Gents,
Een vraag.
Verse installatie van Windows 8.1 (x64) Pro met update 1. Na de installatie was ik zo'n 12 GB kwijt.
Hierna het volgende geïnstalleerd:
- Drivers (+/- 100 MB);
- Eset smart security 8 (620 MB);
- Intel SSD toolbox (60 MB);
- Alle beschikbare updates
Op dit moment neemt de Windows-installatie 22 GB in beslag.
Een toename van 10 GB voor wat updates (en los grut) noem ik fors... Daarnaast had ik begrepen dat Microsoft in diverse updates juist pogingen had ondernomen om het schijfverbruik van Windows 8 terug te dringen, mede om tablet-gebruikers tegemoet te komen.
nieuws: Microsoft: Windows 8.1 neemt minder ruimte in beslag dan Windows 8
nieuws: Microsoft maakt installatie Windows 8.1 voor tablets met weinig opslag
(en zelfs nieuws: Microsoft maakt verwijderen oude Windows 7-updates mogelijk met update)
In het eerste bericht lees ik:
- Windows 7 heeft een optie om update-bestanden op te ruimen, deze optie komt bij mijn Schijfopruiming netjes terug maar kan daar maar liefst een whopping 2 MB aan ruimte terugwinnen. Dit terwijl ik zojuist een stuk of 65 updates heb geïnstalleerd.
Nu vind ik het best dat Windows en Windows updates ruimte gebruiken, dat doet het spul al jaren. Maar ik vraag mij af of ik iets over het hoofd zie...
Voor de liefhebbers van de soort heb ik wel nog een analyse gedraaid met WinDirStat om bijzonderheden buiten Windows om uit te sluiten:
Een vraag.
Verse installatie van Windows 8.1 (x64) Pro met update 1. Na de installatie was ik zo'n 12 GB kwijt.
Hierna het volgende geïnstalleerd:
- Drivers (+/- 100 MB);
- Eset smart security 8 (620 MB);
- Intel SSD toolbox (60 MB);
- Alle beschikbare updates
Op dit moment neemt de Windows-installatie 22 GB in beslag.
Een toename van 10 GB voor wat updates (en los grut) noem ik fors... Daarnaast had ik begrepen dat Microsoft in diverse updates juist pogingen had ondernomen om het schijfverbruik van Windows 8 terug te dringen, mede om tablet-gebruikers tegemoet te komen.
nieuws: Microsoft: Windows 8.1 neemt minder ruimte in beslag dan Windows 8
nieuws: Microsoft maakt installatie Windows 8.1 voor tablets met weinig opslag
(en zelfs nieuws: Microsoft maakt verwijderen oude Windows 7-updates mogelijk met update)
In het eerste bericht lees ik:
- Windows 8.1 zou native nog maar 4 GB moeten kosten, bij mij was dat het drievoudige.De Windows 8.1 preview zou circa 4GB aan vrije ruimte vereisen
- Windows 7 heeft een optie om update-bestanden op te ruimen, deze optie komt bij mijn Schijfopruiming netjes terug maar kan daar maar liefst een whopping 2 MB aan ruimte terugwinnen. Dit terwijl ik zojuist een stuk of 65 updates heb geïnstalleerd.
Nu vind ik het best dat Windows en Windows updates ruimte gebruiken, dat doet het spul al jaren. Maar ik vraag mij af of ik iets over het hoofd zie...
Voor de liefhebbers van de soort heb ik wel nog een analyse gedraaid met WinDirStat om bijzonderheden buiten Windows om uit te sluiten:

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~