made a tree.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Bedankt voor je uiterst vriendelijke en ook inhoudelijke reactie. Snap helaas niet goed wat je bedoelt.
Als er "zoveel" over te vinden is, waarom is het dan zo'n moeite om dan even wat links of inhoudelijke informatie te geven? Omdat het makkelijker is wat "zucht en awh" te roepen?

Ik ben bekend met 't feit dat de SXS-map overtijd nogal volloopt en weet waarom dat is. Dat is overigens al zo sinds Vista dat hierover geklaagd wordt. En daar zijn ook diverse tools en oplossingen voor om bijvoorbeeld back-ups van oude service pack's en updates weer netjes uit te verwijderen.

Echter in het licht van een aangekondigde aanzienlijk verkleinde installatie + het feit dat er geen te verwijderen updates zijn (dus Schijfopruiming helpt mij niet!) heb ik mijn vraag gesteld. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere Tweakers met een verse 8.1/update1.

Ik weet dat je met DISM normaliter e.e.a. nog kunt schaven maar dat is een powerusertool en niet weggelegd voor de gewone gebruiker. Daarmee wil ik dus niet zeggen dat ik dat zelf niet aandurf maar wel dat het dus niet van de gewone gebruiker verwacht kan worden dat hij hiermee aan de slag gaat. Daar komt bij dat er geen Service Pack op Windows 8 geïnstalleerd is, waardoor er met DISM in dit geval geen winst te behalen is.

En 4 GB versus 22 GB is voor mij alsnog onverklaarbaar.. En OK, de installatievereisten zijn dan misschien nog wel 16 GB maar we weten ook dat 8.1 op 16GB tablets wordt verkocht, dus 16GB is niet het daadwerkelijke verbruik :)

[ Voor 26% gewijzigd door Eagle Creek op 14-01-2015 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vind 22Gb ook erg fors voor een verse installatie.

Hier is op de c schijf 20Gb in gebruik op een jaar oude (up2date) installatie, incl. Office 2013, en redelijk wat metro apps/games.

<edit>
is wel een 32bit installatie i.v.m. tablet/atom cpu, dit scheelt wel iets tegenover een 64bit installatie.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2015 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Eagle Creek schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 18:17:
...Nu vind ik het best dat Windows en Windows updates ruimte gebruiken, dat doet het spul al jaren. Maar ik vraag mij af of ik iets over het hoofd zie...
Die 8.1 die maar 4 GB in beslag zou nemen, is een speciale 32 bits versie, die tot het bare minimum is uitgekleed. Dat kun je niet vergelijken met een full blown 64 bits versie. Dat zie je over het hoofd.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Het verschil tussen 32-bits en 64-bits zag ik inderdaad over 't hoofd, klopt!

Dat het een speciale versie zou betreffen heb ik echter niet gezien. Ik begrijp dat het terugbrengen van 12 GB naar 4 GB niet 'zomaar' gedaan kan worden maar had wel begrepen uit de diverse berichten dat MS in zou zetten op een véel smallere footprint.

Overigens heb ik de stoute schoenen eens aangetrokken en Schijfopruiming toch updates laten opruimen. De indicatie was dat er 2 MB vrijgemaakt zou worden. De waarheid is echter rooskleuriger: hij is al zeker een uur bezig met opruimen (mag even duren blijkbaar..) en er is reeds vele GB's gewonnen.

De totale installatie (inclusief Office 2010 met bijbehorende updates) en een aantal softwarepaketten (niets bijzonders, o.a. Skype, Firefox, printerdrivers, etc) neemt nu 23 GB in beslag.

Heb desalniettemin wel flinke winst kunnen maken. WinSxS was voor de opruiming 18,2 GB, nu nog maar 6,2 GB. Dat vind ik de moeite waard :).

Er is sowieso te concluderen dat de indicatie van Schijfopruiming niet klopte met betrekking tot de updates. Desalniettemin nog steeds wel fors vergeleken met de vanilla-install, om het zo te zeggen.

Mocht je je afvragen waarom ik zo zit te pielen op de gigabyte...:
- Interesse in het licht van nieuwsberichten "kleine installatie Windows 8";
- Systeem heeft een 80 GB SSD;
- Onnodig schijfruimte gebruik is altijd zonde, ook als je wel veel ruimte hebt.

Bedankt voor de reacties :).

[ Voor 45% gewijzigd door Eagle Creek op 15-01-2015 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:35
Dit is vrij normaal volgens mij. Mijn Windows 8.1 is ook zo'n 20GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 15:14

mrtnptrs

You idiot!

Eagle Creek schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 20:40:
Ik ben bekend met 't feit dat de SXS-map overtijd nogal volloopt en weet waarom dat is. Dat is overigens al zo sinds Vista dat hierover geklaagd wordt. En daar zijn ook diverse tools en oplossingen voor om bijvoorbeeld back-ups van oude service pack's en updates weer netjes uit te verwijderen.
Hier, je geeft eigenlijk zelf je antwoord al :) Nu nog even zoeken naar een oplossing naar hoe deze map te verkleinen via Google en je was al klaar geweest, maar ik zie dat je al een eind op weg bent. Je kon ook zien in jouw meegeleverde afbeelding dat de WinSXS map de oorzaak was. Ik bedoelde het niet slecht, maar een beetje zelf kijken, nadenken en opzoeken is wel fijn voordat je het vraagt :P

Are you comparing me to God? I mean, it’s great, but so you know, I’ve never made a tree.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
mrtnptrs schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 11:36:
[...]

Hier, je geeft eigenlijk zelf je antwoord al :) Nu nog even zoeken naar een oplossing naar hoe deze map te verkleinen via Google en je was al klaar geweest, maar ik zie dat je al een eind op weg bent. Je kon ook zien in jouw meegeleverde afbeelding dat de WinSXS map de oorzaak was. Ik bedoelde het niet slecht, maar een beetje zelf kijken, nadenken en opzoeken is wel fijn voordat je het vraagt :P
Denk je dat ik daar ook niet mee bekend was dan? Heb je de rest van 't topic überhaupt gelezen? Ik houd niet zo van die denigrerende toon en de aanname dat ik zelf geen moeite zou hebben gedaan.

Ik ga in mijn OP reeds duidelijk aan dat Schijfopruiming indiceerde dat er 2 MB te winnen zou zijn. Van een verse installatie van een volledig bijgewerkte installatie van het meest recente OS van Microsoft verwacht ik niet dat die indicatie zover van de waarheid zou zijn.

Ik loop hier lang genoeg rond om te weten dat het geen "plemp je vraag maar neer en ga dan op je luie reet zitten wachten forum" is.

[ Voor 14% gewijzigd door Eagle Creek op 16-01-2015 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:25

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Heb je schijfopruiming al eens geprobeerd waarbij je ook de systeembestanden opschoont?

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

CAP-Team schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 13:52:
Heb je schijfopruiming al eens geprobeerd waarbij je ook de systeembestanden opschoont?
Nou, zou TS dat ook al niet gedaan hebben?
Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat hij de perceptie heeft dat het cleanen van z'n temporary internet files, gigabytes gaat schelen in z'n Windows directory

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1